staatsbons verkopen, wat zijn voor en nadelen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: staatsbons verkopen, wat zijn voor en nadelen
@Spruitekop
Om de Zwitserse frank niet verder te laten stijgen ten opzichte van de euro koopt Zwitserland euro's op. Enkel euro in valuta, geen staatspapier. Als Zwitserland staatspapier van eurolanden zou kopen heeft dit 0% impact op de koers van de Zwitserse frank of van de euro.
Zwitserland is hier trouwens al bijna één jaar mee bezig:
http://www.guardian.co.uk/business/2011 ... franc-euro" onclick="window.open(this.href);return false;
Om de Zwitserse frank niet verder te laten stijgen ten opzichte van de euro koopt Zwitserland euro's op. Enkel euro in valuta, geen staatspapier. Als Zwitserland staatspapier van eurolanden zou kopen heeft dit 0% impact op de koers van de Zwitserse frank of van de euro.
Zwitserland is hier trouwens al bijna één jaar mee bezig:
http://www.guardian.co.uk/business/2011 ... franc-euro" onclick="window.open(this.href);return false;
@ spruitekop
Je hebt gelijk, goed geschreven, bedankt.
Je hebt gelijk, goed geschreven, bedankt.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Klopt, maar het inkopen van staatspapier ondersteunt wel de eurolanden waardoor ze het risico voor Zwitserland bij het uiteenvallen van de Euro (hetzij landelijke munten, hetzij splitsing "Neuro"/"Zeuro") zijn euro's wel omgezet ziet in sterkere vervangers.
Ik zoek alvast m'n bron op, het kan 'n tijdje duren want het is inderdaad geen nieuwtje... Ik post dan de link wel onder deze post.
Edit: ik heb het oorspronkelijk ergens anders gelezen maar in principe blijft het hetzelfde. In dit artikel van sept 2011 (naar beneden scrollen), spreekt m'n enkel nog van Duitse en Franse obligaties die opgekocht worden met de verworven euro's. In 'n later artikel las ik ook dat Belgische en Nederlandse obligaties ook gingen opgekocht worden. (Maw. de Neuro-landen tot een 0% intrest brengen, een mooie spreiding hebben en de in euro's ingewisselde SFr toch indekken).
Ik zoek alvast m'n bron op, het kan 'n tijdje duren want het is inderdaad geen nieuwtje... Ik post dan de link wel onder deze post.
Edit: ik heb het oorspronkelijk ergens anders gelezen maar in principe blijft het hetzelfde. In dit artikel van sept 2011 (naar beneden scrollen), spreekt m'n enkel nog van Duitse en Franse obligaties die opgekocht worden met de verworven euro's. In 'n later artikel las ik ook dat Belgische en Nederlandse obligaties ook gingen opgekocht worden. (Maw. de Neuro-landen tot een 0% intrest brengen, een mooie spreiding hebben en de in euro's ingewisselde SFr toch indekken).
Laatst gewijzigd door Spruitekop op 19 juli 2012, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
mja, kan er iemand mij een duidelijk antwoord geven op mijn vraag want na een A4-blaadje tellen ben ik er nog niet uit...
"Mja, ik had het liever bij een iets tastbaardere bank geplaatst, en dan is Argenta de hoogst biedende op 5jaar zie ik?
+ als ik écht het geld nodig zou hebben, denk ik ook dat ik er bij Argenta gewoon aankan, dat is bv. bij NIBC niet zo...
Maar heb ik dan nog een goede winst als ik die 20 000 eur terug vastzet aan 2,37% netto voor 5jaar en nu de staatsbon verkoop aan 111%?
Thanks!"
bedankt!
"Mja, ik had het liever bij een iets tastbaardere bank geplaatst, en dan is Argenta de hoogst biedende op 5jaar zie ik?
+ als ik écht het geld nodig zou hebben, denk ik ook dat ik er bij Argenta gewoon aankan, dat is bv. bij NIBC niet zo...
Maar heb ik dan nog een goede winst als ik die 20 000 eur terug vastzet aan 2,37% netto voor 5jaar en nu de staatsbon verkoop aan 111%?
Thanks!"
bedankt!
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Ik vind persoonlijk van wel, ik stel me enkel de vraag waarom dan niet de 111% (22.200€) beleggen aan 2.37%?
jaja, dat bedoel ik, dat is de bedoeling ook, maar het moet echt de moeite zijn, anders kan ik beter de bon houden om aan spreiding te doen, heb je eventueel een rekenformule hoe ik dit makkelijk kan uittellen wat de beste beslissing is? Want ik kom er nietSpruitekop schreef:Ik vind persoonlijk van wel, ik stel me enkel de vraag waarom dan niet de 111% (22.200€) beleggen aan 2.37%?
