Studiejaren afkopen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Studiejaren afkopen
Gelukkig zijn er ook mensen die het wel begrijpen!
Klopt niet, is voor aan uw minium pensioen te geraken of vol pensioen.
Niemand weet dit, maar is eigenlijk niet voor gewone man maar voor mensen met zware studies en hun beroep nog willen uitvoeren terwijl ze op pensioen zijn.
Gelukkig weet jij het en ben je zo goed om ons in te lichten! Waar zouden we zijn zonder jou!

Dank u 
Maar hoe de pensioenberekening dan gebeurd weet het licht nog niet, zeg het eens?

Maar hoe de pensioenberekening dan gebeurd weet het licht nog niet, zeg het eens?
je kan dat allemaal simuleren in Mypension...
Genoeg gelachen. Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil (of kan).
Veje heeft in een vorige post nog het best geformuleerd wat de impact is van het afkopen van studieperioden.
Veje heeft in een vorige post nog het best geformuleerd wat de impact is van het afkopen van studieperioden.
veje schreef: ↑12 november 2021, 13:32 Wilt u later een hoger pensioen ontvangen? Dan kunt u uw studieperioden afkopen. Let op: de perioden die u afkoopt, tellen enkel mee voor de berekening van uw pensioenbedrag. De jaren die u afkoopt, tellen dus niet mee om vroeger met pensioen te mogen gaan. Hoeveel u extra ontvangt, hangt af van uw situatie.
Bron: https://www.sfpd.fgov.be/nl/loopbaan/ja ... ieperioden
Ga maar eens studeren en naargelang welk statuut het licht gaan zoeken
https://www.sfpd.fgov.be/nl/recht-op-pensioen
Ik begrijp niet goed waarom hier zo wordt gekakeld over iets waarvan de overgangsregeling met gunsttarief eind november 2020 is afgelopen. Spaargidsers betalen graag de volle pot, is het niet?
Hoeveel kost het afkopen van uw studiejaren?
Werknemers of ambtenaren die binnen de tien jaar na het einde van hun studies een afkoopaanvraag indienen, betalen een forfaitair bedrag van 1 560,60 euro (1 500 euro geïndexeerd) per studiejaar.
Vragen ze meer dan tien jaar na het einde van hun studies een regularisatie van studiejaren, dan kost dat normaal 1 560,60 euro per studiejaar, verhoogd met een interestvoet en een coëfficiënt op basis van de sterftetabellen.
Werknemers of ambtenaren voor wie deze termijn van tien jaar verstreek op of na 30 november 2017, kunnen echter genieten van een overgangsregeling. Nog tot 30 november 2020 hebben ook zij nog de mogelijkheid om studiejaren af te kopen aan voormeld forfaitair bedrag zonder interest, en dit voor de studieperioden vanaf 1 januari van het jaar van hun 20e verjaardag. Voor werknemers geldt als voorwaarde dat ze hun diploma behaalden vóór 1 januari 2007.
Werknemers of ambtenaren die binnen de tien jaar na het einde van hun studies een afkoopaanvraag indienen, betalen een forfaitair bedrag van 1 560,60 euro (1 500 euro geïndexeerd) per studiejaar.
Vragen ze meer dan tien jaar na het einde van hun studies een regularisatie van studiejaren, dan kost dat normaal 1 560,60 euro per studiejaar, verhoogd met een interestvoet en een coëfficiënt op basis van de sterftetabellen.
Werknemers of ambtenaren voor wie deze termijn van tien jaar verstreek op of na 30 november 2017, kunnen echter genieten van een overgangsregeling. Nog tot 30 november 2020 hebben ook zij nog de mogelijkheid om studiejaren af te kopen aan voormeld forfaitair bedrag zonder interest, en dit voor de studieperioden vanaf 1 januari van het jaar van hun 20e verjaardag. Voor werknemers geldt als voorwaarde dat ze hun diploma behaalden vóór 1 januari 2007.
De overgangsregeling met gunsttarief is afgelopen maar je kan nog steeds aan het gewone tarief je studiejaren laten regulariseren. Maar nu ben ik weer aan het kakelen, zeker?Arkimedes schreef: ↑12 november 2021, 17:20 Ik begrijp niet goed waarom hier zo wordt gekakeld over iets waarvan de overgangsregeling met gunsttarief eind november 2020 is afgelopen. Spaargidsers betalen graag de volle pot, is het niet?

Waarom zou ik nog moeite doen, mijne maat heeft 2 jaar afgekocht.
En zijn pensioen kon hij kiezen in uit 2 berekeningen effectief of forfaitair?
Het gunstige heeft hij genomen.
En daar draai het om, jaren die je afkoopt zijn gunstig in breuklijn van effectief pensioen, anders drukken die het effectief pensioen deftig omlaag.
Om dat te snappen moet je geen groot licht zijn.
En zijn pensioen kon hij kiezen in uit 2 berekeningen effectief of forfaitair?
Het gunstige heeft hij genomen.
En daar draai het om, jaren die je afkoopt zijn gunstig in breuklijn van effectief pensioen, anders drukken die het effectief pensioen deftig omlaag.
Om dat te snappen moet je geen groot licht zijn.

Niet iedereen hier is zo oud dat ze hun diploma meer dan 10jaar geleden behaald hebben natuurlijk. Daarom ook mijn vraag, mijn diploma heb ik pas recent behaald. Maar ondertussen heb ik door verschillende posts samen te voegen en enkele met foute informatie flagrant te negeren mijn antwoord gekregen, waarvoor dank!