Strabag SE: bouwbedrijf
TIP
Strabag SE: bouwbedrijf
Zeer speculatief aandeel!

Strabag SE is een Oostenrijks bouwbedrijf (gebouwen, openbare infrastructuur,...) dat bijna uitsluitend actief is in Europa. In 2017 genereerde het met bijna 73000 werknemers een omzet van €13,5 miljard, waarbij 62% van overheidsopdrachten kwam en 38% uit de privésector. De omzet werd voor 51% gerealiseerd in Duitsland, voor 16% in Oostenrijk, voor 30% in de rest van Europa en voor 3% in de rest van de wereld. Strabag is ook in België actief. De groep produceert ook bouwmaterialen zoals asfalt, cement, stenen, beton en grind, deels voor eigen gebruik en deels voor verkoop aan anderen. Die activiteit is goed voor 6% van de omzet. Strabag is het grootste bouwbedrijf in Duitsland, Oostenrijk, Roemenië, Hongarije en Slowakije; het tweede grootste in Tsjechië en Kroatië en het derde grootste in Polen. Duitsland, Oostenrijk en Polen zijn de belangrijkste markten. In het eerste kwartaal van 2018 steeg de omzet met 7%, bleef de wpa constant en was de vrije kasstroom (outflow) ietsjes slechter vanwege hogere investeringen. Het orderboek bedraagt momenteel €17,7 miljard. Strabag SE kreeg een beursnotering in oktober 2007. Analisten hebben een gemiddeld koersdoel van €40,7 volgens de corporate website; 6 van de 8 hebben een koop-advies en 2 een houden-advies. Analisten rekenen op een omzet van €14,5 miljard en een wpa van €3,20 tegen 2020. Thomas Birtel is CEO sinds juni 2013 en Christian Harder CFO sinds januari 2013. Dit nieuwe management lijkt een wat positievere invloed te hebben op de kasstromen. Investor Relations - Corporate video
De familie Haselsteiner heeft 26,4% van het aantal uitgegeven aandelen in handen. De Russische miljardair Oleg Deripaska heeft een belang van 25,9% en de financiële instellingen Raiffeisen/UNIQA bezitten 27,5%. In de zomer van 2017 doken er berichten in de media op dat Deripaska en Raiffeisen/UNIQA hun belang wilden verkopen. Daarbij viel de naam van de holding Asyad uit Saoedi-Arabië op als mogelijke geïnteresseerde. Volgens ingewijden was men al een jaar lang strategische opties voor het aandeelhouderschap aan het onderzoeken.
In 2016 werd in Duitsland door de regering het Federal Transport Infrastructure Plan gelanceerd, waarbij tot 2030 maar liefst €270 miljard zal geïnvesteerd worden in autowegen, spoorwegen en waterwegen. Als grootste bouwbedrijf kan Strabag hier misschien van profiteren.
Huidige aandelenkoers: €35
Huidige marktkapitalisatie: €3591 mio
Faire aandelenkoers: €80
Faire marktkapitalisatie: €8217 mio (gebaseerd op 21x de gemiddelde vrije kasstroom van de voorbije 10 jaar)
Opwaarts koerspotentieel: +129%
POSITIEF:
- aandeel in €
- makkelijk te begrijpen diensten
- sector niet onderhevig aan disrupties
- stevige netto-kaspositie (37% van de beurswaarde, al fluctueert de netto-kaspositie)
- zeer goedkoop op basis van zowel price-to-sales, price-to-book, price-to-fcf en EV/EBITDA
- produceert eigen bouwmaterialen: minder afhankelijk van externe leveranciers
- een van de grootste bouwbedrijven in Duitsland, Oostenrijk, Slowakije, Hongarije, Roemenië, Tsjechië, Kroatië en Polen
- zeer hoge tevredenheid bij klanten (volgens enquêtes van Strabag zelf)
- bedrijf kan meeprofiteren van het nieuwe Duitse investeringsprogramma voor openbare infrastructuur van €270 miljard
- familie Haselsteiner heeft groot belang
NEGATIEF:
- zeer conjunctuurgevoelig
- zeer volatiele kasstromen
- sterk afhankelijk van overheidsopdrachten
- orderboek wat aan de lage kant
- te weinig geografische diversificatie
- geen groeibedrijf
- koers daalde in 2008 met 67%
- koers staat nog altijd ruim onder het niveau van eind 2007
- een mogelijks gebrek aan positieve katalysatoren kan tot een blijvende onderwaardering leiden
- vrije kasstromen liggen een pak hoger dan de nettowinsten, waardoor beleggers een vertekend beeld kunnen hebben over de echte winstgevendheid



