Starten met beleggen
TIP
Re: Starten met beleggen
In het middelbaar onderwijs zou een vak Financiën voorzien moeten worden waarin basiskennis bijgebracht wordt over hoe een budget beheren, sparen en beleggen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
En wie gaat dat vak geven? Alsof leerkrachten daar zelf iets van kennen.
Inderdaad,verder dan pensioensparen promoten en wat algemene "foldertjespraat" van de grootbanken zullen ze niet geraken.
Topic opener probeert zich te informeren over de verschillende opties zodat ze later haar keuze kan maken.
Blijkbaar mag een beginner hier geen vragen komen stellen als je de reactie's van sommige forumleden leest. Jammer.
Verzekeringen in het verleden verkopen, was iets wat ze wel konden toepassen.Orakel van Brakel schreef: ↑15 februari 2023, 10:31 En wie gaat dat vak geven? Alsof leerkrachten daar zelf iets van kennen.
En als vrijwilligers een site opzetten zijn ze daar op die site binnen de kortste tijd kanonnen voer.
Dat sommigen er iets van bijleren .............
Wordt het de door de elite hier op het forum tot op de grond afgebroken.
Welk beter plan ze zelf kunnen aanbieden..........
Natuurlijk later schrijft men verder dan foldertjes praat raken ze niet.
Of zou alleen maar Bogleheads de waarheid in pacht hebben.
Om je een weg te vinden in de site "mijn portefeuille.be" ,want daar doel je op mijn inziens. Heb je volgens mij toch ook al een basiskennis beleggen nodig.En als vrijwilligers een site opzetten zijn ze daar op die site binnen de kortste tijd kanonnen voer.
Dat sommigen er iets van bijleren .............
Wordt het de door de elite hier op het forum tot op de grond afgebroken.
Welk beter plan ze zelf kunnen aanbieden..........
Natuurlijk later schrijft men verder dan foldertjes praat raken ze niet.
Of zou alleen maar Bogleheads de waarheid in pacht hebben.
Beginnende beleggers hebben daar echt niks te zoeken. Eigen computerprogramma om medianen van je fondsen te berekenen lijkt mij echt wel noodzakelijk om daar,"mee te doen".
De beurzen staan hoger dan in het begin van het jaar maar "zeer hoog" zou ik het niet noemen, zeker niet als je vergelijkt met de pieken in 2022. Ik vraag me zelfs af of het nu het moment niet is om te kopen omdat de beurzen vol schrik zitten voor verdere rentestijgingen. Eenmaal die rentestijgingen en de schrik voorbij zal er weer veel potentieel zijn om te stijgen.
Wat zijn - los van de transactiekosten - de grootste verschillen tussen MeDirect en Keyplan? Je kan de fondsen niet bekijken, dus je moet eigenlijk op voorhand "raden" welke je zou kunnen kopen bij hen dan?
Bij MeManaged van MeDirect heb je niets te kiezen. Niet voor de intekening en ook niet erna. Je geeft je geld aan de beheerder en die belegt het in een dakfonds van eigen keuze. Als je niet akkoord gaat is je enige optie alles terug te verkopen.
Ik bedoelde MeSolo
-
- Hero Member
- Contacteer:
Betaal je dan enkel beurstaks bij MeDirect op die fondsen? Ik heb bij Saxo enkele fondsen, maar heb sinds kort ook een spaarrek bij MeDirect. Missch moet ik in het vervolg mijn fondsen daar kopen. Het beleggersgedeelte heb ik er nog ni in detail bekeken. Leek me vrij basic aangezien ik er al geen opties vond.
MeDirect (en Keytrade) rekenen geen aankoopkosten en verkoopkosten. Er zijn inderdaad belastingen, lopende kosten, en zeer uitzonderlijk rekent de fondsuitgever zelf instapkosten aan.Orakel van Brakel schreef: ↑17 februari 2023, 10:25 Betaal je dan enkel beurstaks bij MeDirect op die fondsen? Ik heb bij Saxo enkele fondsen, maar heb sinds kort ook een spaarrek bij MeDirect. Missch moet ik in het vervolg mijn fondsen daar kopen. Het beleggersgedeelte heb ik er nog ni in detail bekeken. Leek me vrij basic aangezien ik er al geen opties vond.