Tesla Motors
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Tesla Motors
woodenhome schreef: ↑22 februari 2021, 10:20 Het is echter ook niet aangekocht om op korte termijn winsten op te maken
Ik zie hier vooral beweringen van Musk in om de BTC omhoog te praten.Het is aangekocht als 'veilige haven' voor het cash geld.
Als over 2 weken BTC 100.000 waard is, zal Musk misschien tweeten dat de bitcoins ondertussen weer verkocht zijn.
En hop. Bitcoin weer naar beneden tot Musk tweet dat hij ondertussen weer bitcoin gekocht heeft. En hop, bitcoin weer omhoog.
Als een ander beursgenoteerd bedrijf zoiets zou proberen, krijgen ze alle marktautoriteiten over zich heen.
De prijs over 3-4 jaar voor het maken van al die batterijen zal dan zo fel gezakt zijn dat tesla met een veel grotere winstmarge gaat zitten dan alle andere automakers die wat 3-4jaar achter zijn op Tesla. Ook moet ge denken dat elke "verbrandingsmotor" fabrikant nog overal garages heeft, terwijl met Tesla alles gebeurd zonder ook maar naar de garage te gaan als er iets is met de software/updates, die marges van Tesla gaan een pak de lucht in over 3-5jaar ...amturingas schreef: ↑22 februari 2021, 10:58Ja, alleen Tesla. Maar ooit zal Tesla op de gewone manier moeten winst maken. Ze kunnen niet eeuwig anticiperen op toekomstige winsten. Of de winst zal komen van auto's, batterijen, ruimtevaart, ... heeft geen belang. Maar het moet ergens van komen.Umi schreef: ↑22 februari 2021, 10:43
Wat de media schrijft is niet altijd correct hé![]()
Tesla heeft een brutomarge van 25,6% op hun wagens.
BMW/Daimler zitten rond 20%, ford & GM zitten nog een stuk lager (17 & 13%).
Tesla heeft z'n prijzen onlangs alweer met 1000USD verlaagd in USA.
Vergeet ook niet dat de prijzen van Tesla's in Europa serieus gaan dalen vanaf men deze uit Berlijn kan leveren.
Het feit dat hun nettowinst een stuk lager uitkomt is vanwege de hoge R&D & growth-capex. Welke autofabrikant kan 30à50% groei per jaar bekostigen?
Ooit zal Tesla moeten bewijzen dat al die R&D een gigantisch concurrentievoordeel oplevert en dat voor vele jaren.
Hier artikel van Reuters van begin januari.
De market cap van Tesla is enorm. Maar het aantal verkochte auto's is heel klein. Ooit zal het aantal verkochte auto's moeten volgen.
Tesla market cap surpasses next five largest automotive companies combined
By editor on Jan 7, 2021
Skyrocketing shares put market cap at well over $700 bn, larger than any other auto manufacturer giant, and more than the combined value of Toyota, Volkswagen, Daimler, GM, BMW, Honda, Hyundai, Fiat Chrysler and Ford
Tesla’s share value has been on a tear, making it the world’s most valuable car company in terms of market cap. At the time of writing this market cap had reached $758 billion. This represents a 1,200% increase since January 2019 and more than 700% over the course of 2020 and makes it more valuable than the next five largest automotive manufacturers combined, including some of the world’s largest, such as Toyota, Volkswagen, and Daimler.
This market valuation comes despite the fact that Tesla is a relative minnow in its total production levels. In 2020 it produced just shy of 500,000 vehicles. Although this is more than Wall Street targets, and the most for any electric vehicle brand in the world, it pales in comparison to the largest players which Tesla dominates in terms of total stock value. Toyota, for example made 828,066 vehicles in the month of November alone. Volkswagen made just under 11 million in 2019, with plans to invest 73 billion euros ($86 billion) up to 2025 and a goal to produce 26 million electric cars before 2030. A report for RBC Capital Markets said that it expects Tesla to reach a production level of 1.7 million vehicles per year in 2025.
For context, around 14.5 million vehicles were estimated to have been sold in the US market alone in 2020.