Strabag SE is een Oostenrijks bouwbedrijf (gebouwen, openbare infrastructuur,...) dat bijna uitsluitend actief is in Europa. In 2017 genereerde het met bijna 73000 werknemers een omzet van €13,5 miljard, waarbij 62% van overheidsopdrachten kwam en 38% uit de privésector. De omzet werd voor 51% gerealiseerd in Duitsland, voor 16% in Oostenrijk, voor 30% in de rest van Europa en voor 3% in de rest van de wereld. Strabag is ook in België actief. De groep produceert ook bouwmaterialen zoals asfalt, cement, stenen, beton en grind, deels voor eigen gebruik en deels voor verkoop aan anderen. Die activiteit is goed voor 6% van de omzet. Strabag is het grootste bouwbedrijf in Duitsland, Oostenrijk, Roemenië, Hongarije en Slowakije; het tweede grootste in Tsjechië en Kroatië en het derde grootste in Polen. Duitsland, Oostenrijk en Polen zijn de belangrijkste markten. In het eerste kwartaal van 2018 steeg de omzet met 7%, bleef de wpa constant en was de vrije kasstroom (outflow) ietsjes slechter vanwege hogere investeringen. Het orderboek bedraagt momenteel €17,7 miljard. Strabag SE kreeg een beursnotering in oktober 2007. Analisten hebben een gemiddeld koersdoel van €40,7 volgens de corporate website; 6 van de 8 hebben een koop-advies en 2 een houden-advies. Analisten rekenen op een omzet van €14,5 miljard en een wpa van €3,20 tegen 2020. Thomas Birtel is CEO sinds juni 2013 en Christian Harder CFO sinds januari 2013. Dit nieuwe management lijkt een wat positievere invloed te hebben op de kasstromen. Investor Relations - Corporate video
De familie Haselsteiner heeft 26,4% van het aantal uitgegeven aandelen in handen. De Russische miljardair Oleg Deripaska heeft een belang van 25,9% en de financiële instellingen Raiffeisen/UNIQA bezitten 27,5%. In de zomer van 2017 doken er berichten in de media op dat Deripaska en Raiffeisen/UNIQA hun belang wilden verkopen. Daarbij viel de naam van de holding Asyad uit Saoedi-Arabië op als mogelijke geïnteresseerde. Volgens ingewijden was men al een jaar lang strategische opties voor het aandeelhouderschap aan het onderzoeken.
In 2016 werd in Duitsland door de regering het Federal Transport Infrastructure Plan gelanceerd, waarbij tot 2030 maar liefst €270 miljard zal geïnvesteerd worden in autowegen, spoorwegen en waterwegen. Als grootste bouwbedrijf kan Strabag hier misschien van profiteren.
Huidige aandelenkoers: €35
Huidige marktkapitalisatie: €3591 mio
Faire aandelenkoers: €80
Faire marktkapitalisatie: €8217 mio (gebaseerd op 21x de gemiddelde vrije kasstroom van de voorbije 10 jaar)
Opwaarts koerspotentieel: +129%
POSITIEF:
- aandeel in €
- makkelijk te begrijpen diensten
- sector niet onderhevig aan disrupties
- stevige netto-kaspositie (37% van de beurswaarde, al fluctueert de netto-kaspositie)
- zeer goedkoop op basis van zowel price-to-sales, price-to-book, price-to-fcf en EV/EBITDA
- produceert eigen bouwmaterialen: minder afhankelijk van externe leveranciers
- een van de grootste bouwbedrijven in Duitsland, Oostenrijk, Slowakije, Hongarije, Roemenië, Tsjechië, Kroatië en Polen
- zeer hoge tevredenheid bij klanten (volgens enquêtes van Strabag zelf)
- bedrijf kan meeprofiteren van het nieuwe Duitse investeringsprogramma voor openbare infrastructuur van €270 miljard
- familie Haselsteiner heeft groot belang
NEGATIEF:
- zeer conjunctuurgevoelig
- zeer volatiele kasstromen
- sterk afhankelijk van overheidsopdrachten
- orderboek wat aan de lage kant
- te weinig geografische diversificatie
- geen groeibedrijf
- koers daalde in 2008 met 67%
- koers staat nog altijd ruim onder het niveau van eind 2007
- een mogelijks gebrek aan positieve katalysatoren kan tot een blijvende onderwaardering leiden
- vrije kasstromen liggen een pak hoger dan de nettowinsten, waardoor beleggers een vertekend beeld kunnen hebben over de echte winstgevendheid


Laatst gewijzigd door gpv1 op 30 mei 2018, 21:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Re: Strabag SE: bouwbedrijf
Vandaag na resultaten Q1 ingestapt. Positie ong. 5,7%.
Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Strabag SE: bouwbedrijf
Mijn persoonlijke ervaring met Strabag, los van cijfermateriaal of de investeringscase:
Strabag staat in de bouwsector gekend als de grootste klootzakken die er rond lopen op vlak van eerder met advocaten vergaderingen bij te wonen dan met vakmannen.
Elk detail of foutje in een dossier zal door Strabag genadeloos uitgemolken worden voor de maximale meerprijzen of kosten voor wijzigingen. De projectleiders van Strabag worden niet alleen hiervoor opgeleid, ze krijgen er zelfs commissie op.
Binnen de openbare aanbestedingen is Strabag dus een gevreesde partij aangezien ze bij het indienen van een lage prijs niet geweerd kunnen worden. De kans dat ze een extra lage prijs indienen is bovendien groter bij dossiers die niet waterdicht zijn.
De huidige trend in openbare bouwprojecten is oa om via PPS structuren en DBFM een alliantie op te zetten tussen de verschillende partijen. Hier staat Strabag zwakker dan zijn concurrenten.
Strabag staat in de bouwsector gekend als de grootste klootzakken die er rond lopen op vlak van eerder met advocaten vergaderingen bij te wonen dan met vakmannen.
Elk detail of foutje in een dossier zal door Strabag genadeloos uitgemolken worden voor de maximale meerprijzen of kosten voor wijzigingen. De projectleiders van Strabag worden niet alleen hiervoor opgeleid, ze krijgen er zelfs commissie op.
Binnen de openbare aanbestedingen is Strabag dus een gevreesde partij aangezien ze bij het indienen van een lage prijs niet geweerd kunnen worden. De kans dat ze een extra lage prijs indienen is bovendien groter bij dossiers die niet waterdicht zijn.
De huidige trend in openbare bouwprojecten is oa om via PPS structuren en DBFM een alliantie op te zetten tussen de verschillende partijen. Hier staat Strabag zwakker dan zijn concurrenten.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Re: Strabag SE: bouwbedrijf
Merci. Ik ken de sector niet dus ik weet niet hoe representatief uw info is voor alle opdrachten die de gehele Strabag-groep uitvoert. Het heeft ook geen invloed op mijn persoonlijke beleggingscase.
Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
-
argov
- Full Member

- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 feb 2014
- Locatie: Planeet Aarde (voorlopig)
- Contacteer:
Re: Strabag SE: bouwbedrijf
Ik heb als fundraiser voor een ingenieursvereniging ook eens het genoegen gehad om met hun HR en Legal (was wel de Belgische tak, geen idee of dit representatief is voor het geheel) te mogen werken. Wat zijn dat voor boeren zeg!
Als je een teleconferenctie wilt houden laten ze je eerst een uurtje aan de telefoon wachten (waarbij Strabag ding ding oneindig herhaald wordt) om u nadien te laten afblaffen en hen te horen eisen dat zij naar al onze events mogen komen met 20 man plus een standje en dat we ze door ons minstens 10 aanwervingen kunnen doen (ging over een contract van nog geen 1000 euro). Anders moesten we een schadevergoeding betalen (weet niet meer hoeveel maar 't was gene kattenpis).
Als dit hun bedrijfscultuur is, vrees ik toch dat hun klanten niet zo content gaan zijn (hoewel bij openbare aanbestedingen let men nogal gemakkelijk op de prijs
)
Als je een teleconferenctie wilt houden laten ze je eerst een uurtje aan de telefoon wachten (waarbij Strabag ding ding oneindig herhaald wordt) om u nadien te laten afblaffen en hen te horen eisen dat zij naar al onze events mogen komen met 20 man plus een standje en dat we ze door ons minstens 10 aanwervingen kunnen doen (ging over een contract van nog geen 1000 euro). Anders moesten we een schadevergoeding betalen (weet niet meer hoeveel maar 't was gene kattenpis).
