Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Besparingstips
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Sterke algengroei in middelgrote natuurvijver

Het leven wordt alsmaar duurder. Deel hier je tips om te besparen
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
19 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
JanvanGent001
Newbie
Newbie

Sterke algengroei in middelgrote natuurvijver

• Citeer

Bericht door JanvanGent001 » 14 september 2019, 15:50

Ik ben de gelukkige bezitter van een perceel landbouwgrond (wei) met daarin een eeuwenoude poel (veedrinkplaats) die sinds mensenheugenis nog nooit drooggestaan heeft.
Deze poel is +- 30m lang, +- 8m breed en meer dan 2,5m diep op zijn diepste punt.
In het vorig najaar werd hij uitgebaggerd en uitgeglooid. Ook na deze handeling was mijn poel binnen enkele maanden weer mooi gevuld.
Vorig jaar reeds en dit jaar nog meer stel ik een toenemende algengroei vast en dat verontrust me enigszins.
Op internet vond ik producten die algen bestrijden maar het zou me duizenden €s kunnen kosten om die toe te passen.
Kent er iemand goedkope en natuurlijke middelen om algengroei succesvol te bestrijden?

dw
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer dw
Verstuur privébericht

Re: Sterke algengroei in middelgrote natuurvijver

• Citeer

Bericht door dw » 14 september 2019, 16:31

Waar vind je overmatige algengroei? In vijvers die zeer rijk zijn aan nutriënten (typisch in landbouwgebied). Een aantal manieren om de hoeveelheid vrije nutriënten te beperken zijn:

- Zoveel mogelijk waterplanten aanplanten, die in competitie treden met de algen om de beschikbare nutriënten.

- De instroom van nieuwe nutriënten beperken: indien de grond wordt bemest, laat dan de strook in de nabijheid van het water onbemest (in principe verplicht voor beroepslandbouwers trouwens). Laat geen dieren drinken in de poel. Als je vissen houdt in de vijver, voeder ze dan niet overmatig bij. Verwijder plantenmateriaal dat in de vijver valt.

- Verwijder de algen regelmatig en voer ze af (zeer rijke meststof voor je moestuin).

- Beperk werkzaamheden in de vijver tot een minimum, het verstoren van de vijverbodem stimuleert vrijstelling van nutriënten door microbiële werking.

Probleem is dat een historisch overbemeste vijver verarmen een werk van jaren is. Op korte termijn zijn er geen goedkope en doeltreffende oplossingen. Een UV-filter is een zeer goede optie, maar dat is meer iets voor een vijvertje aan je huis dan voor een vijver in landbouwgrond.

Algiciden toedienen is een optie, maar dat is milieubelastend, werkt niet lang en er zijn niet veel doeltreffende producten die je als particulier kan kopen. Zou ik zeker niet doen.

Los daarvan: waarom verontrusten die algen je?
Laatst gewijzigd door dw op 14 september 2019, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
martensAlouis
Jr. Member
Jr. Member

• Citeer

Bericht door martensAlouis » 14 september 2019, 16:31

algen groeien alleen in zonlicht; geen zonlicht geen algen. Dus die gaan deze maand vanzelf weg. Wil je ook in de zomer geen algen? Laat een oppervlaktebedekkende plant op je water, zoals eendekroos. Je kan ook een chemisch spul in je water kieperen; duur en on-ecologisch.

JanvanGent001
Newbie
Newbie

• Citeer

Bericht door JanvanGent001 » 14 september 2019, 17:44

martensAlouis schreef: ↑14 september 2019, 16:31 algen groeien alleen in zonlicht; geen zonlicht geen algen. Dus die gaan deze maand vanzelf weg. Wil je ook in de zomer geen algen? Laat een oppervlaktebedekkende plant op je water, zoals eendekroos. Je kan ook een chemisch spul in je water kieperen; duur en on-ecologisch.
Sterk verhaal hoor Alouis!
Jij zou dus de ene overwoekeraar (algen) vervangen door een andere (kroos).

