Starten met beleggen
TIP
Starten met beleggen
Hallo allemaal,
Wij willen ook graag beginnen met beleggen. Ik dacht zelf aan zo'n 200 euro per maand (in het begin mogelijks wat meer). Aangezien we er zelf niet zoveel van kennen, wou ik beleggen in ETF's. Maar ik weet niet goed of ik dit dan best doe bij Keytrade of MeDirect. Of toch bij DeGiro e.d.
Alle hulp en tips zijn welkom.
Bedankt!
Wij willen ook graag beginnen met beleggen. Ik dacht zelf aan zo'n 200 euro per maand (in het begin mogelijks wat meer). Aangezien we er zelf niet zoveel van kennen, wou ik beleggen in ETF's. Maar ik weet niet goed of ik dit dan best doe bij Keytrade of MeDirect. Of toch bij DeGiro e.d.
Bedankt!
Laatst gewijzigd door Summer op 10 februari 2023, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Orakel van Brakel
- Hero Member

- Contacteer:
Re: Starten met beleggen
Ik zou grotere bedragen nemen, anders betaal je je blauw aan transactiekosten. Eventueel om de 6 maand eens voor 1200 euro.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bedankt! Maar op die manier spreiden we toch minder in de tijd?
En zijn er dan wel brokers waar het mogelijk/makkelijk/niet te duur is om kleinere bedragen te beleggen?
En zijn er dan wel brokers waar het mogelijk/makkelijk/niet te duur is om kleinere bedragen te beleggen?
Ik zou wachten beurzen staan zeer hoog nu opletten geblazen.Summer schreef: ↑10 februari 2023, 12:17 Hallo allemaal,
Wij willen ook graag beginnen met beleggen. Ik dacht zelf aan zo'n 200 euro per maand (in het begin mogelijks wat meer). Aangezien we er zelf niet zoveel van kennen, wou ik beleggen in EFT's. Maar ik weet niet goed of ik dit dan best doe bij Keytrade of MeDirect. Of toch bij DeGiro e.d.
Bedankt!
Oké, bedankt! Tegen dat we ooit beginnen staan ze waarschijnlijk alweer helemaal anders :-).
Philippe Gijsels schreef gisteren nog dat we aan het begin van een stierenmarkt stonden.
Misschien nu niet de moment om €50.000 in één keer te beleggen maar wat maakt het uit voor kleinere bedragen en voor de lange termijn ?
DeGiro was perfect om maandelijks spotgoedkoop te beleggen maar volgens sommigen niet echt betrouwbaar.
Heb er inmiddels ook alles opgedoekt.
Bij de anderen zit je snel rond de €6-€7 per order.
En zeker de kleine letters lezen.
Wanneer je bij Lynx €1000 IWDA koopt ben je ook €7,2 kwijt, bij Bolero is dat €7,50, bij Saxo €11
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dus eigenlijk is het toch interessanter om enkele keren per jaar een groter bedrag te beleggen (vb 4x/jaar)?
Of kan het bij MeDirect en/of Keytrade ook met kleinere bedragen?
Of kan het bij MeDirect en/of Keytrade ook met kleinere bedragen?
De tarieven liggen heel dicht bij elkaar of je moet naar een Interactive Brokers ofzo gaan.
Maar bv 4x/jaar is prima.
-
Orakel van Brakel
- Hero Member

- Contacteer:
In uw geval dan 4x 600 Euro? Dat is nog altijd een veel te laag bedrag. Ik zou toch minstens het dubbele nemen dus 2x 1200.
Vb: MeDirect rekent voor 1 transactie EuroNext 0,2% aan, maar wel minstens 7 Euro. Als je voor 600 koopt en nadien weer verkoopt, ben je al 14 Euro kwijt. Dat is 2,33%... koop en verkoop je voor 1200, ben je ook 14 Euro kwijt. Dat is dan 1,16% aan transactiekosten. Het is pas vanaf orders boven de 3500 Euro dat de transactiekosten boven de 7 Euro uitkomt.
Als het de bedoeling is om snel terug te verkopen heeft het inderdaad weinig zin en wordt het kostelijk.
En als de bedoeling is om dit niet te verkopen? Maar om gewoon op de heel lange termijn te beleggen? Laat ons zeggen minstens 15 jaar, mogelijks meer dan 20?
-
Orakel van Brakel
- Hero Member

- Contacteer:
Als je elke maand voor 200 euro koopt gedurende 20j, betaal je 20 x 12 x 7 = 1680 Euro kosten.
Koop je op de 6 maand voor 1200 euro gedurende 20j, betaal je 20 x 2 x 7 = 280 Euro kosten.
In de veronderstelling dat je bedrag en de kosten niet wijzigen...
Koop je op de 6 maand voor 1200 euro gedurende 20j, betaal je 20 x 2 x 7 = 280 Euro kosten.
In de veronderstelling dat je bedrag en de kosten niet wijzigen...
Ik zit zelf met ongeveer 40% van mijn beleggingen bij Degiro en ben daar tevreden van. Ze zijn goedkoop, zeker voor ETF's uit de kernselectie.
Zou zeggen lees het topic van Degiro eens door, sommigen zien er risico's in die ik zelf zo niet zie. Mijn visie: aandelen worden gewaarborgd door een custodian (derde partij) en geld is beschermd onder Europese regelgeving tot 100k dus ik zie weinig problemen.
Zou zeggen lees het topic van Degiro eens door, sommigen zien er risico's in die ik zelf zo niet zie. Mijn visie: aandelen worden gewaarborgd door een custodian (derde partij) en geld is beschermd onder Europese regelgeving tot 100k dus ik zie weinig problemen.
Bij de Giro kun je geen custody accounts meer krijgen, nieuwe klanten gaan er mee akkoord dat hun aandelen uitgeleend worden, terwijl ze uitgeleend zijn, zijn ze niet meer in uw bezit en zitten ze ook niet veilig bij een custodian. Kortom wanneer de lener (doorgaans shorters) ze niet meer kan terug leveren, ben je je aandelen kwijt.simonvb schreef: ↑10 februari 2023, 23:33 Zou zeggen lees het topic van Degiro eens door, sommigen zien er risico's in die ik zelf zo niet zie. Mijn visie: aandelen worden gewaarborgd door een custodian (derde partij) en geld is beschermd onder Europese regelgeving tot 100k dus ik zie weinig problemen.
Volgens de voorwaarden van Degiro ben je je aandelen enkel kwijt in gevan van faillissement van zowel de lenende partij als degiro zelf had ik begrepen.