Als dit hun bedrijfscultuur is, vrees ik toch dat hun klanten niet zo content gaan zijn (hoewel bij openbare aanbestedingen let men nogal gemakkelijk op de prijs
Re: Strabag SE: bouwbedrijf
Da's niet leuk natuurlijk, maar teleurstellingen zullen er altijd zijn, bij eender welk groot (of zelfs vaak klein) bedrijf. Als klantenontevredenheid wijdverspreid is bij een bedrijf dan vind ik het een probleem, maar feit is dat de meeste klanten tevreden zijn over een bedrijf. Ik heb vroeger nog bij Kantar gewerkt en veel met (grootschalige) tevredenheidsonderzoeken bezig geweest (zowel B2C als B2B, klanten van bv. Belgacom, Fortis, Leaseplan, Citroën-dealernet,...) en altijd was het zo dat men veel tevredener was dan ik oorspronkelijk dacht (en het aantal weigeringen bij dergelijke onderzoeken ligt heel laag). Dus ik ben niet snel geneigd om klachten te gaan extrapoleren naar een heel bedrijf. Maar dat neemt niet weg dat geen enkel groot bedrijf heilig is, er zullen altijd problemen zijn.
Laatst gewijzigd door gpv1 op 30 mei 2018, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Re: Strabag SE: bouwbedrijf
Ik heb vandaag de reactie van reteiP even voorgelegd aan de opdrachtgever van de bouw van een nieuwe school door Strabag hier vlakbij en die bijna af is. Tevens ook een reactie van de marketingdirecteur voor Strabag België, maar die eigenlijk bij Strabag Nederland werkt:
OPDRACHTGEVER:
"Jouw vraag is niet zo gemakkelijk te beantwoorden, temeer omdat de werken nog niet zijn afgerond. De eventuele meerwerken e.d. moeten dus nog in grote mate worden aangerekend. Voor de zaken die je hieronder beschrijft, had men ons effectief wel gewaarschuwd, dus ze hebben blijkbaar minstens dat imago. Ik heb dit ook tijdens 1 van de vergaderingen (heel bewust) op tafel gelegd en hen aangegeven dat wij ons ook juridisch laten bijstaan, dus dat we niet zomaar alles zouden aanvaarden. Ik heb tot op heden niet het gevoel dat ze ons er zouden 'opleggen', wel heb ik inderdaad het gevoel dat ze doelstellingen krijgen om extra omzet te genereren. Vele opdrachtgevers hebben het daar misschien moeilijk mee, maar ze zijn dan ook geen liefdadigheidsinstelling. Ik heb het daar niet moeilijk mee, je beslist als opdrachtgever zelf of je daar in meegaat of niet. Ik heb dus globaal genomen geen problemen ondervonden in de samenwerking en ben er wel tevreden over, ook over de opvolging door de werfleider."
STRABAG:
"In de eerste plaats zijn wij blij dat u de resultaten van STRABAG heeft gewaardeerd met de aankoop van aandelen. Onze firma is wereldwijd actief en zeer succesvol.
Wat ons verbaast is de reactie op het beleggersforum. Wij herkennen ons totaal niet in het gegeven commentaar. En kunnen deze reactie dan ook niet plaatsen in het licht van onze werkwijze en kernwaarden. Onze activiteiten in de Benelux worden in partnerschap en met respect voor opdrachtgevers, architecten en studiebureaus uitgevoerd. Dit blijkt ook uit klantbevragingen en evaluaties die wij uitvoeren. Hierdoor zijn wij continu in staat onszelf te verbeteren met oog op klantbeleving.
Wat betreft samenwerking in PPS constructies en geïntegreerde heeft STRABAG ook de nodige referenties wereldwijd en zijn wij zeker in staat om hier een passende aanbiedingen te doen. Ook worden wij bij de vorming van een Joint Venture of alliantie door partijen gevraagd mee te stappen in een project.
Wij hopen dat deze reactie u tevreden stelt. Mocht u naar aanleiding hiervan behoefte hebben in een persoonlijk onderhoud nodig ik u graag uit op ons kantoor in Antwerpen."