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » 14 september 2019, 18:00

JanvanGent001 schreef: ↑14 september 2019, 17:44
martensAlouis schreef: ↑14 september 2019, 16:31 algen groeien alleen in zonlicht; geen zonlicht geen algen. Dus die gaan deze maand vanzelf weg. Wil je ook in de zomer geen algen? Laat een oppervlaktebedekkende plant op je water, zoals eendekroos. Je kan ook een chemisch spul in je water kieperen; duur en on-ecologisch.
Nochtans geen slecht advies, met een snelgroeiende waterplant die je gemakkelijk mechanisch kan verwijderen, kun je op korte tijd een groot deel van de overtollige voedingsstoffen uit het water halen. Door het baggeren zijn de bestaande onderwaterplanten weg en is de vijver terug volgelopen met grondwater, wat veel meer voedingsstoffen bevat dan regenwater. Wellicht al iets te laat in het jaar maar het aanplanten van oeverplanten kan nog wel, ook deze nemen voedingsstoffen op en zorgen ervoor dat er minder inspoeling door regen is.

martensAlouis
Jr. Member
Jr. Member

• Citeer

Bericht door martensAlouis » 14 september 2019, 18:32

liever overwoekerd met eendekroos dan verzadigd van de groene drab algen, want daar groeit haast niets meer in. Wil je het ecologisch doen, plant een oever met riet of bamboe, en pomp je water doorheen dat rietveld. Na 5 jaar is je water helder!

JanvanGent001
Newbie
Newbie

• Citeer

Bericht door JanvanGent001 » 14 september 2019, 18:56

Als jij met groene drab algen, draadalgen bedoelt, is dat niet het probleem in mijn poel. Het echte probleem (toch naar mijn gevoel) zijn de zweefalgen.
Ook kan je die niet -zoals dw suggereerde- opscheppen en verwijderen.
Dit jaar zijn er reeds op de nieuw gevormde oeverglooiingen spontaan oeverplanten verschenen, wschl uit zaden die jarenlang onder de grond verscholen lagen. Ook -tot mijn genoegen- heb ik dit jaar voor het eerst een waterlelie in de vijver zien ontluiken en dit is nu net een soort die de strijd met algen kan aangaan.
Wel heb ik er geen idee van of waterlelies zich spontaan snel vermenigvuldigen; indien niet moet ik misschien nieuwe aanplant overwegen?

martensAlouis
Jr. Member
Jr. Member

• Citeer

Bericht door martensAlouis » 14 september 2019, 19:08

of het nu waterlelies zijn of plastiekballen, als het zonlicht afgeschermd is, zijn je algen weg

dw
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer dw
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door dw » 14 september 2019, 20:35

JanvanGent001 schreef: ↑14 september 2019, 18:56 Wel heb ik er geen idee van of waterlelies zich spontaan snel vermenigvuldigen; indien niet moet ik misschien nieuwe aanplant overwegen?
Ze hebben kruipende wortelstokken waarmee ze zich op een goede locatie heel snel kunnen vermenigvuldigen. Op iets minder optimale plekken (zoals mijn eigen vijvertje) moet je zelf bijplanten.

JVD
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer JVD
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door JVD » 15 september 2019, 12:09

Als eigenaar van een koivijver met volledige natuurlijke filtering, heb ik redelijk wat informatie vergaart over het helder houden van water dmv planten. Een koivijver met een bezetting van 1 koi per kuub water vraagt namelijk een vrij zware filtering om helder water te behouden.

Hoewel mijn vijvertje slechts een fractie is van jouw natuurvijver (22kuub water en 15 vierkante meter plantenfilter) kan ik mijn water voor het grootste deel van het jaar helder houden. Zonder enige toevoeging van welk al dan niet chemisch product. Enkel in het voorjaar, wanneer de waterplanten nog aan hun groei moeten starten, is er een tijdelijke explosie van algengroei. Wat op zich geen probleem is, want algen zijn ook goede filteraars.

Wat jouw probleem is, is dat na het baggeren en de nieuwe vulling met “vers” water, je waterwaardes iets te rijk zijn aan “meststoffen” en er een tekort is aan verbruikers van deze stoffen. Voor de kenners dus de nitriet, nitraat, ammoniak, fosfaat, ijzer en andere mineralen. In de koiwereld is voor ieder van zulk probleem een zeer duur middeltje te krijgen, maar voor jouw natuurvijver is dat onbetaalbaar. Daarbij doe je meer kwaad dan goed met die middeltjes en verplaats je het probleem enkel naar de toekomst.

Veel beter en natuurlijker is dus het aanplanten van de juiste waterplanten. Planten die bovengenoemde stoffen als een gek uit je water trekken. En andere planten die algengroei tegengaan.

Eerst en vooral de zuurstofplanten, deze zijn de directe concurrent van algen, maar hebben veel zonlicht nodig en groeien hoegenaamd niet in een “groene erwtensoep”.

