Staatsbon of OLO ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Staatsbon of OLO ?
Welk verschil zit er in het risico tussen een Belgische OLO en Belgische staatsbon?Stier schreef:
Ik ben het daar helemaal niet mee eens. Het risico van de OLO's is hoger dan deze van de staatsbon.
De uitgever is dezelfde. Het is de Belgische staat. De staatsbons worden enkel uitgegeven naar particulieren, nooit aan bedrijven. De OLO's worden enkel uitgegeven naar financiële instellingen. Particulieren kunnen deze ook aankopen op de secundaire markt indien ze het juiste MIFID beleggersprofiel hebben.Darts schreef:Welk verschil zit er in het risico tussen een Belgische OLO en Belgische staatsbon?Stier schreef:
Ik ben het daar helemaal niet mee eens. Het risico van de OLO's is hoger dan deze van de staatsbon.
Hoewel het nergens vermeld staat, men gaat er toch van uit dat de staat niet failliet kan gaan, verwacht men dat staatsbons senior zouden zijn op de OLO's.
Dit ook in de geest van het depositiegarantiefonds. Waar men wel een een garantie geeft naar particulieren ( en hier ook naar kleine bedrijven) maar nooit naar grote bedrijven of financiële instellingen.
Dit is ook logisch. Als je extra garantie wil hebben op de OLO's moet je maar CDS'en komen. Dit zijn Credit Default Swaps. Deze zijn een verzekering ( van een privé-verzekeraar) die de OLO's uitbetaald mocht er zich een credit event voordoen van de Belgische staat.
Die cds'en zijn nochtans ook niet zo toegankelijk dacht ik. Ook enkel voor institutionele partijen. Dus je kan niet naar je lokale verzekeringsagent gaan en even vragen naar een cds op België 
Ik dacht dat er alleen een secundaire markt is voor OLO's en niet voor staatsbons. Heb je een ISIN voor een staatsbon op de secundaire markt ? Met deze ISIN kan ik eens zoeken. Alvast bedanktStier schreef: Ik ben het daar helemaal niet mee eens. Het risico van de OLO's is hoger dan deze van de staatsbon. Staatsbons kopen op de secundaire markt kan interessant zijn. Het hangt echter af van het aanbod of je er effectief kan vastkrijgen.
Wat ik mij als leek afvraag is, of een RV van 15 %, alleen op deze laatste Staatslening, de vrije concurentie regels niet aantast ?
Immers, op een kasbon of termijrekening of een vroegere Staatsbon is er 21 % RV, dit is voor de banken toch nadelig ? Waarom zou ik nog bij de bank een kasbon of termijnrekening nemen, en er 6 % meer RV op betalen ?
Immers, op een kasbon of termijrekening of een vroegere Staatsbon is er 21 % RV, dit is voor de banken toch nadelig ? Waarom zou ik nog bij de bank een kasbon of termijnrekening nemen, en er 6 % meer RV op betalen ?
Mijn OLO's zijn al ruim 1% gestegen in waarde. Net op het goede moment gekocht
Als België niet failliet gaat, heb ik een goed zaakske gedaan ...
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
10-jarige rente is wel "licht" gedaald deze morgen. link
5.67% nu ipv 5.87% vrijdag.
5.67% nu ipv 5.87% vrijdag.
Eenmaal je een OLO gekocht hebt veranderd je rentevoet toch niet?Zwiertje schreef:Mijn OLO's zijn al ruim 1% gestegen in waarde. Net op het goede moment gekocht![]()
Of heb ik het nu echt zo verkeerd voor?
De rentevoet van een OLO verandert nooit. Maar de verkoopwaarde wel. Sommige OLO's kan je kopen aan ca. 90% van de nominale waarde, sommige aan 108%, afhankelijk van de looptijd en de rentevoet.
Bijvoorbeeld:
OLO's die nog lang lopen (bijv. tot 2020) aan een relatief lage rentevoet (bijv. 3.75%) kan je nu aankopen met een grote korting, omdat deze belegging veel onzekerder is geworden.
