Staatsbon of OLO ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Staatsbon of OLO ?
@mouche:
Bij Argenta gewoon een nieuw order plaatsen voor je effectenrekening, zoeken op ISIN-code en het bedrag (nominaal bedrag!).
Net hetzelfde eigenlijk als je aandelen of fondsen aankoopt. Je kan ook op naam zoeken: geef dan OLO op in het zoekveld.
Bij Argenta gewoon een nieuw order plaatsen voor je effectenrekening, zoeken op ISIN-code en het bedrag (nominaal bedrag!).
Net hetzelfde eigenlijk als je aandelen of fondsen aankoopt. Je kan ook op naam zoeken: geef dan OLO op in het zoekveld.
Bedankt Zwiertje, maar ik heb momenteel nog geen effectenrekening bij Argenta, wel een spaarrekening en zo te zien moet men via het kantoor eerst zo'n rekening gaan openen...
argenta : geen probleem om aan te kopen. kosten 0,20% met een minimum van 5,45 euro.
Kan ik een staatsbon ook gewoon verkopen na bv. 2jaar als ik het geld dringend nodig heb?
Zoals een termijnrekening?
Of kan je hier echt totaal niet meer aan tot op de vervaldag?
Alvast bedankt
Zoals een termijnrekening?
Of kan je hier echt totaal niet meer aan tot op de vervaldag?
Alvast bedankt
Je kan een staatsbon te allen tijde verkopen. Dat is trouwens een van de argumenten waarmee de Staat expliciet reclame maakt.
De verkoopprijs is wel afhankelijk van de marktomstandigheden op dat ogenblik.
De verkoopprijs is wel afhankelijk van de marktomstandigheden op dat ogenblik.
Als je maandag staatsbons koopt voor bv 10.000 euro, kan je ze zelfs de dag nadien al te koop aanbieden.
Je hoeft enkel je verlies te nemen. Tegen de huidige marktomstandigheden (en als basis de marktkoers van vorige vrijdag voor andere staatsbons) krijg je dan dinsdag nog 9.000 euro terug. Volgens Leterme doe je een hele goeie zaak met staatsbons te kopen...
Je hoeft enkel je verlies te nemen. Tegen de huidige marktomstandigheden (en als basis de marktkoers van vorige vrijdag voor andere staatsbons) krijg je dan dinsdag nog 9.000 euro terug. Volgens Leterme doe je een hele goeie zaak met staatsbons te kopen...
-
nestor1970
- Full Member

- Contacteer:
En als ik het goed voor heb gaat de voorheffing op de rente van deze staatsbons nu van 15% naar 21%, volgens de nieuwe akkoorden?
Als ik een order ingeef bij Argenta voor een OLO met een limietkoers van 91€ is de nominale waarde minstens 1000.
Is dit dan het aantal stuks of is het een maximum bedrag van 1000€?
Is dit dan het aantal stuks of is het een maximum bedrag van 1000€?
Orders voor obligaties plaats je altijd tegen nominale waarde (dus aantal = 1000 euro) en tegen limietkoers (= het koerspercentage 91%). De aankoopprijs is dan nominale waarde x percentage, dus 910 euro.
Belangrijk is dus altijd met een limiet te werken en niet aan marktprijs.
Belangrijk is dus altijd met een limiet te werken en niet aan marktprijs.
-
Franscoppy
- Full Member

- Contacteer:
Genzien op Zita dat de RV 15% blijft en niet 21% wordt op de staatsbon..
zojuist gehoord op vrt journaal dat dat enkel geldt voor de staatsbon die NU wordt uitgegeven, niet voor die van het verleden, noch voor die van de toekomst
zegt genoeg over het niveau van onze politici
zegt genoeg over het niveau van onze politici
De huidige staatsbon is zeker geen goede belegging, zelfs met behoud van 15% RV.
Het koersen van de oude staatsbons en OLO's vertellen ons immers dat het rendement in verhouding tot het risico minstens 5,5% bruto moet bedragen. Zelfs met 21% RV is dat dus 4,34%.
Je krijgt dus m.a.w. 1% netto te weinig voor het risico dat je neemt.
Het koersen van de oude staatsbons en OLO's vertellen ons immers dat het rendement in verhouding tot het risico minstens 5,5% bruto moet bedragen. Zelfs met 21% RV is dat dus 4,34%.
Voila, ik heb mijn orders ingegeven voor 2 verschillende OLO's via Argenta.
Een bruto rendement van 5,5% is inderdaad haalbaar. Ik heb er niet veel geld ingestoken: ik zie het als een verdere uitbreiding en diversifiëring van mijn portefeuille.
@DeJos:
Het is een goede vraag die ja daar stelt: is het risico van een staatsbon vergelijkbaar met het risico van een termijnrekening? Ik denk eigenlijk van wel. Uiteindelijk staat de Staat borg voor beide. De vraag is eigenlijk: wie het meeste kans om failliet te gaan: jouw bank of de overheid? Ondanks de talrijke doemdenkers hier, zie ik België nog niet zo snel failliet gaan.
Een bruto rendement van 5,5% is inderdaad haalbaar. Ik heb er niet veel geld ingestoken: ik zie het als een verdere uitbreiding en diversifiëring van mijn portefeuille.
@DeJos:
Het is een goede vraag die ja daar stelt: is het risico van een staatsbon vergelijkbaar met het risico van een termijnrekening? Ik denk eigenlijk van wel. Uiteindelijk staat de Staat borg voor beide. De vraag is eigenlijk: wie het meeste kans om failliet te gaan: jouw bank of de overheid? Ondanks de talrijke doemdenkers hier, zie ik België nog niet zo snel failliet gaan.
Failliet gaan misschien niet maar je moet toch ook rekening houden met een eventuele "haircut" zoals bij Griekse staatsobligaties. Bij een haircut van bv. 40 % worden schulden van 100 gereduceerd tot 60. Als obligatiehouder en dus schuldeiser verlies je dan een stuk van je kapitaal om België de kans te geven uit de schuldenspiraal te geraken.Zwiertje schreef: @DeJos:
Ik ben het daar helemaal niet mee eens. Het risico van de OLO's is hoger dan deze van de staatsbon. Staatsbons kopen op de secundaire markt kan interessant zijn. Het hangt echter af van het aanbod of je er effectief kan vastkrijgen.robokat schreef:De huidige staatsbon is zeker geen goede belegging, zelfs met behoud van 15% RV.