starten op de beurs
TIP
starten op de beurs
Hallo ,
Ik zou graag starten met beleggen op de beurs
om te beginnen zou ik mijn bank als broker willen gebruiken
Ik beschik over 2 banken de ING (nogal duur daarvoor ) en de argenta
mijn vraag is wat zijn de kosten eraan (vragen 20 eu per verrichting en de ing nog bewaarloon ook)
als ik voor vb 1000 euro aandelen koop hoeveel is de totale aankoopprijs ,taxen + kosten?
vb als ik 3 verschillende aandelen koop voor totaal 1000 euro moet ik dan 3 maal transaktiekosten betalen?
welke kosten bij verkoop ? hoeveel % moet mijn aandeel stijgen om uit de kosten te komen?
graag wat info
Dank bij voorbaat
Ik zou graag starten met beleggen op de beurs
om te beginnen zou ik mijn bank als broker willen gebruiken
Ik beschik over 2 banken de ING (nogal duur daarvoor ) en de argenta
mijn vraag is wat zijn de kosten eraan (vragen 20 eu per verrichting en de ing nog bewaarloon ook)
als ik voor vb 1000 euro aandelen koop hoeveel is de totale aankoopprijs ,taxen + kosten?
vb als ik 3 verschillende aandelen koop voor totaal 1000 euro moet ik dan 3 maal transaktiekosten betalen?
welke kosten bij verkoop ? hoeveel % moet mijn aandeel stijgen om uit de kosten te komen?
graag wat info
Dank bij voorbaat
Re: starten op de beurs
Voor Argenta staan de relevante kosten op pagina 11 van dit overzicht.
https://www.argenta.be/content/dam/arge ... flijst.pdf
Een order van €1000 in Brussel, Amsterdam of Parijs, kost 0,50% van de transactiewaarde, met een minimum van €20. In de praktijk zou dit dus inderdaad €20 kosten zijn. Daarnaast geldt op aandelen ook een beurstaks van 0,35%, of dus een extra €3,50. Deze belasting is bij alle banken en brokers dezelfde. Op dividenden betaal je roerende voorheffing (30% op dividenden), maar die is voor lage bedragen terug te vorderen in de personenbelasting. Er zijn ook mogelijks enkele belastingen geïnd door andere landen wanneer je aandelen uit deze landen aankoopt.
Indien je 3x €1000 aan aandelen wilt kopen, betaal je inderdaad de kosten 3x.
Op een order van €1000 heb je €23,50 kosten. Je aandelen moeten dus 2,35% stijgen om uit de aankoopkosten te komen. Op een verkooptransactie heb je trouwens opnieuw dezelfde kosten.
Je kan eventueel andere banken/brokers overwegen. Bolero, onderdeel van KBC, rekent tot €2500 bijvoorbeeld maar €7,50 aan.
https://www.argenta.be/content/dam/arge ... flijst.pdf
Een order van €1000 in Brussel, Amsterdam of Parijs, kost 0,50% van de transactiewaarde, met een minimum van €20. In de praktijk zou dit dus inderdaad €20 kosten zijn. Daarnaast geldt op aandelen ook een beurstaks van 0,35%, of dus een extra €3,50. Deze belasting is bij alle banken en brokers dezelfde. Op dividenden betaal je roerende voorheffing (30% op dividenden), maar die is voor lage bedragen terug te vorderen in de personenbelasting. Er zijn ook mogelijks enkele belastingen geïnd door andere landen wanneer je aandelen uit deze landen aankoopt.
Indien je 3x €1000 aan aandelen wilt kopen, betaal je inderdaad de kosten 3x.
Op een order van €1000 heb je €23,50 kosten. Je aandelen moeten dus 2,35% stijgen om uit de aankoopkosten te komen. Op een verkooptransactie heb je trouwens opnieuw dezelfde kosten.
Je kan eventueel andere banken/brokers overwegen. Bolero, onderdeel van KBC, rekent tot €2500 bijvoorbeeld maar €7,50 aan.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als ik dus voor 1000 euro aandelen koop en deze terug verkoop kost me dat 47 euro (die 20 euro dienen dus ook bij verkoop betaald te worden en de beurstax ook) dus de eerste 4,7 % zijt ge kwijt aan kosten bij aankoop en verkoop op 1000 euro
voor die 20 euro kun ge al transactie doen tot 4000 euro
Beleggen met kleine bedragen lijkt me niet echt rendabel als ik het zo bekijk
2500 euro lijkt me zo minimum bedrag
Ik zoek een manier om te beginnen en eens te proeven en als ik me er goed bij voel dan wat later op een echte broker over te schakelen
Ik zoek een manier om te beginnen en eens te proeven en als ik me er goed bij voel dan wat later op een echte broker over te schakelen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De meeste "normale" brokers zitten rond 7,5 EUR per transactie op Euronext Brussel.luc70 schreef: ↑2 februari 2022, 21:29 Als ik dus voor 1000 euro aandelen koop en deze terug verkoop kost me dat 47 euro (die 20 euro dienen dus ook bij verkoop betaald te worden en de beurstax ook) dus de eerste 4,7 % zijt ge kwijt aan kosten bij aankoop en verkoop op 1000 euro
Voor een order van 1.000 EUR betekent dat dus 0,75% transactiekost, wat "aanvaardbaar" is.
Courante "Belgische" (waar alle tax e.d. volledig geregeld is) brokers:
- Keytrade
- Medirect
- Deutsche
- Bolero
- Saxo
- Belfius
Courante "alternatieve" brokers:
- Lynx
- Mexem
- Degiro/Flatex
Uw 2 banken worden normaal gezien zelfs niet eens vermeld wanneer het over brokers gaat ...

