termijnrekening 4,1% - 4j
-
Frisse Freddy
- VIP member

- Contacteer:
Re: termijnrekening 4,1% - 4j
De vervroegde terugbetaling van een termijnrekening is een gunst tov de klant. Het is dus niet zo dat de klant er sowieso recht op heeft.ronnie schreef:Goffin verbindt er zich dus niet toe om het kapitaal vervroegd terug te betalen.
Op zich geen probleem, wel nuttig om te weten voor men instapt.
Maar, in de praktijk kan je steeds je kapitaal (gedeeltelijk of geheel) opvragen.
In theorie is het dus geen recht, maar in de prakijk zal men er (vanuit commerciële overwegingen) niet moeilijk rond doen.
Wel altijd een reden erbij zeggen.
En je zal vaak (groot) verlies doen als je een vervroegde terugbetaling vraagt, dus vaak is het beter de termijn gewoon uit te zitten.
In theorie kan het zijn dat een bank de afhalingen reglementeert en een maximum erop zet per week/keer/maand....swerts29 schreef: Hallo,
Is het zo dat ik maar 2500 euro max. kan afhalen per halve maand.
Dan heb ik een half jaar nodig om mijn geld terug te krijgen als ik
30000 euro op mijn rekening heb staan.
Dat is enkel om de bank te beschermen moesten er plots veel mensen grote sommen komen afhalen, dan zou de bank in gevaar komen.
Maar in de praktijk zal je daar als klant niks van merken. Dat staat gewoon in de reglementen "just in case".
Als jij 30 000 wil afhalen in één keer, volstaat (normaal gezien, bij de bank waar ik werk toch) een telefoontje dat je zoveel wil halen en dan kan je daar om komen (als we het voorzien hebben, want een bank heeft niet altijd superveel cash in huis).
Dus niet panikeren!!
Laatst gewijzigd door Frisse Freddy op 25 oktober 2009, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Sorry hoor, maar dit is foute informatie.Frisse Freddy schreef:De vervroegde terugbetaling van een termijnrekening is een gunst tov de klant. Het is dus niet zo dat de klant er sowieso recht op heeft.ronnie schreef:Goffin verbindt er zich dus niet toe om het kapitaal vervroegd terug te betalen.
Op zich geen probleem, wel nuttig om te weten voor men instapt.
...
Afkoop is bij sommige banken zeker een recht en staat in hun voorwaarden (zie quote hieronder). Initieel was mijn reactie tegen het feit dat Goffin het voorstelde alsof de voorwaarden voor vervroegd stopzetten bij hun vastliggen (naar de toekomst toe) maar dit lijkt niet zo te zijn.
Stel eens dat binnen een jaar de intrestvoeten veel hoger liggen (bvb. +3%) dan kan het interessant zijn de vervroegde terugbetaling te vragen (en zal ik niet aarzelen).
"
ARTIKEL 20. Voortijdige beëindiging van een Termijndeposito
1. Voortijdige beëindiging van een Termijndeposito is niet mogelijk, tenzij
hiervoor door het management van de Bank aan de Rekeninghouder toestemming
is verleend.
2. Bij voortijdige beëindiging van het Termijndeposito is de Bank bevoegd een
boete in rekening te brengen, ten hoogte van 0,25% over de hoofdsom, voor
ieder kwartaal of een deel daarvan, vanaf het moment van de voortijdige
beëindiging tot en met het einde van de Contractuele looptijd.
3. Lid 1 en 2 zijn niet van toepassing indien de voortijdige beëindiging plaats
vindt:
a. gedurende de eerste 14 kalenderdagen van de Contractuele looptijd van het
Termijndeposito; of
b. binnen 180 kalenderdagen nadat zich tijdens de Contractuele looptijd één
van de onderstaande gevallen heeft voorgedaan:
* bij huwelijk / contract van wettelijke samenwoning van (één van) de
Rekeninghouder(s);
* bij aankoop 'eigen woning' door (één van) de Rekeninghouder(s). Onder een
'eigen woning' wordt een woning verstaan die eigendom is van de Rekeninghouder
en die de Rekeninghouder als hoofdverblijf gaat gebruiken;
* bij overlijden van (één van) de Rekeninghouders;
* in geval van arbeidsongeschiktheid (conform de Wet van 3 juli 1978 betreffende
de arbeidsovereenkomsten) van (één van) de Rekeninghouder(s);
* in geval van onwillekeurig beroepsverlies van (één van) de Rekeninghouder(s)
dat gedekt wordt door vergoede werkloosheid (conform de Koninklijk Besluit
van 25 november 1991 houdende de werkloosheidsreglementering), door sociaal
leefloon (conform de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op
maatschappelijke integratie) of door tegemoetkomingen voor personen
...
