Staatsobligaties
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Staatsobligaties
Ik denk niet dat er veel verschil zit op obligatieskosten tussen de verschillende brokers of je moet DeGiro noemen.
Nederland, België, Portugal, Frankrijk (Beursgenoteerd) €2,00
Nederland, België, Portugal, Frankrijk (Beursgenoteerd) €2,00
Klopt. 25€ is voor niet-beursgenoteerde.
Dan is het verschil idd verwaarloosbaar ( bij Bolero tenminste) als je nu voor 2 of 10.000 euro aan obligaties koopt. My bad.
Dan is het verschil idd verwaarloosbaar ( bij Bolero tenminste) als je nu voor 2 of 10.000 euro aan obligaties koopt. My bad.
Alleen verkoopt DEGIRO bijna geen obligaties. Of toch niet de twee genoemde overheidsobligaties.
Heb het nagevraagd bij Bolero en snel antwoord gehad:Jeky schreef: ↑20 oktober 2022, 16:43Volgens de info die ik daarover terugvind betaal je geen buitenlandse voorheffing op euro-obligaties (ISIN code beginnend met XS).Arkad schreef: ↑20 oktober 2022, 16:01Op Bolero (waar je een obligatie-selectie hebt) kom ik op de obligatie van Polen uit (XS1209947271) Loopt nog tot 10/05/2027 en noteert aan 90,% met coupon 0,875%. Hoe ik het bereken zou ik bij aankoop van bv. 2000 euro uitkomen op 2,47% netto. Volgende vraag: gaat er enkel 1x roerende voorheffing van 30% af of komt er nog een tax vanuit Polen bij?
cfr. https://www.test-aankoop.be/invest/fisc ... obligaties
Het betreft hier wel info van 5 jaar geleden dus als iemand een site kent met up-to-date gegevens over de buitenlandse bronheffing op obligaties (als er wijzigingen gebeurd zijn) laat het dan maar weten (ik ben er zelf ook naar op zoek).
Er wordt op Poolse staatsobligatie geen buitenlandse bronheffing aangerekend, enkel roerende voorheffing
@ pum Wel een hele handige rekentabel: heb je dat zelf gemaakt of op internet gevonden of... maw dit wil ik ook wel hebbenpmu schreef: ↑21 oktober 2022, 11:15Ik kom op een geannualiseerd nettorendement na alle kosten en belastingen van 2,992%. Stel dat Bolero geen kosten zou aanrekenen, zou het rendement 3,162% zijn. Ik vind dat geen gigantisch verschil.pukkie007 schreef: ↑21 oktober 2022, 11:08 2000 euro is veel te weinig om een obligatie te kopen bij Bolero.
2000 euro investeren/ beleggen/ speculeren om 50 euro netto per jaar te ontvangen.Je kan redeneren: wie het kleine niet eert ... , maar ik zou dan gewoon 1 keer per jaar minder op resto gaan.
![]()
![]()

@ iedereen die een reactie stuurde: bedankt - hier kan weer even mee verder
Komt hiervan: https://spaarvarkens.be/kijk-bij-aankoo ... -onze-tool
Thnx !pmu schreef: ↑21 oktober 2022, 22:38Komt hiervan: https://spaarvarkens.be/kijk-bij-aankoo ... -onze-tool
Moet hier geen 30% belasting betaald worden op het aflossingsrendement aangezien deze obligatie een 0% coupon heeft? Is hier rekening mee gehouden bij bovenstaande berekening?
-
- Verbannen Gebruiker
In principe wel. 30% op verschil tussen uitgifteprijs en 100. Maar aangezien de uitgifteprijs boven 100 lag, betaal je 30% van 0, dus niets.
Deze en andere interessante uitgiftes zijn nu interessant omdat ze gebeurden toen de rentes negatief waren.
Dus veel interessanter dan de nieuwe Staatsbons nu.
-
- Verbannen Gebruiker
25€ is strikt genomen op handel buiten beurs (kan dus ook voor beursgenoteerde effecten). Ik had deze week een obligatie die ik op Bolero vond. Maar toen ik op de aankoop-knop klikte, was er een boodschap dat de obligatie nog niet toegevoegd was. Ik belde naar de desk van Bolero, en ik kon ze kopen buiten beurs aan 25€ per schijf van 10.000.
Ik heb echter gevraagd om ze te laten toevoegen, omdat ik hoopte een betere aankoopprijs te krijgen. 's anderendaags was de obligatie toegevoegd en kon ik een aankooporder ingeven.
Interessant artikel in De Tijd dit weekend.
https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... 22257.html
Obligatieselectie van enkele banken:

https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... 22257.html
Obligatieselectie van enkele banken:
-
- Verbannen Gebruiker
We zien dat duidelijk vandaag. De ECB verhoogt de korte termijnrente met 0,75%. Maar de lange termijnrente blijft zakken. Op 10 jaar nog 2,6% terwijl we 2 weken geleden boven de 3% zaten.huisjetuintjefiets schreef: ↑17 oktober 2022, 10:10 De rente die ECB en FED controleren is enkel de korte termijnrente. De andere rentes zijn resultaat vraag en aanbod van de markt. Wordt wel beïnvloed door aankopen FED en ECB, en door verkopen bij afbouw balans of wanneer FED en ECB obligaties op termijn niet meer vervangen.
En welke impact heeft dit op obligaties ?huisjetuintjefiets schreef: ↑27 oktober 2022, 18:17We zien dat duidelijk vandaag. De ECB verhoogt de korte termijnrente met 0,75%. Maar de lange termijnrente blijft zakken. Op 10 jaar nog 2,6% terwijl we 2 weken geleden boven de 3% zaten.huisjetuintjefiets schreef: ↑17 oktober 2022, 10:10 De rente die ECB en FED controleren is enkel de korte termijnrente. De andere rentes zijn resultaat vraag en aanbod van de markt. Wordt wel beïnvloed door aankopen FED en ECB, en door verkopen bij afbouw balans of wanneer FED en ECB obligaties op termijn niet meer vervangen.