termijn rekeningen/kasbons
TIP
Re: termijn rekeningen/kasbons
Je kunt niet in twee keer overschrijven?
neen
max 25k per dag
max 25k per dag
Dus wel, als je twee dagen achtereen een overschrijving doet. Maar liever bellen en wachten. Je zou eens een dag geen interest krijgen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Idd, een dag intrest mislopen... daar kan hij al eens een pintje van drinken. Allez ja, met de prijzen van vandaag. Een plat waterke
En dan zijn de kosten van een half uur aan de lijn hangen bij Belfius nog niet meegerekend.
constructief...
Hoe maken ze de berekening? Ik begrijp wel dat het om jaarlijkse intrestvoeten gaat. Maar snap de berekening niet.
Welke berekening?
-
- VIP member
- Contacteer:
Termijnrekeningen op minder dan 1 jaar (zelfs op minder dan 6m) zijn interessant in een periode van stijgende rentes.
Dan kan je na enkele maanden je geld wellicht aan een hogere rente beleggen dan oorspronkelijk.
Dan kan je na enkele maanden je geld wellicht aan een hogere rente beleggen dan oorspronkelijk.
Iedereen gaat ervan uit dat de rente nog lang gaat blijven stijgen maar daar ben ik niet zeker van. Wanneer de inflatie bedwongen is en we belanden in een recessie zie ik de rente niet verder meer stijgen.
Waarom banken die bepaalde rentes aanbieden is bedrijfsgeheim denk ik.
-
- VIP member
- Contacteer:
De berekening is als volgt:
stel je tekent in voor 10 000 € op termijn van 1 maand à 1,20%
Dan ZOU dat 120 € opbrengen moest het een volledig jaar blijven staan,
maar het is maar voor 1 maand => alles delen door 12
Het brengt TIJDENS DIE ENE MAAND 10 € op maar je kan het daarna misschien op een termijnrek van 1 maand aan 1,40% zetten...
In normale omstandigheden heeft dat geen zin. Dan termijnrekening nemen op minstens 1 jaar
en in een dalende rentemarkt sowieso zo lang mogelijke termijn nemen. Hoewel ni overdrijven: 10 jaar vind ik persoonlijk te lang.
stel je tekent in voor 10 000 € op termijn van 1 maand à 1,20%
Dan ZOU dat 120 € opbrengen moest het een volledig jaar blijven staan,
maar het is maar voor 1 maand => alles delen door 12
Het brengt TIJDENS DIE ENE MAAND 10 € op maar je kan het daarna misschien op een termijnrek van 1 maand aan 1,40% zetten...
In normale omstandigheden heeft dat geen zin. Dan termijnrekening nemen op minstens 1 jaar
en in een dalende rentemarkt sowieso zo lang mogelijke termijn nemen. Hoewel ni overdrijven: 10 jaar vind ik persoonlijk te lang.
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 15 februari 2023, 22:57, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- VIP member
- Contacteer:
Idd. Ik zie de rente ENKEL in 2023 stijgen, nadien opnieuw dalen.Yaris schreef: ↑15 februari 2023, 22:53 Iedereen gaat ervan uit dat de rente nog lang gaat blijven stijgen maar daar ben ik niet zeker van. Wanneer de inflatie bedwongen is en we belanden in een recessie zie ik de rente niet verder meer stijgen.
Dus nu even wat met die korte termijnrekeningen bezig zijn zeh, vermits de beurs toch vis noch vlees is.
Als je kijkt naar de rendementscurve van overheidsobligaties (of andere producten waarbij rendement tot stand komt op secundaire markten), gaan markten inderdaad uit van dalende rentes binnen ongeveer een jaar. Het afsluiten van termijnrekeningen op korte termijn "omdat de rentes zullen blijven stijgen" kan zo ook anders uitdraaien. Misschien wordt het binnenkort tijd om eens eentje af te sluiten voor een langere periode (5+ jaar)?
Bij Deutsche Bank zijn de dalende rentes overigens al ingecalculeerd in de rentes op kasbons https://public.deutschebank.be/f2w/medi ... pdf?r=2445 (pagina 2)
Voor zij die het tot termijnrekeningen en kasbons willen houden, vind ik de 6 jarige kasbon van VDK nog interessant: 2,75% bruto, 1,93% netto.
Bij Deutsche Bank zijn de dalende rentes overigens al ingecalculeerd in de rentes op kasbons https://public.deutschebank.be/f2w/medi ... pdf?r=2445 (pagina 2)
Voor zij die het tot termijnrekeningen en kasbons willen houden, vind ik de 6 jarige kasbon van VDK nog interessant: 2,75% bruto, 1,93% netto.
Laatst gewijzigd door pmu op 15 februari 2023, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Daarom teken ik nu ieder kwartaal in op de staatsbon. Beter één vogel in de hand ... (dan geen hand)