"
Zolang niet voldaan is aan dat gedeelte GEEN vervroegde terugbetaling.ronnie schreef:
Sorry hoor, maar dit is foute informatie.
Afkoop is bij sommige banken zeker een recht en staat in hun voorwaarden (zie quote hieronder). Initieel was mijn reactie tegen het feit dat Goffin het voorstelde alsof de voorwaarden voor vervroegd stopzetten bij hun vastliggen (naar de toekomst toe) maar dit lijkt niet zo te zijn.
Stel eens dat binnen een jaar de intrestvoeten veel hoger liggen (bvb. +3%) dan kan het interessant zijn de vervroegde terugbetaling te vragen (en zal ik niet aarzelen).
"
is verleend.
Bij een termijnrekening neem je een ENGAGEMENT.
Die moet je RESPECTEREN.
Anders zo je ook een termijnrekening op 10 jaar nemen om te genieten van de hoogste rente en die vervroegd opzeggen zodra de rente voorwaarden verbeterd zijn
De bank heeft OOK zijn rechten
Je zou ook aandelen kunnen kopen op voorwaarde dat ze niet dalen
-
Goffin Bank
Bedankt voor de mooie en correcte samenvatting Ted.
In dit geval had ik het eigenlijk over punt 3. Dat expliciet opgenomen is in de voorwaarden hier ...ted schreef:Zolang niet voldaan is aan dat gedeelte GEEN vervroegde terugbetaling.ronnie schreef:
Sorry hoor, maar dit is foute informatie.
"
is verleend.
...
Goffin Bank? Goede samenvatting?
Het is je eigen som geld en mag die opnieuw afkopen tegen bepaalde voorwaarden natuurlijk (let wel: elke bank heeft het recht om daar voor een soort boete aan te rekenen door lagere intrest te verlenen of dossierskosten te vragen; ze zal dat ook doen, en overigens zeer terecht, want wat is anders het verschil met een spaarrekening?). In praktijk zorgt dat ervoor dat het soms de moeite niet is je geld op te vragen. Wat voor zin heeft het om je geld op te vragen na zo'n boete als je geen aankoop doet, maar de bank kan je NIET verplichten een wagen of een huis aan te kopen. Bovendien staat er nergens in de wettelijke bepalingen dat ik een dergelijke factuur moet kunnen voorleggen. Er zijn immers nog een aantal redenen waar het geld voor opgevraagd kan worden: werkloosheid, langdurige ziekte,... Dat heeft niks te maken met een auto of huis zoals het voorgesteld werd. Als ik werkloos wordt en bereid ben die boete te betalen kan ik over dat geld beschikken zelfs in geval ik het onder mijn matras wil steken! Waar is je factuur dan? Nogmaals dat is dus een grote flater te beweren dat je een factuur van een auto moet voorleggen! zie de wet inzake termijndepositos van 17/12/1998.cp1234 schreef:Een termijnrekening is geen spaarrekening, niet vergeten.dcm78 schreef: Dat je een factuur moet voorleggen is niet wettelijk. Je moet je niet verantwoorden. Dat ben ik 300% zeker. Let wel Goffin Bank mag deze vragen, maar je mag weigeren.
Je hebt een contract aangegaan om je geld voor een bepaalde termijn in bruikleen te geven aan de bank die je daarvoor een afgesproken rendement geeft.
Net als in elk contract zijn er voorwaarden die van toepassing zijn indien er een partij de afspraken niet nakomt. Indien er bij goffin zijn reglement staat dat dit enkel kan bij bv. een grote aankoop lijkt me dat volledig wettelijk.
@dcm78: daar je 300% zeker bent dat wat goffin vraagt niet wettelijk is, naar welke wet refereer je dan ?? Graag de nodige info.
Laatst gewijzigd door Anonymous op 26 oktober 2009, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Vindt het ook niet kunnen dat je je eigen geld maar pas terug zou kunnen krijgen onder faktuur of aankoop voorwaarden. Stel ik zet 100.000 of meer op termijnrekening; Op de moment heb ik ze niet nodig voor 4 jaar. Doch na één jaar wil ik wereldreis maken, omdat ik een aanbod krijg, en dat wel zou willen doen. En dat zou dan niet kunnen????????
Ik denk dat jullie je blindstaren op kleine regeltjes.
Hebben jullie de kleine regeltjes al eens uitgepluisd bij andere banken ?
