starten pensioensparen????
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
- realisticview
- Sr. Member
- Contacteer:
starten pensioensparen????
Volgens sommigen zouden "starters pensioensparen" beter even de kat uit de boom kijken wegens onze wispelturige politieke kaste.
In deze logica kan ik me althans vinden want ... wie weet wat ze nog uit de mouw gaan schudden.
Aangezien deze persoon geen lopende hypotheek meer heeft en nog niet genoot van het pensioensparen vroeg ik me af wat de andere mogelijkheden zouden kunnen wezen om aan een soort van risicoloos "appeltje voor de oude dag" te zorgen.
Mijn eventuele op te starten klassieke pensioensparen zou toch eerder een spaarvorm geweest zijn voor de nakomeling,aangezien ik me niet echt kan voorstellen om het pensioengerechtigde leeftijdje (nu 65j,wie weet binnenkort 70j) te halen
Hoe zou ik eventueel mijn fiscaal korfje kunnen vullen zonder meteen het deksel op de neus te krijgen op lange termijn?
In deze logica kan ik me althans vinden want ... wie weet wat ze nog uit de mouw gaan schudden.
Aangezien deze persoon geen lopende hypotheek meer heeft en nog niet genoot van het pensioensparen vroeg ik me af wat de andere mogelijkheden zouden kunnen wezen om aan een soort van risicoloos "appeltje voor de oude dag" te zorgen.
Mijn eventuele op te starten klassieke pensioensparen zou toch eerder een spaarvorm geweest zijn voor de nakomeling,aangezien ik me niet echt kan voorstellen om het pensioengerechtigde leeftijdje (nu 65j,wie weet binnenkort 70j) te halen
Hoe zou ik eventueel mijn fiscaal korfje kunnen vullen zonder meteen het deksel op de neus te krijgen op lange termijn?
Re: starten pensioensparen????
Langetermijnsparen is fiscaal aftrekbaar.
Zie hierboven "Sparen" en dan "langetermijnsparen".
Wat pensioensparen betreft moet ik toegeven dat de rendementen (voor mij) ferm tegenvallen, en dat ik zelfs met dat fiscaal voordeel het zelf beter had gekund als ik gewoon naar de evolutie van m'n portefeuille kijk. Maar bon, ik zit dan ook in 'n verzekering, en dan nog van 'n firma die dat eigenlijk niet meer echt doet (Ethias). Niet bepaald 'n vetpot.
Zie hierboven "Sparen" en dan "langetermijnsparen".
Wat pensioensparen betreft moet ik toegeven dat de rendementen (voor mij) ferm tegenvallen, en dat ik zelfs met dat fiscaal voordeel het zelf beter had gekund als ik gewoon naar de evolutie van m'n portefeuille kijk. Maar bon, ik zit dan ook in 'n verzekering, en dan nog van 'n firma die dat eigenlijk niet meer echt doet (Ethias). Niet bepaald 'n vetpot.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
@ realisticview: zoek hier eens rond, er is hier al veel over verteld!
Zowel pensioensparen als lange termijnsparen is nog altijd renderend dank zij het fiscaal voordeel. Wat de toekomst brengt kunnen we niet weten, wat wel zeker is als je nu niets doet heb je zeker geen voordeel, blijven uitstellen vind ik alvast de slechtste keuze die je kunt maken.
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
-
- Full Member
- Contacteer:
onze geliefde federale regering, incl. de heer steven v., u weet wel de man die zich afvraagt waarom er toch zoveel geld op spaarrekeningen blijft staan, gaat sinds 1 januari nog wat meer aan het langetermijnsparen zitten en een extra percent UIT uw portomonnee IN de put van de schatkist pompen
het jaar voordien werd het belastingsvoordeel al sterk teruggeschroefd
dit jaar volgen een paar pittige begroting
de komende jaren idem
en dat geld staat voor zeer lange termijn vast, tenzij u helemaal uitgekleed wil worden
trek uw conclusie
het jaar voordien werd het belastingsvoordeel al sterk teruggeschroefd
dit jaar volgen een paar pittige begroting
de komende jaren idem
en dat geld staat voor zeer lange termijn vast, tenzij u helemaal uitgekleed wil worden
trek uw conclusie
Laatst gewijzigd door radixconvertor op 5 januari 2013, 20:02, 7 keer totaal gewijzigd.
- realisticview
- Sr. Member
- Contacteer:
daar heb je idd gelijk in Hago ... probleem is eerder dat ik nieuw op te starten "fiscale voordelen" wil beginnen zonder meteen het deksel op de neus te krijgen.
zoals iedereen besef ik maar al te goed dat we juist in een wispelturige,onzekere tijd zitten betreffende het langetermijn engagement met deze overheid.
PSP met fiscaal voordeel 30% valt nog mee maar wat als m'n weder gaat afromen of sleutelen?
eenmaal m'n hier aan begint zit m'n vast tot 60j zonder er je broek aan te scheuren.
zijn er geen andere alternatieven die een fiscaal voordeeltje opleveren zonder vast te zitten tot aan je verrimpelde jaren
het fiscaal langetermijnsparen is blijkbaar alszo "vastgeklikt" tot je 60ste of heb ik dit verkeerd voor?
zoals iedereen besef ik maar al te goed dat we juist in een wispelturige,onzekere tijd zitten betreffende het langetermijn engagement met deze overheid.
PSP met fiscaal voordeel 30% valt nog mee maar wat als m'n weder gaat afromen of sleutelen?
eenmaal m'n hier aan begint zit m'n vast tot 60j zonder er je broek aan te scheuren.
zijn er geen andere alternatieven die een fiscaal voordeeltje opleveren zonder vast te zitten tot aan je verrimpelde jaren