Vervolgens de moerasplanten, zoals riet, lisdodde, gele lis, watermunt,... vooral de gele lis is een extreem goede en inheemse filteraar, die vrij makkelijk in de natuur te vinden is, en vrij snel vermenigvuldigd.

Ook heb je dan nog de drijfplanten zoals waterkroos, welke eerder als pest aanzien worden in de vijver maar wel zeer efficiënt filteren en zonlicht blokkeren, maar je vijver in een mum van tijd dichtleggen. Als het er niet natuurlijk inkomt door rondtrekkende vogels, raad ik je aan om dat zo te houden, menig vijverbezitter in omstreken zal je dankbaar zijn.

Tot slot heb je nog de lelies, welke buiten het blokkeren van zonlicht nagenoeg geen filterende werking bezitten. Maar uiteraard wel voor prachtige bloemen zorgen.

Over al deze planten is op het net een grote hoeveelheid aan informatie te vinden.

Ik kan je wel aanraden om geen vijverplanten in een tuincentrum of andere winkel te kopen. Om jouw natuurvijver te beplanten zal dat tienduizenden euro’s kosten. Beter kan je via 2de hands sites zoeken of vragen naar gratis waterplanten. Of indien er in de directe omgeving nog zulke plassen zijn, daar een beetje te gaan ophalen.

In ieder geval, ga er vanuit dat je water volgende zomer nog niet helder is, een natuurvijver heeft enige tijd nodig om zich te settelen om de juiste watercondities te behouden. Bovendien zal je waarschijnlijk niet zo snel aan voldoende waterplanten geraken tenzij je er een berg geld tegenaan gooit.

Ik wens je nog veel succes met je natuurvijver en hoop dat je hem zo natuurlijk mogelijk houd, onze inheemse planten kunnen de taak zeker aan😉

Natal
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Natal
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Natal » 16 september 2019, 19:43

Toch enigzins dubbel ... een natuurvijver maar er mogen geen algen in. Als het echt een natuurvijver is, dan laat je hem voor wat het is. Mijn grootvader had ook een natuurvijver, ik heb er nooit de bodem van gezien maar hij zat wel vol gezonde vis.

Thuis heb ik een koivijver en dan spreken we over een andere situatie, daar wil ik bewust de bodem zien om de gezondheid van de vissen te volgen. Maar ook daar wordt in de zomer wat groen water niet meteen bestreden. Beetje zweefalgis goed voor hun kleur en biedt bescherming tegen de zon. Als het dan toch helder moet zet ik een paar dagen de UV aan.

paul
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer paul
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door paul » 16 september 2019, 19:47

Denk dat de Alouis ondertussen met de staart tussen zijn benen van het forum is verdwenen, en wie weet straks zijn alter ego ook nog

Men kan hem geen PB's sturen, dus bestaat hij niet meer

Spruitekop
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spruitekop
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door Spruitekop » 16 september 2019, 20:17

Misschien dat een UV-lamp misschien nog de beste oplossing gaat bieden?

Voor de duidelijkheid: tegen zweefalgen hé, niet tegen trollen. ;D
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!

Natal
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Natal
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Natal » 16 september 2019, 21:31

Er zitten geen trollen in mijn vijver, die UV zal dus ook daar wel tegen helpen 😄

JanvanGent001
Newbie
Newbie

• Citeer

Bericht door JanvanGent001 » 25 september 2019, 17:42

Intussen is de algenpopulatie al sterk ingetoomd.
Minder zonneschijn, meer regen en lagere temperaturen zullen daar wel debet aan zijn!
Ik heb nu ook eens de oeverplanten goed bekeken.
Er staan nu onvoorstelbaar veel soorten waar voor het uitbaggeren er heel weinig te zien was.
Is het mogelijk dat door het baggeren zaden van plantensoorten die voorheen diep onder de grondoppervlakte sluimerden, nu hun kans gegrepen hebben?
Of werden nieuwe zaden aangevoerd door het koppel ganzen dat al sedert jaar en dag mijn poel bezoekt en er ook al verschillende malen gebroed heeft?
Het uitbaggeren gaf natuurlijk de mogelijkheid aan zaden die door de voorheen dikke grasmat nauwelijks kansen kregen, te ontkiemen!
Wat het ook weze, de ontwikkeling van dit mooie brokje natuur, waarvan ik mij de rentmeester mag noemen, stemt me blij.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

19 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Besparingstips”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy