Tegenoffensief Electrabel
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Re: Tegenoffensief Electrabel
Daar hebt ge zeker 'n punt Nefetari.
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... ngen.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
-
anonymous
"De deelnemende gezinnen kunnen vanaf 21 mei een individuele berekening verwachten van de jaarkosten gebaseerd op hun individuele energieverbruik."
Is er hier iemand die meegedaan heeft? Als die zijn gepersonaliseerde berekening ontvangt, kan die dan eens narekenen op vreg of dergelijke of het dezelfde prijs betreft, of nog een speciale prijs is?
Ben ik eigenlijk wel eens benieuwd naar.
Is er hier iemand die meegedaan heeft? Als die zijn gepersonaliseerde berekening ontvangt, kan die dan eens narekenen op vreg of dergelijke of het dezelfde prijs betreft, of nog een speciale prijs is?
Ben ik eigenlijk wel eens benieuwd naar.
Vorig jaar hebben mijn ouders ook eens meegedaan met een groepsaankoop.Provincie Antwerpen.Eneco of Essent(weet niet meer juist)kwam daar als winnaar/goedkoopste uit.Verschil met toenmalige leverancier Electrabel was 60€.Berekening gedaan via Vreg.Daar was Ecopower 95€ goedkoper dan Electrabel en dus 35€ goedkoper dan Eneco of Essent.
Die groepsaankopen zijn nuttig maar zijn niet voor iedereen de goedkoopste.
Die groepsaankopen zijn nuttig maar zijn niet voor iedereen de goedkoopste.
-
jawadde001
- Sr. Member

- Contacteer:
Ik heb meegedaan en ben echt van plan om te veranderen. Eneco vind ik een goede keus.
Ik denk dat Electrabel nog zal bloeden. Er zijn nog groepsaankopen in het verschiet (onder meer deze
zomer in Antwerpen). Tegen het eind van dit jaar hebben ze gegarandeerd 100.000 klanten minder.
Ik denk dat Electrabel nog zal bloeden. Er zijn nog groepsaankopen in het verschiet (onder meer deze
zomer in Antwerpen). Tegen het eind van dit jaar hebben ze gegarandeerd 100.000 klanten minder.
Ik had vorige week een aanvraag gedaan om te zien hoeveel de korting bij electrabel mij nu effectief ging opbrengen. Nu blijkt dat voor piekuren ik inderdaad minder betaal maar voor daluren betaal ik meer. En dus in totaal zal het wel wat meer zijn. Ik stap dus over naar een ander nu want een korting die eigenlijk een verhoging is vind ik totaal niet kunnen ...
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... eert.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
De meeste klachten waren gericht tegen Electrabel.Liefst 54 procent van het totaal.
De meeste klachten waren gericht tegen Electrabel.Liefst 54 procent van het totaal.
Kijk naar de recente groepsaankoop van de provincie Oost-Vlaanderen op http://www.samengaanwegroener.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar zie je welke maatschappij het goedkoopst was voor aardgas en electriciteit, en hoeveel goedkoper.
De prijsverschillen zijn heel groot, kijk zelf maar eens !
Daar zie je welke maatschappij het goedkoopst was voor aardgas en electriciteit, en hoeveel goedkoper.
De prijsverschillen zijn heel groot, kijk zelf maar eens !
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Directe link groepsaankoop Oost-Vlaanderen.
Dat geldt dus enkel voor de elektriciteits- en/of gasprijs zelf. De distributiekosten blijven. Dus die % zijn met een korrel zout te nemen, daar de kosten reeds de helft tot 2/3 uitmaken van je factuur.patrick1 schreef:De prijsverschillen zijn heel groot, kijk zelf maar eens !
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
De distributiekost bedraagt ongeveer 30% van de totaalfactuur en dus niet 2/3 zoals jij beweert.
De energiekost is wel degelijk de grootste component van de factuur. Het is dan ook de meest logische plaats om te beginnen met geldverkwisting een halt toe te roepen. Dat neemt uiteraard niet weg dat ook aan die distributiekosten dringend iets gedaan moet worden.
Bron, o.a.: http://www.test-aankoop.be/energie/ener ... 651433.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
De energiekost is wel degelijk de grootste component van de factuur. Het is dan ook de meest logische plaats om te beginnen met geldverkwisting een halt toe te roepen. Dat neemt uiteraard niet weg dat ook aan die distributiekosten dringend iets gedaan moet worden.
Bron, o.a.: http://www.test-aankoop.be/energie/ener ... 651433.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door sintorama op 16 mei 2012, 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Jouw artikel dateert van 2010. Vorig jaar in april zijn de distributietarieven met ongeveer 25% gestegen! Sindsdien zitten we zeker aan de helft van de totale kostprijs.
