Student
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Student
Beste
Ikzelf ben 20 jaar en nog redelijk lang student. Heb ongeveer 12,5K op mijn spaarrekening staan. Heb geen schulden en ook (buiten eens een avondje stappen, restaurant,...) geen verdere kosten. Ik heb geen vast inkomen, buiten een studentenjob waar ik elk weekend +- 60 euro mee verdien.
Aangezien ik nog vrij lang moet studeren ben ik dus niet van plan meteen het huis uit te gaan, ook in de nabije toekomst een auto kopen zit er nog niet aan te komen.
Nu is mijn vraag: wat doe ik het best met al dat spaargeld? Laat ik het op mijn spaarrekening staan, waar het amper iets opbrengt? Beleg ik een deel (ik ben wel geïnteresseerd in economie, dus zou me daar wel kunnen in verdiepen)?
Alvast heel erg bedankt.
Ikzelf ben 20 jaar en nog redelijk lang student. Heb ongeveer 12,5K op mijn spaarrekening staan. Heb geen schulden en ook (buiten eens een avondje stappen, restaurant,...) geen verdere kosten. Ik heb geen vast inkomen, buiten een studentenjob waar ik elk weekend +- 60 euro mee verdien.
Aangezien ik nog vrij lang moet studeren ben ik dus niet van plan meteen het huis uit te gaan, ook in de nabije toekomst een auto kopen zit er nog niet aan te komen.
Nu is mijn vraag: wat doe ik het best met al dat spaargeld? Laat ik het op mijn spaarrekening staan, waar het amper iets opbrengt? Beleg ik een deel (ik ben wel geïnteresseerd in economie, dus zou me daar wel kunnen in verdiepen)?
Alvast heel erg bedankt.
Re: Student
De vuistregel voor je begint met te belleggen is zoveel maandlonen of pakweg 10.000 euro aan de kant hebben als buffer voor onvoorziene omstandigheden. Dan schiet er nog 2.500 euro over.
Ik zou in uw geval nog niet beleggen, maar focus leggen op het studeren (investeren in jezelf). Indien mogelijk in 1 trek alles erdoor. Dan kun je naast een vakantiejob ook in de zomer genieten van wat vrije tijd. Op die manier ga je niet wakker liggen van de beursperikelen in china, terwijl je eigenlijk moet studeren. Als je alsnog vrije tijd zou over hebben, kan je altijd een EHBO cursus volgens, dat is ook een extra voor als je later werk zoekt.
Als eenmaal je werk hebt, zou ik me verdiepen in de beurzen, dan heb je nog van uw 21-26 tot uw 67 genoeg jaren om in de beurs te zitten. Trouwens, beleggen is voor lange termijn, wie weet heb je dan plannen om te verhuizen/iets te kopen, meubels ...
Ik zou gewoon kijken welke spaarbank wel iets kan opleveren. Zeker als je nu maar 0,15% of iets in die trend krijgt.
Ik zou in uw geval nog niet beleggen, maar focus leggen op het studeren (investeren in jezelf). Indien mogelijk in 1 trek alles erdoor. Dan kun je naast een vakantiejob ook in de zomer genieten van wat vrije tijd. Op die manier ga je niet wakker liggen van de beursperikelen in china, terwijl je eigenlijk moet studeren. Als je alsnog vrije tijd zou over hebben, kan je altijd een EHBO cursus volgens, dat is ook een extra voor als je later werk zoekt.
Als eenmaal je werk hebt, zou ik me verdiepen in de beurzen, dan heb je nog van uw 21-26 tot uw 67 genoeg jaren om in de beurs te zitten. Trouwens, beleggen is voor lange termijn, wie weet heb je dan plannen om te verhuizen/iets te kopen, meubels ...
Ik zou gewoon kijken welke spaarbank wel iets kan opleveren. Zeker als je nu maar 0,15% of iets in die trend krijgt.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bedankt voor uw antwoord.
Wat vindt u van, zoals bij sommige banken aangeboden, beleggingsplannen waar je al vanaf 25€/maand kunt beleggen? Ik zit bij KBC en heb dit al eens zien passeren maar weet niet wat ik er van moet vinden.
Alvast bedankt
Wat vindt u van, zoals bij sommige banken aangeboden, beleggingsplannen waar je al vanaf 25€/maand kunt beleggen? Ik zit bij KBC en heb dit al eens zien passeren maar weet niet wat ik er van moet vinden.
