Technologie: aandelen, ETF, funds
TIP
Re: Technologie: aandelen, ETF, funds
en wat als de chinezen Tesla gaan tegenhouden ?
het begint al, gisteren een artikel waarin stond dat Tesla aan een onderzoek wordt onderworpen
de Chinezen zullen er niet mee lachen en zullen bovendien hun eigen EV beschermen
ben benieuwd
Baidu lijkt me een betere belegging : alleen in China en een booming markt
het begint al, gisteren een artikel waarin stond dat Tesla aan een onderzoek wordt onderworpen
de Chinezen zullen er niet mee lachen en zullen bovendien hun eigen EV beschermen
ben benieuwd
Baidu lijkt me een betere belegging : alleen in China en een booming markt
Het wereldwijde chiptekort, dat is toch wel een groot probleem voor tech- en techrelated aandelen.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... e-consoles
Dus nog beetje meer ASML, ASM Int, TSM kopen?sintorama schreef: ↑9 februari 2021, 16:22 Het wereldwijde chiptekort, dat is toch wel een groot probleem voor tech- en techrelated aandelen.
Aandelen : AD - AGS - LGEN - LSEG - TSCO - WKL
Argenta fund is "defensiever", met lagere Koers/Winst-verhouding etc...
Investeert precies niet in risicovolle aandelen à la Tesla. Is enigste verschil.
Bij een goeie conjunctuur zal die minder profiteren, maar in zwaardere tijden, zal het Argenta fund normaliter wel meer stand moeten houden.
Argenta fonds vind ik wel goed als je in "mainstream" bewezen technologiebedrijven wilt investeren.
-
odbc
technologie aandelen (korven) doen het toch goed , die gaan aan een razend tempo verdubbelen na pakweg 4 jaar.
Voor wat technologie ETF's betreft denk ik dat je met VANECK VIDEO GAMING ESPORTS UCITS ETF (IE00BYWQWR46) ook wel goed zit de komende jaren. Boomende markt plus bedrijven erin hebben weinig overlap met EQQQ of andere meer voorkomende technologie ETF's.
Momenteel hier in portefeuille bij binck (zakelijke account):
- 70% portefeuille in Invesco Gl EQQQ Nasdaq-100 UCITS (EQQQ) en
- 30 % portefeuille in VANECK VIDEO GAMING ESPORTS UCITS ETF (IE00BYWQWR46) in ESPO
En op privé account via TastyWorks (vanwege geen last met KIID):
- 50 % portefeuille ARK Invest (ARKK)
- 50% Renaissance IPO ETF (IPO)
Momenteel hier in portefeuille bij binck (zakelijke account):
- 70% portefeuille in Invesco Gl EQQQ Nasdaq-100 UCITS (EQQQ) en
- 30 % portefeuille in VANECK VIDEO GAMING ESPORTS UCITS ETF (IE00BYWQWR46) in ESPO
En op privé account via TastyWorks (vanwege geen last met KIID):
- 50 % portefeuille ARK Invest (ARKK)
- 50% Renaissance IPO ETF (IPO)
Qua E-sports heb ik weinig tips.
Behalve om eventueel via Amazon te investeren, omdat hun dochteronderneming "Twitch" is. Andere E-sports zijn ondernemingen zoals Tencent die FortNite (Epic Games- hebben, of League Of Legends (via Riot Games).
Qua "online dating" heb ik wel een tip: Bumble ( https://www.investing.com/equities/bumble ): Tinder, maar dan 1 die de macht verschuift naar de vrouwen. Vrouwen kunnen hier de mannen selecteren en zo hun "ideale" partner makkelijker zoeken.
Huidige prijs: 77$ price to book van ongeveer 3.5.
Voor de rest: investeren in ASML, NVIDIA en TSMC gezien het huidige chip-tekort dat nog 8 à 9 maanden gaat voortduren.
Behalve om eventueel via Amazon te investeren, omdat hun dochteronderneming "Twitch" is. Andere E-sports zijn ondernemingen zoals Tencent die FortNite (Epic Games- hebben, of League Of Legends (via Riot Games).
Qua "online dating" heb ik wel een tip: Bumble ( https://www.investing.com/equities/bumble ): Tinder, maar dan 1 die de macht verschuift naar de vrouwen. Vrouwen kunnen hier de mannen selecteren en zo hun "ideale" partner makkelijker zoeken.
Huidige prijs: 77$ price to book van ongeveer 3.5.
Voor de rest: investeren in ASML, NVIDIA en TSMC gezien het huidige chip-tekort dat nog 8 à 9 maanden gaat voortduren.
Mijn picks van 2021 zijn (met een fictief portfolio van 50.000€ zoals de beleggerswedstrijd van De Tijd
)
Benchmarks:
Zien of ik beter doe dan een fonds of ETF:
Tech-Fonds: BlackRock Global Funds - World Technology Fund A2 EUR - ISIN: LU0171310443 @ 73.66€
Tech ETF: iShares NASDAQ 100 UCITS ETF USD (Acc) (CNDX) (IE00B53SZB19 op AEX): @ 642.60€
Stabiele aandelen:
- Microsoft: software: ( 2% van de portfolio): sterke B2B en pandemie zal nog focus leggen op videomeetings via Teams: 4 shares @ 243.70$
- Apple: software en hardware: (2% van de portfolio): sterke hardware/software combinatie: 7 shares @ 133.19$
- Google: software (2% van de portfolio): Groei gaat terug gebeuren via hogere advertenties: 1 share @ 2100.70$
- Amazon: focus op software (2% van de portfolio): vooral focus op AWS (cloud-services): 1 share @ 3268.95$
Belgische aandelen
- Sofina holding: sterke tech-investeringen in India etc... (2% van de portfolio): 7 shares @ 293.50€
Europese aandelen
- Adyen: fintech:overpriced, maar in een fictief portfolio steek ik hem er graag bij: 1 share @ 2198€
- ASML: chips: omwille van chip-tekort (ook overpriced eigenlijk): 4 shares @ 497.05€
Home Office aandelen
- Logitech: meer vraag naar home office toestellen zoals camera's, muizen, toetsenborden etc...: 17 shares @ 118.31$
Risico aandelen
- Bumble: gokken op online dating: 25 shares @ 78.89$
- Tesla: overpriced, maar hopen op de visie: 2 shares @ 796.22$
Met de overige 50-60% vrije cashflow zal ik de komende weken/maanden nog wat picks doen.
