termijn rekeningen/kasbons
TIP
Re: termijn rekeningen/kasbons
Vertel mij eens welke banken 2,80% en nog beter 3,10% rente netto geven? En dan bedoel ik niet Santander, want dan moet je boven de 980 p.p. ook 15% R.V. betalen.pmu schreef: ↑16 november 2023, 19:52 Tot voorkort waren overheidsobligaties, waaronder ook de staatsbon van enkele maanden geleden, een stuk lucratiever dan bancaire producten als spaarrekeningen en termijnrekeningen. Op dit moment bieden verschillende banken reeds nettorendementen van 2,80% tot 3,10% aan, wat in lijn ligt met overheidsobligaties.
Op overheidsobligaties met rating AA en hoger die vervallen in 2027 krijg je trouwens ook geen 3,30%.
Ik zei niet met rating AA, maar AAA. En ook geen vervaldatum in 2027, maar b,v, in 2024, 2025, 2026.
En in die 2,80 tot 3,10% zit wel getrouwheidspremie, dus je kunt er geen geld afhalen tussentijds wil je die rente krijgen. Die obligaties kun je echter wel tussentijds verkopen.
Wel ja, de termijnrekening van Europabank waarover het hier gaat, levert 2,80% netto op voor termijnen van 3 of 4 jaar. De yield van Belgische overheidsobligaties (AA) met een gelijkaardige resterende termijn bedraagt respectievelijk 2,95% en 2,85%, maar daar moeten nog verscheidene aankoopgerelateerde kosten van afgetrokken worden.
Rating AAA zal nog minder opbergen.
Wat tussentijdse verkoop betreft, heb je uiteraard helemaal gelijk.
JOKER247 schreef: ↑16 november 2023, 20:03Vertel mij eens welke banken 2,80% en nog beter 3,10% rente netto geven? En dan bedoel ik niet Santander, want dan moet je boven de 980 p.p. ook 15% R.V. betalen.pmu schreef: ↑16 november 2023, 19:52 Tot voorkort waren overheidsobligaties, waaronder ook de staatsbon van enkele maanden geleden, een stuk lucratiever dan bancaire producten als spaarrekeningen en termijnrekeningen. Op dit moment bieden verschillende banken reeds nettorendementen van 2,80% tot 3,10% aan, wat in lijn ligt met overheidsobligaties.
Op overheidsobligaties met rating AA en hoger die vervallen in 2027 krijg je trouwens ook geen 3,30%.
Ik zei niet met rating AA, maar AAA. En ook geen vervaldatum in 2027, maar b,v, in 2024, 2025, 2026.
En in die 2,80 tot 3,10% zit wel getrouwheidspremie, dus je kunt er geen geld afhalen tussentijds wil je die rente krijgen. Die obligaties kun je echter wel tussentijds verkopen.
Verkopen aan welk "tarief"?
-
- Verbannen Gebruiker
Hopelijk is de rente niet ferm gestegen ondertussen, of je maakt veel verlies. Dan verlies je niet alleen rente, maar zelfs kapitaal.
Dat is de reden dat we nu al die obligaties met 0% rente kunnen kopen en we toch 3% of 4% of meer netto rendement hebben. Obligaties die 102 waard waren bij de start, en nu 80 of minder.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Termijnrekening Argenta rond de 2,24% netto op 1 jaar.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
ING 4% BRUTO op 6 maanden...

... of rust; ipv onzekerheid.
Zolang de rente niet oploopt wordt de prijs alleen maar hoger naarmate de tijd die verstreken is. Als de rente daalt, loopt de prijs sneller op.Sammy2 schreef: ↑16 november 2023, 20:18JOKER247 schreef: ↑16 november 2023, 20:03
Vertel mij eens welke banken 2,80% en nog beter 3,10% rente netto geven? En dan bedoel ik niet Santander, want dan moet je boven de 980 p.p. ook 15% R.V. betalen.
Verkopen aan welk "tarief"?
Dat is juist het voordeel als je ze nu koopt. ;-) Plus ik ga uit van een resterende looptijd tussen de 1 en 3 jaar,huisjetuintjefiets schreef: ↑16 november 2023, 21:22Hopelijk is de rente niet ferm gestegen ondertussen, of je maakt veel verlies. Dan verlies je niet alleen rente, maar zelfs kapitaal.
Dat is de reden dat we nu al die obligaties met 0% rente kunnen kopen en we toch 3% of 4% of meer netto rendement hebben. Obligaties die 102 waard waren bij de start, en nu 80 of minder.
Ik heb een paar weken geleden nog Duitse 0% staatsobligaties gekocht bij de giro (rating AAA), die aflopen 20/10/2024 met een netto opbrengst van 3,38%. (Dus incl. 0,12% tax en totaal 3 euro voor 120 stuks.pmu schreef: ↑16 november 2023, 20:09 Wel ja, de termijnrekening van Europabank waarover het hier gaat, levert 2,80% netto op voor termijnen van 3 of 4 jaar. De yield van Belgische overheidsobligaties (AA) met een gelijkaardige resterende termijn bedraagt respectievelijk 2,95% en 2,85%, maar daar moeten nog verscheidene aankoopgerelateerde kosten van afgetrokken worden.
Waar haal je die info??? Ik vind hiervan geen bevestiging hier op spaargids of op website van Argenta.
Laatste tarieven (15/11/23) voor termijndeposito's bij Argenta:
3 jaar: 2,65% bruto - 1,86% netto
4 jaar: 2,85% bruto - 2,00% netto
5 jaar: 3,00% bruto - 2,10% netto
Dat is heel wat minder dan bij europabank momenteel. Bovendien is het bij Argenta alleen maar mogelijk om termijndeposito te openen na afspraak op kantoor.
Bij europabank is dat online mogelijk: heel vlot, zonder poespas en heel wat sneller.
Maar als je ze voor vervaldag verkoopt, realiseer je dan ook nog die nettowinst.
Je gaat er dan op de secundaire markt toch geen 100% voor krijgen, zoals op vervaldatum.
Als je voor vervaldag verkoopt, gaat dat dan niet ten koste van die nettowinst die je vermeldt? Hoeveel winst realiseer je dan nog?
Als de mogelijkheid om op ieder moment te verkopen ten koste gaat van je winst, dan verkies ik toch de rustige vastheid van een termijnrekening zoals bij europabank (3 of 4 jaar met een jaarlijks nettorente van 2,80 %).
Als ik het verkeerd voor heb, dan graag wat meer uitleg.
Laatst gewijzigd door jeff op 16 november 2023, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.