Alvast bedankt
-
Jiraisking
- Hero Member

- Contacteer:
Eens met bovenstaande post. Toen ik studeerde heeft mijn vader mijn spaargeld in veilige obligaties gestoken in een tijd dat die nog 5% per jaar opbrachten (en met een vervaldatum voor mijn afstudeerjaar). Met andere woorden: weinig risico en geen te lange looptijd. Alleen gaan die 2 niet meer samen: je hebt vandaag 12,5K, maar de dag je iets koopt, heb je een veelvoud nodig. Aangezien je niet werkt, is de kans onbestaande dat dit uit het niets zal gebeuren ... Tenzij je het nodige risico wil nemen uiteraard! 
Is een stomme tijd momenteel vind ik (heb natuurlijk de 'goeie oude tijd' niet meegemaakt).. spaarboekjes die niets opbrengen etc..Jiraisking schreef: ↑4 januari 2019, 20:13 Eens met bovenstaande post. Toen ik studeerde heeft mijn vader mijn spaargeld in veilige obligaties gestoken in een tijd dat die nog 5% per jaar opbrachten (en met een vervaldatum voor mijn afstudeerjaar). Met andere woorden: weinig risico en geen te lange looptijd. Alleen gaan die 2 niet meer samen: je hebt vandaag 12,5K, maar de dag je iets koopt, heb je een veelvoud nodig. Aangezien je niet werkt, is de kans onbestaande dat dit uit het niets zal gebeuren ... Tenzij je het nodige risico wil nemen uiteraard!![]()
Ik moet zeggen dat ik in mijn studentenjaren meer tijd had om me in beleggen te verdiepen dan in de eerste jaren dat ik werkte. Het is dus zeker geen slecht idee om er nu al wat over te lezen. Enfin, nu. Ik bedoel uiteraard na de blok 
Voorts is de vuistregel inderdaad dat je toch zeker een paar maandlonen aan 'gewoon' spaargeld opzij moet hebben; veel mensen hanteren zes maanden nettoloon. In jouw geval kan je op basis van je huidige studierichting inschatten hoeveel je startloon ongeveer zal zijn en van daaruit vertrekken.
Eens je daarboven een redelijk bedrag hebt bijeengespaard, kan je aan andere beleggingen beginnen denken. Welke dat zijn hangt uiteraard sterk af van je eigen doelstellingen en risicobereidheid; daar denk je dus best pas over na eens je je wat ingelezen hebt.
@Cydox: ik ben beginnen beleggen toen ik 19 was (zei het met zeer kleine bedragen en met relatief weinig kennis van zaken). Dat kon zonder veel moeite naast mijn studies en hobbies. Een student heeft - behalve misschien in zijn of haar thesisjaar - wel wat vrije tijd.
Persoonlijk vind ik net dat je jong met beleggen moet beginnen. Als je wacht tot na je je huisje hebt gekocht, schiet er verdomd weinig tijd over om nog te genieten van het mirakel van samengestelde interest...
Voorts is de vuistregel inderdaad dat je toch zeker een paar maandlonen aan 'gewoon' spaargeld opzij moet hebben; veel mensen hanteren zes maanden nettoloon. In jouw geval kan je op basis van je huidige studierichting inschatten hoeveel je startloon ongeveer zal zijn en van daaruit vertrekken.
Eens je daarboven een redelijk bedrag hebt bijeengespaard, kan je aan andere beleggingen beginnen denken. Welke dat zijn hangt uiteraard sterk af van je eigen doelstellingen en risicobereidheid; daar denk je dus best pas over na eens je je wat ingelezen hebt.
@Cydox: ik ben beginnen beleggen toen ik 19 was (zei het met zeer kleine bedragen en met relatief weinig kennis van zaken). Dat kon zonder veel moeite naast mijn studies en hobbies. Een student heeft - behalve misschien in zijn of haar thesisjaar - wel wat vrije tijd.
Persoonlijk vind ik net dat je jong met beleggen moet beginnen. Als je wacht tot na je je huisje hebt gekocht, schiet er verdomd weinig tijd over om nog te genieten van het mirakel van samengestelde interest...
