Terug in de tijd ... omschakeling naar de Euro
TIP
Terug in de tijd ... omschakeling naar de Euro
Bij het bekijken van berekeningsresultaten voor fondsen zie ik dat ik wat moet aanpassen aan die berekeningen in verband met de conversie van de oude lokale munteenheid naar de euro.
Als ik een factor van ongeveer 40 zie (oud gedeeld door nieuw) in twee opeenvolgende koersen, dan is het logisch om er vanuit te gaan dat het om een overgang van BEF naar EUR gaat (of bij ongeveer 6,5 dat het om FRF naar EUR gaat).
Voor sommige andere zou ik graag 'voor de zekerheid' willen kunnen terugvinden wat de originele munteenheid was.
Kan je ergens (bij voorkeur: gemakkelijk) terugvinden in welke munteenheid de koersen uitgedrukt waren voor de overgang naar de Euro. Voor ééntje ervan heb ik de wettelijke documentatie doorgenomen, maar helaas niks gevonden in die dokumenten (of er toch nog overgekeken).
Als ik een factor van ongeveer 40 zie (oud gedeeld door nieuw) in twee opeenvolgende koersen, dan is het logisch om er vanuit te gaan dat het om een overgang van BEF naar EUR gaat (of bij ongeveer 6,5 dat het om FRF naar EUR gaat).
Voor sommige andere zou ik graag 'voor de zekerheid' willen kunnen terugvinden wat de originele munteenheid was.
Kan je ergens (bij voorkeur: gemakkelijk) terugvinden in welke munteenheid de koersen uitgedrukt waren voor de overgang naar de Euro. Voor ééntje ervan heb ik de wettelijke documentatie doorgenomen, maar helaas niks gevonden in die dokumenten (of er toch nog overgekeken).
Re: Terug in de tijd ... omschakeling naar de Euro
Ik zie het probleem niet. Alle omrekeningskoersen verschillen genoeg van elkaar zodat je geen twee oude munten met elkaar kunt verwarren.
Vaste omrekeningskoersen ten opzichte van de euro:
€ Valuta
1 BEF 40,3399 (Belgische frank)
1 DEM 1,95583 (Duitse Mark)
1 EEK 15,6466 (Estlandse kroon)
1 IEP 0,787564 (Ierse pond)
1 GRD 340,750 (Griekse drachme)
1 ESP 166,386 (Spaanse peseta)
1 FRF 6,55957 (Franse frank)
1 ITL 1936,27 (Italiaanse lire)
1 CYP 0,585274 (Cypriotisch pond)
1 LUF 40,3399 (Luxemburgse frank)
1 MTL 0,429300 (Maltese lira)
1 NLG 2,20371 (Nederlandse gulden)
1 ATS 13,7603 (Oostenrijkse schilling)
1 PTE 200,482 (Portuguese escudo)
1 SIT 239,640 (Sloveense tolar)
1 SKK 30,1260 (Slowaakse koruna)
1 FIM 5,94573 (Finse markka)
Vaste omrekeningskoersen ten opzichte van de euro:
€ Valuta
1 BEF 40,3399 (Belgische frank)
1 DEM 1,95583 (Duitse Mark)
1 EEK 15,6466 (Estlandse kroon)
1 IEP 0,787564 (Ierse pond)
1 GRD 340,750 (Griekse drachme)
1 ESP 166,386 (Spaanse peseta)
1 FRF 6,55957 (Franse frank)
1 ITL 1936,27 (Italiaanse lire)
1 CYP 0,585274 (Cypriotisch pond)
1 LUF 40,3399 (Luxemburgse frank)
1 MTL 0,429300 (Maltese lira)
1 NLG 2,20371 (Nederlandse gulden)
1 ATS 13,7603 (Oostenrijkse schilling)
1 PTE 200,482 (Portuguese escudo)
1 SIT 239,640 (Sloveense tolar)
1 SKK 30,1260 (Slowaakse koruna)
1 FIM 5,94573 (Finse markka)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hier is een converteer tool van de unief van gent
http://users.ugent.be/~dablomme/alg_inf ... erter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://users.ugent.be/~dablomme/alg_inf ... erter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat als de factor (oude koers gedeeld door nieuwe koers, rekening houdend met koerswijzigingen van de ene naar de andere dag) een waarde 2,08 heeft? Was het dan DEM of was het NLG? Voor de ene is het winst, voor de andere is het verlies.
