Tesla Motors
TIP
Re: Tesla Motors
sorry foutje moet 4000 usd zijn ipv 2000 usdelibar schreef: ↑22 januari 2021, 08:21Het aandeel Tesla is veel te duur ,het bedrijf is opgeblazen en het aandeel staat niet in verhouding met de winsten die Tesla maakt.dreamy schreef: ↑18 januari 2021, 15:45 Voorlopig heeft Tesla nog een combinatie van troeven waar de concurrentie alleen maar achteraan holt :
1) de uitstraling en de hype rond het merk TESLA
2) schaal en technologie op het vlak van batterijen (incl. de ontwikkeling van goedkopere batterijen tegen 2023)
3) sterke positie op het vlak van autonoom rijden (met mogelijke uitrol richting taxi's)
4) GIGA fabrieken die misschien (nog) niet de hoogste kwaliteit halen, maar die ook niet afgeslankt moeten worden zoals bij de meeste concurrenten
Het grootste risico voor het aandeel is IMHO de opkomst van de concurrentie waarbij vroeg of laat hoe dan ook gesnoeid zal moeten worden in die torenhoge groeiverwachtingen rond dit aandeel.
Veel te duur een prijs van 400 usd is voor het aandeel kan nog net ,voor de toekomst ,maar krijgen ook steeds meer concurrentie van andere merken.
Niet vergeten, aandeel is gesplitst in 5 en is nu ongeveer 2000 usd waard onbegrijpelijk eigenlijk .
Misschien kan aandeel nog even verder stijgen maar daarna komt de afgrond zonder meer.
Toekomst geeft het bedrijf zeker maar niet aan deze aandeel prijzen.
Re: Tesla Motors
Ik zag een paar dagen geleden een artikel in de Wall Street Journal over Volkswagen en hun ontwikkeling van de ID.3 als antwoord op Tesla. Volgens dit artikel is VW er niet in geslaagd om Tesla te evenaren en zal het nog zeker tot 2024 duren voor VW op gelijke hoogte zou kunnen komen op het vlak van batterijtechnologie en software.
Intussen staat Tesla ook niet stil, dus het zou wel eens heel wat langer kunnen gaan duren.
https://www.wsj.com/articles/how-volksw ... 1611073974
Intussen staat Tesla ook niet stil, dus het zou wel eens heel wat langer kunnen gaan duren.

https://www.wsj.com/articles/how-volksw ... 1611073974
Re: Tesla Motors
Dat is misschien wel waar maar Tesla is veel duurder ook in aankoop en volkswagen is betrouwbaarder ook.dreamy schreef: ↑22 januari 2021, 11:00 Ik zag een paar dagen geleden een artikel in de Wall Street Journal over Volkswagen en hun ontwikkeling van de ID.3 als antwoord op Tesla. Volgens dit artikel is VW er niet in geslaagd om Tesla te evenaren en zal het nog zeker tot 2024 duren voor VW op gelijke hoogte zou kunnen komen op het vlak van batterijtechnologie en software.
Intussen staat Tesla ook niet stil, dus het zou wel eens heel wat langer kunnen gaan duren.![]()
https://www.wsj.com/articles/how-volksw ... 1611073974
Re: Tesla Motors
Over Tesla is zeker iets te zeggen, wij belgen/Europeanen stellen andere eisen aan auto's en hun afwerking, zeker de binnen afwerking.
In de US vinden ze het bvb normaal dat heel het dashboard harde plastiek is ook in een auto die 80.000 kost.
In EU is dat niet zo, Dacia en andere merken of auto's van 20 a 25.000 hebben minderwaardig materiaal.
Maar duurdere auto's zijn bij ons veel mooier afgewerkt.
PS: ik wel eens in de US, heb daar laatst een Ford Focus gereden!
De binnenkant is dus helemaal anders dan de Focus bij ons, de buitenkant is gelijk.
Dus in de US liggen ze daar niet wakker van die minder kwaliteit.
ID3 had serieuze software problemen, geen idee of die nu allemaal opgelost zijn.
VW weet wel hoe je auto's moet maken, maar die ID3 is veel minderwaardiger afgewerkt dan bvb een golf, check het maar.
In de US vinden ze het bvb normaal dat heel het dashboard harde plastiek is ook in een auto die 80.000 kost.
In EU is dat niet zo, Dacia en andere merken of auto's van 20 a 25.000 hebben minderwaardig materiaal.
Maar duurdere auto's zijn bij ons veel mooier afgewerkt.
PS: ik wel eens in de US, heb daar laatst een Ford Focus gereden!
De binnenkant is dus helemaal anders dan de Focus bij ons, de buitenkant is gelijk.
Dus in de US liggen ze daar niet wakker van die minder kwaliteit.
ID3 had serieuze software problemen, geen idee of die nu allemaal opgelost zijn.
VW weet wel hoe je auto's moet maken, maar die ID3 is veel minderwaardiger afgewerkt dan bvb een golf, check het maar.
Re: Tesla Motors
Ik heb het artikel achter de link niet helemaal kunnen lezen, want daarvoor moet je lid worden, maar wat ik ervan heb kunnen lezen gaat over software-problemen met de VW. Tesla heeft daar evengoed problemen mee. Google "phantom braking Tesla" maar eens, en verwonder je over zelfstandige noodstops zonder aanleiding...De modellen van Tesla die daar (nog steeds) last van hebben zijn trouwens al jaren in productie. De ID.3 werd net voorgesteld.dreamy schreef: ↑22 januari 2021, 11:00 Ik zag een paar dagen geleden een artikel in de Wall Street Journal over Volkswagen en hun ontwikkeling van de ID.3 als antwoord op Tesla. Volgens dit artikel is VW er niet in geslaagd om Tesla te evenaren en zal het nog zeker tot 2024 duren voor VW op gelijke hoogte zou kunnen komen op het vlak van batterijtechnologie en software.
Intussen staat Tesla ook niet stil, dus het zou wel eens heel wat langer kunnen gaan duren.![]()
https://www.wsj.com/articles/how-volksw ... 1611073974
Sta mij toe de onpartijdigheid van een amerikaanse krant over een amerikaans product in vergelijking met een duits product in twijfel te trekken...
Re: Tesla Motors
Blijkbaar zijn de oorspronkelijke doelen voor de ID.3 niet bereikt. Inferieure batterijtechnologie en software zijn natuurlijk niet onbelangrijk bij elektrische auto's...
-
- Hero Member
- Berichten: 783
- Lid geworden op: 27 dec 2013
- Contacteer:
Re: Tesla Motors
Problemen met software zijn nu eenmaal de heilige graal - stilaan is de helft van de economie daarop gebaseerd.
Ik hoop alleen dat het geen onderdeel van het business model wordt, of mss net wel - VW aan een k/w van Microsoft ...
Haalbare kaart volgens mij, mits de juiste afspraken binnen de sector: U moet de wagen updaten, anders bieden wij geen ondersteuning meer, u kan deze helaas niet kopen maar enkel huren.

Ik hoop alleen dat het geen onderdeel van het business model wordt, of mss net wel - VW aan een k/w van Microsoft ...
Haalbare kaart volgens mij, mits de juiste afspraken binnen de sector: U moet de wagen updaten, anders bieden wij geen ondersteuning meer, u kan deze helaas niet kopen maar enkel huren.

Re: Tesla Motors
Ik denk dat je daar de spijker op de kop slaat. Niet VW, maar Tesla verdient hierdoor een k/w van een techbedrijf.contextbinder schreef: ↑22 januari 2021, 13:14 Ik hoop alleen dat het geen onderdeel van het business model wordt, of mss net wel - VW aan een k/w van Microsoft ...
Haalbare kaart volgens mij, mits de juiste afspraken binnen de sector: U moet de wagen updaten, anders bieden wij geen ondersteuning meer, u kan deze helaas niet kopen maar enkel huren.
Die updates bleken ook een probleem voor VW, met name omdat ze dat ook graag online wilden doen, zoals dat bij Tesla al een tijd het geval is...

Re: Tesla Motors
OTA is de 2de stap in de software bij VW. De Eerste stap was eigenlijk geen update, lijkt me eerder dat men de oude wist & de nieuwe erop zet. De meeste problemen zijn reeds opgelost lijkt me. Vanaf heden zou het dan OTA gaan. Software gaat nu veel vlotter, spraakassistent lijkt ook beter te gaan (wel nog geen siri of google niveau)dreamy schreef: ↑22 januari 2021, 14:53Ik denk dat je daar de spijker op de kop slaat. Niet VW, maar Tesla verdient hierdoor een k/w van een techbedrijf.contextbinder schreef: ↑22 januari 2021, 13:14 Ik hoop alleen dat het geen onderdeel van het business model wordt, of mss net wel - VW aan een k/w van Microsoft ...
