Termijnrekening met kapitalisatie?
TIP
Termijnrekening met kapitalisatie?
Ik wil mijn zoon zijn Leterme staatsbon van 4 j.(die ik net verkocht heb) herbeleggen in een termijnrekening.
2,37 % à 4 jaar bij NIBC lijkt mij wel wat, echter, deze kapitaliseert niet, wat ik jammer vind uiteraard...
Zijn er eigenlijk nog termijnrekeningen met een deftige intrest die kapitaliseren ? Dat is op veel sites niet eens duidelijk.
Uiteindelijk heb ik na het einde van de looptijd (dus als ik nog 3 jaar uitzet) nog steeds een véél beter rendement dan 3,40 % van de staatsbon, maar ik probeer beter te doen uiteraard, het is voor zijn toekomst natuurlijk...
Als ik dit nu nog doe voor 31/12, blijft de RV regel van 21 % van toepassing of wordt vanaf 1/1 sowieso de 25 % toegepast ?
Dan moet ik nog eens herberekenen natuurlijk.
Bedankt alvast om mee te denken.
Biep
2,37 % à 4 jaar bij NIBC lijkt mij wel wat, echter, deze kapitaliseert niet, wat ik jammer vind uiteraard...
Zijn er eigenlijk nog termijnrekeningen met een deftige intrest die kapitaliseren ? Dat is op veel sites niet eens duidelijk.
Uiteindelijk heb ik na het einde van de looptijd (dus als ik nog 3 jaar uitzet) nog steeds een véél beter rendement dan 3,40 % van de staatsbon, maar ik probeer beter te doen uiteraard, het is voor zijn toekomst natuurlijk...
Als ik dit nu nog doe voor 31/12, blijft de RV regel van 21 % van toepassing of wordt vanaf 1/1 sowieso de 25 % toegepast ?
Dan moet ik nog eens herberekenen natuurlijk.
Bedankt alvast om mee te denken.
Biep
Re: Termijnrekening met kapitalisatie?
Voor die RV-vraag eerst te beantwoorden: die is van kracht op moment van uitbetaling, dus ja, dat wordt 25% van zodra die wet van toepassing wordt.
Wie biedt er eigenlijk momenteel termijnrekeningen met kapitalisatie?
Wie biedt er eigenlijk momenteel termijnrekeningen met kapitalisatie?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Enig interessant alternatief dan (als ik het goed voorheb) is de getrouwheidsrekening van NIBC en daar dan 4 jaar niet aankomen en ook geen RV van toepassing. Enig risico is rentedaling dan. Heb ik het juist ?
- WebsterMC
- Sr. Member
- Contacteer:
Yaris,
voor hetzelfde geld daalt de roerende voorheffing terug over enkele jaren (als de economie aantrekt). En dan doe je er wel goed aan om met kapitalisatie te nemen.
Natuurlijk is de kans op een daling van de roerende voorheffing de eerstvolgende jaren wel niet zo hoog...
voor hetzelfde geld daalt de roerende voorheffing terug over enkele jaren (als de economie aantrekt). En dan doe je er wel goed aan om met kapitalisatie te nemen.
Natuurlijk is de kans op een daling van de roerende voorheffing de eerstvolgende jaren wel niet zo hoog...
Niet akkoord, ik heb amper 2 jaar geleden een kasbon van 5 jaar 4 %, maar, waar kan ik vandaag nog 4 % krijgen, zelfs met 25 RV doe ik mij nog winst met mijn kapitalisatie.Yaris schreef:Een goede raad: neem NOOIT een kasbon of termijnrekening met kapitalisatie. Mensen die daar twee jaar geleden in belegd hebben dachten eerst dat ze maar 15% RV moesten betalen, toen werd het 21% en nu is het al 25%. En dat dus op alle rente van de hele looptijd.
- WebsterMC
- Sr. Member
- Contacteer:
Yaris, zoals we bij fondsen zeggen: rendementen uit het verleden zijn geen garantie op de rendementen in de toekomst. Dit veranderen we dan: beslissingen van deze of vorige regeringen zijn geen garantie op beslissingen van de regering in de toekomst.
Wat ik eigenlijk wil zeggen: de beslissingen van de regering meestal onverwachts en het resultaat van een niet goed te begrijpen compromis. Wie weet haalt de VLD toch ooit op zijn alleen een meerderheid en laat de RV verlagen, ook met terugwerkende kracht.
En zeg nooit nooit, wie had immers in de jaren 90 gedacht dat de VU (nu N-VA) ooit de grootste partij van vlaanderen zou worden...
