termijn rekeningen/kasbons
TIP
-
Matroos1958
- Full Member

- Contacteer:
Re: termijn rekeningen/kasbons
Termijnrekening van 1 jaar is vandaag het meest interessante. Als de rente stijgt hang je niet vast aan een termijn van 2 of 3 jaar en kan je na 11 of 12 maanden opnieuw intekenen.
Zeer betrouwbaar. Is van de overheid zelf: https://financien.belgium.be/nl/betalin ... torekening
Heb de rentevoeten gevonden, bedankt. Ik vraag me af, als de maand afgelopen is, mag je er dan vanuit gaan dat je die rente ontvangt? Of is de maand waarin je start dat als leidraad telt?Yaris schreef: ↑23 januari 2023, 21:52 Zeer betrouwbaar. Is van de overheid zelf: https://financien.belgium.be/nl/betalin ... torekening
Januari 2022 0%
Februari 2022 0%
Maart 2022 0%
April 2022 0%
Mei 2022 0%
Juni 2022 0%
Juli 2022 0,40%
Augustus 2022 0,40%
September 2022 0,60%
Oktober 2022 1,20%
November 2022 2%
December 2022 2,30%
Januari 2023 2,40%
Over de depositorekening loopt al een apart draadje. Stel je vragen daar. Daar zitten de mensen met ervaring.
depositorekening-federale-overheid-t31537.html
depositorekening-federale-overheid-t31537.html
Ik heb vorige week een telefoon van de Deutsche bank gekregen dat het minimum bedrag voor termijnrekeningen is opgetrokken naar 100000 EURO.
Daarom schreef ik die opmerking over "op aanvraag" erbij!
Met andere woorden: "Als jouw bank niet in deze lijst staat, kun je bij je bank navragen of ze termijnrekeningen aanbieden".
Voorbeeld: Belfius staat niet in de vergelijkende lijst van spaargids.be, maar liet aan het loket weten dat ze wél termijnrekeningen aanbiedt van 14 dagen tot 1 jaar.
ondertussen heeft Argenta laten weten dat ze vanaf 1 februari opnieuw termijnrekeningen aanbieden:
3 jaar: 1,3 proc bruto
4 jaar: 1,4 proc bruto
5 jaar: 1,5 proc bruto
Dit zijn wel heel belachelijke tarieven! Er zijn spaarrekeningen (zelfs bij grootbanken) die meer opleveren.
Dit zijn wel heel belachelijke tarieven! Er zijn spaarrekeningen (zelfs bij grootbanken) die meer opleveren.
Alvast mijn excuses voor mijn NOOB-vraag, maar wat is het verschil tussen een termijnrekening 1 jaar en een kasbon 1 jaar ? Netto-opbrengst bij DB bvb is vandaag precies hetzelfde. Bij beiden staat de intrest vast gedurende de looptijd, waar zit dan het verschil ?
Termijnrekeningen en kasbons worden vaak over dezelfde kam geschoren. Dat komt omdat ze qua rendement gelijkaardig zijn.
Toch zijn er verschillen. Zo is een termijnrekening een rekening op uw naam bij een bank. Een kasbon is dan weer een effect, dat u in een effectenrekening moet plaatsen. Dat laat u ook toe om de kasbon desgewenst naar een andere financiële instelling te laten overschrijven. Met een termijnrekening kan dat niet. Ook kunt u de kasbon tussentijds verkopen, wat bij een termijnrekening evenmin kan. U kunt wel proberen die voortijdig te laten vereffenen, maar daarvoor moet u wel hopen op een medewerking van uw bank. Ze is daartoe niet verplicht.
Een nadeel van een kasbon op een effectenrekening is dan weer dat de bank u voor het beheer van de effectenrekening kosten kan aanrekenen, al gebeurt het beheer voor de effecten die door de eigen instelling worden uitgegeven doorgaans gratis.
Bron: Spaargids
Toch zijn er verschillen. Zo is een termijnrekening een rekening op uw naam bij een bank. Een kasbon is dan weer een effect, dat u in een effectenrekening moet plaatsen. Dat laat u ook toe om de kasbon desgewenst naar een andere financiële instelling te laten overschrijven. Met een termijnrekening kan dat niet. Ook kunt u de kasbon tussentijds verkopen, wat bij een termijnrekening evenmin kan. U kunt wel proberen die voortijdig te laten vereffenen, maar daarvoor moet u wel hopen op een medewerking van uw bank. Ze is daartoe niet verplicht.
Een nadeel van een kasbon op een effectenrekening is dan weer dat de bank u voor het beheer van de effectenrekening kosten kan aanrekenen, al gebeurt het beheer voor de effecten die door de eigen instelling worden uitgegeven doorgaans gratis.
Bron: Spaargids
Dank je wel, duidelijk voor mij !