(Of gaat het om een splitsing van het fonds, of om nog een andere reden)
Vandaar dat ik zekerheid wil hebben.
(Of gaat het om een splitsing van het fonds, of om nog een andere reden)
Vandaar dat ik zekerheid wil hebben.
fradaems normaal zal het fonds omgezet geweest via vaste wisselkoers. Had je een aandeel in fonds van 40.339,9 BEF dan zal dat tijdens omzetting een aandeel van 1.000 Euro geweest zijn.
Vanaf dan wordt de waarde in Euro weergegeven. Indien je wilt terugrekenen naar de waarde van de originele munt kan je dit ook doen via die koers.
Welke data probeer je met elkaar te vergelijken ?
Vanaf dan wordt de waarde in Euro weergegeven. Indien je wilt terugrekenen naar de waarde van de originele munt kan je dit ook doen via die koers.
Welke data probeer je met elkaar te vergelijken ?
De originele munt van voor de omschakeling naar de euro ga je niet meer vinden vrees ik. Alle historische data zijn naar euro omgezet. Dan zou je al een jaarverslag van voor het eurotijdperk te pakken moeten krijgen maar jaarverslagen van zo lang geleden zullen niet meer on line consulteerbaar zijn.
Het gaat niet om de waarde van een aandeel van een fonds, maar om de steeds wijzigende dagelijkse koersen van de fondsen.Geertje schreef:Welke data probeer je met elkaar te vergelijken ?
@Yaris: ik vreesde al zoiets ... Ik zal dus toch op vermoeden moeten afgaan (waar ik niet direct voor te vinden ben, hou me liever aan 'traceerbare feiten' dan aan 'educated guessing'). Toch bedankt voor de reactie.
Toch nog even een praktisch voorbeeld (zie jpg in bijlage):
LU0171293920 (Global Funds US Basic Value Fund) van Blackrock Luxembourg heeft een verschil van factor 1.99 tussen de koersen van 1/1/1999 en 4/1/1999: is het omschakeling van muntcode en welke dan wel, of is het een splitsing van het fonds?
LU0171293920 (Global Funds US Basic Value Fund) van Blackrock Luxembourg heeft een verschil van factor 1.99 tussen de koersen van 1/1/1999 en 4/1/1999: is het omschakeling van muntcode en welke dan wel, of is het een splitsing van het fonds?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het meest waarschijnlijke is « de splitsing » van het fonds OF « de samensmelting » van 2 bestaande BlackRock fondsen in de verhouding 2 nieuwe voor 1 oud.
Als ge er niet kunt van slapen, stel dan de vraag eens aan het Morningstar team.
Als ge er niet kunt van slapen, stel dan de vraag eens aan het Morningstar team.

Probleem omzeilt ... berekeningen aangepast en in zulke gevallen als startdatum de eerste datum na de koerssprong genomen.
Van januari 1999 tot nu, dat is nog altijd 13 jaar aan berekeningen.
Moet genoeg zijn.
Van januari 1999 tot nu, dat is nog altijd 13 jaar aan berekeningen.
Moet genoeg zijn.
Gelijk heb je. Welk belang hebben koersen van in de vorige eeuw nu nog?
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Wat mij wel zou boeien om eens te weten hoeveel de koers zou zijn eur/bef na 10 jaar inflatie zou zijn.
Iedereen rekent 1 euro nog altijd aan 40 BEF....zo krijg je inderdaad erg hoge bedragen voor voor bijvoorbeeld een tas koffie of een ritje met de bus;
Iemand een idee aan hoeveel we eigenlijk een euro zouden moeten rekenen in Belgische franken anno 2012 ? Misschien eerder aan 30 frank of nog lager ?
Iedereen rekent 1 euro nog altijd aan 40 BEF....zo krijg je inderdaad erg hoge bedragen voor voor bijvoorbeeld een tas koffie of een ritje met de bus;
Iemand een idee aan hoeveel we eigenlijk een euro zouden moeten rekenen in Belgische franken anno 2012 ? Misschien eerder aan 30 frank of nog lager ?