het fiscaal langetermijnsparen is blijkbaar alszo "vastgeklikt" tot je 60ste of heb ik dit verkeerd voor?
De regering Di Rupo heeft nog vele miljarden € nodig in 2013,
- de Senaat gaat niet afgeschaft worden, de Provincies, en aantal regeringen en ministers evenmin, van grotere gemeenten, met minder Schepenen, is geen sprake.
De belastingen verhogen is bijna onmogelijk, wat blijft er over,
het spaargeld, voor 80 % in Vlaamse handen, hoger belasten, die 230 miljard € op de spaarboekjes, zal belast worden.
- de Senaat gaat niet afgeschaft worden, de Provincies, en aantal regeringen en ministers evenmin, van grotere gemeenten, met minder Schepenen, is geen sprake.
De belastingen verhogen is bijna onmogelijk, wat blijft er over,
het spaargeld, voor 80 % in Vlaamse handen, hoger belasten, die 230 miljard € op de spaarboekjes, zal belast worden.
Met wat en als en dan kom je nooit ver, en eerlijk gezegd bij mij is het fiscaal voordeel nooit veel meer geweest dan die 30%, voor modale lonen is er (nog) niet zoveel veranderd, en tja ben 60+ en voel me nog lang niet verrimpeld en heb nog ne hele bos haar op mijne kop ....realisticview schreef: PSP met fiscaal voordeel 30% valt nog mee maar wat als m'n weder gaat afromen of sleutelen?
zijn er geen andere alternatieven die een fiscaal voordeeltje opleveren zonder vast te zitten tot aan je verrimpelde jaren![]()

-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
- realisticview
- Sr. Member
- Contacteer:
vrees ik ook voor Patrick ... maar wat kan dit gepeupel eraan doen? weder in de sok stoppen of een grotere matras aanschaffen?
m'n wil blijkbaar de "risicoloze" spaarder naar de risico's jagen nl. aandelen en dergelijke.
een goudkever wil deze jongen niet worden aangezien ik niet meteen de bakker/slager deze zie aanvaarden voor zijn producten.
m'n wil blijkbaar de "risicoloze" spaarder naar de risico's jagen nl. aandelen en dergelijke.
een goudkever wil deze jongen niet worden aangezien ik niet meteen de bakker/slager deze zie aanvaarden voor zijn producten.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ah, aanvaardt jouw bakker/slager dan aandelen? 

- realisticview
- Sr. Member
- Contacteer:
Hmmm ... zou ik meteen sommigen hun arco gedoe kunnen aan slijten zegt alhoewel
biefstukske 3de klas in ruil???

- realisticview
- Sr. Member
- Contacteer:
m'n zal hier wel gemerkt hebben dat ik de laatste tijd wat meer actief ben dan in het afgelopen jaar ... volg graag alles vanachter de coulissen zeg maar.
"God ziet u" ...
zat eerst te twijfelen tussen AG en Argenta ivm PSP maar mijn keuze valt dus op Argenta na heel wat opzoekwerk.
blijft enkel de vraag over ivm de keuze van fonds vs verzekering ... aangezien ik nog 30j te gaan heb dacht ik aan fonds tot 45j max 50j om dan om te schakelen op defensive.
of zie ik deze verdeling wat te pessimistisch in?
"God ziet u" ...
zat eerst te twijfelen tussen AG en Argenta ivm PSP maar mijn keuze valt dus op Argenta na heel wat opzoekwerk.
blijft enkel de vraag over ivm de keuze van fonds vs verzekering ... aangezien ik nog 30j te gaan heb dacht ik aan fonds tot 45j max 50j om dan om te schakelen op defensive.
of zie ik deze verdeling wat te pessimistisch in?
als 'ervaringsdeskundige' zou ik op uw 'prille' ouderdom kiezen voor fondsen die vooral in aandelen beleggen, het zijn toch beleggingen op lange termijn Zelf heb ik dat ook altijd gedaan maar op mijn 52ste overgeschakeld naar pensioensparen onder de vorm van een spaarverzekering. In 2007 heb ik mijn (slapend) pensioenfonds gratis laten omruilen door een defensieve versie wat achteraf bekeken een goed moment was, de beurs stond toen vrij hoog en zo was ik beter ingedekt tegen de koerscorrectie achteraf, maar dat had meer met chance te maken dan met kennis maar wil zeggen dat die mogelijkheid altijd bestaat.
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
In Ieper hebben ze destijds wel alle bakkers en slagers afgelopen om aandelen te slijtenSpruitekop schreef:Ah, aanvaardt jouw bakker/slager dan aandelen?