staatsbons verkopen, wat zijn voor en nadelen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Re: staatsbons verkopen, wat zijn voor en nadelen
Waar haal je dat Yaris dat de Belgische rente de Duitse volgt? 

- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Waarom spreken we dan van 'n oplopende spread? Omdat de Belgische rente de Duitse niet meer volgt en steeds verder uit elkaar gaan staan.

Oeps! De post van Yaris is intussen geschrapt... het kan enkel maar extra info zijn.

Oeps! De post van Yaris is intussen geschrapt... het kan enkel maar extra info zijn.

De spread met Duitsland is nu veel lager dan in september 2011 (eindpunt op uw grafiek).
Een deel van de verklaring is dat aandelen om één of andere reden nog steeds gemeden worden ten voordele van obligaties. Voor wanneer het keerpunt?
Een deel van de verklaring is dat aandelen om één of andere reden nog steeds gemeden worden ten voordele van obligaties. Voor wanneer het keerpunt?
http://www.hln.be/hln/nl/3424/economisc ... d-op.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
zo is dat Yaris, heb spijt dat ik er toen niet meer kon kopen ondanks de vele negatieve berichten o.m. op dit forum
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
Echt negatief werd er niet over gesproken.De nadruk werd meer gelegd op de toen nog relatief onbekende OLO's die toen meer opbrachten.
staatsbon-of-olo-t11578.html?hilit=staatsbons" onclick="window.open(this.href);return false;
staatsbon-of-olo-t11578.html?hilit=staatsbons" onclick="window.open(this.href);return false;
De obligatie op 5 jaar heeft nu een koers 107,5%. Als je die nu bijhoudt, dan heb je voor de rest van de looptijd nog een (rest)rendement van 2,24% bruto.Yaris schreef: Zo een slechte zaak is dat trouwens niet want de staatsbon van december 2011 biedt een nettorendement dat tegenwoordig steeds moeilijker te vinden is.
Als je hierboven even loert in de lijst van termijnrekeningen en kasbons, dan zie je dat zelfs alle grootbanken een pak meer bieden.
Doen we de berekening met netto bedragen, dan wordt het nog erger.
- Je kan de obligatie nu verkopen voor 1075 euro. Die 75 euro 'winst' is NIET aan RV onderworpen (en daar maak je extra winst!).
- Op het einde van de looptijd binnen 4,5 jaar krijg je maar 1000 euro meer. Je verliest dus 75 euro over de komende jaren. Je haalt dan wel nog 4,5 keer een coupon van 3,4% netto. of 4,5* 34 euro = 153 euro. Daar gaat dus die 75 euro van af, die je verloren hebt door de obligatie bij te houden. 153-75= 78 euro. Die 78 euro over 4,5 jaar komt neer op 17 euro per jaar.
Dit staat gelijk met een netto couponrendement van 1,7%.
Het is dus juist heel gemakkelijk een alternatief te vinden. Zowat alles brengt meer op. De staatsbon bijhouden is enkel goed voor wie niet geïnteresseerd is in het rendement van zijn/haar geld.
Ik heb het al elders geschreven: laat je niet misleiden door het couponrendement, dat is puur optisch bedrog. Het effectieve restrendement is bedroevend laag.
@Yaris
1) je weet niet aan wie je je staatsbons op de beurs verkoopt;
2) als "buitenlanders" (je weet immers ook niet van wie je koopt) binnen een paar maanden of jaren nog eens in een paniekkramp schieten, zal ik graag hun Belgische staatsobligaties overkopen aan een gunstprijsje;
3) de interesse voor de staatsbons uitgegeven in de eerste maanden van dit jaar was vrijwel nihil. Dus kom me niet vertellen dat mensen in december 2011 staatsbons in hoofdzaak kochten omwille van "het belang van het land".
1) je weet niet aan wie je je staatsbons op de beurs verkoopt;
2) als "buitenlanders" (je weet immers ook niet van wie je koopt) binnen een paar maanden of jaren nog eens in een paniekkramp schieten, zal ik graag hun Belgische staatsobligaties overkopen aan een gunstprijsje;
3) de interesse voor de staatsbons uitgegeven in de eerste maanden van dit jaar was vrijwel nihil. Dus kom me niet vertellen dat mensen in december 2011 staatsbons in hoofdzaak kochten omwille van "het belang van het land".
Hoe groot was je vaderlandsliefde bij de laatste uitgifte? ;-)
Ivm de staatsbons sta ik grotendeels achter de mening van Yaris.
Uiteraard heb ik ze vooral gekocht vanwege de mooie voorwaarden, maar toch ook deels met de bedoeling om ons land hiermee een stukje uit de problemen te kunnen helpen.
Daarom overweeg ik in geen geval om ze voortijdig te verkopen voor de winst, maar heb ik van in het begin besloten om ze te houden tot op de vervaldag.
En gelukkig zullen de meesten van onze landgenoten er ook zo over denken.
Uiteraard heb ik ze vooral gekocht vanwege de mooie voorwaarden, maar toch ook deels met de bedoeling om ons land hiermee een stukje uit de problemen te kunnen helpen.
Daarom overweeg ik in geen geval om ze voortijdig te verkopen voor de winst, maar heb ik van in het begin besloten om ze te houden tot op de vervaldag.
En gelukkig zullen de meesten van onze landgenoten er ook zo over denken.
De meeste landgenoten 'denken' er zo niet over; de meeste landgenoten 'weten' gewoon niet dat ze hun staatsbonneke(s) kunnen verkopen voor de eindvervaldag...Nefertari schreef:En gelukkig zullen de meesten van onze landgenoten er ook zo over denken.
-
- VIP member
- Contacteer:
Veel hoongelach toen omwille van de "povere" 4% bruto. Als de meesten eerlijk zijn, zullen ze bekennen dat ze spijt hebben dat ze niet voor meer ingetekend hebben. Het was toen niet goed genoeg, de rente zou stijgen, de olo's waren beter, aandelen waren beter enzovoort..
Het is alleszins beter dan een divendrendement dat oploopt omdat je aandelen zakken en blijven zakken... Blij zijn met een dode mus noem ik het laatste.
Het is alleszins beter dan een divendrendement dat oploopt omdat je aandelen zakken en blijven zakken... Blij zijn met een dode mus noem ik het laatste.
ik heb OLO's gekocht, eind vorig jaar, toen niemand ze nog wou hebben. Ik heb een OLO aan 5,5% zelfs onder de 100% kunnen kopen. Ik heb ze onlangs met veel winst verkocht, nu blijkbaar iedereen ze wil hebben. Zelfs al laat ik de opbrengst gewoon op mijn spaarrekening staan, dan zal ik nog meer overhouden dan alle couponnetjes te innen.
Zoals Robokat al aangaf: je mag je niet blind staren op het bruto coupon-rendement: dat krijg je enkel op de nominale waarde, en op het einde krijg je ook enkel de nominale waarde terug.
Voor de Belgische staat maakt het volgens mij niet uit wie die staatsbons bezit: het staat toch vast wat zij de rest van de termijn moet betalen. Ik weet dus niet waarom je de Belgische staat meer zou helpen door niet te verkopen?
Eigenlijk omgekeerd: door ze 'duur' te verkopen aan het buitenland, haal je kapitaal van het buitenland naar hier.
@ Frisse Freddy: ik heb alleszins geen spijt van mijn werkwijze
Verder volg ik wel de redenering van Yaris hoor: de meesten kopen die staatsbons om gewoon een vast rendement te hebben dat iets hoger ligt dan een spaarrekening. Zij willen/kunnen geen koersen opvolgen, en daar is natuurlijk absoluut niets verkeerd mee
Zoals Robokat al aangaf: je mag je niet blind staren op het bruto coupon-rendement: dat krijg je enkel op de nominale waarde, en op het einde krijg je ook enkel de nominale waarde terug.
Voor de Belgische staat maakt het volgens mij niet uit wie die staatsbons bezit: het staat toch vast wat zij de rest van de termijn moet betalen. Ik weet dus niet waarom je de Belgische staat meer zou helpen door niet te verkopen?
Eigenlijk omgekeerd: door ze 'duur' te verkopen aan het buitenland, haal je kapitaal van het buitenland naar hier.
@ Frisse Freddy: ik heb alleszins geen spijt van mijn werkwijze