OLO's die nog maar 1 jaar lopen aan een rentevoet van 8%, daar moet je dan veel extra voor betalen, aangezien het zeer onwaarschijnlijk is dat België al volgend jaar in de faling gaat.
Bijvoorbeeld:
OLO's die nog lang lopen (bijv. tot 2020) aan een relatief lage rentevoet (bijv. 3.75%) kan je nu aankopen met een grote korting, omdat deze belegging veel onzekerder is geworden.
OLO's die nog maar 1 jaar lopen aan een rentevoet van 8%, daar moet je dan veel extra voor betalen, aangezien het zeer onwaarschijnlijk is dat België al volgend jaar in de faling gaat.
Laatst gewijzigd door Zwiertje op 28 november 2011, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Voila, olo gekocht op 10 jaar via Keytrade. Telefonisch aangekocht en wordt 3 dagen later gedebiteerd van de beursrekening. Koers was wel al wat gestegen tov van vrijdag maar toch een mooier rendement dan op de staatsbon!
Weet iemand hoeveel roerende voorheffing nu gaat moeten betaald worden op de coupons van de OLO's die we nu aankopen?
Is dat nog steeds 15% gezien het om oude obligatie's gaat,
of wordt het 21% gezien de coupons pas vanaf volgend jaar uitbetaald worden ??
En zou hier een onderscheid gemaakt worden tussen primaire intekening, en de secundaire markt?
Bij primaire intekening op de nieuwe staatsbon wordt 15% nu blijkbaar gegarandeerd.
Is dat nog steeds 15% gezien het om oude obligatie's gaat,
of wordt het 21% gezien de coupons pas vanaf volgend jaar uitbetaald worden ??
En zou hier een onderscheid gemaakt worden tussen primaire intekening, en de secundaire markt?
Bij primaire intekening op de nieuwe staatsbon wordt 15% nu blijkbaar gegarandeerd.
OLO ?
Bij mijn argenta kantoor kon je ze allezins NIET aankopen, gaat enkel via hun online platform !? Wat een zever en klant-onvriendelijkheid daar ze ze toch aanbieden. Wat heeft het dan nog voor nut om kantoren te hebben ?
Hopelijk daalt de rente tegen morgen niet al te hard dat ik ze ergens anders toch nog kan aankopen tegen een goede prijs.
Al waren er gisteren toch wat commentaren te horen in de lijn van een lichte daling vandaag en daarna weer een stijging van de langetermijnrente, ik hoop dat dit even nog het geval zal zijn.
Hopelijk daalt de rente tegen morgen niet al te hard dat ik ze ergens anders toch nog kan aankopen tegen een goede prijs.
Al waren er gisteren toch wat commentaren te horen in de lijn van een lichte daling vandaag en daarna weer een stijging van de langetermijnrente, ik hoop dat dit even nog het geval zal zijn.
- ericksenior
- Full Member

- Contacteer:
mijn probleem, ik zou de staatsbon willen kopen maar mijn centen zijn pas beschikbaar 22/12 ( getrouwheid)das dus te laat.
maar kan mijn agentschap dat bedrag niet voorschieten tegen een redelijk tarief voor 17 dagen ?
of een ander voorstel

maar kan mijn agentschap dat bedrag niet voorschieten tegen een redelijk tarief voor 17 dagen ?
of een ander voorstel
Aan cbytte:En zou hier een onderscheid gemaakt worden tussen primaire intekening, en de secundaire markt?
volgens mij kan een particulier nooit olo's aankopen op de primaire markt.
Ik bedoel de intekening op de staatsbon op de primaire markt. Dus geen aankoop van OLO.
Weet iemand of we straks 21% RV gaan betalen op de coupons van reeds aangekochte OLO's ?
Weet iemand of we straks 21% RV gaan betalen op de coupons van reeds aangekochte OLO's ?