Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Maandelijks sparen Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening
     
      Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Maandelijks sparen
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Staatsbon of OLO ?

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
321 berichten
  • Pagina 18 van 22
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • …
  • 22
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken - private banking
Gebruikersavatar
Yaris
VIP member
VIP member
Berichten: 11378
Lid geworden op: 30 sep 2010
Contacteer:
Contacteer Yaris
Verstuur privébericht

Re: Staatsbon of OLO ?

  • Citeer

Bericht door Yaris » 3 december 2011, 10:33

Oordelen dat een spaarboekje een betere belegging is dan een staatsbon omdat de interest op een spaarboekje op zijn beurt interest opbrengt en die van een staatsbon niet is flauwekul. Dat is appelen met peren vergelijken. Voor een correcte vergelijking moet je ervan uitgaan dat je de interest van beiden op consumeert en dan wint de staatsbon met voorsprong.
Omhoog

Davy V
VIP member
VIP member
Berichten: 1541
Lid geworden op: 22 dec 2009
Contacteer:
Contacteer Davy V
Verstuur privébericht

Re: Staatsbon of OLO ?

  • Citeer

Bericht door Davy V » 3 december 2011, 10:40

Er is toch nergens vermeld dat een spaarrekening meer opbrengt dan een staatsbon?Een staatsbon brengt meer op.Het verschil word enkel groter naargelang de grootte van het ingelegde bedrag zonder rekening te houden met wijziging van de rente.Dat heeft men in het artikel enkel duidelijk willen maken.
Omhoog

Vowani
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 nov 2008
Contacteer:
Contacteer Vowani
Verstuur privébericht

Re: Staatsbon of OLO ?

  • Citeer

Bericht door Vowani » 3 december 2011, 10:53

"Staatsbons leveren nauwelijks iets op"

Die kop boven het artikel in De Morgen is louter sensatiezucht van hun redacteur.

Bovendien is het artikel op diverse punten ook feitelijk onzorgvuldig. Zo maakt het bijvoorbeeld onvoldoende duidelijk dat de rente gegarandeerd is op een staatsbon gedurende de ganse looptijd, terwijl de rente van een spaarrekening variabel is, en ten allen tijde kan veranderd worden door de bank. Zelfs de getrouwheidspremie is slechts X maanden zeker, en kan nadien ook aangepast worden.

Kortom, het artikel vergelijkt appelen met peren, en heeft dus nauwelijks enige toegevoegde waarde.

Jammer, voor een "kwaliteitskrant" zoals De Morgen.
Omhoog

Frisse Freddy
VIP member
VIP member
Berichten: 1102
Lid geworden op: 24 aug 2009
Contacteer:
Contacteer Frisse Freddy
Verstuur privébericht

Re: Staatsbon of OLO ?

  • Citeer

Bericht door Frisse Freddy » 3 december 2011, 11:03

Idd Vowani. En hun belachelijk vb van die 200 euro inleg is echt te zielig voor woorden.
Omhoog

fatboy
Full Member
Full Member
Berichten: 159
Lid geworden op: 14 aug 2011
Contacteer:
Contacteer fatboy
Verstuur privébericht

Re: Staatsbon of OLO ?

  • Citeer

Bericht door fatboy » 3 december 2011, 11:05

Vowani schreef:4

Die kop boven het artikel in De Morgen is louter sensatiezucht van hun redacteur.


Eventjes journalisten beschermen: tegenwoordig kiest een journalist haast nooit zijn eigen titels/tussenkoppen/streamers. Dat is vaak een taak voor mensen die zich vaak louter daarmee bezighouden, en die jammer genoeg enkel streven naar sensatie en alle nuances daarbij laten varen.

Voilà!
Omhoog

Gebruikersavatar
robokat
VIP member
VIP member
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 jul 2007
Contacteer:
Contacteer robokat
Verstuur privébericht Website

Re: Staatsbon of OLO ?

  • Citeer

Bericht door robokat » 3 december 2011, 11:07

Het verschil wordt NIET groter naarmate het bedrag toeneemt, dat is een grove redeneerfout. Het verschil neemt evenredig toe met het bedrag: op 1000 euro is het 27 euro, op 2000 euro 54 euro enz ... Groot bedrag of klein bedrag, het blijft even interessant.

