staatsbons
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
staatsbons
Ik lees dat er een nieuwe uitgifte is van staatsbons vanaf 23/02/2011.
Ik zie nergens een vermelding van de rente ?
Ik heb daar nog nooit op ingetekend, ken er dus eigenlijk niets van.
Heeft er iemand positieve of negatieve ervaring mee ?
Ik zie nergens een vermelding van de rente ?
Ik heb daar nog nooit op ingetekend, ken er dus eigenlijk niets van.
Heeft er iemand positieve of negatieve ervaring mee ?
-
spaardertje
- Jr. Member

- Contacteer:
Re: staatsbons
De intrestvoeten worden op 14/02 bekend gemaakt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ongetwijfeld minder interessant dan de top-termijnrekeningen, voorspel ik ...
Heden op 10 jaar : 4,35% / netto 3,70%
Heden op 8 jaar : 4,06% / netto 3,45%
Heden op 5 jaar : 3,85% / netto 3,27%
Heden op tak21 / 8 jaar : 3,25% netto+WD na instap van 1,1%.
Nog een week je wachten maar, of heeft iemand een ander voorgevoel?
Heden op 10 jaar : 4,35% / netto 3,70%
Heden op 8 jaar : 4,06% / netto 3,45%
Heden op 5 jaar : 3,85% / netto 3,27%
Heden op tak21 / 8 jaar : 3,25% netto+WD na instap van 1,1%.
Nog een week je wachten maar, of heeft iemand een ander voorgevoel?
De laatste staatsbon (dec2010) was :
2,35% bruto / 2,00% netto op 5j
3,00% bruto / 2,55% netto op 8j
Deze noteren nu resp. aan een koers van ongeveer 94,60% en 92,80%.filipvdm schreef:De laatste staatsbon (dec2010) was :
Wie ze op de secundaire markt koopt, heeft (als ik goed reken) dus bruto rendementen van ca. 3,53% en 4,31%. Wie aan de verkoopzijde staat, heeft dus na pas 2 maanden al een verlies van 5,40% en 6,95% op zijn staatsbon.
Indien de nieuwe uitgiftes een lager rendement zouden hebben dan 3,53% op 5j of 4,31% op 8j,dan is het interessanter om de vorige uitgifte te kopen. Hou er rekening mee dat de koersen in de toekomst nog meer kunnen zakken.
En wat hebben we geleerd ?
1. Stijgende lange rentes geven direct een grote daling in de koersen, zoals duidelijk blijkt uit de scherpe daling van de vorige uitgifte.
2. Oude uitgiftes van de staatsbon moet je vergelijken met de nieuwe vooraleer te kopen.
3. De staatsbon is niet meer de veilige belegging van weleer.
De staatsbons van 3 maart 2011:
OP 3 JAAR: 2,45%
OP 5 JAAR: 3,20%
OP 8 JAAR: 3,75%
(uitgifteprijs nog niet gekend)
De koersen van de vorige staatsbonnen zijn nog altijd zoals hierboven, ik moet wel toegeven dat de handelsvolumes bijzonder klein zijn en heel sporadisch, dus heel moeilijk om effectief aan te kopen.
Met dat voorbehoud, biedt deze uitgifte een slechter rendement dan de ingeschatte waarde op de secundaire markt. Blijkbaar rekent men op de schare beleggers die blindelings intekenen ?
OP 3 JAAR: 2,45%
OP 5 JAAR: 3,20%
OP 8 JAAR: 3,75%
(uitgifteprijs nog niet gekend)
De koersen van de vorige staatsbonnen zijn nog altijd zoals hierboven, ik moet wel toegeven dat de handelsvolumes bijzonder klein zijn en heel sporadisch, dus heel moeilijk om effectief aan te kopen.
Met dat voorbehoud, biedt deze uitgifte een slechter rendement dan de ingeschatte waarde op de secundaire markt. Blijkbaar rekent men op de schare beleggers die blindelings intekenen ?
Spijtig nog geen reactie op de LT rekeningen van de banken op deze uitgaven...
Had toch ergens een reactie tot boven de 4% bruto verwacht.... niet?
Had toch ergens een reactie tot boven de 4% bruto verwacht.... niet?
staatsbons
binnekort worden er nieuwe staatsbons aangeboden, bij argenta
3 jaar -> 2,45%
5 jaar -> 3,20%
8 jaar -> 3,75%
RV: 15%
3 jaar -> 2,45%
5 jaar -> 3,20%
8 jaar -> 3,75%
RV: 15%
Boven of onder pari.
Dat is nu toch echt niet interessant?
De uitgifteprijs van de drie bons is 100%.
Opmerkingswaardig is dat de staatsbons een lager rendement bieden dan de referentie voor overheidsobligaties.
De OLO's op 3/5/8 jaar bedragen resp: 2,85% 3,51% en 3,98%
De beste termijnrekeningen (ook met staatswaarborg) op 3/5/8 jaar zitten hier zelfs iets boven: 3,25% 3,85% en 4,10%
Ook de koersen van staatsbons op de secundaire markt suggereren dergelijke renteniveau's.
En toch bieden de staatsbons dus slechts 2,45% 3,20% en 3,75%, een stuk onder de OLO's en een heel stuk onder de commerciele rentevoeten.