OPDRACHTGEVER:
"Jouw vraag is niet zo gemakkelijk te beantwoorden, temeer omdat de werken nog niet zijn afgerond. De eventuele meerwerken e.d. moeten dus nog in grote mate worden aangerekend. Voor de zaken die je hieronder beschrijft, had men ons effectief wel gewaarschuwd, dus ze hebben blijkbaar minstens dat imago. Ik heb dit ook tijdens 1 van de vergaderingen (heel bewust) op tafel gelegd en hen aangegeven dat wij ons ook juridisch laten bijstaan, dus dat we niet zomaar alles zouden aanvaarden. Ik heb tot op heden niet het gevoel dat ze ons er zouden 'opleggen', wel heb ik inderdaad het gevoel dat ze doelstellingen krijgen om extra omzet te genereren. Vele opdrachtgevers hebben het daar misschien moeilijk mee, maar ze zijn dan ook geen liefdadigheidsinstelling. Ik heb het daar niet moeilijk mee, je beslist als opdrachtgever zelf of je daar in meegaat of niet. Ik heb dus globaal genomen geen problemen ondervonden in de samenwerking en ben er wel tevreden over, ook over de opvolging door de werfleider."
STRABAG:
"In de eerste plaats zijn wij blij dat u de resultaten van STRABAG heeft gewaardeerd met de aankoop van aandelen. Onze firma is wereldwijd actief en zeer succesvol.
Wat ons verbaast is de reactie op het beleggersforum. Wij herkennen ons totaal niet in het gegeven commentaar. En kunnen deze reactie dan ook niet plaatsen in het licht van onze werkwijze en kernwaarden. Onze activiteiten in de Benelux worden in partnerschap en met respect voor opdrachtgevers, architecten en studiebureaus uitgevoerd. Dit blijkt ook uit klantbevragingen en evaluaties die wij uitvoeren. Hierdoor zijn wij continu in staat onszelf te verbeteren met oog op klantbeleving.
Wat betreft samenwerking in PPS constructies en geïntegreerde heeft STRABAG ook de nodige referenties wereldwijd en zijn wij zeker in staat om hier een passende aanbiedingen te doen. Ook worden wij bij de vorming van een Joint Venture of alliantie door partijen gevraagd mee te stappen in een project.
Wij hopen dat deze reactie u tevreden stelt. Mocht u naar aanleiding hiervan behoefte hebben in een persoonlijk onderhoud nodig ik u graag uit op ons kantoor in Antwerpen."
Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
-
Woz
Re: Strabag SE: bouwbedrijf
Ik vermoed dat de bouwsector in zijn algemeen een redelijk harde sector is. Van hoger management tot op de werkvloer(waar ik kom voor inspecties).
Er is altijd de neiging om de grenzen op te zoeken, alles moet gisteren klaar zijn,...
Ik vraag mij wel af wat de invloed van grondstofprijzen zal zijn op bouwbedrijven. Denk bijvoorbeeld aan zand, ik heb eens ergens gelezen dat dit toch een potentieel probleem zou kunnen worden in de toekomst.
Er is altijd de neiging om de grenzen op te zoeken, alles moet gisteren klaar zijn,...
Ik vraag mij wel af wat de invloed van grondstofprijzen zal zijn op bouwbedrijven. Denk bijvoorbeeld aan zand, ik heb eens ergens gelezen dat dit toch een potentieel probleem zou kunnen worden in de toekomst.
Re: Strabag SE: bouwbedrijf
Een mail van Strabag omtrent mijn suggestie om meer de fcf's te benadrukken aangezien die op lange termijn gezien een heel pak hoger liggen dan de nettowinsten.
"thank you for your message to the management of STRABAG SE and for sharing with us the findings of your thorough analyses. I received the message from Mr. Thomas Birtel, as I am responsible for Investor Relations.
A look at the chart attached underpins your thesis, that historically FCF typically exceeded net earnings. However, STRABAG chose to steer the company with income statement figures, as they are not as volatile as cash flow figures.
In the past few years, we have just passed a period of relatively low CAPEX, which is expected to change and consequently to reduce the FCF. We can only exert limited influence on cash flows, since - as seen in Q4/17 or Q4/15 - customer advance payments can only be planned to a limited extent.
EV/EBITDA is low because, unlike our competitors, we own most of the machines ourselves; so in comparison, depreciation is relatively high.
For these reasons, the focus of our communication will continue to be on EBIT and the EBIT margin. However, we are very pleased to take up your suggestion to draw greater attention to the discrepancy between net earnings and FCF in the future.
Please do not hesitate to contact me in case you have questions or if you want to exchange ideas."
"thank you for your message to the management of STRABAG SE and for sharing with us the findings of your thorough analyses. I received the message from Mr. Thomas Birtel, as I am responsible for Investor Relations.
A look at the chart attached underpins your thesis, that historically FCF typically exceeded net earnings. However, STRABAG chose to steer the company with income statement figures, as they are not as volatile as cash flow figures.
