Spreiding brokerrisico?
TIP
Spreiding brokerrisico?
Plaatsen jullie jullie orders of aankopen allemaal bij dezelfde broker of niet? Ik beleg voorlopig alles bij DeGiro en enkel bij DeGiro wat mij kwetsbaar maakt voor eventuele problemen (?). Hoe kijken jullie hier tegenover aan en hoe doen jullie dit?
Op zich is het logisch dat een spreiding wat meer gemoedsrust geeft omdat toch een groot gedeelte van het spaargeld op 1 locatie zit. Langs de andere kant stellen vele mensen die vraag zich niet bij een spaarrekening bijvoorbeeld en blijven de effecten bij een DeGiro custody-account ook steeds op mijn naam, zelfs bij falen van DeGiro.
Wil iemand zijn ervaringen en bedenkingen delen?
Algemene opmerkingen over DeGiro mogen ook altijd meegedeeld of bediscussieerd worden. Ik merk bij sommige mensen heel wat twijfel omtrent deze broker, maar door de aanmaak van een custody-account voel ik me niet per sé onveilig. Uiteindelijk is de controle ook even streng voor DeGiro dan voor andere brokers. Opmerkingen worden ook meestal nogal snel gegooid zonder een goede argumentatie.
Op zich is het logisch dat een spreiding wat meer gemoedsrust geeft omdat toch een groot gedeelte van het spaargeld op 1 locatie zit. Langs de andere kant stellen vele mensen die vraag zich niet bij een spaarrekening bijvoorbeeld en blijven de effecten bij een DeGiro custody-account ook steeds op mijn naam, zelfs bij falen van DeGiro.
Wil iemand zijn ervaringen en bedenkingen delen?
Algemene opmerkingen over DeGiro mogen ook altijd meegedeeld of bediscussieerd worden. Ik merk bij sommige mensen heel wat twijfel omtrent deze broker, maar door de aanmaak van een custody-account voel ik me niet per sé onveilig. Uiteindelijk is de controle ook even streng voor DeGiro dan voor andere brokers. Opmerkingen worden ook meestal nogal snel gegooid zonder een goede argumentatie.
Re: Spreiding brokerrisico?
Zelfs indien je op papier geen angst hoeft hebben om je effecten kwijt te geraken, zal je in geval van een faillissement van de broker realistischerwijze toch een 'tijdje' geen controle hebben over je portefeuille. Bovendien ben ik nog geen enkele betaalbare broker tegengekomen die 'alles' aanbiedt. Het hangt er vanaf waarin je wil investeren, maar volgens mijn ervaring ben je al snel bij een aantal brokers klant. Spreiden dus, net als dat spaargeld. Dat laatste nog veel meer.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Voordeel van een buitenlandse broker is dat je daar die fameuze 0,27 % Michel-beurstaks niet moet betalen, scheelt toch een hele slok op de borrel.
Ook handig door met verschillende brokers te werken is dat je de KrisPeeters speculatietaks van 33% ( al dan niet legaal ) kunt omzeilen bij verkoop van hetzelfde aandeel binnen de 6 maanden, omdat ze het fameuze "LIFO" princiepe dan veel moeilijker kunnen toepassen op de speculatietaks.
Er zullen mogelijk alleen maar voordelen zijn als je met verschillende brokers werkt
Hopelijk kies je daarbij geen al te dure broker.
Belgische brokers kan je eventueel uitsluiten voor die 0,27% beurstaks die toch weggesmeten geld is.
Ook handig door met verschillende brokers te werken is dat je de KrisPeeters speculatietaks van 33% ( al dan niet legaal ) kunt omzeilen bij verkoop van hetzelfde aandeel binnen de 6 maanden, omdat ze het fameuze "LIFO" princiepe dan veel moeilijker kunnen toepassen op de speculatietaks.
Er zullen mogelijk alleen maar voordelen zijn als je met verschillende brokers werkt
Belgische brokers kan je eventueel uitsluiten voor die 0,27% beurstaks die toch weggesmeten geld is.
Ik steek eigenlijk alles in 1 wereldwijde ETF, heel eenvoudig :-) Langdurige buy and hold waardoor eigenlijk de tijdelijke niet-controle ook niet echt een probleem zou zijn...johann schreef:Zelfs indien je op papier geen angst hoeft hebben om je effecten kwijt te geraken, zal je in geval van een faillissement van de broker realistischerwijze toch een 'tijdje' geen controle hebben over je portefeuille. Bovendien ben ik nog geen enkele betaalbare broker tegengekomen die 'alles' aanbiedt. Het hangt er vanaf waarin je wil investeren, maar volgens mijn ervaring ben je al snel bij een aantal brokers klant. Spreiden dus, net als dat spaargeld. Dat laatste nog veel meer.
Zijn er nog veel buitenlandse brokers die courant gebruikt worden door Belgische beleggers?paul schreef:Voordeel van een buitenlandse broker is dat je daar die fameuze 0,27 % Michel-beurstaks niet moet betalen, scheelt toch een hele slok op de borrel.
Ik was ook aan het kijken bij bijvoorbeeld fortuneo bank omwille van de nog relatief goedkope beursorders. Een aankoop van een ETF voor pakweg 2000 Euro kost mij dan 0,27 % beurstaks + 5,95 Euro makelaarskosten als ik het goed begrijp ?
Uiteindelijk zijn dat toch al kosten die doorwegen, enkel voor extra spreiding en hierbij wat extra gemoedsrust :-).
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Ik zit sinds de het prille begin bij Keytrade (destijds nog Van Moer Santerre in Leuven - Brussel - Namen), maar sinds dit jaar ook DeGiro. Prijsverschil is zeer groot, dus vanaf nu gaat alle dry powder recht naar "de stichting". Ik heb zoals jij ook een custody-account en ik moet nog steeds het eerste rationele argument lezen waarom mijn aandelen er minder veilig zouden zijn dan mijn spaargeld (dat ik niet heb) bij mijn grootbank.
DeGiro is mijn huidig pensioenplan (naast de 1ste en 3e pijler) dus ik ben ook geïnteresseerd in eventuele risico's.
DeGiro is mijn huidig pensioenplan (naast de 1ste en 3e pijler) dus ik ben ook geïnteresseerd in eventuele risico's.