Noot: doe bij alles maar +/- 1.5% aankoop/verkoopkosten (incl. beurstax etc...). Met dividenden doe ik niet mee.
Benchmarks:
Zien of ik beter doe dan een fonds of ETF:
Tech-Fonds: BlackRock Global Funds - World Technology Fund A2 EUR - ISIN: LU0171310443 @ 73.66€
Tech ETF: iShares NASDAQ 100 UCITS ETF USD (Acc) (CNDX) (IE00B53SZB19 op AEX): @ 642.60€
Stabiele aandelen:
- Microsoft: software: ( 2% van de portfolio): sterke B2B en pandemie zal nog focus leggen op videomeetings via Teams: 4 shares @ 243.70$
- Apple: software en hardware: (2% van de portfolio): sterke hardware/software combinatie: 7 shares @ 133.19$
- Google: software (2% van de portfolio): Groei gaat terug gebeuren via hogere advertenties: 1 share @ 2100.70$
- Amazon: focus op software (2% van de portfolio): vooral focus op AWS (cloud-services): 1 share @ 3268.95$
Belgische aandelen
- Sofina holding: sterke tech-investeringen in India etc... (2% van de portfolio): 7 shares @ 293.50€
Europese aandelen
- Adyen: fintech:overpriced, maar in een fictief portfolio steek ik hem er graag bij: 1 share @ 2198€
- ASML: chips: omwille van chip-tekort (ook overpriced eigenlijk): 4 shares @ 497.05€
Home Office aandelen
- Logitech: meer vraag naar home office toestellen zoals camera's, muizen, toetsenborden etc...: 17 shares @ 118.31$
Risico aandelen
- Bumble: gokken op online dating: 25 shares @ 78.89$
- Tesla: overpriced, maar hopen op de visie: 2 shares @ 796.22$
Met de overige 50-60% vrije cashflow zal ik de komende weken/maanden nog wat picks doen.
Noot: doe bij alles maar +/- 1.5% aankoop/verkoopkosten (incl. beurstax etc...). Met dividenden doe ik niet mee.
Momenteel heb ik nog TSMC in mijn portefeuille en heb er tot nu toe mooie winst mee gemaakt.
De vooruitzichten van TSMC lijkt er goed uit te zien, de financiën (schuld, FCF,...) zien er goed uit.
Alleen de waarderingen P/FCF en P/book value zijn aan de hoge kant maar de verwachtingen in de sector zijn naar mijn mening hoog, vooral die van belangrijke speler TSMC.
Nu slaat de twijfel toch toe; is het in de huidige omstandigheden nog interessant om de hele port bij te houden of best deels verkopen?
Schrik is dat de waarde zodanig naar beneden gaat dat het tientallen jaren gaat duren vooraleer ik terug in groen ga (kijk naar waarde van Intel vlak na Dotcom- crisis van 2001).
De vooruitzichten van TSMC lijkt er goed uit te zien, de financiën (schuld, FCF,...) zien er goed uit.
Alleen de waarderingen P/FCF en P/book value zijn aan de hoge kant maar de verwachtingen in de sector zijn naar mijn mening hoog, vooral die van belangrijke speler TSMC.
Nu slaat de twijfel toch toe; is het in de huidige omstandigheden nog interessant om de hele port bij te houden of best deels verkopen?
Schrik is dat de waarde zodanig naar beneden gaat dat het tientallen jaren gaat duren vooraleer ik terug in groen ga (kijk naar waarde van Intel vlak na Dotcom- crisis van 2001).
Voor mijn gemoedsrust mijn posities in TSMC gisteren volledig verkocht, zo zie ik mijn winst verzekerd.
Spijt heb ik voorlopig niet omdat het verder naar beneden is gegaan en het lijkt er niet goed uit te zien voor straks.
Hopelijk kan ik het op een mooi moment terugkopen want ik zie er toekomst in!
Spijt heb ik voorlopig niet omdat het verder naar beneden is gegaan en het lijkt er niet goed uit te zien voor straks.
NASDAQ:NXPI (Ook chips, iets betere koers/winst verhouding(forward 1yr)) misschien interessantGeorg schreef: ↑26 februari 2021, 12:26 Voor mijn gemoedsrust mijn posities in TSMC gisteren volledig verkocht, zo zie ik mijn winst verzekerd.
Aandelen : AD - AGS - LGEN - LSEG - TSCO - WKL
Bedankt! Ik ga deze verder onderzoeken op waarderingen, marktsegmenten en risico's.
Op het eerste zicht heeft het een redelijk grote marktblootstelling in China, mijn eerste zorg is dat semiconductors van strategisch belang (ook militair) begint te worden en is er risico op een embargo.
Het is prettig werken in de Big Tech: Microsoft schrapt 10.000 banen, Google-moeder Alphabet 12.000.
-
KomaanBeurs
- Sr. Member

- Contacteer: