Stad maakt kennis met Laffercurve.
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Stad maakt kennis met Laffercurve.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Stad maakt kennis met Laffercurve.
Die ingreep zal niet voldoende zijn voor een ommekeer. Benieuwd hoe de leegstaand daar gaat evolueren. Men heeft de consument lui gemaakt door koopcentra buiten het centrum te bouwen. De winkels met een grote oppervlakte gaat men niet terug in de binnenstad krijgen, kleinere mss wel.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Vind die naam laffercurve in de titel ongelukkig gekozen eigenlijk...
Nuja je kan Torhout niet vergelijken met Brugge of Knokke ofzo natuurlijk...
Nuja je kan Torhout niet vergelijken met Brugge of Knokke ofzo natuurlijk...
Leegstand hetzelfde product 32 € of in de grote 24 € de kilo.pukkie007 schreef: ↑23 februari 2021, 18:51 Die ingreep zal niet voldoende zijn voor een ommekeer. Benieuwd hoe de leegstaand daar gaat evolueren. Men heeft de consument lui gemaakt door koopcentra buiten het centrum te bouwen. De winkels met een grote oppervlakte gaat men niet terug in de binnenstad krijgen, kleinere mss wel.
Die van 32 € verhuurt wel 6 flatjes.
De luie maar niet meer domme consument.
Estate Guru believer.
Nee die van 32€ is ook huurder, net zoals die flatbewoners.
Punt is dat de huur/m² in de binnenstad hoger is dan in een centra én dat je er minder klanten over de vloer krijgt. De luie consument betaald idd ook nog eens minder en heeft ook nog eens een pak tijd gewonnen.
Punt is dat de huur/m² in de binnenstad hoger is dan in een centra én dat je er minder klanten over de vloer krijgt. De luie consument betaald idd ook nog eens minder en heeft ook nog eens een pak tijd gewonnen.
pukkie007 schreef: ↑24 februari 2021, 10:13 Nee die van 32€ is ook huurder, net zoals die flatbewoners.
Er zullen niet veel slagers zijn die niet in hun eigendom zitten.
En huur is aftrekbaar van beroeps inkomen.
Wordt hoog tijd dat er een deftige belasting hervorming komt met voor ieder gelijke voordelen.
Estate Guru believer.
Die commerciele gelijkvloersen deels zo snel mogelijk omvormen tot woningen, met subsidies voor verfraaing/isolatie/... als het moet. Anders worden die straten pas echt leeg en akelig. Sommige activiteiten zullen in de stad blijven, op voorwaarde dat er meer mensen wonen. Kinesist, kinderdagverblijf, tandarts, ...
Lachwekkend als ze zeggen dat de winkels in commerciele centrums werk creëren, netto wordt er niets gecreëerd, enkel voor de politiek bevriende bouwpromotoren.
Lachwekkend als ze zeggen dat de winkels in commerciele centrums werk creëren, netto wordt er niets gecreëerd, enkel voor de politiek bevriende bouwpromotoren.
Betalend parkeren is een fenomeen dat mij enorm stoort. Ook al gaat het vaak om onnozele bedragen, het geeft me altijd het gevoel niet welkom te zijn en ik heb dan ook de neiging om die plaatsen te mijden.
Als er dan nog ergens geparkeerd kan worden tot daar aan toe, spijtig genoeg is dat niet meer het geval en wordt de auto uit de stad gepest. En dan zijn ze verbaasd dat er geen volk meer naar een stad komt, dat winkels verdwijnen, dat er te veel leegstand is, dat de boel verpaupert,...
Volledig akkoord, bannen van auto uit stad is zelfmoordpact.
Enkel hoogtoeristische steden raken hiermee weg.
Die lage emissiezones gaan ook nog terug verdwijnen, geen effect op luchtkwaliteit en minder mensen die toegang krijgen. Op de duur alleen rijken die nieuwe wagens kunnen kopen.
Enkel hoogtoeristische steden raken hiermee weg.
Die lage emissiezones gaan ook nog terug verdwijnen, geen effect op luchtkwaliteit en minder mensen die toegang krijgen. Op de duur alleen rijken die nieuwe wagens kunnen kopen.
-
amturingas
- Verbannen Gebruiker

Ik ben benieuwd naar jouw cijfers over leegstand, verpaupering in de steden. En over de winkels die verdwijnen in de steden.
“In Antwerpen kregen we in 2020 een situatie die ik in heel mijn carrière nog niet heb meegemaakt”, zegt de Antwerpse notaris Jelle Van Hove. “Er werd vaak en vrijwel meteen boven de vraagprijs geboden.
Een huis in Hasselt kostte vorig jaar gemiddeld 292.160 euro (6,2 procent meer dan in 2019).
In Gent steeg de gemiddelde verkoopprijs van een huis in één jaar tijd met een goeie 20.000 euro (6,5 procent), en niet enkel in het stadscentrum.
In Brugge schoten de prijzen voor huizen met een gemiddelde stijging van 4,2 procent minder hard de lucht in dan in de andere provinciehoofdsteden.
Leuven is opnieuw de duurste centrumstad. “Het blijft een zeer gegeerde plek om te wonen”, zegt notaris Jean-Michel Bosmans.
Volgens Comeos is er wel degelijk een probleem: hier is een artikel van begin 2020 (dus nog voor de impact van Corona)
https://fashionunited.be/nieuws/retail/ ... 0021127847
Pas op, ik wil niet pleiten voor een terugkeer naar de jaren 70 toen stadscentra volledig in functie van de auto waren ingericht. Maar men moet beseffen dat er tegenwoordig concurrentie is van shoppingcentra, baanwinkels en e-commerce. En dat geklungel met parkeerbonnetjes of het risico op retributies van 25€ als je vergeet je parkeerschijf te plaatsen geen elementen zijn die helpen om mensen te laten kiezen voor een bezoek aan de stad.
Pas op, ik wil niet pleiten voor een terugkeer naar de jaren 70 toen stadscentra volledig in functie van de auto waren ingericht. Maar men moet beseffen dat er tegenwoordig concurrentie is van shoppingcentra, baanwinkels en e-commerce. En dat geklungel met parkeerbonnetjes of het risico op retributies van 25€ als je vergeet je parkeerschijf te plaatsen geen elementen zijn die helpen om mensen te laten kiezen voor een bezoek aan de stad.
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

Geklungel met parkeerbonnetjes? Leef je in een achtergestelde regio?
Hier werkt dat gewoon met een QR-code of het ingeven van de paalcode op de app op de smartphone. Niks geklungel, niks gedoe.
Lege steden? Lege winkelstraten? Toch niet in de centra waar ik onlangs geweest ben. Het is er eerder koppenlopen dan de echo's van lege straten.
Hier werkt dat gewoon met een QR-code of het ingeven van de paalcode op de app op de smartphone. Niks geklungel, niks gedoe.
Lege steden? Lege winkelstraten? Toch niet in de centra waar ik onlangs geweest ben. Het is er eerder koppenlopen dan de echo's van lege straten.
Hoe dikwijls gaat men shoppen dat men het niet kan dragen tot aan bus - tram naar randparking.Nipo schreef: ↑24 februari 2021, 21:33 Volgens Comeos is er wel degelijk een probleem: hier is een artikel van begin 2020 (dus nog voor de impact van Corona)
De meesten gaan funshoppen en dat moet dan liefst tot aan de voordeur zijn en gratis parkeren.
Blijkbaar lukt het vandaag de dag niet meer om 200 meter te stappen.
Estate Guru believer.
Ik ga al 10 jaar niet meer winkelen in het centrum van de stad.
- Betalen om te parkeren en dus om nadien geld te mogen uit te geven.
- Moeilijk (betalend) parkeerplaats vinden
- Die apps zijn niks voor mij, risico dat ik teveel betaal of een boete heb
- Toename eenrichtingsverkeer in steden - meer tijd kwijt om te geraken
- Toename verkeersvrije zones - meer tijd kwijt
- Risico op files, zeker rond schooltijd
Voor iemand die tijd heeft, op de bus wil wachten, sleuren met de zakken of een trolley, okey. Voor mij gewoon niet praktisch. Op veel plaatsen weinig bussen en/of belbus om naar het stad te gaan, das ook een nieuwe trend...
Ik ga naar een winkel op een steenweg buiten het stad. "Gratis" en voldoende parking. Vlot bereikbaar. Minder funshoppers, kan ik nog eens uitleg/hulp vragen (service) En anders online...altijd open. S avonds open in het stad zou een kleine stimulans kunnen zijn. Strategisch gelegen shoppingmalls voor de alles-bij mekaar ervaring zou ook niet slecht zijn.
Ze mogen hun autoluwe onpraktische winkel-centra houden.
Als de inwoners (en hun verkozenen) dat verkiezen boven bloeiende winkels en horeca is dat wel hun goed recht.
- Betalen om te parkeren en dus om nadien geld te mogen uit te geven.
- Moeilijk (betalend) parkeerplaats vinden
- Die apps zijn niks voor mij, risico dat ik teveel betaal of een boete heb
- Toename eenrichtingsverkeer in steden - meer tijd kwijt om te geraken
- Toename verkeersvrije zones - meer tijd kwijt
- Risico op files, zeker rond schooltijd
Voor iemand die tijd heeft, op de bus wil wachten, sleuren met de zakken of een trolley, okey. Voor mij gewoon niet praktisch. Op veel plaatsen weinig bussen en/of belbus om naar het stad te gaan, das ook een nieuwe trend...
Ik ga naar een winkel op een steenweg buiten het stad. "Gratis" en voldoende parking. Vlot bereikbaar. Minder funshoppers, kan ik nog eens uitleg/hulp vragen (service) En anders online...altijd open. S avonds open in het stad zou een kleine stimulans kunnen zijn. Strategisch gelegen shoppingmalls voor de alles-bij mekaar ervaring zou ook niet slecht zijn.
Ze mogen hun autoluwe onpraktische winkel-centra houden.
Als de inwoners (en hun verkozenen) dat verkiezen boven bloeiende winkels en horeca is dat wel hun goed recht.
Laatst gewijzigd door aston op 26 februari 2021, 16:01, 3 keer totaal gewijzigd.