Het is en blijft een gok. Een effectief rendement weet je tegenwoordig alleen pas achteraf...
Wat ik eigenlijk wil zeggen: de beslissingen van de regering meestal onverwachts en het resultaat van een niet goed te begrijpen compromis. Wie weet haalt de VLD toch ooit op zijn alleen een meerderheid en laat de RV verlagen, ook met terugwerkende kracht.
En zeg nooit nooit, wie had immers in de jaren 90 gedacht dat de VU (nu N-VA) ooit de grootste partij van vlaanderen zou worden...
Het is en blijft een gok. Een effectief rendement weet je tegenwoordig alleen pas achteraf...
-
- VIP member
- Contacteer:
Buiten de "leterme" bon en spaarboekjes die krijgen blijkbaar een voorkeursbehandeling en hebben geen last van een stijgende RVYaris schreef:Een goede raad: neem NOOIT een kasbon of termijnrekening met kapitalisatie. Mensen die daar twee jaar geleden in belegd hebben dachten eerst dat ze maar 15% RV moesten betalen, toen werd het 21% en nu is het al 25%. En dat dus op alle rente van de hele looptijd.

opbrengst termijnrekening met kapitalisatie?
Waarschijnlijk ben ik niet de eerste met onderstaande vraag.
Ik heb een termijnrekening gestart in juli 2009 voor 5 jaar vast aan 3.6 procent bruto ( kapitaliserend ).
Hoeveel rente mag ik verwachten van mijn 20.000 euro?
Gaat/mag men alles aan 25 procent voorheffing belasten? Of een periode 15 en dan 21 procent.
Ik heb een termijnrekening gestart in juli 2009 voor 5 jaar vast aan 3.6 procent bruto ( kapitaliserend ).
Hoeveel rente mag ik verwachten van mijn 20.000 euro?
Gaat/mag men alles aan 25 procent voorheffing belasten? Of een periode 15 en dan 21 procent.
Alles aan 25%. Niet het ogenblik van verwerving van de rente is bepalend voor de RV maar het ogenblik van uitbetaling.
Neem nooit een termijnrekening met kapitalisatie.
Neem nooit een termijnrekening met kapitalisatie.
Totale bruto opbrengst (kapitaal+intrest): 20.000x1,036^5 = 23.868,70€
Bruto intrest: 3868,70€
Roerende voorheffing : 25%: 0,25*3868,70 = 967,18 €
Netto intrest: 2.901,52 €
Netto eindresultaat: 22.901,52 €.
En ja, men zal/mag alles aan het tarief van 25%, dat geldt op het moment van de effectieve uitbetaling, belasten, ook al was het tarief bij het begin en tijdens de looptijd van de termijnrekening lager.
De wet die de verhoging van de RV invoerde heeft nl. geen uitzonderingen toegekend voor de lopende termijnrekeningen.
(Toen ooit de RV van 25% naar 15% verlaagd werd, was er wel zo'n uitzondering toegekend voor de lopende termijnrekeningen en kasbons: die bleven toen belast aan 25% i.p.v. aan het lagere tarief van 15% ...)
Bruto intrest: 3868,70€
Roerende voorheffing : 25%: 0,25*3868,70 = 967,18 €
Netto intrest: 2.901,52 €
Netto eindresultaat: 22.901,52 €.
En ja, men zal/mag alles aan het tarief van 25%, dat geldt op het moment van de effectieve uitbetaling, belasten, ook al was het tarief bij het begin en tijdens de looptijd van de termijnrekening lager.
De wet die de verhoging van de RV invoerde heeft nl. geen uitzonderingen toegekend voor de lopende termijnrekeningen.
(Toen ooit de RV van 25% naar 15% verlaagd werd, was er wel zo'n uitzondering toegekend voor de lopende termijnrekeningen en kasbons: die bleven toen belast aan 25% i.p.v. aan het lagere tarief van 15% ...)
Ja, dat is nog het strafste. Daarom dat ik zeg dat je nooit een termijnrekening met kapitalisatie mag nemen. Bij een verandering van percentage van RV is het altijd in je nadeel. Je betaalt over de hele looptijd het hoogste tarief, of het nu een verhoging of een verlaging van de RV is.
Ik heb een termijnrekening met kapitalisatie afgesloten in 2010 voor 8 jaar. Ik dacht dat de RV van 25% slechts geldig was voor termijnrekeningen onder de 8 jaar of vergis ik mij?
Je vergist je. Ik denk dat je verwart met een TAK 21. Daar betaal je geen RV als je hem 8 jaar bijhoudt maar wel als je hem vroeger dan 8 jaar verkoopt.