Staatsbon 2022
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Staatsbon 2022
Dat staat toch onder "KOSTEN INBEGREPEN IN DE UITGIFTEPRIJS"?
De uitgifte van staatsbons neemt een zwakke start. Beleggers hebben donderdag, op de eerste dag van de inschrijvingsperiode, slechts voor 1,95 miljoen euro ingetekend. Bij de vorige uitgifte, in juni, werd op de eerste dag 3,85 miljoen ingezameld.
Een mogelijk verklaring is dat spaarders wachten op een renteverhoging op de spaarboekjes. Sommige gezinnen kunnen door de dalende koopkracht minder sparen. Bovendien zijn sommige beleggers nog met vakantie.
Een mogelijk verklaring is dat spaarders wachten op een renteverhoging op de spaarboekjes. Sommige gezinnen kunnen door de dalende koopkracht minder sparen. Bovendien zijn sommige beleggers nog met vakantie.
Voor mij is een belangrijkere factor dat de rente op toekomstige obligaties, waaronder de geplande decemberstaatsbon, mogelijk hoger zal liggen.Yaris schreef: ↑26 augustus 2022, 14:27 De uitgifte van staatsbons neemt een zwakke start. Beleggers hebben donderdag, op de eerste dag van de inschrijvingsperiode, slechts voor 1,95 miljoen euro ingetekend. Bij de vorige uitgifte, in juni, werd op de eerste dag 3,85 miljoen ingezameld.
Hoe komen deze intekeningen eigenlijk tot stand? Voeren banken actief promotie bij hun klanten?
Banken bieden de staatsbon aan maar maken er geen reclame voor. Ze hebben natuurlijk liever dat je hun eigen producten koopt. Liefhebbers van staatsbons moeten de media volgen om op de hoogte te zijn van een nieuwe uitgifte.
Ik denk dat ik ook ga inschrijven. Ik neem die op vijf jaar. Langer dan vijf jaar zoals een spaarverzekering is te lang voor een belegging.
Ik denk dat ik ook ga inschrijven. Ik neem die op vijf jaar. Langer dan vijf jaar zoals een spaarverzekering is te lang voor een belegging.
Kbc bvb deed dat vroeger wel. Als je dan wou intekenen op kantoor (pre internet tijdperk), probeerde men hun eigen producten aan te smeren.
1 van de redenen dat ik toen via de "dienst van de grootboeken" intekende.
Ik vermoed dat kbc toen ook bewaarkosten begon aan te rekenen, maar helaas is die herinnering niet meer scherp
Bij KBC is het blijkbaar niet mogelijk om online in te schrijven. Er staat enkel een knopje "Maak een afspraak". In Bolero vindt hij de ISIN niet. Ik zal het rechtstreeks moeten doen via het Federaal Agentschap van de Schuld. Bedankt voor de tip, J Lawieck.
- Superspaarder
- Sr. Member

- Contacteer:
Via de dienst van grote boeken is de inschrijving heel eenvoudig. En gratis, geen kosten.
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Artikel in De Tijd:

Dat is een slimme zeg, daar had ik nog niet aan gedacht.Eric Dor heeft in een analyse geen goed woord over voor de nieuwe Belgische staatsbons die worden uitgegeven. Volgens de Belgische directeur economische studies van het Institut d'Économie Scientifique et de Gestion (IESEG) in Lille en Parijs wordt het rendement van dit papier meer dan opgegeten door de inflatie.
Het helpt niet echt dat het rendement nauwelijks hoger ligt dan op spaarrekeningen (tot 0,60%), die een stuk flexibeler zijn. Als het verschil groter had geweest, zou ik meer het gevoel hebben dat de staatsbon een goed aanbod is.
Soit, ik heb gisteren voor de eerste keer in mijn leven ingetekend op een staatsbon.
In vergelijk het inderdaad met de 0,60% bij Santander. Kans lijkt mij behoorlijk groot dat binnenkort spaarrekeningen als deze zelfs meer beginnen opbrengen als de staatsbon van september.Yaris schreef: ↑28 augustus 2022, 21:27Het nettorendement van zelfs de vijfjarige bon ligt juist wel veel hoger dan op de meeste spaarrekeningen, op die van Santander en bpost na. Het verschil bedraagt minstens 0,40%.
Soit, ik heb gisteren voor de eerste keer in mijn leven ingetekend op een staatsbon.
Misschien steek ik er ook een klein bedragje in. Dat is het voordeel wel: in schijven van €100 en zonder aankoopkosten.
En je bent 100% zeker dat ze binnen het jaar onder pari noteren en als je ze houd tot vervaldag ben je 15 % aan koopkracht kwijt .pmu schreef: ↑28 augustus 2022, 22:50In vergelijk het inderdaad met de 0,60% bij Santander. Kans lijkt mij behoorlijk groot dat binnenkort spaarrekeningen als deze zelfs meer beginnen opbrengen als de staatsbon van september.Yaris schreef: ↑28 augustus 2022, 21:27Het nettorendement van zelfs de vijfjarige bon ligt juist wel veel hoger dan op de meeste spaarrekeningen, op die van Santander en bpost na. Het verschil bedraagt minstens 0,40%.
Misschien steek ik er ook een klein bedragje in. Dat is het voordeel wel: in schijven van €100 en zonder aankoopkosten.
De staatsbon alleen maar zekerheid
Ik ben niet van plan om hem voor de vervaldag te verkopen dus tussentijdse schommelingen zijn voor mij niet van belang. Ik ben me ervan bewust dat je er koopkracht mee verliest maar wens niet al mijn geld in de beurs te steken en wil een deel van mijn portefeuille in vastrentende effecten beleggen.
Yaris schreef: ↑29 augustus 2022, 03:31 Ik ben niet van plan om hem voor de vervaldag te verkopen dus tussentijdse schommelingen zijn voor mij niet van belang. Ik ben me ervan bewust dat je er koopkracht mee verliest maar wens niet al mijn geld in de beurs te steken en wil een deel van mijn portefeuille in vastrentende effecten beleggen.
Ik ben toch enigszins verwonderd dat jij, Yaris, de persoon die al jarenlang zweert bij haar geliefde fondsen (had jij er geen 43?) nu plots haar eieren in het mandje van staatsobligaties gaat leggen. In vergelijking met fondsen zal de opbrengst ervan toch eerder marginaal zijn?
Het blijft uiteraard jouw beslissing maar een mens mag zich afvragen vanwaar die toch abrupte koerswijziging.