Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

Re: Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
In zonnepanelen zitten geen bewegende delen. Waarom vergelijk je ze dan met een windturbine?JorisvanderVeen schreef: ↑26 juli 2021, 17:40 Ik dacht aan vogelpoep of bladeren. Kunnen normale schoonmaakmiddelen worden gebruikt of moet je speciale kopen? Ik was een artikel aan het lezen over windturbines. Het artikel gaf aan dat er 3 tot 4 preventieve onderhoudsmomenten zijn. Hierdoor vroeg ik mij af als het bij zonnepanelen ook zo is.
Regen en sneeuw spoelen, zoals eerder geschreven, normaal gezien alles weg.
En ga zeker geen schoonmaakmiddelen gebruiken op panelen die op een dak met dakgoot met aansluiting naar regenput liggen.
Ik woon midden in een bos en een deel van de panelen ligt redelijk vlak. Dus vogelpoep en bladval bij de vleet.
Het enige wat ik één of twee keer per jaar doe is de groenaanslag op onderste rand verwijderen met regenwater en een zeemvel. Maar dat is meer om esthetische redenen. Je hebt er niet meer of minder opbrengst door.
En om de zoveel jaar eens de poep van een geschrokken reiger. Dat is een redelijke hoeveelheid en dat zou bij heet weer kunnen inbranden. Maar dat komt maar hoogst zelden voor. Het moet dan ook gelijktijdig lang niet meer regenen.
De tijdelijke meeropbrengst vlak na afspoelen met water (in de zomer) is door de tijdelijke afkoeling van de panelen, niet door de reiniging.
Als je daar mee inzit, hoe dikwijls per jaar ga je dan je panelen gaan afkuisen?
Voor hetzelfde geld vliegt er vlak na je kuisbeurt terug een zwerm vogels over en tijdens de herfst ben je iedere dag bezig. Bladeren waaien of spoelen gewoon weg. Stuifmeel beïnvloed de productie nauwelijks.
De reclame die je ziet is voor reinigen van zonnepanelen dient maar een doel: de beurs van de onderhoudsfirma of verkoper van producten spijzen. Dat geld hou je beter zelf op zak.
Dat moet/mag ik ook elk jaar doen van mijn vrouw.David_DeWa schreef: ↑26 juli 2021, 20:43 Het enige wat ik één of twee keer per jaar doe is de groenaanslag op onderste rand verwijderen met regenwater en een zeemvel. Maar dat is meer om esthetische redenen. Je hebt er niet meer of minder opbrengst door.
Ik combineer dat met de jaarlijkse kuisbeurt van dakgoten en oversteken.
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

Gelukkig heb ik geen vrouw noch vriendin met rechten op de woning.
Anderzijds kom ik er niet met een jaarlijks onderhoud van de dakgoten en bladvangers over de aflopen.
Anderzijds kom ik er niet met een jaarlijks onderhoud van de dakgoten en bladvangers over de aflopen.
Advies is om er gewoon af te blijven!JorisvanderVeen schreef: ↑26 juli 2021, 17:40 Ik dacht aan vogelpoep of bladeren. Kunnen normale schoonmaakmiddelen worden gebruikt of moet je speciale kopen? Ik was een artikel aan het lezen over windturbines. Het artikel gaf aan dat er 3 tot 4 preventieve onderhoudsmomenten zijn. Hierdoor vroeg ik mij af als het bij zonnepanelen ook zo is.
Als je ze gaat afwassen, maak je meer kans om de toplaag te beschadigen.
Het wasproduct of spons of borstel doen meer kwaad dan goed!
Onderhoud is gewoon een manier om geld uit een installatie te kloppen!
-
JorisvanderVeen
- Newbie

- Contacteer:
Ik snap wat jullie daar zeggen. Ik had ook mijn twijfels om schoonmaakmiddelen op zonnepanelen te gebruiken. Nu is het wat duidelijker. Jullie hebben wel gelijk over die reclames. Ik moet wel een idioot zijn geweest om erin te trappen.