Aandelen : AD - AGS - LGEN - LSEG - TSCO - WKL
-
- Newbie
- Contacteer:
Het probleem met analisten en dergelijke artikels en voorspellingen is.... dat ze altijd grandioos fout zijn en de groei van een bedrijf niet kunnen inschatten. 5 jaar geleden werd er bijvoorbeeld gelachen met de 500.000 auto's doelstelling in 2020 omdat het absoluut onrealistisch en onhaalbaar zou zijn. Ze hebben het gehaald en dat tijdens een pandemie waarbij alle autobedrijven grote achteruitgang hebben geboekt.amturingas schreef: ↑22 februari 2021, 10:58Ja, alleen Tesla. Maar ooit zal Tesla op de gewone manier moeten winst maken. Ze kunnen niet eeuwig anticiperen op toekomstige winsten. Of de winst zal komen van auto's, batterijen, ruimtevaart, ... heeft geen belang. Maar het moet ergens van komen.Umi schreef: ↑22 februari 2021, 10:43
Wat de media schrijft is niet altijd correct hé![]()
Tesla heeft een brutomarge van 25,6% op hun wagens.
BMW/Daimler zitten rond 20%, ford & GM zitten nog een stuk lager (17 & 13%).
Tesla heeft z'n prijzen onlangs alweer met 1000USD verlaagd in USA.
Vergeet ook niet dat de prijzen van Tesla's in Europa serieus gaan dalen vanaf men deze uit Berlijn kan leveren.
Het feit dat hun nettowinst een stuk lager uitkomt is vanwege de hoge R&D & growth-capex. Welke autofabrikant kan 30à50% groei per jaar bekostigen?
Ooit zal Tesla moeten bewijzen dat al die R&D een gigantisch concurrentievoordeel oplevert en dat voor vele jaren.
Hier artikel van Reuters van begin januari.
De market cap van Tesla is enorm. Maar het aantal verkochte auto's is heel klein. Ooit zal het aantal verkochte auto's moeten volgen.
Tesla market cap surpasses next five largest automotive companies combined
By editor on Jan 7, 2021
Skyrocketing shares put market cap at well over $700 bn, larger than any other auto manufacturer giant, and more than the combined value of Toyota, Volkswagen, Daimler, GM, BMW, Honda, Hyundai, Fiat Chrysler and Ford
Tesla’s share value has been on a tear, making it the world’s most valuable car company in terms of market cap. At the time of writing this market cap had reached $758 billion. This represents a 1,200% increase since January 2019 and more than 700% over the course of 2020 and makes it more valuable than the next five largest automotive manufacturers combined, including some of the world’s largest, such as Toyota, Volkswagen, and Daimler.
This market valuation comes despite the fact that Tesla is a relative minnow in its total production levels. In 2020 it produced just shy of 500,000 vehicles. Although this is more than Wall Street targets, and the most for any electric vehicle brand in the world, it pales in comparison to the largest players which Tesla dominates in terms of total stock value. Toyota, for example made 828,066 vehicles in the month of November alone. Volkswagen made just under 11 million in 2019, with plans to invest 73 billion euros ($86 billion) up to 2025 and a goal to produce 26 million electric cars before 2030. A report for RBC Capital Markets said that it expects Tesla to reach a production level of 1.7 million vehicles per year in 2025.
For context, around 14.5 million vehicles were estimated to have been sold in the US market alone in 2020.
Meeste analisten lopen achter de feiten aan -> zij die zeiden dat Tesla overgewaardeerd was aan €50 (en eerder een waarde van €40 ofzo erop plakken) zeggen nu dat Tesla overgewaardeerd is aan €800 (en nu een waarde van €400 a €600 op plakken) -> dus ze zaten er 1000 tot 1500% naast??
Zo ook bijvoorbeeld het artikel wat aangehaald wordt.. 1,7 miljoen voertuigen in 2025.. Dan kan je beter stoppen met voorspellingen en artikels. Het zal eerder 4 a 5 miljoen zijn en helemaal doorgroeien tot 20 miljoen in 2030, dat is alleszins wat ik denk en is mijn mening.
Tesla - Alphabet A - Aperam - Basic Fit - Recticel - Alfen - Illumina - Invitae - Palo Alto - Barco
-
- Newbie
- Contacteer:
Vanwaar komt die veronderstelling? Heeft Musk ooit iets gedaan die uw 'voorspelling' kan bekrachtigen? wat als ze niet verkopen aan €100.000? wat als ze niet verkopen aan €300.000? Je kan zien wat je wilt, je moet met feiten afkomen.amturingas schreef: ↑22 februari 2021, 11:07woodenhome schreef: ↑22 februari 2021, 10:20 Het is echter ook niet aangekocht om op korte termijn winsten op te makenIk zie hier vooral beweringen van Musk in om de BTC omhoog te praten.Het is aangekocht als 'veilige haven' voor het cash geld.