Kijk maar eens naar deze infofiche over de prijzen van Enenco:
http://www.eneco.be/sites/default/files ... cl-btw.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is duidelijk dat het veel meer dan de helft distributiekosten en taksen bedragen.
http://www.eneco.be/sites/default/files ... cl-btw.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is duidelijk dat het veel meer dan de helft distributiekosten en taksen bedragen.
OK, hier is een recenter artikeltje: http://www.ldd.be/nl/een-vlaams-nutsbed ... n-3514.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarin wordt gezegd dat het 40% is. Dat is inderdaad meer dan de 30% uit 2010, maar nog steeds minder dan de 50% laat staan de 2/3 die jij aanhaalt. En zelfs al is dat nog zo, het blijft de moeite waard om daarop te gaan besparen, te meer omdat de overstap erg eenvoudig is, en de electriciteit die uit je stopcontact komt nog steeds even goed van kwaliteit is.
Het pdf document waarnaar je verwijst is een document van Eneco, dat is nu net de leverancier met het beste aanbod op die groepsaankoop. Naarmate je energie goedkoper wordt, en de distributiekosten dezelfde blijven, stijgt het aandeel van de distributiekost in de totaalfactuur. Voor een electrabel klant ligt de verhouding dus anders. En net voor die mensen is het nuttig een overstap te maken naar een goedkopere leverancier.
Daarin wordt gezegd dat het 40% is. Dat is inderdaad meer dan de 30% uit 2010, maar nog steeds minder dan de 50% laat staan de 2/3 die jij aanhaalt. En zelfs al is dat nog zo, het blijft de moeite waard om daarop te gaan besparen, te meer omdat de overstap erg eenvoudig is, en de electriciteit die uit je stopcontact komt nog steeds even goed van kwaliteit is.
Het pdf document waarnaar je verwijst is een document van Eneco, dat is nu net de leverancier met het beste aanbod op die groepsaankoop. Naarmate je energie goedkoper wordt, en de distributiekosten dezelfde blijven, stijgt het aandeel van de distributiekost in de totaalfactuur. Voor een electrabel klant ligt de verhouding dus anders. En net voor die mensen is het nuttig een overstap te maken naar een goedkopere leverancier.
Laat ik het dan eens uitrekenen voor elektriciteit op basis van de cijfers van Eneco:
Prijs elektriciteit dubbel tarief:
Dag: 8,58 €ct / kWh
Nacht: 5,71 €ct / kWh
Kosten bij bv. Intergem:
Distributiekosten:
Dag: 13,21 €ct / kWh
Nacht: 9,15 €ct / kWh
Transportkosten: 1,28 €ct / kWh
Heffingen:
Energiebijdrage: 0,2310 €ct / kWh
Federale bijdrage: 0,2312 €ct / kWh
+ huur meter 6,87€/jaar
Totale kosten (excl meterhuur):
Dag: 14,9522 €ct / kWh
Nacht: 10,8922 €ct / kWh
% totaal bedrag(zonder huur meter gerekend):
Dag: 14,9522/(14,9522 + 8,58) = 63,54%
Nacht: 10,8922/(10,8922 + 5,71) = 65,61%
Dus bij Intergem is het 2/3 van de totale prijs voor elektriciteit. Intergem is wel bij de duurdere, het hangt van regio tot regio af (echter zal je er niet veel vinden die onder de 50% zitten, lijkt mij). Het is belachelijk dat dit per regio zo verschilt.
Prijs elektriciteit dubbel tarief:
Dag: 8,58 €ct / kWh
Nacht: 5,71 €ct / kWh
Kosten bij bv. Intergem:
Distributiekosten:
Dag: 13,21 €ct / kWh
Nacht: 9,15 €ct / kWh
Transportkosten: 1,28 €ct / kWh
Heffingen:
Energiebijdrage: 0,2310 €ct / kWh
Federale bijdrage: 0,2312 €ct / kWh
+ huur meter 6,87€/jaar
Totale kosten (excl meterhuur):
Dag: 14,9522 €ct / kWh
Nacht: 10,8922 €ct / kWh
% totaal bedrag(zonder huur meter gerekend):
Dag: 14,9522/(14,9522 + 8,58) = 63,54%
Nacht: 10,8922/(10,8922 + 5,71) = 65,61%
Dus bij Intergem is het 2/3 van de totale prijs voor elektriciteit. Intergem is wel bij de duurdere, het hangt van regio tot regio af (echter zal je er niet veel vinden die onder de 50% zitten, lijkt mij). Het is belachelijk dat dit per regio zo verschilt.