Technische analyse draadje
TIP
Re: Technische analyse draadje
Ik neem aan dat de doelstelling van TS is om discussies rond TA te bundelen in 1 onderwerp. Wat een zeer nobel idee is want dan raken TA discussies niet vermengd met andere topics.
De doelstelling van TA zelf en TA-artikels is gewoon om de illusie te wekken dat de auteur weet waarover hij spreekt, iets wat verder ondersteund kan worden dmv de grafieken. Wie er niets van kent zal mogelijk geloofwaardigheid hechten aan dergelijke onderwerpen. TA is de homeopathie van beleggen: we weten dat het niet werkt, maar er is een markt voor, en dat is wat telt.
De doelstelling van TA zelf en TA-artikels is gewoon om de illusie te wekken dat de auteur weet waarover hij spreekt, iets wat verder ondersteund kan worden dmv de grafieken. Wie er niets van kent zal mogelijk geloofwaardigheid hechten aan dergelijke onderwerpen. TA is de homeopathie van beleggen: we weten dat het niet werkt, maar er is een markt voor, en dat is wat telt.
De bedoeling van het posten hier was om ook eens bijdragen van andere mensen te zien in dit draadje.
Ik wil er nog veel over leren.
Jammer genoeg kom ik de ervaren T.A ers alleen maar op meetings van T.A. software tegen en niet op forums.
Er zijn er veel bij die in knokke wonen.
Ik had op 5 maart hier CIE aangekaart aan de doji en nu al 9% winst.
Nu zitten we aan een zware weerstand daar.
Verhoog verder uw stops. Ik heb de mijne nu op 50% van de hoge candle van vandaag.
Zie resultaat van beweging uit wig van XLK. Ik had de doji bovenaan met daarna de eerste kaars hier ook gepost.
De zwakte op europa had ik hier ook al verwittigd.
Jammer genoeg kom ik de ervaren T.A ers alleen maar op meetings van T.A. software tegen en niet op forums.
Ik had op 5 maart hier CIE aangekaart aan de doji en nu al 9% winst.
Verhoog verder uw stops. Ik heb de mijne nu op 50% van de hoge candle van vandaag.
Zie resultaat van beweging uit wig van XLK. Ik had de doji bovenaan met daarna de eerste kaars hier ook gepost.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Dirk2 op 19 maart 2018, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Blijf hier maar posten hoor. Ik leer nog steeds bij. Spijtig van die onnozelaars die enkel maar wat flauwe kul posten. Maar die filter je er zo wel uit.Dirk2 schreef: ↑19 maart 2018, 15:53 De bedoeling van het posten hier was om ook eens bijdragen van andere mensen te zien in dit draadje.
Ik had op 1 maart hier CIE aangekaart aan de doji en nu al 9% winst.
Ik lees dit draadje van tijd tot tijd hier ook, maar ik vind het allemaal nogal onsamenhangend...
Hiermee bedoel ik dat ik niet goed begrijp wat je allemaal opvolgt? Zijn dit indexen, individuele aandelen,...?
En wat ik ook niet begrijp is bijvoorbeeld waarom je op een index zoals de S&P500 überhaupt TA kan toepassen? Ook voor individuele aandelen heb ik die vraag?!
Misschien moet je dit allemaal eens stap voor stap uiteenzetten eerst? Wat is je doel? Wat zijn je middelen / instrumenten die je hiervoor ter beschikking hebt? Waar kijk je vooral naar? Kijk je ook naar correlatie tussen verschillend markten? ...
Hiermee bedoel ik dat ik niet goed begrijp wat je allemaal opvolgt? Zijn dit indexen, individuele aandelen,...?
En wat ik ook niet begrijp is bijvoorbeeld waarom je op een index zoals de S&P500 überhaupt TA kan toepassen? Ook voor individuele aandelen heb ik die vraag?!
Misschien moet je dit allemaal eens stap voor stap uiteenzetten eerst? Wat is je doel? Wat zijn je middelen / instrumenten die je hiervoor ter beschikking hebt? Waar kijk je vooral naar? Kijk je ook naar correlatie tussen verschillend markten? ...
Die vragen hebben evenveel zin als aan een astroloog vragen waar hij zich nu precies op baseert om al die voorspellingen te doen. Je zult wel een antwoord krijgen, maar wat heeft dat in werkelijkheid te betekenen?
Bij de Vfb gaat module 3 van de beleggersacademie over TA. Die cursussen worden de komende tijd gegeven (of zijn er al geweest ?). Misschien eens opzoeken...
TA kun je op alles toepassen. Op individuele aandelen of obligaties, op fondsen, op indexen, op de economische conjunctuur, op de voorraad van een bedrijf, op de lange termijn rente, op de evolutie van de wereldbevolking, de voortplanting van bacillen, het weer,...
Wat gebeurt er als de TA van een index bullish is en de TA van de onderdelen van de index bearish?
Of omgekeerd?
Wat als er een bod wordt uitgebracht op een aandeel dat de doorbraak van een weerstand betekent, stijgt het dan door voorbij dat bod?
Of omgekeerd?
Wat als er een bod wordt uitgebracht op een aandeel dat de doorbraak van een weerstand betekent, stijgt het dan door voorbij dat bod?
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
[quote=reteiP post_id=341996 time=1521536137 user_id=11865]
Wat gebeurt er als de TA van een index bullish is en de TA van de onderdelen van de index bearish?
Of omgekeerd?""
Als een index bullish is en de meeste onderdelen zijn bearish, dan wil dat zeggen dat er maar enkele heel sterke aandelen in die index zitten. Die sterke aandelen worden dan alleen maar gekocht.