Wat van die momenteel bij KBC gedacht dan ...chinees schreef: ↑24 januari 2023, 12:20 ondertussen heeft Argenta laten weten dat ze vanaf 1 februari opnieuw termijnrekeningen aanbieden:
Looptijd Bruto Netto
1 jaar 0,01% 0,007%
2 jaar 0,01% 0,007%
3 jaar 0,01% 0,007%
4 jaar 0,01% 0,007%
5 jaar 0,01% 0,007%
Ben er zeker van dat er mensen zijn die daarop intekenen.Igikius schreef: ↑1 februari 2023, 21:35Wat van die momenteel bij KBC gedacht dan ...chinees schreef: ↑24 januari 2023, 12:20 ondertussen heeft Argenta laten weten dat ze vanaf 1 februari opnieuw termijnrekeningen aanbieden:
Dit zijn wel heel belachelijke tarieven! Er zijn spaarrekeningen (zelfs bij grootbanken) die meer opleveren.![]()
Looptijd Bruto Netto
1 jaar 0,01% 0,007%
2 jaar 0,01% 0,007%
3 jaar 0,01% 0,007%
4 jaar 0,01% 0,007%
5 jaar 0,01% 0,007%
-
Orakel van Brakel
- Hero Member

- Contacteer:
Bij BNP staat hetzelfde op de site. Je moet dus langsgaan. Wat een hele opgave is. Ik heb een paar keer gebeld naar regionale kantoor, maar niemand nam op. Dan naar hoofdkantoor, maar niemand nam op. Dan afspraak via app gemaakt. Ik werd teruggebeld, maar men wou geen tarieven zeggen via tel wegens 'te complex'. Alles kon wel via Teams en ik zou ook rek kunnen openen. Dan mail gekregen voor afspraak, maar zonder Teams link er in. Dan terug gemaild met de vraag een link te sturen. Geen antwoord. Dan gebeld via de app. Daar kon men geen tarieven zeggen. Wel zeiden ze dat de afspraak best ter plaatse kon omdat ze via Teams toch niets kunnen openen. Er ging afspraak in dichtste kantoor zetten. Dat is 10km. Wat al ver genoeg is. Nu zie ik dat het een ander kantoor is. Op 40km van mijn woonplaats.
Wat een klucht.
Ik wist al op voorhand dat het op mijn systeem ging werken. Wetende dat het verschil met een spaarrek maar een paar honderd euro is op jaarbasis op 100k.
Wat een klucht.
Ik wist al op voorhand dat het op mijn systeem ging werken. Wetende dat het verschil met een spaarrek maar een paar honderd euro is op jaarbasis op 100k.
-
anonymous9433
De traditionele grootbanken met een uitgebreid kantorennetwerk (BNP Paribas maar ook Belfius of KBC) proberen op alle mogelijke manieren klanten naar hun plaatselijke kantoor te lokken. IOrakel van Brakel schreef: ↑2 februari 2023, 07:47 Bij BNP staat hetzelfde op de site. Je moet dus langsgaan. Wat een hele opgave is. Ik heb een paar keer gebeld naar regionale kantoor, maar niemand nam op. Dan naar hoofdkantoor, maar niemand nam op. Dan afspraak via app gemaakt. Ik werd teruggebeld, maar men wou geen tarieven zeggen via tel wegens 'te complex'. Alles kon wel via Teams en ik zou ook rek kunnen openen. Dan mail gekregen voor afspraak, maar zonder Teams link er in. Dan terug gemaild met de vraag een link te sturen. Geen antwoord. Dan gebeld via de app. Daar kon men geen tarieven zeggen. Wel zeiden ze dat de afspraak best ter plaatse kon omdat ze via Teams toch niets kunnen openen. Er ging afspraak in dichtste kantoor zetten. Dat is 10km. Wat al ver genoeg is. Nu zie ik dat het een ander kantoor is. Op 40km van mijn woonplaats.
Wat een klucht.
k ben al jarenlang (digitaal) klant bij Belfius en was ook klant bij BNP Paribas (via hun digitaal vehikel Hello Bank). Voor de kleinste kleinigheid die ikzelf ook digitaal zou kunnen regelen vragen ze om langs te komen in het lokale kantoor. Waar je dan tot de vaststelling komt dat je telefonisch een afspraak moet maken, telefonisch bijna niet binnengeraakt (wegens teveel telefoontjes) en als het dan toch lukt je een afspraak krijgt om pas binnen 2 weken langs te komen.
Ik heb Hello Bank/BNP Paribas vaarwel gezegd en Belfius hou ik enkel pro forma nog aan ...
De grootbanken zijn hun eigen graf aan het graven door digitalisering en efficiëntie tegen te werken in plaats van te promoten. Ik zit nu vooral bij buitenlandse banken (Santander, MeDirect ...) die enkel digitaal werken ...