Haalbare kaart volgens mij, mits de juiste afspraken binnen de sector: U moet de wagen updaten, anders bieden wij geen ondersteuning meer, u kan deze helaas niet kopen maar enkel huren.
Die updates bleken ook een probleem voor VW, met name omdat ze dat ook graag online wilden doen, zoals dat bij Tesla al een tijd het geval is...![]()
@WSJ artikel; ik heb het niet gelezen, maar het is wel een feit dat de Tesla model 3 nog voorligt op z'n concurrenten.
Tesla ivg met ID.3
- pakweg 15% efficiënter is; dat ligt niet gewoon aan de batterij maar aan de drivetrain/motor/gewicht/...
Op cell-niveau is de energy density van LG z'n NCM712 gelijkwaardig aan de NCA van Panasonic. Tesla gebruikt dan ook zelf de NCM811 van LG in China voor de model 3 LR/performance. (maar ook deze batterij laadt 'iets' trager dan de NCA)
- een stuk sneller laadt, zeker bij kouder weer lijkt de ID.3 (lichtjes) last te hebben van trager laden -> 'coldgate'
- de software op de Tesla is nu eenmaal razendsnel. & de auto pilot is stukken beter dan die 'pro pilot'? van VW. Al is phantom braking inderdaad toch een issue.
de ID.3 heeft dan weer bvb wel een achteruitrijcamera die niet vuil wordt (gemonteerd achter VW logo).
& ondanks de matige afwerking in de ID.3 is de algemene kwaliteit wel een stuk beter
- geluidsisolatie
- lichten (toch ook belangrijk voor veiligheid)
- demping/rijcomfort
- geen 'panel gaps'
De head-up display is overigens ook een wel een leuke feature bij de ID.
ID.4 is ook wel een stuk beter afgewerkt op het eerste zicht.
Re: Tesla Motors
Zo zie je maar, je koopt een aandeel en je zit ineens ook in de bitcoins!!
Vraag mij af of ze dit ook op hun balans gaan zetten?
Tesla verdient meest aan bitcoin
(ABM FN-Dow Jones) Tesla heeft meer verdiend aan zijn recente investering in bitcoin dan aan alle auto's die het in 2020 verkocht. Dit menen analisten van Wedbush.
Eerder dit jaar onthulde Tesla dat het 1,5 miljard dollar investeerde in bitcoin en dat het overweegt om de bitcoin als betaalmiddel voor zijn auto's te gaan accepteren.
Volgens analist Dan Ives leverde deze investering nu al meer dan 1 miljard dollar aan winst op, op papier uiteraard.
'Op basis van onze berekeningen, schatten wij dat Tesla tot nog toe grofweg 1 miljard dollar aan winst maakte in de afgelopen maand… Om dit in perspectief te plaatsen, Tesla ligt op koers om meer te verdienen aan zijn investering in bitcoin dan aan de verkoop van zijn auto's in heel 2020', schreef Ives dit weekend.
Vraag mij af of ze dit ook op hun balans gaan zetten?
Tesla verdient meest aan bitcoin
(ABM FN-Dow Jones) Tesla heeft meer verdiend aan zijn recente investering in bitcoin dan aan alle auto's die het in 2020 verkocht. Dit menen analisten van Wedbush.
Eerder dit jaar onthulde Tesla dat het 1,5 miljard dollar investeerde in bitcoin en dat het overweegt om de bitcoin als betaalmiddel voor zijn auto's te gaan accepteren.
Volgens analist Dan Ives leverde deze investering nu al meer dan 1 miljard dollar aan winst op, op papier uiteraard.
'Op basis van onze berekeningen, schatten wij dat Tesla tot nog toe grofweg 1 miljard dollar aan winst maakte in de afgelopen maand… Om dit in perspectief te plaatsen, Tesla ligt op koers om meer te verdienen aan zijn investering in bitcoin dan aan de verkoop van zijn auto's in heel 2020', schreef Ives dit weekend.
