Taxatie Pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
MijnPensioen
- Newbie

- Contacteer:
Taxatie Pensioensparen
Beste,
Ik starte mijn pensioensparen vóór 1993, STAR fund van ING.
Ik heb het pensioensparen om diverse redenen echter nooit afgetrokken van de Belgische belastingen.
Iemand zei me dat ik geen belastingen zal moeten betalen op het pensioensparen op mijn 60e, omdat ik het pensioensparen nooit fiscaal heb ingebracht.
Nu heb ik 2 vragen:
1. Klopt dit ?
2. Indien dit klopt, is er dan een mannier om de 'vervroegde inning' terug te krijgen ?
Alvast Bedankt!
Ik starte mijn pensioensparen vóór 1993, STAR fund van ING.
Ik heb het pensioensparen om diverse redenen echter nooit afgetrokken van de Belgische belastingen.
Iemand zei me dat ik geen belastingen zal moeten betalen op het pensioensparen op mijn 60e, omdat ik het pensioensparen nooit fiscaal heb ingebracht.
Nu heb ik 2 vragen:
1. Klopt dit ?
2. Indien dit klopt, is er dan een mannier om de 'vervroegde inning' terug te krijgen ?
Alvast Bedankt!
-
AndrewBourgeois
- Full Member

- Contacteer:
Re: Taxatie Pensioensparen
Volgens wat ik hier al een paar keer op Spaargids.be heb mogen lezen klopt het inderdaad dat indien je geen enkele storting voor dit contract in je belastingen hebt gestoken, je inderdaad op het einde geen 10% belasting zal moeten betalen.
In de praktijk denk ik echter dat de bank niet kan weten dat je het niet gedaan hebt, en zij zullen dus op je 60ste die 10% inhouden en doorstorten naar de fiscus. Die 10% zie je dan nooit meer terug.
Ik zou dus bij ING langsgaan om het contract te "defiscaliseren" (ik vond niet meteen een geschikter woord :p). Ik vermoed dat ze je zullen vragen om bij de fiscus langs te gaan voor een attest die zal bewijzen dat je inderdaad nooit een storting voor dit contract hebt ingebracht.
In de praktijk denk ik echter dat de bank niet kan weten dat je het niet gedaan hebt, en zij zullen dus op je 60ste die 10% inhouden en doorstorten naar de fiscus. Die 10% zie je dan nooit meer terug.
Ik zou dus bij ING langsgaan om het contract te "defiscaliseren" (ik vond niet meteen een geschikter woord :p). Ik vermoed dat ze je zullen vragen om bij de fiscus langs te gaan voor een attest die zal bewijzen dat je inderdaad nooit een storting voor dit contract hebt ingebracht.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Taxatie Pensioensparen
AndrewBourgeois schreef:Volgens wat ik hier al een paar keer op Spaargids.be heb mogen lezen klopt het inderdaad dat indien je geen enkele storting voor dit contract in je belastingen hebt gestoken, je inderdaad op het einde geen 10% belasting zal moeten betalen.
De fiscus zal rap zijn denk ik met zo een attest af te leveren? Ooit heeft een forumlid hier iets over geschreven en dat is niet evident dat die dat gaan willen verklaren-ze houden maar 7 jaar je aangifte bij.
Langetermijnensparen kan men inderdaad defiscaliseren, maar of het bij pensioensparen (870 euro max per jaar ook kan, ben ik niet 100% van overtuigd ) Men ontsnaptbij het laatste al van1,1% taks