Maar met bv. EGPT (egypte ETF) (MACD is wel al zeer hoog) die ik gekozen had als sterke index ga ik natuurlijk niet de aandelen gaan uitzoeken van die index. Zolang die index maar goed gaat kan het mij niet schelen dat er ook zwakke waarden in die index zitten.
In de S&P 500 zijn het ook maar de technologie aandelen die voorlopig nog sterk zijn en de rest is meestal zwak.
Verhoog gewoon verder je stops op die technologie aandelen indien ze verder stijgen en je hebt niet zoveel last als er daar een ommekeer komt. Speculanten kopen zelfs nu technologie aandelen bij omdat het de sterkste sector is en die mannen zijn er toch op tijd uit met een gering verlies indien de ommekeer er is en de onervaren belegger zit dan met 20% verlies en later zelfs soms aan -50%. Die speculant zit dan al lang in een andere wel winstgevende sector.
In een aantal technologiewaarden ben ik trouwens al uitgestopt door die val uit de wig die nu uitgespeeld is.
Nu moet men al weer andere patronen gaan volgen. Het neemt allemaal veel tijd in beslag.
Als er een bod is wordt natuurlijk alleen maar de prijs van het bod gevolgd. Daar moet je natuurlijk geen T.A. op gaan doen.
Of omgekeerd?""
Als een index bullish is en de meeste onderdelen zijn bearish, dan wil dat zeggen dat er maar enkele heel sterke aandelen in die index zitten. Die sterke aandelen worden dan alleen maar gekocht.
Maar met bv. EGPT (egypte ETF) (MACD is wel al zeer hoog) die ik gekozen had als sterke index ga ik natuurlijk niet de aandelen gaan uitzoeken van die index. Zolang die index maar goed gaat kan het mij niet schelen dat er ook zwakke waarden in die index zitten.
In de S&P 500 zijn het ook maar de technologie aandelen die voorlopig nog sterk zijn en de rest is meestal zwak.
Verhoog gewoon verder je stops op die technologie aandelen indien ze verder stijgen en je hebt niet zoveel last als er daar een ommekeer komt. Speculanten kopen zelfs nu technologie aandelen bij omdat het de sterkste sector is en die mannen zijn er toch op tijd uit met een gering verlies indien de ommekeer er is en de onervaren belegger zit dan met 20% verlies en later zelfs soms aan -50%. Die speculant zit dan al lang in een andere wel winstgevende sector.
In een aantal technologiewaarden ben ik trouwens al uitgestopt door die val uit de wig die nu uitgespeeld is.
Nu moet men al weer andere patronen gaan volgen. Het neemt allemaal veel tijd in beslag.
Als er een bod is wordt natuurlijk alleen maar de prijs van het bod gevolgd. Daar moet je natuurlijk geen T.A. op gaan doen.
Laatst gewijzigd door Dirk2 op 20 maart 2018, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Vertel dat eens aan Dan Zanger.zappiduppi schreef: ↑19 maart 2018, 17:01 Die vragen hebben evenveel zin als aan een astroloog vragen waar hij zich nu precies op baseert om al die voorspellingen te doen. Je zult wel een antwoord krijgen, maar wat heeft dat in werkelijkheid te betekenen?
Ik ben meer een fan van Warren Buffet.
But Buffett discovered one small problem. Technical analysis didn't work. He explained, "I realized that technical analysis didn't work when I turned the chart upside down and didn't get a different answer."
After eight years of trying, he concluded that it was the wrong way to invest. Then he focused on the teachings of Ben Graham, which stressed business fundamentals, finding a strategy that both made sense and, more importantly, worked.
Warren Buffet zijn drawdowns zijn veel te hoog:
-59,1% van 1973 tot 1974
-37,1% in 1987
-48,9% in 2000
- 50,7% in 2009
Ik heb geen zin om de helft van mijn spaargeld te verliezen en had hij een Japanner geweest dan had hij die verliezen nog niet goedgemaakt want de beurs staat er nog altijd lager dan in 1990.
Dan Zanger zet strakke stops.
-59,1% van 1973 tot 1974
-37,1% in 1987
-48,9% in 2000
- 50,7% in 2009
Ik heb geen zin om de helft van mijn spaargeld te verliezen en had hij een Japanner geweest dan had hij die verliezen nog niet goedgemaakt want de beurs staat er nog altijd lager dan in 1990.
Dan Zanger zet strakke stops.
Volgens mij, met TA's hol je nog steeds de markt achterna... Alle indicatoren zijn na-ijlend. Of zie ik dat verkeerd? Zijn er indicatoren die toch een enigzins voorspellend karakter hebben? De stochastics op de één of andere manier? Of Volume-based indicatoren?
Ik kijk vooral naar support en resistance... Hier zie ik wel iets in. Dit zijn echter ook maar psychologische drempels, maar ze zijn steeds zichtbaar op één grafiek.
Ik kijk vooral naar support en resistance... Hier zie ik wel iets in. Dit zijn echter ook maar psychologische drempels, maar ze zijn steeds zichtbaar op één grafiek.
Ik besef dat ik niemand ga bekeren die in TA gelooft. De menselijke psyche is van dien aard dat het erg moeilijk is om gevestigde denkbeelden om te keren, zelfs wanneer je er een hele hoop onbetwistbare feiten tegenaan gooit. Dat is vooral het geval voor mensen die al veel tijd en energie in iets hebben gestoken. Als je eenmaal al die ingewikkelde termen en analysemethoden van TA onder de knie hebt, ga je niet snel geneigd zijn toe te geven dat het eigenlijk bullshit is. Maar dat is het wel. Wie nog niet door de TA-microbe gebeten is en zich er verder in wil verdiepen: doe gerust. Maar lees toch ook dit eens: https://www.fscomeau.com/why-technical- ... -bullshit/