Als over 2 weken BTC 100.000 waard is, zal Musk misschien tweeten dat de bitcoins ondertussen weer verkocht zijn.
En hop. Bitcoin weer naar beneden tot Musk tweet dat hij ondertussen weer bitcoin gekocht heeft. En hop, bitcoin weer omhoog.
Als een ander beursgenoteerd bedrijf zoiets zou proberen, krijgen ze alle marktautoriteiten over zich heen.
Tesla - Alphabet A - Aperam - Basic Fit - Recticel - Alfen - Illumina - Invitae - Palo Alto - Barco
-
- Verbannen Gebruiker
Over de toekomst kan ik geen feiten geven.woodenhome schreef: ↑22 februari 2021, 11:21
Vanwaar komt die veronderstelling? Heeft Musk ooit iets gedaan die uw 'voorspelling' kan bekrachtigen? wat als ze niet verkopen aan €100.000? wat als ze niet verkopen aan €300.000? Je kan zien wat je wilt, je moet met feiten afkomen.
Over het verleden wel. Chronologisch:
Feit: Musk koopt 1,5 miljard bitcoins, maar we weten dat niet.
Feit: Musk informeert de wereld dat hij in januari bitcoins heeft gekocht voor 1,5 miljard.
Feit: Bitcoin schiet omhoog, als reactie op dit nieuws.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik heb vandaag ook mijn mening gegeven.woodenhome schreef: ↑22 februari 2021, 11:19
Het probleem met analisten en dergelijke artikels en voorspellingen is.... dat ze altijd grandioos fout zijn en de groei van een bedrijf niet kunnen inschatten. 5 jaar geleden werd er bijvoorbeeld gelachen met de 500.000 auto's doelstelling in 2020 omdat het absoluut onrealistisch en onhaalbaar zou zijn. Ze hebben het gehaald en dat tijdens een pandemie waarbij alle autobedrijven grote achteruitgang hebben geboekt.
Meeste analisten lopen achter de feiten aan -> zij die zeiden dat Tesla overgewaardeerd was aan €50 (en eerder een waarde van €40 ofzo erop plakken) zeggen nu dat Tesla overgewaardeerd is aan €800 (en nu een waarde van €400 a €600 op plakken) -> dus ze zaten er 1000 tot 1500% naast??
Zo ook bijvoorbeeld het artikel wat aangehaald wordt.. 1,7 miljoen voertuigen in 2025.. Dan kan je beter stoppen met voorspellingen en artikels. Het zal eerder 4 a 5 miljoen zijn en helemaal doorgroeien tot 20 miljoen in 2030, dat is alleszins wat ik denk en is mijn mening.
Ik kreeg direct de reactie dat ik feiten moest geven

20 miljoen in 2030? Dat ziet er dan heel slecht uit voor Tesla.
De beurswaarde per verkochte auto is nu zowat 2 miljoen dollar.
20 miljoen auto's is veertig keer zoveel als 2020.
Beurswaarde per verkochte auto in 2030 is dan 50.000 dollar. Op voorwaarde dat de beurskoers van Tesla niet stijgt.
-
- Newbie
- Contacteer:
Is toch logisch? Tesla is een publiek bedrijf, ze moeten dat rapporteren....amturingas schreef: ↑22 februari 2021, 11:29Over de toekomst kan ik geen feiten geven.woodenhome schreef: ↑22 februari 2021, 11:21
Vanwaar komt die veronderstelling? Heeft Musk ooit iets gedaan die uw 'voorspelling' kan bekrachtigen? wat als ze niet verkopen aan €100.000? wat als ze niet verkopen aan €300.000? Je kan zien wat je wilt, je moet met feiten afkomen.
Over het verleden wel. Chronologisch:
Feit: Musk koopt 1,5 miljard bitcoins, maar we weten dat niet.
Feit: Musk informeert de wereld dat hij in januari bitcoins heeft gekocht voor 1,5 miljard.
Feit: Bitcoin schiet omhoog, als reactie op dit nieuws.
