Staatsbon of OLO ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Staatslening of OLO ?
Wat een zever. Het opkopen van een OLO brengt de rente naar omlaag. Het is voordeliger voor de staat wanneer deze de burger dwingt om tegen 3,5% of 4% te lenen dan OLO's van 5,5 of zelfs 5,8% te laten opkopen, voorts zal de burger zich gedragen zoals de institutionele beleggers en de prijs doen laten dalen (zodat de rente stijgt), want obligaties op de secundaire markt gedragen zich zoals aandelen op de beurs . Enkel de ECB of de NBB (indien ze nog geld zou drukken) kan door OLO's op te kopen de prijs doen laten zakken, want ze heeft niet echt een winstoogmerk voor ogen. De Belgische spaarder zou immers deze OLO's kopen met het oogmerk tot extra winsten, dus zullen ze blij zijn wanneer deze 6% of zelfs 6,2% bedraagt. Ze hebben geen algemeen belang voor ogen.
Ten slotte zijn de burgers te verdeeld om te kunnen optornen tegen de grote institutionele beleggers. De Belgische burgers hebben een potentieel kanon van 250 miljard EUR. Echter ze gaan dit nooit doelgericht gebruiken tegenover pensioenfondsen etc...
Dus neen, het opkopen van een OLO door een Belgische burger is enkel gedreven door extra winstbejag. Men kan dus beter voor een keer zijn hart laten zien, en de Belgische staat (tot nader orde nog steeds ons huis) helpen, zoals inderdaad de Japanners doen.
De staatsbons zijn een druppel op een hete plaat zoals ze nu worden geplaatst. Indien men de RV zou opgeven en de banken manu militari zou dwingen op belgische staatsobligaties op te kopen (door middel van een wet is dit mogelijk) en de NBB ook zou vragen om mee te helpen met het opkopen van Belgische schuld, dan is dat geen druppel meer, maar een echte bazooka (niet zoals het mislukte Europese hefboomfonds, EFSF geheten.)
Ten slotte zijn de burgers te verdeeld om te kunnen optornen tegen de grote institutionele beleggers. De Belgische burgers hebben een potentieel kanon van 250 miljard EUR. Echter ze gaan dit nooit doelgericht gebruiken tegenover pensioenfondsen etc...
Dus neen, het opkopen van een OLO door een Belgische burger is enkel gedreven door extra winstbejag. Men kan dus beter voor een keer zijn hart laten zien, en de Belgische staat (tot nader orde nog steeds ons huis) helpen, zoals inderdaad de Japanners doen.
De staatsbons zijn een druppel op een hete plaat zoals ze nu worden geplaatst. Indien men de RV zou opgeven en de banken manu militari zou dwingen op belgische staatsobligaties op te kopen (door middel van een wet is dit mogelijk) en de NBB ook zou vragen om mee te helpen met het opkopen van Belgische schuld, dan is dat geen druppel meer, maar een echte bazooka (niet zoals het mislukte Europese hefboomfonds, EFSF geheten.)
Laatst gewijzigd door Pieterjan op 25 november 2011, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Staatsbon of OLO ?
Lukske schreef:Iedereen die het kan zou staatsbons moeten kopen uit burgerzin
fid509 schreef:Ik koos voor het gemak en deed deze morgen dan ook een vaderlandslievende daad
Nefertari schreef:liever ons land helpen op deze manier
Sire, er zijn nog Belgen!Pieterjan schreef:Men kan dus beter voor een keer zijn hart laten zien en de Belgische staat (tot nader order nog steeds ons huis) helpen
U kunt nu ook NIEUWE OLO 's kopen
4% a 90,6% vervaldag 28/03/2019 bruto rendement 5,6%
4,25%a 97,2% vervaldag 28/09/2014 bruto rendement 5,34%
3,25%a 90,8% vervaldag 28/09/2016 bruto rendement 5,47%
De minimum coupon bedraagt 1000€
Ik denk dat degene die ingetekend hebben op de staatsbon een domme zet hebben gedaan !
Als je vergelijkt met bovenstaande !
4% a 90,6% vervaldag 28/03/2019 bruto rendement 5,6%
4,25%a 97,2% vervaldag 28/09/2014 bruto rendement 5,34%
3,25%a 90,8% vervaldag 28/09/2016 bruto rendement 5,47%
De minimum coupon bedraagt 1000€
Ik denk dat degene die ingetekend hebben op de staatsbon een domme zet hebben gedaan !
Als je vergelijkt met bovenstaande !
heb een stuk van de discussie afgesplitst naar hier
gelieve in dit topic enkel te spreken over de nieuwe staatslening en de olo's
gelieve in dit topic enkel te spreken over de nieuwe staatslening en de olo's
Na alle info hierboven te hebben doorgenomen, in combinatie met wat google'en, begin ik er wat wijzer in te worden (waarvoor dank).
Al is er nog één iets wat ik niet snap.
Als je bijvoorbeeld volgende OLO tegenkomt:
BE0000319286 OLO59 2010/2016 28/03/2016 89,70 5,49%
De coupon van deze OLO was oorspronkelijk 2,75%.
Welke rente geldt er dan tot het einde van de vervaldatum bij aankoop? Is die 2,75% het minimum?, blijft voor de ganse periode nog de rente van 5,49% bruto gelden?, of hangt de rente op vervaldatum af van het % op de vervaldatum?
M.a.w., ik snap de betekenis van die 5,49% (in dit geval) niet zo goed.