Goffin bank heeft hier nog geen enkele keer gezegd dat ze zouden weigeren om vervroegd terug te betalen, enkel dat ze volgens de voorwaarden, eventueel een factuur kunnen vragen.
Hebben jullie de kleine regeltjes al eens uitgepluisd bij andere banken ?
Goffin bank heeft hier nog geen enkele keer gezegd dat ze zouden weigeren om vervroegd terug te betalen, enkel dat ze volgens de voorwaarden, eventueel een factuur kunnen vragen.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
-
Goffin Bank
Zo is dat.
De regel om bij vervroegde terugbetaling je uitgaven te bewijzen is een gevolg van gebruik/misbruik van onze (te) soepele houding in het verleden.
Neem ons voorbeeld van de termijnrekening 4 jaar. Wij geven nu 4,10% terwijl je dit rendement nergens anders kan vinden zonder risico te nemen. Waarschijnlijk is het zo niet, maar stel dat de rente binnen 3 jaar 5% zou bedragen, dan loopt Goffin Bank bij een al te gemakkelijke uitstapregeling het risico dat het geld dat we dachten 4 jaar lang te kunnen gebruiken voor kredietverlening, op korte tijd verdwijnt.
Bij vervroegd uitstappen verstoor je het evenwicht aan deposito's bij een bank (en dat geldt voor ELKE bank!), we trachten dit dus gewoon zoveel als mogelijk te vermijden en dit is in het belang van al onze klanten.
De regel om bij vervroegde terugbetaling je uitgaven te bewijzen is een gevolg van gebruik/misbruik van onze (te) soepele houding in het verleden.
Neem ons voorbeeld van de termijnrekening 4 jaar. Wij geven nu 4,10% terwijl je dit rendement nergens anders kan vinden zonder risico te nemen. Waarschijnlijk is het zo niet, maar stel dat de rente binnen 3 jaar 5% zou bedragen, dan loopt Goffin Bank bij een al te gemakkelijke uitstapregeling het risico dat het geld dat we dachten 4 jaar lang te kunnen gebruiken voor kredietverlening, op korte tijd verdwijnt.
Bij vervroegd uitstappen verstoor je het evenwicht aan deposito's bij een bank (en dat geldt voor ELKE bank!), we trachten dit dus gewoon zoveel als mogelijk te vermijden en dit is in het belang van al onze klanten.
Verleden jaar met de bankencrisis fortis, vernomen op TV op zaterdag avond.
Maandag morgend 9 uur gebeld met fortis, om termijn rekening te verbreken. Geen enkel probleem, kon 1 uur later mijn geld komen ophalen met bankcheque.
Heb dit ook gedaan, en was meer dan 400.000 euro.
Enkel boete moeten betalen, wegens vervroegde opvraging.
No questions ask.
Maandag morgend 9 uur gebeld met fortis, om termijn rekening te verbreken. Geen enkel probleem, kon 1 uur later mijn geld komen ophalen met bankcheque.
Heb dit ook gedaan, en was meer dan 400.000 euro.
Enkel boete moeten betalen, wegens vervroegde opvraging.
No questions ask.
termijnrekening bij fortis was bij intekening 3,50% op één jaar.
Ben overgestapt naar verschillende banken( spreiding kapitaal ) met 5% en 5.10%. fortis wist dit ook, heb geen enkel probleem gehad om dit vervroegd vrij te krijgen.
Andere banken voorzien een boete clausule bij vervroegde opvraging/verbreking.
Goffin echter voorziet dit niet,waardoor je dus overgeleverd bent aan de GOODWILL van de bank. Dit is eenrichtingsverkeer.
Ook de KLANT die een vervroegde opvraging/verbreking doet, is een KLANT,en in het belang van de klant,..... enz..
Ben overgestapt naar verschillende banken( spreiding kapitaal ) met 5% en 5.10%. fortis wist dit ook, heb geen enkel probleem gehad om dit vervroegd vrij te krijgen.
Andere banken voorzien een boete clausule bij vervroegde opvraging/verbreking.
Goffin echter voorziet dit niet,waardoor je dus overgeleverd bent aan de GOODWILL van de bank. Dit is eenrichtingsverkeer.
Ook de KLANT die een vervroegde opvraging/verbreking doet, is een KLANT,en in het belang van de klant,..... enz..
Navraag bij juridische dient
Geachte heer ,
Het principe is nog altijd dat contracten worden nageleefd. Anders zijn er geen contracten of overeenkomsten nodig.
