Taxberekening Pensioensparen 10% Hoe?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Taxberekening Pensioensparen 10% Hoe?
Ik zou het pensioenspaarsaldo van mijn huidige bank willen overbrengen naar een andere bank.
Ik lees dat er op mijn 60ste verjaardag een tax wordt geheven van 10%.
Ik weet echter niet wat die 10% betekent, want ik lees verschillende interpretaties op verschillende websites:
1/ Is dit 10% op het totale gekapitaliseerde saldo van de pensioenrekening op mijn 60ste?
2/ Is dit 10% op elke gestorte premie, zonder rekening te houden met de intresten of meerwaarde, dus enkel op de premies?
3/ Is dit 10% op elke gestorte premie, inclusief een fictieve gekapitaliseerde intrest van 4,75% op mijn 60ste?
Als ik mijn huidige pensioenrekening overdraag, beschouwt deze nieuwe bank dit saldo dan als 1 grote nieuwe premiestorting en wordt daarop belasting betaald op mijn 60ste, of zal de nieuwe bank rekening houden met de historiek van al mijn stortingen bij mijn vorige bank? Dit laatst is uiteraard voordeliger in geval van antwoord 2.
Graag duidelijkheid van een expert ter zake.
Ik lees dat er op mijn 60ste verjaardag een tax wordt geheven van 10%.
Ik weet echter niet wat die 10% betekent, want ik lees verschillende interpretaties op verschillende websites:
1/ Is dit 10% op het totale gekapitaliseerde saldo van de pensioenrekening op mijn 60ste?
2/ Is dit 10% op elke gestorte premie, zonder rekening te houden met de intresten of meerwaarde, dus enkel op de premies?
3/ Is dit 10% op elke gestorte premie, inclusief een fictieve gekapitaliseerde intrest van 4,75% op mijn 60ste?
Als ik mijn huidige pensioenrekening overdraag, beschouwt deze nieuwe bank dit saldo dan als 1 grote nieuwe premiestorting en wordt daarop belasting betaald op mijn 60ste, of zal de nieuwe bank rekening houden met de historiek van al mijn stortingen bij mijn vorige bank? Dit laatst is uiteraard voordeliger in geval van antwoord 2.
Graag duidelijkheid van een expert ter zake.
Re: Taxberekening Pensioensparen 10% Hoe?
Ik heb gelezen dat de detail van stortingen mee wordt doorgegeven, dus dit wordt op een of andere manier zichtbaar.
Ik heb vorige week de overstap gemaakt van star fund naar rabo growth.
Dat zou 4 weken duren.
Btw: star fund is een ramp!
3% instap
Ik heb de berekening gedaan, na 11 jaar heb ik maar een rente van 2,25 gemiddeld per jaar
Ik hoop dat rabo beter gaat doet
Ik pensioenspaar daar al 1 jaar en dat was al veel beter, nu zien wat ze daar op lange termijn gaan van maken!
Ik heb vorige week de overstap gemaakt van star fund naar rabo growth.
Dat zou 4 weken duren.
Btw: star fund is een ramp!
3% instap
Ik heb de berekening gedaan, na 11 jaar heb ik maar een rente van 2,25 gemiddeld per jaar
Ik hoop dat rabo beter gaat doet

Ik pensioenspaar daar al 1 jaar en dat was al veel beter, nu zien wat ze daar op lange termijn gaan van maken!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.