Wie deze koopt is dan toch een echt ongeïnformeerde sukkelaar.
Opmerkingswaardig is dat de staatsbons een lager rendement bieden dan de referentie voor overheidsobligaties.
De OLO's op 3/5/8 jaar bedragen resp: 2,85% 3,51% en 3,98%
De beste termijnrekeningen (ook met staatswaarborg) op 3/5/8 jaar zitten hier zelfs iets boven: 3,25% 3,85% en 4,10%
Ook de koersen van staatsbons op de secundaire markt suggereren dergelijke renteniveau's.
En toch bieden de staatsbons dus slechts 2,45% 3,20% en 3,75%, een stuk onder de OLO's en een heel stuk onder de commerciele rentevoeten.
Wie deze koopt is dan toch een echt ongeïnformeerde sukkelaar.
Niet alleen dat. Wat heb je er eigenlijk aan?robokat schreef:Wie deze koopt is dan toch een echt ongeïnformeerde sukkelaar.
Je krijgt wel je interesten van pakweg 2,20 % netto uitbetaald, maar de inflatie ligt hoger. Op het einde van de rit koop je minder broden met je geld. Dat is niet echt mijn idee van beleggen.
-
woutie-dax
- Newbie

- Contacteer:
@robokat. Ik apprecieer in het algemeen je reacties, maar sommige beredeneringen voor institutionele zijn anders.
Voor grote bedragen geld natuurlijk de garantie op termijnrekeningen niet.
Ook als zij op de secundaire markt gaan kopen, beïnvloeden ze de prijs. En volgens hun beleggingsstrategie moeten ze een deel in zekerheid beleggen.
Ik vermoed, aangezien de overheid deze rentes aanbiedt, dat ze er redelijk zeker van zijn dat ze geplaatst gaan geraken.
Natuurlijk kan ik niet in de toekomst kijken, ik ben zelfs niet echt een expert.
Maar ik ga ze niet kopen, dat is zeker.
Ook als zij op de secundaire markt gaan kopen, beïnvloeden ze de prijs. En volgens hun beleggingsstrategie moeten ze een deel in zekerheid beleggen.
Ik vermoed, aangezien de overheid deze rentes aanbiedt, dat ze er redelijk zeker van zijn dat ze geplaatst gaan geraken.
Natuurlijk kan ik niet in de toekomst kijken, ik ben zelfs niet echt een expert.
Maar ik ga ze niet kopen, dat is zeker.
Institutionelen zullen de OLO's kopen, geen staatsbons. De staatsbons zijn enkel voor particulieren bestemd.woutie-dax schreef:@robokat. Ik apprecieer in het algemeen je reacties, maar sommige beredeneringen voor institutionele zijn anders.
Ongetwijfeld gaan ze die kwijt raken, ze zullen daar wel onderzoek naar doen. Ik zie het al zo voor me, de bankbediende die zijn oudere klanten een staatsbon verkoopt als interessante en veilige belegging.woutie-dax schreef: Ik vermoed, aangezien de overheid deze rentes aanbiedt, dat ze er redelijk zeker van zijn dat ze geplaatst gaan geraken.
Uitgifte van nieuwe Staatsbons
De nieuwe staatsbons op 5 jaar zullen 3% bruto opbrengen.
Bons op 8 jaar leveren 3,50% op.
Bons op 3 jaar 2,35%.
Toch is het echte rendement nog niet bekend. Pas op 24 augustus wordt de inschrijvingsprijs bepaald. Het kan dus nog altijd dat er voor een effect van 1.000 euro iets meer of iets minder moet worden betaald.
Op de nieuwe bons kan worden ingeschreven tussen 25 augustus en 2 september 2011.
BRON: http://www.vandaag.be/binnenland/75861_ ... 50-op.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ongeacht de inschrijvingsprijs, is dit toch steeds minder interessant dan de kasbons en de termijnrekeningen.
Wie schrijft hier dan op in ? Enkel klanten die niet verder kijken dan hun eigen huisbank (Fortis, Dexia, KBC, ING) denk ik dan ...
Referentie CreditEurope:
op 3 jaar: 3,50 % bruto / 2,98 % netto
op 5 jaar: 4,00 / 3,40
op 8 jaar: 4,00 / 3,40
Bons op 8 jaar leveren 3,50% op.
Bons op 3 jaar 2,35%.
Toch is het echte rendement nog niet bekend. Pas op 24 augustus wordt de inschrijvingsprijs bepaald. Het kan dus nog altijd dat er voor een effect van 1.000 euro iets meer of iets minder moet worden betaald.
Op de nieuwe bons kan worden ingeschreven tussen 25 augustus en 2 september 2011.
BRON: http://www.vandaag.be/binnenland/75861_ ... 50-op.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ongeacht de inschrijvingsprijs, is dit toch steeds minder interessant dan de kasbons en de termijnrekeningen.
Wie schrijft hier dan op in ? Enkel klanten die niet verder kijken dan hun eigen huisbank (Fortis, Dexia, KBC, ING) denk ik dan ...
Referentie CreditEurope:
op 3 jaar: 3,50 % bruto / 2,98 % netto
op 5 jaar: 4,00 / 3,40
op 8 jaar: 4,00 / 3,40