Re: Tesla Motors
Die winst uit bitcoin is natuurlijk virtueel, en kan even snel terug een verlies worden. Winst uit verkoop van wagens is definitief.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
-
- Verbannen Gebruiker
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 07 jan 2021
Re: Tesla Motors
Het is een asset, dus moet het op de balans en winst/verlies rekening.
De waardering zal niet eenvoudig zijn.
Ik weet niet of het gezond is voor een bedrijf.Tesla verdient meest aan bitcoin
(ABM FN-Dow Jones) Tesla heeft meer verdiend aan zijn recente investering in bitcoin dan aan alle auto's die het in 2020 verkocht. Dit menen analisten van Wedbush.
Het is alsof een bedrijf dat alle inkomsten en uitgaven in euro heeft, begint te speculeren met de dollar.
Zeggen dat je iets overweegt, is geen leugen. Maar of ze dat ernstig menen?Eerder dit jaar onthulde Tesla dat het 1,5 miljard dollar investeerde in bitcoin en dat het overweegt om de bitcoin als betaalmiddel voor zijn auto's te gaan accepteren.
Lijkt eerder een manier om de BTC omhoog te praten.
Een ander productie bedrijf zou zwaar afgestraft worden, als hun winst zo gemaakt wordt.Volgens analist Dan Ives leverde deze investering nu al meer dan 1 miljard dollar aan winst op, op papier uiteraard.
'Op basis van onze berekeningen, schatten wij dat Tesla tot nog toe grofweg 1 miljard dollar aan winst maakte in de afgelopen maand… Om dit in perspectief te plaatsen, Tesla ligt op koers om meer te verdienen aan zijn investering in bitcoin dan aan de verkoop van zijn auto's in heel 2020', schreef Ives dit weekend.
Voor "visionair" Musk passeert dat allemaal.
De kruik gaat zolang te water ...
-
- Newbie
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 19 mar 2020
- Contacteer:
Re: Tesla Motors
De regels voor de balansrekeningen zijn als volgt:amturingas schreef: ↑22 februari 2021, 08:53Het is een asset, dus moet het op de balans en winst/verlies rekening.
De waardering zal niet eenvoudig zijn.
Ik weet niet of het gezond is voor een bedrijf.Tesla verdient meest aan bitcoin
(ABM FN-Dow Jones) Tesla heeft meer verdiend aan zijn recente investering in bitcoin dan aan alle auto's die het in 2020 verkocht. Dit menen analisten van Wedbush.
Het is alsof een bedrijf dat alle inkomsten en uitgaven in euro heeft, begint te speculeren met de dollar.
Zeggen dat je iets overweegt, is geen leugen. Maar of ze dat ernstig menen?Eerder dit jaar onthulde Tesla dat het 1,5 miljard dollar investeerde in bitcoin en dat het overweegt om de bitcoin als betaalmiddel voor zijn auto's te gaan accepteren.
Lijkt eerder een manier om de BTC omhoog te praten.
Een ander productie bedrijf zou zwaar afgestraft worden, als hun winst zo gemaakt wordt.Volgens analist Dan Ives leverde deze investering nu al meer dan 1 miljard dollar aan winst op, op papier uiteraard.
'Op basis van onze berekeningen, schatten wij dat Tesla tot nog toe grofweg 1 miljard dollar aan winst maakte in de afgelopen maand… Om dit in perspectief te plaatsen, Tesla ligt op koers om meer te verdienen aan zijn investering in bitcoin dan aan de verkoop van zijn auto's in heel 2020', schreef Ives dit weekend.
Voor "visionair" Musk passeert dat allemaal.
De kruik gaat zolang te water ...
- Als Tesla virtueel winst maakt op bitcoin -> dan mogen deze winsten niet mee opgenomen worden in de cijfers
- Als Tesla virtueel verlies maakt op bitcoin -> dan moeten deze verliezen wel mee opgenomen worden
Dus puur boekhoudkundig gezien kan het enkel maar negatief zijn op korte termijn.
Het is echter ook niet aangekocht om op korte termijn winsten op te maken, het is aangekocht als 'veilige haven' voor het cash geld.
Tesla - Alphabet A - Aperam - Basic Fit - Recticel - Alfen - Illumina - Invitae - Palo Alto - Barco
Re: Tesla Motors
Wat de media schrijft is niet altijd correct héamturingas schreef: ↑22 februari 2021, 08:53Een ander productie bedrijf zou zwaar afgestraft worden, als hun winst zo gemaakt wordt.Volgens analist Dan Ives leverde deze investering nu al meer dan 1 miljard dollar aan winst op, op papier uiteraard.
