Telenet vs orange
- MeneerParmentier
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Telenet vs orange
In het contract dat staat vermeld dat het de taak is van de installateur om 1 toestel draadloos verbinding te laten maken met het internet. Zoniet is er geen garantie dat de hele setup end-to-end werkt en mag hij zijn werkopdracht niet als voltooid markeren. Het standaard wireless gedeelte valt immers ook onder het pakket van de provider.tuinder666 schreef: ↑25 juni 2025, 16:52 Het is vreemd om de installateur daarvoor aan te spreken. Laat hem gewoon zijn werk doen: zorgen dat de internetverbinding tot aan de modem/router functioneert. Alles wat zich daarna in je eigen netwerk afspeelt, valt onder je eigen verantwoordelijkheid. Zorg er dus zelf voor dat je toestellen correct verbonden zijn en je instellingen op orde zijn.
Het is in zijn totaliteit gewoon minder werk om ineens de naam van de router te veranderen dan om een eerst een apparaat te verbinden onder een nieuwe wifi naam en paswoord (zeker als het een laptop betreft die geen foto van de QR code kan nemen) en DAN pas de naam van de wifi te veranderen.
Het is waar, je kunt dat heel makkelijk zelf doen. Tegenwoordig draait er een kleine gebruiksvriendelijke website op de router en het wijst eigenlijk zichzelf uit.
Maar het blijft goed advies, of je het nu zelf doet of laat doen, want velen zien exact om die reden tegen een verandering van provider op. Geheel onterecht. Het is zeer eenvoudig en je moet 0 toestellen opnieuw koppelen aan je wifi.
Wil je daarna een eigen draadloos netwerk aanlegen, be my guest, maar dat is zelden nodig.
- MeneerParmentier
- Sr. Member
- Contacteer:
Dan moet je de wifi namen bij ons in de buurt eens bekijken...tuinder666 schreef: ↑25 juni 2025, 17:00 De naam van het wifi-netwerk is in principe niet van wezenlijk belang. Elke naam is in feite functioneel en neutraal.

Oh boy, waar moet ik beginnen. Super tevreden van mijn "niet Proximus" modem.
- Ik heb maar 1 toestel draait (dus geen modem en dan nog een "after market" router ofzo)
- Mesh ondersteuning
- Mogelijkheid tot custom DHCP instellingen naar de toestellen te sturen (zo kan ik een custom DNS naar al mijn toestellen sturen ipv elk toestel manueel te moeten aanpassen)
- Gast modus
- Te integreren in mijn domotica systeem (gast modus dus in / uit schakelen en tracken van aanwezige toestellen via dat domotica systeem)
- Fel meer opties wat betreft beveiliging
- Ingebouwde gratis VPN voor al ik niet thuis ben
- Instellen van toestel prioriteit (zodat real-time toestellen als tv of internet radio niet wegvallen als iemand de hele bandbreedte begint te verbruiken)
- Standaard een pak betere wifi
- Heeft ook ingebouwde smart home opties, maar die gebruik ik niet.
Gezien ik bij Edpnet zit (en daar koop je de modem aan voor €99 ipv te huren) betaal ik dan ook "maar" €35,95 voor Fiber XS. Evenwaardig product van MV is €40 (met dan incl. "huur modem").
Moest ik bij MV klant zijn, dan zou ik die sowieso ook hebben gekocht en de meegeleverde niet eens gebruik (maar wel betalen).
-
- Full Member
- Contacteer:
maak eens een screenshotje dan kunnen we nog eens lachenMeneerParmentier schreef: ↑26 juni 2025, 08:54Dan moet je de wifi namen bij ons in de buurt eens bekijken...tuinder666 schreef: ↑25 juni 2025, 17:00 De naam van het wifi-netwerk is in principe niet van wezenlijk belang. Elke naam is in feite functioneel en neutraal.![]()