-
- Newbie
- Contacteer:
Je verwart enkele zaken met elkaar denk ik. Een beurswaarde is een valuatie die aan een bedrijf wordt toegekend waarbij ingeschat wordt hoeveel winst er gemaakt wordt over een periode rekening houdend met groei. Ik snap niet wat een beurswaarde per auto voor referentie kan hebben.... Stel dat Tesla inderdaad 20 miljoen auto's verkoopt aan een gemiddelde prijs van €35.000 en ze hebben een marge van 20% en de mutliple is 20 (allemaal enorm conservatief genomen dus), dan zou Tesla dus 1,4T beurswaarde hebben. -> is een verdubbeling van huidig terwijl ze 'een beurswaarde van €50.000 per geproduceerde auto hebben'. Tesla doet veeel meer dan auto's verkopen dus doe daar nog maar eens heel wat bij en dan zijn we ongeveer overeen aan het komen over de toekomstvisie.amturingas schreef: ↑22 februari 2021, 11:34Ik heb vandaag ook mijn mening gegeven.woodenhome schreef: ↑22 februari 2021, 11:19
Het probleem met analisten en dergelijke artikels en voorspellingen is.... dat ze altijd grandioos fout zijn en de groei van een bedrijf niet kunnen inschatten. 5 jaar geleden werd er bijvoorbeeld gelachen met de 500.000 auto's doelstelling in 2020 omdat het absoluut onrealistisch en onhaalbaar zou zijn. Ze hebben het gehaald en dat tijdens een pandemie waarbij alle autobedrijven grote achteruitgang hebben geboekt.
Ik kreeg direct de reactie dat ik feiten moest geven![]()
20 miljoen in 2030? Dat ziet er dan heel slecht uit voor Tesla.
De beurswaarde per verkochte auto is nu zowat 2 miljoen dollar.
20 miljoen auto's is veertig keer zoveel als 2020.
Beurswaarde per verkochte auto in 2030 is dan 50.000 dollar. Op voorwaarde dat de beurskoers van Tesla niet stijgt.
-
- Verbannen Gebruiker
Je bent ook een visionair! Jouw mening komt precies overeen met die van Muskwoodenhome schreef: ↑22 februari 2021, 11:19 Zo ook bijvoorbeeld het artikel wat aangehaald wordt.. 1,7 miljoen voertuigen in 2025.. Dan kan je beter stoppen met voorspellingen en artikels. Het zal eerder 4 a 5 miljoen zijn en helemaal doorgroeien tot 20 miljoen in 2030, dat is alleszins wat ik denk en is mijn mening.

But CEO Elon Musk wants to go much further – with an ambitious goal to produce 20 million cars per year by 2030.
Musk kan niet vertellen hoe hij de productie capaciteit ×40 kan doen in minder dan 10 jaar.
Als hij dat wil halen, moet hij nu aan een snel tempo fabrieken bijbouwen. Je zet geen fabriek neer die dan onmiddellijk op volle kruissnelheid is.
Er is nergens een plan om dat waar te maken.
Maar van Musk wordt dat allemaal geaccepteerd.
De gewone regels zijn blijkbaar niet van toepassing.
Niet vergeten dat het fabriceren en verkopen van auto's een verlieslatende activiteit is voor Tesla.woodenhome schreef: ↑22 februari 2021, 11:45 Je verwart enkele zaken met elkaar denk ik. Een beurswaarde is een valuatie die aan een bedrijf wordt toegekend waarbij ingeschat wordt hoeveel winst er gemaakt wordt over een periode rekening houdend met groei. Ik snap niet wat een beurswaarde per auto voor referentie kan hebben.... Stel dat Tesla inderdaad 20 miljoen auto's verkoopt aan een gemiddelde prijs van €35.000 en ze hebben een marge van 20% en de mutliple is 20 (allemaal enorm conservatief genomen dus), dan zou Tesla dus 1,4T beurswaarde hebben. -> is een verdubbeling van huidig terwijl ze 'een beurswaarde van €50.000 per geproduceerde auto hebben'. Tesla doet veeel meer dan auto's verkopen dus doe daar nog maar eens heel wat bij en dan zijn we ongeveer overeen aan het komen over de toekomstvisie.
Tesla is enkel winstgevend omdat het "regulatory credits" doorverkoopt aan andere automakers.
( zie bvb https://edition.cnn.com/2021/01/31/inve ... index.html)
"These guys are losing money selling cars. They're making money selling credits. And the credits are going away,"
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Om aan 20 miljoen te komen in 2030, moet de produktie van Tesla met zo'n 50% per jaar omhoog.amturingas schreef: ↑22 februari 2021, 11:48 Musk kan niet vertellen hoe hij de productie capaciteit ×40 kan doen in minder dan 10 jaar.
