sterk verschillende informatie
TIP
sterk verschillende informatie
ik bekijk de informatie omtrend het fonds "fidelity fund germany fund A" isin: LU0048580004
Op morningstar.be geeft men bij rating en risico: beneden gemiddeld en laag
http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... 4D0X&tab=2
Op keytrade.be geeft men risico factor 6 (in de schaal van 1 tot 7)
ik heb bij keytrade de isin code ingetikt om zeker te zijn dat we over hetzelfde fonds spreken.
Bij morningstar geeft men een specificatie van aantal jaar bij voor de risico factor terwijl bij keytrade geen specificatie van aantal jaar gegeven wordt.
Wie is er hier betrouwbaar?
Op morningstar.be geeft men bij rating en risico: beneden gemiddeld en laag
http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... 4D0X&tab=2
Op keytrade.be geeft men risico factor 6 (in de schaal van 1 tot 7)
ik heb bij keytrade de isin code ingetikt om zeker te zijn dat we over hetzelfde fonds spreken.
Bij morningstar geeft men een specificatie van aantal jaar bij voor de risico factor terwijl bij keytrade geen specificatie van aantal jaar gegeven wordt.
Wie is er hier betrouwbaar?
Re: sterk verschillende informatie
Beide evenveel of even weinig. Het zijn verschillende ratings.
Hint: bovenaan van de tabel in M* staat "relatief tov categorie"
Hint: bovenaan van de tabel in M* staat "relatief tov categorie"
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Newbie
Over betrouwbaarheid gesproken... herinner je die rating bureaus nog van de huizencrisis? Wie controleert de controleurs? Degene die ze geld geeft.
Als je hier (https://www.keytradebank.be/nl/invester ... dProfile=M) door de verschillende fondsen uit Keyplan scrollt, zal je zien dat aandelenfondsen meestal een 6 hebben van risico, sommigen hebben nog een 5.
Kijk je naar het Robeco QI Global Dynamic Duration DH fonds dat belegt in staatsopbligaties, dan heeft dat momenteel een risico van 3. Andere obligatieondsen zitten in 3-4, net als enkele defensieve mixfondsen.
Er is 1 fonds met een risico 1 : Amundi Funds Cash Eur AE - een cashfonds.
Iedereen heeft zijn eigen systeem om risico te bepalen. Maar als je verschillende fondsen vergelijkt bij Keytrade, dan zal je daar een lijn inzien.
Een hele tijd terug, bij een event, heb ik eens van iemand van Keytrade vernomen dat het risico hoger is als de beurzen hoog staan, en lager als er net een crash geweest is. Of dit effectief zo wijzigt, weet ik niet. Daarvoor heb ik nog niet lang genoeg mijn fondsen.
Alle fondsenaanbieders moeten verplicht dezelfde berekeningsmethode gebruiken om de risikoklassen van hun beleggingen aan te geven.
Zie bvb SRRI op Beama site of op de Esma site.
Dezelfde soort beleggingen zullen in dezelfde klassen terechtkomen.
Daarnaast kan je de M* berekeningen gebruiken om binnen een categorie te bepalen welk fonds minder "risico" heeft. Zorg er wel voor dat je goed begrijpt wat met risico bedoeld word.
Zie bvb SRRI op Beama site of op de Esma site.
Dezelfde soort beleggingen zullen in dezelfde klassen terechtkomen.
Daarnaast kan je de M* berekeningen gebruiken om binnen een categorie te bepalen welk fonds minder "risico" heeft. Zorg er wel voor dat je goed begrijpt wat met risico bedoeld word.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.