'Op basis van onze berekeningen, schatten wij dat Tesla tot nog toe grofweg 1 miljard dollar aan winst maakte in de afgelopen maand… Om dit in perspectief te plaatsen, Tesla ligt op koers om meer te verdienen aan zijn investering in bitcoin dan aan de verkoop van zijn auto's in heel 2020', schreef Ives dit weekend.
Voor "visionair" Musk passeert dat allemaal.
De kruik gaat zolang te water ...

Tesla heeft een brutomarge van 25,6% op hun wagens.
BMW/Daimler zitten rond 20%, ford & GM zitten nog een stuk lager (17 & 13%).
Tesla heeft z'n prijzen onlangs alweer met 1000USD verlaagd in USA.
Vergeet ook niet dat de prijzen van Tesla's in Europa serieus gaan dalen vanaf men deze uit Berlijn kan leveren.
Het feit dat hun nettowinst een stuk lager uitkomt is vanwege de hoge R&D & growth-capex. Welke autofabrikant kan 30à50% groei per jaar bekostigen?
-
- Verbannen Gebruiker
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 07 jan 2021
Re: Tesla Motors
Ja, alleen Tesla. Maar ooit zal Tesla op de gewone manier moeten winst maken. Ze kunnen niet eeuwig anticiperen op toekomstige winsten. Of de winst zal komen van auto's, batterijen, ruimtevaart, ... heeft geen belang. Maar het moet ergens van komen.Umi schreef: ↑22 februari 2021, 10:43Wat de media schrijft is niet altijd correct héamturingas schreef: ↑22 februari 2021, 08:53
Een ander productie bedrijf zou zwaar afgestraft worden, als hun winst zo gemaakt wordt.
Voor "visionair" Musk passeert dat allemaal.
De kruik gaat zolang te water ...![]()
Tesla heeft een brutomarge van 25,6% op hun wagens.
BMW/Daimler zitten rond 20%, ford & GM zitten nog een stuk lager (17 & 13%).
Tesla heeft z'n prijzen onlangs alweer met 1000USD verlaagd in USA.
Vergeet ook niet dat de prijzen van Tesla's in Europa serieus gaan dalen vanaf men deze uit Berlijn kan leveren.
Het feit dat hun nettowinst een stuk lager uitkomt is vanwege de hoge R&D & growth-capex. Welke autofabrikant kan 30à50% groei per jaar bekostigen?
Ooit zal Tesla moeten bewijzen dat al die R&D een gigantisch concurrentievoordeel oplevert en dat voor vele jaren.
Hier artikel van Reuters van begin januari.
De market cap van Tesla is enorm. Maar het aantal verkochte auto's is heel klein. Ooit zal het aantal verkochte auto's moeten volgen.
Tesla market cap surpasses next five largest automotive companies combined
By editor on Jan 7, 2021
Skyrocketing shares put market cap at well over $700 bn, larger than any other auto manufacturer giant, and more than the combined value of Toyota, Volkswagen, Daimler, GM, BMW, Honda, Hyundai, Fiat Chrysler and Ford
Tesla’s share value has been on a tear, making it the world’s most valuable car company in terms of market cap. At the time of writing this market cap had reached $758 billion. This represents a 1,200% increase since January 2019 and more than 700% over the course of 2020 and makes it more valuable than the next five largest automotive manufacturers combined, including some of the world’s largest, such as Toyota, Volkswagen, and Daimler.
This market valuation comes despite the fact that Tesla is a relative minnow in its total production levels. In 2020 it produced just shy of 500,000 vehicles. Although this is more than Wall Street targets, and the most for any electric vehicle brand in the world, it pales in comparison to the largest players which Tesla dominates in terms of total stock value. Toyota, for example made 828,066 vehicles in the month of November alone. Volkswagen made just under 11 million in 2019, with plans to invest 73 billion euros ($86 billion) up to 2025 and a goal to produce 26 million electric cars before 2030. A report for RBC Capital Markets said that it expects Tesla to reach a production level of 1.7 million vehicles per year in 2025.
For context, around 14.5 million vehicles were estimated to have been sold in the US market alone in 2020.