Alvast bedankt!
Al is er nog één iets wat ik niet snap.
Als je bijvoorbeeld volgende OLO tegenkomt:
BE0000319286 OLO59 2010/2016 28/03/2016 89,70 5,49%
De coupon van deze OLO was oorspronkelijk 2,75%.
Welke rente geldt er dan tot het einde van de vervaldatum bij aankoop? Is die 2,75% het minimum?, blijft voor de ganse periode nog de rente van 5,49% bruto gelden?, of hangt de rente op vervaldatum af van het % op de vervaldatum?
M.a.w., ik snap de betekenis van die 5,49% (in dit geval) niet zo goed.
Alvast bedankt!
Hier een poging om wat duidelijkheid te scheppen rond rendementen:
viewtopic.php?f=5&t=11603&p=100866#p100866" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=5&t=11603&p=100866#p100866" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoe / waar kan eigenlijk zo'n OLO aankopen?
Kan dit bvb. via Keytrade? Waar staat dit genoteerd?
Kan dit bvb. via Keytrade? Waar staat dit genoteerd?
Ik heb ook nog een vraag over OLO's.
Zijn de coupures aan 100% altijd hetzelfde? Bv, 100, 200, 500, 1000€...
Hoe weet je/ hoe kan je zien welke OLO welke coupure telt?
Zijn de coupures aan 100% altijd hetzelfde? Bv, 100, 200, 500, 1000€...
Hoe weet je/ hoe kan je zien welke OLO welke coupure telt?
Bovenstaande vragen zijn al enkele malen beantwoord, dus heel kort:
- aankoop gebeurt op de beurs zoals je een aandeel aankoopt, dus via je bank of broker. Via Keytrade kan dit blijkbaar niet.
- ik denk dat de coupures per 200 euro zijn. Maar let op de kosten, het heeft geen zin om voor 400 euro te kopen met een kost van 30 euro. Koop dus best via een goedkope online broker zoal Binck om de kosten laag te houden en koop voor minstens 1000 of 2000 euro.
- ook oude staatsbons kan je zo kopen, die handelen eveneens aan lagere koersen. Zeker interessant maar in tegenstelling tot OLO's worden die minder frequent verhandeld en zijn dus moeilijker vast te krijgen.
- aankoop gebeurt op de beurs zoals je een aandeel aankoopt, dus via je bank of broker. Via Keytrade kan dit blijkbaar niet.
- ik denk dat de coupures per 200 euro zijn. Maar let op de kosten, het heeft geen zin om voor 400 euro te kopen met een kost van 30 euro. Koop dus best via een goedkope online broker zoal Binck om de kosten laag te houden en koop voor minstens 1000 of 2000 euro.
- ook oude staatsbons kan je zo kopen, die handelen eveneens aan lagere koersen. Zeker interessant maar in tegenstelling tot OLO's worden die minder frequent verhandeld en zijn dus moeilijker vast te krijgen.
@ robokat: Staatsbons zijn per coupure van 200 EUR, (secundaire!) OLOs per coupure van 1000 EUR.
Let er ook zeker op om net zoals bij aandelentransacties te kopen met limietkoersen. Maak je bankier er ook attent op als hij er niet zelf over begint.
Let er ook zeker op om net zoals bij aandelentransacties te kopen met limietkoersen. Maak je bankier er ook attent op als hij er niet zelf over begint.
Begrotingsakkoord bereikt! Ik denk dat degenen die afgelopen week OLOs hebben gekocht, op het goede moment hebben gekocht 
Inderdaad, mja, als je maandag nog zou kopen, zal het sowieso ook nog wel meer opbrengen dan de staatsbonStabilo86 schreef:Begrotingsakkoord bereikt! Ik denk dat degenen die afgelopen week OLOs hebben gekocht, op het goede moment hebben gekocht
Re: Staatslening 3-5-8 jaar
Hoe ben jij daar in geslaagd?Zwiertje schreef:Bij Argenta lukt het toch wel: gewoon op ISIN code zoeken...
Ik heb wel het order niet definitef geplaatst, maar ik raakte toch tot aan het bevestigen met de code.
Kan je die OLO's ook online kopen ?
Bij DB zie ik die nergens staan of ben ik stekeblind ?
Bij DB zie ik die nergens staan of ben ik stekeblind ?
De vraag is hier al een paar keer gesteld en tot op dit ogenblik is het enige antwoord: via Binckbank! Blijkbaar kan je ze daarbuiten alleen rechtstreeks aankopen bij de bank ( Dexia, KBC, Fortis,...). Vandaar dat ik de vraag gesteld heb aan Zwiertje, die beweerde bij Argenta online stappen gezet te hebben...hoe hij of zij daarin geslaagd was.
Het hele OLO-verhaal is natuurlijk hot nieuws hier op Spaargids maar niet alleen hier. Ik denk dat de komende dagen of weken nog wel opportuniteiten zullen geven, tenzij de Euro hopeloos verloren gaat, dan zullen er er nog andere scenario's aan bod komen om onze dierbare spaargelden te vrijwaren van doemscenario's!
Het hele OLO-verhaal is natuurlijk hot nieuws hier op Spaargids maar niet alleen hier. Ik denk dat de komende dagen of weken nog wel opportuniteiten zullen geven, tenzij de Euro hopeloos verloren gaat, dan zullen er er nog andere scenario's aan bod komen om onze dierbare spaargelden te vrijwaren van doemscenario's!