Waar het in feite om gaat is dat een spaarrekening kapitaliseert en de staatsbon niet. Om de twee naast elkaar te zetten kan je met een rekenvoorbeeld werken zoals in het artikel. Je kan ook de actuariële rentevoet op de staatsbon uitrekenen, zodat je ze wel beter kan vergelijken.

De bruto coupon van de 5 jarige staatsbon is 4%, de netto coupon is 3,4%. De actuariële rentevoet is 'maar' 3,19%.

De 2,75% van de beste spaarrekening kan je dus vergelijken met de 3,19% van de staatsbon.
Omhoog

Gebruikersavatar
Yaris
VIP member
VIP member
Berichten: 11378
Lid geworden op: 30 sep 2010
Contacteer:
Contacteer Yaris
Verstuur privébericht

Re: Staatsbon of OLO ?

  • Citeer

Bericht door Yaris » 3 december 2011, 11:08

fatboy schreef:Eventjes journalisten beschermen
Vowani heeft het dus terecht over de redacteur en niet over de journalist.
Omhoog

Frisse Freddy
VIP member
VIP member
Berichten: 1102
Lid geworden op: 24 aug 2009
Contacteer:
Contacteer Frisse Freddy
Verstuur privébericht

Re: Staatsbon of OLO ?

  • Citeer

Bericht door Frisse Freddy » 3 december 2011, 11:13

Zoals eerder door anderen aangehaald kan je je intresten van je staatsbon nadien ook op een spaarrekening zetten.
En anderzijds kan het ook zijn dat iemand z'n rente van z'n spaarrekening gewoon afhaalt in het begin van het jaar: oeps geen kapitalisatie.

Net alsof mensen met een staatsbon hun rente opsouperen en de mensen met een spaarboekje hun rente kapitaliseren? Mijn rente van m'n staatsbon zal, zoals bij de meesten, automatisch direct op een spaarrekening gestort worden. Ik kapitaliseer dus ook in feite.

Heb de indruk dat er velen (auteur artikel?) spijt hebben dat ze niet hebben ingetekend ;D
Omhoog

Gebruikersavatar
Yaris
VIP member
VIP member
Berichten: 11378
Lid geworden op: 30 sep 2010
Contacteer:
Contacteer Yaris
Verstuur privébericht

Re: Staatsbon of OLO ?

  • Citeer

Bericht door Yaris » 3 december 2011, 11:17

Helemaal gelijk, Frisse Freddy.

Als je dan toch absoluut gekapitaliseerde interesten wil vergelijken zou je moeten uitrekenen hoeveel de interest van een staatsbon opbrengt indien herbelegd in een nieuwe staatsbon. Maar dat kan natuurlijk niet want we weten niet hoeveel toekomstige staatsbons zullen opbrengen.
Omhoog

Flytox
Sr. Member
Sr. Member
Berichten: 281
Lid geworden op: 05 feb 2009
Contacteer:
Contacteer Flytox
Verstuur privébericht

Re: Staatsbon of OLO ?

  • Citeer

Bericht door Flytox » 3 december 2011, 11:42

robokat schreef:De 2,75% van de beste spaarrekening kan je dus vergelijken met de 3,19% van de staatsbon.
De actuariële rentevoet van de spaarrekening ad 2,75% is nog lager aangezien de 2,75% een optelling is van 2 rentevoeten waarvan de basis interest jaarlijks uitgekeerd wordt rata temporis. De getrouwheidspremie wordt maar pas na één jaar looptijd op het eindejaar van die looptijd uitgekeerd.
De actuariële rentevoet van de spaarrekening hangt af van de intredingdatum en kan mi aldus niet veralgemeend worden.
Omhoog

Gebruikersavatar
Nefertari
VIP member
VIP member
Berichten: 3902
Lid geworden op: 07 aug 2008
Contacteer:
Contacteer Nefertari
Verstuur privébericht

Re: Staatsbon

  • Citeer

Bericht door Nefertari » 3 december 2011, 11:59

Toch opmerkelijk dat er zovelen zijn bijgedraaid ivm het aankopen van staatsbons, daar waar er aanvankelijk door sommigen smalend over gedaan werd.
De meesten zijn pas van mening veranderd toen bekend gemaakt werd dat de RV van 15% zou behouden blijven.