Er is geen wettelijke grond om een termijnrekening vervroegd te verbreken, zelfs niet na het betalen van een schadevergoeding als dit niet in het contract is voorzien.
Dit is anders bij een lening. Die kan wettelijk wel altijd vervroegd worden terugbetaald, mits een boete.
Vriendelijke groeten,
--------------------------------------------------------------------------------
Verzonden: dinsdag 27 oktober 2009 14:28
Onderwerp: verbrekening termijn rekening onder voorwaarden.
Beste,
Als je een termijnrekening opent, bijv. 4 jaar, en je wil deze vervroegd, zegge na twee jaar verbreken, kan de bank je dan verzoeken/eisen, daar geldige reden, en eventueel faktuur van aankoop van voor te leggen, voordat ze de termijnrekening verbreken???
Ik realiseer me dat je een verbintenis aangaat voor bepaalde termijn, doch ik kan me niet indenken dat dit steund op wettelijke gronden om te beletten dat de bank je verzoek tot verbreking zou kunnen weigeren.
Is het niet zo dat bij vraag tot vroegtijdige verbreking ze altijd moeten toestaan, zelfs zonder (geldige) reden, maar dat er een boete moet betaald worden..
Is er daar een wettelijke regeling voor???
Beste dank
---------------------------------------------------------------------------------
Geachte heer ,
Het principe is nog altijd dat contracten worden nageleefd. Anders zijn er geen contracten of overeenkomsten nodig.
Er is geen wettelijke grond om een termijnrekening vervroegd te verbreken, zelfs niet na het betalen van een schadevergoeding als dit niet in het contract is voorzien.
Dit is anders bij een lening. Die kan wettelijk wel altijd vervroegd worden terugbetaald, mits een boete.
Vriendelijke groeten,
--------------------------------------------------------------------------------
Verzonden: dinsdag 27 oktober 2009 14:28
Onderwerp: verbrekening termijn rekening onder voorwaarden.
Beste,
Als je een termijnrekening opent, bijv. 4 jaar, en je wil deze vervroegd, zegge na twee jaar verbreken, kan de bank je dan verzoeken/eisen, daar geldige reden, en eventueel faktuur van aankoop van voor te leggen, voordat ze de termijnrekening verbreken???
Ik realiseer me dat je een verbintenis aangaat voor bepaalde termijn, doch ik kan me niet indenken dat dit steund op wettelijke gronden om te beletten dat de bank je verzoek tot verbreking zou kunnen weigeren.
Is het niet zo dat bij vraag tot vroegtijdige verbreking ze altijd moeten toestaan, zelfs zonder (geldige) reden, maar dat er een boete moet betaald worden..
Is er daar een wettelijke regeling voor???
Beste dank
---------------------------------------------------------------------------------
Laatst gewijzigd door ludo op 27 oktober 2009, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gezien GOFFIN geen boeteclausule heeft voorzien, ben je dus overgeleverd aan de GOODWILL van deze bank, om je kapitaal vervroegd op te vragen,indien je dit zou willen,om gelijk welke reden.
Inderdaad, dat is het probleem, daarbij komt nog dat goffin bank met zijn uitspraak hieronder toch wel een andere indruk wekt:ludo schreef: Gezien GOFFIN geen boeteclausule heeft voorzien, ben je dus overgeleverd aan de GOODWILL van deze bank, om je kapitaal vervroegd op te vragen,indien je dit zou willen,om gelijk welke reden.
Goffin Bank schreef: ...
Opvraging voor de vervaldag is enkel mogelijk in geval van grote aankoop, bv voor een auto. Je moet dan deze factuur voorleggen.
Stel dat je na 1 jaar het geld om één of andere gegronde reden zou opvragen, dan berekenen we de interesten van 1 jaar en niet de 4,10% van de 4-jarige termijnrekening.
De kost voor het verbreken van het contract is 1% van je inleg met een minimum van 100 euro.
...
Er is precies iets aan het mislopen op dit forum.
Ipv te schieten op banken die slechte rentes geven wordt er geschoten op de bank die momenteel de beste termijnrekening aanbied.
Aan de andere kant blijft de termijnrekening van goffin zo wel goed in de kijker staan, gratis reclame dus en iedereen die een beetje kan nadenken weet dat dit een goede deal is.
Ipv te schieten op banken die slechte rentes geven wordt er geschoten op de bank die momenteel de beste termijnrekening aanbied.
Aan de andere kant blijft de termijnrekening van goffin zo wel goed in de kijker staan, gratis reclame dus en iedereen die een beetje kan nadenken weet dat dit een goede deal is.
Geld verdienen doe je door te werken.