Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
Re: Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
+1Zosi1 schreef: ↑17 januari 2021, 20:56 Dat is gewoonweg onmogelijk! Tenzij alles geautomatiseerd zou kunnen gaan, maar dat is even onmogelijk zonder zware kosten. Ga je de hele dag (als je al thuis bent) je huis doorlopen en schakelaars op-en af zetten? Oei, een wolk, rap de zwembadpomp terug af! Dat doe je misschien allemaal even in het begin, maar dat houdt niemand vol. Continu ben je daar dan mee bezig! Heel de dag maar rekenen en schakelen! Om zot te worden!
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Nogmaals je betaald geen distributie tarief als je elektriciteit terug steekt; de verbruiker van jouw stroom betaald dit.
Conclusie klopt: 40% eigen verbruik op jaarbasis en je beter beter af dan met het prosumenten tarief.
Ind e zomer is dit al moeilijker dan in het tussen seizoen. De standaarden om meter/omvormer en elektrische toestellen met elkaar te laten praten liggen vast...er bestaan nu als stopcontacten die aanslaan als er volop productie is.
Conclusie klopt: 40% eigen verbruik op jaarbasis en je beter beter af dan met het prosumenten tarief.
Ind e zomer is dit al moeilijker dan in het tussen seizoen. De standaarden om meter/omvormer en elektrische toestellen met elkaar te laten praten liggen vast...er bestaan nu als stopcontacten die aanslaan als er volop productie is.
Men moet ook niet perse het volledige jaarverbruik afdekken met PV, dat lijkt zowat de "standaard installatie", maar leidt automatisch tot relatief grote afname en injectie doorheen het jaar. Een kleinere installatie wordt relatief rendabeler nu.
Laatst gewijzigd door molenveld op 17 januari 2021, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ze netkosten zouden aanrekenen op de elec die je injecteert, dat zou zeer oneerlijk zijn, want degene die ze eraf haalt betaalt daar netkosten op. Maw ze zouden daar dan 2X netkosten op verdienen. Maar wat ik mij wél afvraag : het bedrag dat jij krijgt voor je opgewekte elec, moet je daar geen btw of tax op betalen? Want op àlle inkomsten moet toch belastingen betaald worden? Dus als je 100 euro krijgt voor jou elec, moeten ze daar dan niet 21% belastingen op afhouden?
Dit wordt gewoon in mindering gebracht van je afnamekost. Een beetje minder paranoia graag.
Zou het niet leuker zijn als iemand zijn factuur hier eens zou posten? Iemand die volledig in de nieuwe situatie zit..
-
anonymous
Ik heb eindelijk een officiële uitleg voor de netkosten.
Er zijn geen netkosten te betalen.
Betaal ik een distributienettarief per geïnjecteerde kWh (‘injectietarief’) wanneer ik een terugleververgoeding ontvang?
Nee, gezinnen en bedrijven met een kleine productie-installatie van maximaal 10 kW (‘prosumenten’) betalen geen injectietarief. In geval van grotere productie-installaties is wél een injectietarief van toepassing.
https://www.vreg.be/nl/faq/terugleveringscontract
Betaal ik een distributienettarief per geïnjecteerde kWh (‘injectietarief’) wanneer ik een terugleververgoeding ontvang?
Nee, gezinnen en bedrijven met een kleine productie-installatie van maximaal 10 kW (‘prosumenten’) betalen geen injectietarief. In geval van grotere productie-installaties is wél een injectietarief van toepassing.
Ja, logisch ook. Die grote installaties à la Fernand Huts Katoennatie, die trekken nog wel 450€ subsidies per 1000kWh.
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Om af te sluiten voor het slapengaan, mijn besluit staat vast. Als de opbrengst de moeite niet meer waard is, schakel ik mijn panelen uit. En ik schakel ze weer in, snamiddags om 16h als ik mijn frieten ga bakken.
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Slaap hier maar eens goed over; morgen een dag om hier met frisse geest positief naar te kijken en de fakenews eruit te halen.
oef! Dat maakt de zaak gelukkig iets rooskleuriger. Bedankt voor de info Bp8755!Bp8755 schreef: ↑17 januari 2021, 21:22 Ik heb eindelijk een officiële uitleg voor de netkosten.
Iemand een idee hoe het loopt voor 2020-2021 bij digitale tellers (pv installatie van 2019 - wij waren bij de eersten voor de digitale teller in onze nieuwbouw)?
Onze jaarafrekening komt in maart.
Geen verrekening van afname met injectie?
Geen injectietarief?
Dus gewoon sponsoring aan 0€c/kwh ?
Onze jaarafrekening komt in maart.
Geen verrekening van afname met injectie?
Geen injectietarief?
Dus gewoon sponsoring aan 0€c/kwh ?
-
anonymous
Je kan de nodige informatie vinden op de website van de creg
Niks dus (geen verrekening, geen injectievergoeding), net zoals je zou wisselen van leverancier doorheen het jaar en vooraf aan je jaarlijkse afrekening. Dit omdat het arrest meteen van toepassing is.Bp8755 schreef: ↑17 januari 2021, 23:43 Je kan de nodige informatie vinden op de website van de creg
Dat wordt al een dure eerste rekening. Kan je ergens zien welke van je opgewekte electriciteit je rechtstreeks hebt verbruikt? Of komt die gewoon niet op je teller te staan (niet op de 1. ... en 2. ... totalen)?
Vreg-website
“ Bij het afsluiten van een terugleveringscontract wordt een afrekening opgemaakt. Timing kan hierbij belangrijk zijn. Met het oog op de terugdraaiende teller waar u tot dat moment van geniet, riskeert u bij een slechte timing ofwel een groot overschot van de zomer, dat naar 0 herleid wordt en waar u dus niet meer van profiteert, ofwel een groot tekort van de winter dat nog niet aangezuiverd werd.”