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Als ik even reken: (je bedoelt dus de intrest over 67 maanden, geannualiseerd)
20.000 € uitgezet aan 11% (gedurenden 7 maanden) en het totaalbedrag nog eens uitgezet over 60 maanden (5j) wat het gemiddelde intrestpercentage zou zijn.
Wel: (24958,39/20000)^1/(5+(7/12))= 1.040464, dus volgens mij heb je 4.05% over 67 maanden.(Bruto en afhankelijk van de beslissingen van de regering.
Kan iemand dat bevestigen?
20.000 € uitgezet aan 11% (gedurenden 7 maanden) en het totaalbedrag nog eens uitgezet over 60 maanden (5j) wat het gemiddelde intrestpercentage zou zijn.
Wel: (24958,39/20000)^1/(5+(7/12))= 1.040464, dus volgens mij heb je 4.05% over 67 maanden.(Bruto en afhankelijk van de beslissingen van de regering.
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Bij DB kan je een obligatie kopen van iberdrola onder pari in chf; misschien niet helemaal hetzelfde risico niveau als onze geliefde staatsbon.....
Indien de zwitserse bank zijn politiek niet kan volhouden en/of het gaat helemaal verkeerd met de euro heb je mogelijk kans op extra winst.
Vergeet hierbij niet dat iberdrola, naast spanje, zeer veel investeringen heeft in spaanstalige groeilanden.
Indien de zwitserse bank zijn politiek niet kan volhouden en/of het gaat helemaal verkeerd met de euro heb je mogelijk kans op extra winst.
Vergeet hierbij niet dat iberdrola, naast spanje, zeer veel investeringen heeft in spaanstalige groeilanden.
als dit klopt is het eigenlijk nutteloos dat ik verkoop? voor slechts 0,05% meer winst per jaar? Bruto? Klopt dit?Spruitekop schreef:Als ik even reken: (je bedoelt dus de intrest over 67 maanden, geannualiseerd)
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Nee, doordat je nu zou verkopen aan 11% kan je het percentage over 5j 7mnd optrekken tot 4.05%.
Lees voor meer info op:MeOnline schreef:als dit klopt is het eigenlijk nutteloos dat ik verkoop? voor slechts 0,05% meer winst per jaar? Bruto? Klopt dit?Spruitekop schreef:Als ik even reken: (je bedoelt dus de intrest over 67 maanden, geannualiseerd)
http://www.mijnkapitaal.be/obligaties/l ... taatsbons/" onclick="window.open(this.href);return false;
voila, heb m in de verkoop gezet via rabobank, ben nu eens benieuwd...
Wat doen met 20000 € Staatsbon 4.00% 04-12-2016 ?Spruitekop schreef:Als ik even reken: (je bedoelt dus de intrest over 67 maanden, geannualiseerd)
ISIN BE387241688
Optie 1 : U verkoopt niet !
Uw totale opbrengst op 4-12-2016 :
20000 € x 3.40 % x 5 jr = 3400 € + 20000 € = 23400 € ( 23400 / 20000 = 3.40 % p/jaar )
Optie 2 : U verkocht vandaag aan 111.50%
Netto verkoopsopbrengst :
Kapitaal : 20000 € x 1.1150% = + 22300 €
+ 230 rentedagen : 20000 € x 3.40% x 230/360 = + 434,44 €
- makelaarsloon ( Argenta of Keytrade ) en beurstaks = - 65.93 €
Netto te ontvangen ( val 24/07 ) : 22668.51 €
Termijnrekening : 22668.51 € op 5 jr 2.37 % netto eindverv. 24-07-2017
Opbrengst termijnrekening tot 4-12-2016 ( = vervaldag Staatsbon )
22668.51 € x 2.37 % x 1594 / 365 = 2346.21 € + 22668.51 € = 25014.72 € ( 25014.72 / 20000 = 5.015 % p/jaar )
Is dit duidelijk ?
super!!!
100 000x dank voor deze duidelijke berekening!
Wat ben ik toch blij dat ik een letermestaatsbonbezitter ben/was...
Danku!
100 000x dank voor deze duidelijke berekening!
Wat ben ik toch blij dat ik een letermestaatsbonbezitter ben/was...
Danku!
Weet iemand site waar men de koers waartegen men kan verkopen kan gevolgd worden?
thx
thx