Staatsobligaties
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Staatsobligaties
Volkswagen is grootste privé schuldenaar op obligatiemarkt,ik zou ook voor Polen gaan...pmu schreef: ↑16 februari 2023, 14:00Omdat Polen Volkswagen niet is, zeker?pukkie007 schreef: ↑16 februari 2023, 13:49 3% rente voor een obligatie die je nog 6 jaar moet bijhouden, en waarbij je ook 6 jaar op je rente moet wachten? Nee, dank u. Je haalt hetzelfde rendement met een obligatie die in 2024 vervalt of je krijgt netto 1% meer indien je de obligatie van VW koopt die in 2029 vervalt ...
Mag ik weten waarom je precies deze gekocht hebt?
En daarom laat je 33% opbrengst liggen? Ok dan.
Ik zou ook meer vertrouwen hebben in een staatsobligatie dan in een obligatie van een bedrijf.
-
- Verbannen Gebruiker
Laat je niet intimideren door personen die zelfs niet weten dat je elk jaar je intrest krijgt. En die zelfs niet weten dat als je geld in 2024 vrijkomt, je je zal moeten schikken aan de intrestvoeten die dan gelden, wat ze ook zijn.
Bedankt dus dat je dit geposted hebt. --KNIP--
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 16 februari 2023, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb al op dit forum precies gelezen dat het mogelijk zou zijn om een reeds lopende staatsobligatie aan te kopen aan bvb 97% van de waarde.
Klopt het dan dat je bijvoorbeeld 970 euro betaald voor een obligatie t.w.v. €1000 die binnen X aantal maanden / jaren uitbetaald zal worden?
Hoe koop je dit aan en waar?
Tips zijn altijd welkom
Klopt het dan dat je bijvoorbeeld 970 euro betaald voor een obligatie t.w.v. €1000 die binnen X aantal maanden / jaren uitbetaald zal worden?
Tips zijn altijd welkom

Ik denk dat pukkie007, die best wel van toeten en blazen weet, vooral bedoelde dat het grootste deel van het rendement pas op vervaldag komt (waardoor je die bijvoorbeeld niet voor vervaldag kunt herinvesteren).huisjetuintjefiets schreef: ↑16 februari 2023, 14:17Laat je niet intimideren door personen die zelfs niet weten dat je elk jaar je intrest krijgt. En die zelfs niet weten dat als je geld in 2024 vrijkomt, je je zal moeten schikken aan de intrestvoeten die dan gelden, wat ze ook zijn.
Bedankt dus dat je dit geposted hebt. Met azijnpissers die van toeten noch blazen weten, moet je geen rekening houden![]()
-
- Verbannen Gebruiker
Je kunt die gewoon kopen op de beurs. Gewoon een beursorder ingeven bij jouw bank of makelaar. Die doen de rest.MD91 schreef: ↑16 februari 2023, 14:18 Ik heb al op dit forum precies gelezen dat het mogelijk zou zijn om een reeds lopende staatsobligatie aan te kopen aan bvb 97% van de waarde.
Tips zijn altijd welkom![]()
Klopt mijn redenering hieronder:huisjetuintjefiets schreef: ↑16 februari 2023, 14:17Laat je niet intimideren door personen die zelfs niet weten dat je elk jaar je intrest krijgt. En die zelfs niet weten dat als je geld in 2024 vrijkomt, je je zal moeten schikken aan de intrestvoeten die dan gelden, wat ze ook zijn.
Bedankt dus dat je dit geposted hebt. Met azijnpissers die van toeten noch blazen weten, moet je geen rekening houden![]()
2023: Coupon van €1000 aangekocht aan €850.72 (85.72%)
2024 t.e.m 2028: Jaarlijks €100 rente (1%)
07/03/2029: Uitbetaling coupon van €1000 die in 2023 aangekocht werd aan €850.72
Laatst gewijzigd door MD91 op 16 februari 2023, 14:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Dat klopt volledig, en het verschil tussen die €970 en €1000 wordt meestal niet belast.MD91 schreef: ↑16 februari 2023, 14:18 Ik heb al op dit forum precies gelezen dat het mogelijk zou zijn om een reeds lopende staatsobligatie aan te kopen aan bvb 97% van de waarde.
Tips zijn altijd welkom![]()
Aankopen gebeuren via brokers, in België is enkel Bolero een realistische optie (daar andere brokers geen/nauwelijks obligaties aanbieden).
-
- Verbannen Gebruiker
Pukkie007 zegt dat je 33% opbrengst laat liggen. Hoe verklaar je dat met jouw theorie?
Dat was in vergelijking met een obligatie van VW die 4% netto opbrengt in plaats van deze 3%.huisjetuintjefiets schreef: ↑16 februari 2023, 14:25Pukkie007 zegt dat je 33% opbrengst laat liggen. Hoe verklaar je dat met jouw theorie?
-
- Verbannen Gebruiker
Klopt niet. Bij Keytrade en DB kun je alle obligaties kopen. Behalve de zeer exotische. Die je trouwens ook niet bij Bolero kunt kopen.
Bij Keytrade kan het alleszins niet online.huisjetuintjefiets schreef: ↑16 februari 2023, 14:27Klopt niet. Bij Keytrade en DB kun je alle obligaties kopen. Behalve de zeer exotische. Die je trouwens ook niet bij Bolero kunt kopen.
-
- Verbannen Gebruiker
Hier bedoel je waarschijnlijk: nominaal bedrag.
Ja, met roerende voorheffing van 30%.2024 t.e.m 2028: Jaarlijks €100 rente (1%)
Ook hier weer: nominaal bedrag. Maar zonder roerende voorheffing op meerwaarde.07/03/2029: Uitbetaling coupon van €1000 die in 2023 aangekocht werd aan €850.72
Dus globaal: jouw redenering klopt :-)