Hier alvast een klein overzichtje van transactiekosten op courante beurzen voor order tot 2.500 EUR:
Code: Selecteer alles
Keytr Medir Bolero Saxo Belfius Lynx Mexem
Brussel 7,50 7,50 7,50 7,25 3,00 6,00 1,80
A'dam 14,95 10,00 7,50 9,75 6,00 6,00 1,80
Parijs 14,95 10,00 7,50 9,75 6,00 6,00 1,80
Xetra 24,95 20,00 15,00 9,75 25,00 6,00 1,80
Milaan 24,95 20,00 15,00 9,75 30,00 6,00 1,80
Het is anderzijds ook wel zo dat voor een buy-and-hold-strategie (bijvoorbeeld ETF's), het verschil tussen €7,50 en €20 op lange termijn verwaarloosbaar is.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad. Dat is een "les" die ik in het begin van mijn "carriere" ook geleerd heb.
Weze het dan iets anders (maar komt op hetzelfde neer), nl. dat €7,50 EUR TK op een transactie van €1.000 (0,750%) of €2.000 (0,375%) EUR of €2.500 (0,300%) verwaarloosbaar is, en zelfs niet enkel op lange termijn.
Ja ik weet dat deze banken geen echte brokers zijn maar voor mij was het makkelijk daar deze optie voorzien is en ik geen nieuwe rekeningen moet openen
Bolero lijk best wel goed ,want ik wil geen gerommel met buitenlandse rekeningen die ik dan moet aangeven en zo
Andere mogelijkheden zoals BUX zero blijken dan buitenlands te zijn
andere exotische mogelijkheden zoals coinbase lijken me haken ogen te bevatten
Bolero lijk best wel goed ,want ik wil geen gerommel met buitenlandse rekeningen die ik dan moet aangeven en zo
Andere mogelijkheden zoals BUX zero blijken dan buitenlands te zijn
andere exotische mogelijkheden zoals coinbase lijken me haken ogen te bevatten
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Jouw keuze ...
Ik heb er momenteel 6.
Zie rabobank-be-stopt-er-bijna-mee-t29790-1 ... er#p513258
(ondertussen geen Rabobank meer en zeer recent is Bolero erbij gekomen)
Ooit had ik er 7 ...

Dat is een valabele reden voor een bepaalde keuze idd.
Die heb ik bewust niet vermeld ...

Je hebt toch nooit geen beursorders kunnen ingeven via rabobank.be ?EarthNvstr1 schreef: ↑2 februari 2022, 22:58Jouw keuze ...
Ik heb er momenteel 6.
Zie rabobank-be-stopt-er-bijna-mee-t29790-1 ... er#p513258
(ondertussen geen Rabobank meer en zeer recent is Bolero erbij gekomen)
Ooit had ik er 7 ...![]()
Dat is een valabele reden voor een bepaalde keuze idd.
Die heb ik bewust niet vermeld ...![]()
Nu en dan eens een obligatie en fondsen vroeger maar dat was dan ook alles .
Kun je moeilijk een broker noemen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Betreft banken/brokers ...
Specifiek voor Rabobank toen (let op de aangekruiste vakjes...):
Zicht Debetk Spaar Funds Stocks (BE)
Rabobank.be x (0) x (0)
Hier een update:
Zicht Debetk Spaar M-Funds ETFs Stocks (BE)
AXA x x x (0)
Keytrade x x x (0) x x
Medirect x (0) x x
Deutsche Bank x (0) x x
Santander x
Bolero x
bekijk eens ING self-invest, 0.35% = 3.5€ voor een order van 1000€ op Euronext
https://www.ing.be/nl/retail/investing/ ... elf-invest
Ook op andere beurzen blijf je, samen met de 0,35% beurstax, onder de 1% kosten
wel bewaarloon, 0.30€ /lijn /maand; voor 3 aandelen is dat een 11€ /jaar
Voor grotere transacties/posities wordt die self-invest snel erg duur ivm concurrentie
Maar lijkt me globaal gezien best OK om eens uw teen in het water te steken met kleine bedragen
Later kan je dan voor grotere bedragen eens verder kijken.
na-re-bel-komt-er-self-invest-t30779.html gaat in op kosten, die dus niet gering zijn voor portefeuilles met een "serieuze" omvang.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nu je dit post ... misschien had ik Belfius ook uit mijn lijstje moeten laten... is wellicht grotendeels vergelijkbaar met ING.el perro schreef: ↑2 februari 2022, 23:48 na-re-bel-komt-er-self-invest-t30779.html gaat in op kosten, die dus niet gering zijn voor portefeuilles met een "serieuze" omvang.
Ik heb ooit (een jaar geleden of zo) ING ook eens bekeken, maar heb het opgegeven om dit op te nemen in mijn overzicht omdat ik het allemaal nogal onoverzichtelijk vond. Voor Belfius heb ik toen de moeite gedaan om het bos door de bomen te zien, en dat vond ik eigenlijk ook al te veel moeite (alé... teveel bomen...)