Als hij dat wil halen, moet hij nu aan een snel tempo fabrieken bijbouwen. Je zet geen fabriek neer die dan onmiddellijk op volle kruissnelheid is.
Met de nieuwe fabrieken in Berlijn en Texas gaat Tesla pijlsnel naar een produktiecapaciteit van 2 miljoen auto's in 2022, dus voorlopig lijken ze op schema te zitten, maar ik heb serieuze twijfels of ze die groei kunnen volhouden.
Het zal een giga challenge worden om voldoende kapitaal op te halen om die groei vol te houden en intussen zal de concurrentie alleen maar sterker worden de komende jaren.
Die R&D-kosten kunnen in de toekomst verdeeld worden over minder wagens. Hefboomeffect.amturingas schreef: ↑22 februari 2021, 10:58
Ja, alleen Tesla. Maar ooit zal Tesla op de gewone manier moeten winst maken. Ze kunnen niet eeuwig anticiperen op toekomstige winsten. Of de winst zal komen van auto's, batterijen, ruimtevaart, ... heeft geen belang. Maar het moet ergens van komen.
Capex zal ooit ook wel dalen, procentueel dan toch. Kijk naar Amazon, die maakten 20 jaar lang geen/amper winst. `
Over de marktcap/waardering heb ik het niet gehad.
Enfin toch. Zie hierboven; Tesla heeft de hoogste 'gross margins' in z'n segment.B7H4long schreef: ↑22 februari 2021, 13:50
Niet vergeten dat het fabriceren en verkopen van auto's een verlieslatende activiteit is voor Tesla.
Tesla is enkel winstgevend omdat het "regulatory credits" doorverkoopt aan andere automakers.
( zie bvb https://edition.cnn.com/2021/01/31/inve ... index.html)"These guys are losing money selling cars. They're making money selling credits. And the credits are going away,"
& die 'regulatory credits' horen er nu eenmaal bij. Wie een Tesla koopt in de USA krijgt ook geen 7000USD aan subsidies, terwijl je die wel krijgt voor bij de aankoop van een ander (EV) merk. Dus het verhaal heeft 2 kanten.
Musk zet steeds te strakke targets. Die 50% per jaar zie ik ook niet als haalbaar, maar zoals steeds zal hij er alles aan doen om dichtbij te komen.dreamy schreef: ↑22 februari 2021, 15:29Om aan 20 miljoen te komen in 2030, moet de produktie van Tesla met zo'n 50% per jaar omhoog.amturingas schreef: ↑22 februari 2021, 11:48 Musk kan niet vertellen hoe hij de productie capaciteit ×40 kan doen in minder dan 10 jaar.
Met de nieuwe fabrieken in Berlijn en Texas gaat Tesla pijlsnel naar een produktiecapaciteit van 2 miljoen auto's in 2022, dus voorlopig lijken ze op schema te zitten, maar ik heb serieuze twijfels of ze die groei kunnen volhouden.
Het zal een giga challenge worden om voldoende kapitaal op te halen om die groei vol te houden en intussen zal de concurrentie alleen maar sterker worden de komende jaren.
dat kapitaal ophalen is volgens mij niet meer nodig. Over 2020 was de FCF reeds + 2,7B (alsook in 2019) & als je ziet welke investeringen ze deden; Shanghai, Texas, Berlijn... +met de 12miljard die ze reeds aan de kant hebben staan komen ze ook heel ver.
Vergeet ook niet dat hun R&D-kost steeds over meer auto's gaat gespreid worden in de toekomst.
Over de waardering van Tesla; die staat of valt met hun 'robo-taxi' (full self driving)
-
- Verbannen Gebruiker
Musk is altijd een optimist. En dat is goed. Een ondernemer die geen optimist is, kan nooit een vernieuwend bedrijf uit de grond stampen. Wie alleen denkt aan wat er verkeerd kan lopen, wordt zo overdonderd dat hij er niet eens aan begint.
Als er vertraging is, is het ook niet erg. Als het gemakkelijk was, had iemand het al lang voorgedaan.
Voorlopig komt Musk nog overal mee weg. Aandeelhouders zijn geduldig. En als de beurskoersen stijgen, dan is dat prima.
"Next year for sure, we will have over a million robotaxis on the road," said Musk on October 21, 2019. "The fleet wakes up with an over-the-air update. That's all it takes."