In the past few years, we have just passed a period of relatively low CAPEX, which is expected to change and consequently to reduce the FCF. We can only exert limited influence on cash flows, since - as seen in Q4/17 or Q4/15 - customer advance payments can only be planned to a limited extent.
EV/EBITDA is low because, unlike our competitors, we own most of the machines ourselves; so in comparison, depreciation is relatively high.
For these reasons, the focus of our communication will continue to be on EBIT and the EBIT margin. However, we are very pleased to take up your suggestion to draw greater attention to the discrepancy between net earnings and FCF in the future.
Please do not hesitate to contact me in case you have questions or if you want to exchange ideas."
Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Re: Strabag SE: bouwbedrijf
Koers +0,7% na sterke resultaten H1:
omzet +12%
wpa -0,01 tov -0,51
orderboek bereikt record van 18,9 miljard
fcf -397,7 mio tov -374,1 mio - volledig te wijten aan hogere capex
Mijn faire waarde is €75,74 p/a gebaseerd op 19,5 x €398,5 mio fcf
omzet +12%
wpa -0,01 tov -0,51
orderboek bereikt record van 18,9 miljard
fcf -397,7 mio tov -374,1 mio - volledig te wijten aan hogere capex
Mijn faire waarde is €75,74 p/a gebaseerd op 19,5 x €398,5 mio fcf
Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Re: Strabag SE: bouwbedrijf
€31,45
Koers gaat 3,6% hoger na cijfers Q3/9M. Omzet steeg in 9M met 14%, wpa met 117%, en de vrije kasstroom kwam uit op een outflow van €482,6 mio versus een outflow van €351,2 mio in periode vorig jaar.
Rapport: http://www.strabag.com/databases/intern ... 2018_E.pdf
Faire waarde verhoogd naar €82,11:
gemiddelde fcf-marge in 2007-2017: 2,88% (na verrekening betalingen voor financiële leasing)
2,88% op omzet van €15 miljard = €432 mio fcf
€432 mio x 19,5 = €8424 mio faire waarde = €82,11 per aandeel
Koers gaat 3,6% hoger na cijfers Q3/9M. Omzet steeg in 9M met 14%, wpa met 117%, en de vrije kasstroom kwam uit op een outflow van €482,6 mio versus een outflow van €351,2 mio in periode vorig jaar.
Rapport: http://www.strabag.com/databases/intern ... 2018_E.pdf
Faire waarde verhoogd naar €82,11:
gemiddelde fcf-marge in 2007-2017: 2,88% (na verrekening betalingen voor financiële leasing)
2,88% op omzet van €15 miljard = €432 mio fcf
€432 mio x 19,5 = €8424 mio faire waarde = €82,11 per aandeel
Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Re: Strabag SE: bouwbedrijf
Blijkbaar zou er vandaag een outperform analyse bijgekomen zijn, maar kan het nergens terugvinden van wie en met welk koersdoel.
(Kreeg melding via Lynx trading platform, vermelde enkel de outperform)
Iets van gehoord?
Ik wou nog beetje bijkopen (ondanks dat de positie te groot is aan het worden is naar mijn zin) maar ik denk dat ik het goeie moment heb gemist
(Kreeg melding via Lynx trading platform, vermelde enkel de outperform)
Iets van gehoord?
Ik wou nog beetje bijkopen (ondanks dat de positie te groot is aan het worden is naar mijn zin) maar ik denk dat ik het goeie moment heb gemist
Re: Strabag SE: bouwbedrijf
Strabag meldde deze middag dat er op 14 januari een Buy-advies werd uitgebracht door HSBC, koersdoel €35. Vorig advies dateerde van eind mei 2017: Buy, €40. Nieuwe analist.
https://www.strabag.com/databases/inter ... id=413&h=5
Aandeel is voorlopig met grote voorsprong sterkste stijger binnen mijn port dit jaar: +22%
Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Re: Strabag SE: bouwbedrijf
Heb het ook gekocht (morele verplichting als werknemer)
Was nog aan 35€ , dus sta momenteel nog op verlies, maar sinds januari zijn er wel mooie winsten geboekt en ik denk wel dat die 35€ terug halen geen probleem zal zijn.
Was nog aan 35€ , dus sta momenteel nog op verlies, maar sinds januari zijn er wel mooie winsten geboekt en ik denk wel dat die 35€ terug halen geen probleem zal zijn.