- miljonairtje
- Full Member

- Contacteer:
Ik ben blij te lezen dat er nog leeftijdsgenoten zijn die zich willen focussen op het vergroten van hun kapitaal! Het gesprek bij het merendeel van mijn medestudenten geraakt niet verder dan de onderwerpen 'Overpoort' en 'zuipen'. 
Natuurlijk hoort dat er ook bij hé, maar eens je uit het studentenleven stapt moet je toch iets hebben (is alvast mijn meningmiljonairtje schreef: ↑5 januari 2019, 00:25 Ik ben blij te lezen dat er nog leeftijdsgenoten zijn die zich willen focussen op het vergroten van hun kapitaal! Het gesprek bij het merendeel van mijn medestudenten geraakt niet verder dan de onderwerpen 'Overpoort' en 'zuipen'.![]()
In wat bent u dan beginnen beleggen/investeren als ik vragen mag?dw schreef: ↑4 januari 2019, 20:41 Ik moet zeggen dat ik in mijn studentenjaren meer tijd had om me in beleggen te verdiepen dan in de eerste jaren dat ik werkte. Het is dus zeker geen slecht idee om er nu al wat over te lezen. Enfin, nu. Ik bedoel uiteraard na de blok
Eerst twee holdings (QfG en GBL), later ook een paar 'goedehuisvaderaandeeltjes' zoals Elia en Colruyt. Telkens met kleine bedragen en vaak met bijzonder slecht getimede instap, maar desondanks met een redelijk rendement tot op heden ("op lange termijn stijgt de beurs altijd").
Een aantal jaar later ben ik begonnen met we een beetje te verdiepen in beleggen. Het (stokoude maar geniale) boek The Intelligent Investor van Benjamin Graham was een keerpunt; sindsdien is beleggen een hobby geworden.
Nota bene: ik zou deze 'strategie' niet meer aan beginners aanraden. Met wat ik vandaag weet zou ik beginnende beleggers naar ETF's sturen. Beleggen in zelfgekozen aandelen is meer iets voor mensen die al een klein beetje kennis en ervaring hebben opgebouwd, imo.
Een aantal jaar later ben ik begonnen met we een beetje te verdiepen in beleggen. Het (stokoude maar geniale) boek The Intelligent Investor van Benjamin Graham was een keerpunt; sindsdien is beleggen een hobby geworden.
Nota bene: ik zou deze 'strategie' niet meer aan beginners aanraden. Met wat ik vandaag weet zou ik beginnende beleggers naar ETF's sturen. Beleggen in zelfgekozen aandelen is meer iets voor mensen die al een klein beetje kennis en ervaring hebben opgebouwd, imo.
-
Jiraisking
- Hero Member

- Contacteer:
Eens met dw. Als je met iets begint, zou ik ook voor ETF's kiezen ...
Heb je hier een aantal tips over? welke te volgen? Hoeveel en wanneer er in beleggen?Jiraisking schreef: ↑5 januari 2019, 11:26 Eens met dw. Als je met iets begint, zou ik ook voor ETF's kiezen ...
Kan al een begin zijn om hier wat meer over te leren
Tgoh, zelf ben ik in 2008 begonnen met beleggen en ik moet zeggen ik vond het wel leuk om direct in individuele aandelen te beleggen. Eerst de cijfers tot op het bot uitpluizen en dan pas overgaan tot de aankoop. De aandelen die ik toen gekocht heb heb ik nog steeds in port(Ageas en Ackermans & Van Haaren). Ik vind het wel leuk om te lezen over de bedrijven waar ik een klein beetje eigenaar van ben. Een ETF daarintegen lijkt mij zo saai.
Ik denk dat het dus ook wel een beetje van persoon afhangt.
Persoonlijk denk ik dat zowel beginnen met ETF's als enkele holdings beide een goeie keus zijn. Als je effectief zou opteren voor een holding kan het wel leuk zijn om naar een aandeelhoudersvergadering te gaan. Heel vaak kan je daar wel informatie oprapen die niet in de kranten te vinden is.
Mvg,
Geblin
Ik denk dat het dus ook wel een beetje van persoon afhangt.
Persoonlijk denk ik dat zowel beginnen met ETF's als enkele holdings beide een goeie keus zijn. Als je effectief zou opteren voor een holding kan het wel leuk zijn om naar een aandeelhoudersvergadering te gaan. Heel vaak kan je daar wel informatie oprapen die niet in de kranten te vinden is.
Mvg,
Geblin