Verder volg ik wel de redenering van Yaris hoor: de meesten kopen die staatsbons om gewoon een vast rendement te hebben dat iets hoger ligt dan een spaarrekening. Zij willen/kunnen geen koersen opvolgen, en daar is natuurlijk absoluut niets verkeerd mee

De verklaring voor de koers van staatsobligaties is simpel en staat te lezen in Trends van 3 mei: interview met directievoorzitter Leen Van den Neste van VDK Spaarbank.
Ze zegt onomwonden dat VDK (@Yaris: dit is wel een Belgische bank) goedkoop geld, dat VDK niet nodig heeft, "om eens te proberen" geleend heeft van de ECB (de zogenaamde LTRO's) en dit belegt in staats- en bedrijfsobligaties.
Dus de spaarders krijgen een belachelijke vergoeding op hun spaargeld omdat de ECB goedkoop geld (aan 1%) leent aan banken die dat geld zelfs niet nodig hebben. Met dat geleend geld kunnen ze dan staatsobligaties kopen aan koersen van 107% of meer (om te voldoen aan Basel III normen).
Ze zegt onomwonden dat VDK (@Yaris: dit is wel een Belgische bank) goedkoop geld, dat VDK niet nodig heeft, "om eens te proberen" geleend heeft van de ECB (de zogenaamde LTRO's) en dit belegt in staats- en bedrijfsobligaties.
Dus de spaarders krijgen een belachelijke vergoeding op hun spaargeld omdat de ECB goedkoop geld (aan 1%) leent aan banken die dat geld zelfs niet nodig hebben. Met dat geleend geld kunnen ze dan staatsobligaties kopen aan koersen van 107% of meer (om te voldoen aan Basel III normen).
@ zwiertje
Je verkocht je OLO te vroeg, momenteel staat deze reeds op 116.10 %, en gaat in stijgende lijn.
Bij mij gaat het er niet in dat mensen niet kijken naar de evolutie van hun kasbons, en deze kopen en verkopen op het goede moment.
Je verkocht je OLO te vroeg, momenteel staat deze reeds op 116.10 %, en gaat in stijgende lijn.
Bij mij gaat het er niet in dat mensen niet kijken naar de evolutie van hun kasbons, en deze kopen en verkopen op het goede moment.