Ter Beke
TIP
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Ter Beke
Wat is eigenlijk de reden waarom dit bedrijf nog zo geliefd is als de koers even terugvalt?
OK, het lijkt niet duur te noteren, maar er zijn toch redelijk wat negatieve punten (naast het Listeria-verhaal).
De business is niet echt toekomstgericht aangezien we alsmaar minder vlees consumeren. Het is ook een sector met erg lage marges en waar er margedruk is. De groei is ook grotendeels gekochte groei. De solvabiliteit van Ter Beke is hierdoor gedaald onder de 30%.
Het dividend dat uitgekeerd wordt, is ook maar pril. De vraag is ook hoe duurzaam dit dividend in werkelijkheid zal zijn. Naar verwachting zou de brutobedrijfswinst van Ter Beke bijna 30% lager zijn dan in 2018.
OK, het lijkt niet duur te noteren, maar er zijn toch redelijk wat negatieve punten (naast het Listeria-verhaal).
De business is niet echt toekomstgericht aangezien we alsmaar minder vlees consumeren. Het is ook een sector met erg lage marges en waar er margedruk is. De groei is ook grotendeels gekochte groei. De solvabiliteit van Ter Beke is hierdoor gedaald onder de 30%.
Het dividend dat uitgekeerd wordt, is ook maar pril. De vraag is ook hoe duurzaam dit dividend in werkelijkheid zal zijn. Naar verwachting zou de brutobedrijfswinst van Ter Beke bijna 30% lager zijn dan in 2018.
+10BenjaminBuffett schreef: ↑7 oktober 2019, 13:07 Wat is eigenlijk de reden waarom dit bedrijf nog zo geliefd is als de koers even terugvalt?
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Omdat ze in een normaal jaar tegen de €20m vrije kasstroom genereren, wat nu zelfs een double digit FCF yield geeft. Daarvoor wil ik best wat spaargeld mobiliseren.BenjaminBuffett schreef: ↑7 oktober 2019, 13:07 Wat is eigenlijk de reden waarom dit bedrijf nog zo geliefd is als de koers even terugvalt?
Elk bedrijf heeft positieve en negatieve punten. De lage marges zijn voor mij het grootste negatieve punt. Dat is ook de reden waarom ik het gewicht van TERB tot 5% beperk.
Mijn checklist:
Een verstaanbaar businessmodel
Groeipotentieel
Duurzame concurrentievoordelen
Eerlijk en transparant management
Skin in the game
Langetermijnvisie
Goede capital allocators
Geen creatieve of agressieve boekhouding
Organische omzetgroei
Voldoende grote en consistente winst- en vrijekasstroommarges (min. 5%)
Operationele kasstroom / CapEx = min. 2,5
Een gezonde balans (leverage max. 2)
Hoge cash conversion
Dus de marges zijn een njet, 'duurzame concurrentievoordelen' en 'gezonde balans' zou ik in oranje zetten. Alle andere zaken groen.
Nog over de marges: je moet wel een onderscheid maken tussen Processed Meats en Ready Meals.
Comment van mij ten tijde van halfjaarresultaten:
En euh, dat dividend waar jij vraagtekens bij plaatst. Ik zeg niet dat het dit jaar door de eenmalige problemen onveranderd blijft, maar het kost zo'n €6,9m. Dat is amper een derde van die €20m vrije kasstroom die ze volgens mij in een normaal jaar kunnen genereren.Wat bij het lezen van de resultaten van Ter Beke opvalt is dat de Processed Meats divisie op zichzelf nauwelijks winstgevend is (op EBIT-niveau dan nog). In 2018 genereerde deze divisie een winst van slechts €1,2m op een omzet van €420m; in H1 2019 een winst van €0,7m op een omzet van €218m. Terwijl de meeste CapEx ook nog eens voor rekening van Processed Meats is (€20,6m in FY 2018 en €5,1m in H1 2019). En die winst is dus vóór toewijzing van overheadkosten. Waarom niet gewoon focussen op Ready Meals? Wat ze duidelijk niet van plan zijn aangezien ze de vleesverwerkingsactiviteiten van Zwanenberg in NL hebben overgenomen.EBITDA-marge: 12,8% voor Ready Meals en 4,4% voor Processed Meats
Morgen de jaarresultaten over 2019 ! Wat zijn de gevolgen geweest van de Listeria-besmetting ?
Ik ben benieuwd over de communicatie ....
Ik ben benieuwd over de communicatie ....
1 maart cijfers Ter Beke. Francis Kint ondertussen aandelen bijgekocht onder 100 euro, varkensprijzen in tweede helft van het jaar niet meer van het hoogste niveau.. en ik vermoed dat deze nog gaan dalen? Duitsland mag nog steeds niet uitvoeren naar China.
Extra kosten en lagere productie door absenteïsme vanwege Covid zullen deels onder controle zijn.
Vraag is of er een omzetval komt door het Vereningd Koninkrijk, nu de horeca gesloten is. Ondanks dit ook tijdelijk zal zijn. Lijkt me wel veel potentieel in dit aandeel. Jammer dat de CEO opstapt..
Als die marges kunnen worden opgekrikt vanwege lagere productiekosten ziet de toekomst er rooskleurig uit.
iemand een extra input? ik verwacht alleszins behoorlijke cijfers.
Extra kosten en lagere productie door absenteïsme vanwege Covid zullen deels onder controle zijn.
Vraag is of er een omzetval komt door het Vereningd Koninkrijk, nu de horeca gesloten is. Ondanks dit ook tijdelijk zal zijn. Lijkt me wel veel potentieel in dit aandeel. Jammer dat de CEO opstapt..
Als die marges kunnen worden opgekrikt vanwege lagere productiekosten ziet de toekomst er rooskleurig uit.
iemand een extra input? ik verwacht alleszins behoorlijke cijfers.