Toen ik (op dag 1) besliste om er te kopen, had ik rekening gehouden met een mogelijke RV tussen 20% en 25%.
(ik behoor tot een generatie die al eerder 25% RV op termijnrekeningen en kasbons meegemaakt heeft)

Wat de doorslag gaf voor mij :
- ik had een mooi bedrag dat onlangs vrijgekomen was, voorlopig op een spaarrekening geparkeerd in afwachting van een (iets) betere maar veilige belegging.
- ik wou een betere spreiding, waardoor men soms met wat minder intrest moet tevreden zijn.
- ik redeneerde daarbij ook vanuit het standpunt dat ik mijn land een beetje zou kunnen helpen : niemand wil toch dat wij bij de (bijna) failliete euro-landen geteld worden.
- ik doe niet mee aan de doemdenkerij die de laatste tijd verspreid wordt.

Hoe dan ook : als de RV 15% blijft, is dit een mooi extraatje voor mij.
Omhoog

Frisse Freddy
VIP member
VIP member
Berichten: 1102
Lid geworden op: 24 aug 2009
Contacteer:
Contacteer Frisse Freddy
Verstuur privébericht

Re: Staatsbon of OLO ?

  • Citeer

Bericht door Frisse Freddy » 3 december 2011, 12:00

Hoe zou de verhouding liggen Vlaanderen/Brussel/Wallonië qua inschrijvingen?
Omhoog

Vowani
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 nov 2008
Contacteer:
Contacteer Vowani
Verstuur privébericht

Re: Staatsbon of OLO ?

  • Citeer

Bericht door Vowani » 3 december 2011, 12:13

Het blijft nog afwachten of de "uitzondering" van slechts 15% RV op de huidige staatsbon juridisch hard zal kunnen gemaakt worden.

Immers, hoe zal men juridisch waterdicht kunnen borgen dat enkel deze emissie van dit voorrecht van 15% RV mag genieten, en niet eerdere of toekomstige emissies (zowel staatsbons als OLO's, die met 21% RV belast worden)?

Het gaat in wezen om volkomen identieke producten, dus hoe zal men kunnen verantwoorden om met twee maten en twee gewichten te werken? Welke juridische argumenten zal men daarvoor hanteren?

Het komt me voor dat iemand heel snel geroepen heeft "voor deze Leterme-staatsbons blijft de 15% van kracht", maar zonder daarbij ruggenspraak gehouden te hebben met experten in de materie. En nu zal iemand de brokken mogen gaan lijmen.
Omhoog

Gebruikersavatar
Yaris
VIP member
VIP member
Berichten: 11378
Lid geworden op: 30 sep 2010
Contacteer:
Contacteer Yaris
Verstuur privébericht

Re: Staatsbon of OLO ?

  • Citeer

Bericht door Yaris » 3 december 2011, 12:57

Ik heb in de Tijd gelezen dat er juridisch geen probleem zou zijn indien het belang van het land dat rechtvaardigt. Op het ogenblik van de uitgifte ging de rente op overheidspapier pijlsnel omhoog en daarom had de overheid er alle belang bij dat de staatsbon een succes zou worden.
Omhoog

Vowani
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 nov 2008
Contacteer:
Contacteer Vowani
Verstuur privébericht

Re: Staatsbon of OLO ?

  • Citeer

Bericht door Vowani » 3 december 2011, 13:28

Hoe gaan ze retroactief kunnen bepalen dat er in het verleden geen staatsbons of OLO's waren (die nu nog niet vervallen zijn) die toen ook belangrijk waren voor het "belang van het land", en die dus ook van de 15% RV moeten kunnen genieten voor de rest van hun looptijd?

Met andere woorden hoe zal "belang van het land" juridisch sluitend kunnen omschreven worden, zodat enkel de Leterme-staatsbons, en geen enkele andere staatsbon of OLO, aan die voorwaarden zal voldoen?
Omhoog

Gesloten
  • Afdrukweergave

321 berichten
  • Pagina 18 van 22
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • …
  • 22
  • Volgende

Terug naar “Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen”

Ga naar
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Berekeningen rentes/premies
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan ABN AMRO
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan BKCP
  • ↳   Vraag het aan Credimo
  • ↳   Vraag het aan Delta Lloyd Bank
  • ↳   Vraag het aan DHB Bank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan Fortuneo Bank
  • ↳   Vraag het aan Goffin bank
  • ↳   Vraag het aan KBC Bank & Verzekering
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Onesto-woonkrediet
  • ↳   Vraag het aan Optima Bank
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • ↳   Beleggers nieuws
  • ↳   Spaargids RSS feed nieuws
  • ↳   Algemeen nieuws
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Forumoverzicht
 

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

  • Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

  • Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy