Tesla Motors
TIP
Re: Tesla Motors
Die huidige bestelling van de cybertruck toch ook met wat zout nemen.
Met 100 USD (die refundable is, als je annulleert) kan je een bestelling zetten. Als ik stock van Tesla zou hebben zou ik toch ook wel 100 dollar inzetten om het wat beter te laten ogen. Daarnaast zullen dealers toch moeten minstens 1tje hebben als showroom model / testrit mee te maken?
Met 100 USD (die refundable is, als je annulleert) kan je een bestelling zetten. Als ik stock van Tesla zou hebben zou ik toch ook wel 100 dollar inzetten om het wat beter te laten ogen. Daarnaast zullen dealers toch moeten minstens 1tje hebben als showroom model / testrit mee te maken?
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
ChrisHuys schreef: ↑24 november 2019, 00:01Spruitekop schreef: ↑22 november 2019, 17:29 Diegene die verantwoordelijk is voor het glas zal wel op het matje mogen komen, ik denk dat er daar véél minder gaat gelachen worden.
Wie koopt nu zoiets? Zeker geen prepper, en voor het esthetische moet je het ook niet doen.
$40.000, dus als die naar hier komt is dat 60.000€ voor een overmaats sardienenblik. No thanks!
Elon Musk
146k Cybertruck orders so far, with 42% choosing dual, 41% tri & 17% single motor.
Hoe gaan ze dat ooit gemaakt krijgen!
leveringsdata 2026 of zoiets?
BYD is niet zo zeer gekend voor z'n vrachtwagens, wel om z'n E-busses (& auto's uiteraard). Het hoofdkantoor van BYD ligt in Shenzhen. Niet toevallig rijden daar + 16.000 E-busses rond (Het leger bussen van de Lijn is amper 2240 stuks groot volgens Wiki)& zo'n 22.000 E-taxi's. Uiteraard zwaar gesubsidieerd. Ze hebben al meer dan 50.000 E-busses verkocht wereldwijd. En 30 andere grote Chinese steden zouden volgen tegen 2020 (99% van de E-busses rijdt in China). De verkoop van E-trucks moet nog loskomen.jonie schreef: ↑24 november 2019, 10:53 Deze Tesla Cybertruck, dient niet om grote verkoop aantallen te maken, maar dient om nieuwe investeerders aan te trekken, anders kan het de verdere ontwikkelingen o.a. van zijn vrachtwagens, niet meer betalen….
https://www.cnbc.com/video/2019/11/22/t ... stock.html
Ab-Inbev, koopt alvast, voor zijn vestigingen in de USA,
• 800 brandstofcel vrachtwagens van Nicola Company USA (met Noorse Nel asa brandstofcellen)
• 21 batterij vrachtwagens /bestelwagens, van het Chinese Byd Motor, de grootste producent van elektrische voertuigen (auto’s en vrachtwagens) ter wereld (veel meer als Tesla….)
https://www.forbes.com/sites/lianeyvkof ... 0156af6cbe
https://www.bloomberg.com/news/features ... like-tesla
De verkoop van EV's is wel fors aan het slabakken in China sinds de verlaging van subsidies in juni, dus ook BYD voelt dit fors & de verkoopcijfers vallen fors terug het laatste kwartaal, terwijl die van Tesla blijven stijgen & als hun plant in China gaat produceren, zie ik die ook fors marktaandeel nemen. Waarom? ->
De batterijtechnologie van Tesla (& ook NMC producers) staat (voorlopig) verder dan die van BYD, die vooral aanhanger is/was van LiFePO4.
Kort gezegd is die techniek goedkoper qua grondstoffen, veiliger & in de meeste gevallen heeft/had deze ook een betere lifecycle, ...maar met een lagere 'energy density' & net die laatste moet fors de hoogte voor een betere efficiëntie . Men streeft naar een zo hoog mogelijke 'Wh/kg & Wh/L' -> minder gewicht/volume = minder verbruik en/of longer range & dus lagere cost of ownership.
vergelijk bvb. de powerwall van Tesla met de B-box van BYD 114kg vs. 194kg voor +- dezelfde 14kWh.
https://www.tesla.com/nl_BE/powerwall?redirect=no
https://www.mg-solar-shop.com/media/pdf ... OX%20L.pdf
In deze is de grootte van het systeem van ondergeschikt belang, gezien het stationair is (tenzij plaatsgebrek uiteraard).
De technologie van BYD zie ik dus eerder als een goede optie voor ESS (energy storage solutions). Daar is de Wh/kg of /L minder van belang, maar wel de betrouwbaarheid & lifecycle.
Al zal de NMC techniek blijven evolueren & theoretisch gezien zou dit de winnaar moeten zijn op LT. (lithium air/sulfur/solid state in de verre toekomst)
Al zou BYD vanaf volgend jaar ook NCM 811 gaan produceren. Ik ben benieuwd of ze kunnen bijbenen. Ze hebben iig door dat ze op het verkeerde paard gewed hadden.
Soit, om een lang verhaal kort te maken; ik durf niet in te zetten op de winnaar in het EV gebeuren. Tesla ligt qua knowhow voor op dit moment, maar verder heb je in China nog SAIC & BAIC. & VW group zou wel eens een forse inhaalbeweging kunnen maken de komende jaren gezien hun veelvoud aan nieuwe modellen (te beginnen met de VW ID3, Porsche Taycan & Audi E-tron).
btw, het gaat om gerecycleerd nieuws.
Ik zie niet in hoe dat niet mogelijk zou zijn?
https://www.cnbc.com/2019/10/02/tesla-t ... mbers.html- Tesla says it delivered 79,600 Model 3 cars and 17,400 Model S and X vehicles during the third quarter.
- Musk previously predicted Tesla would deliver between 360,000 and 400,000 vehicles this year.
- That target remains possible if the company can hit 105,000 vehicle deliveries in the fourth quarter.
Ramp up kosten van model 3 vallen weg (de China factory draait tegen de release van de cybertruck op volle toeren). Dus komt er ruimte voor nieuwe investeringen & productiecapaciteit.
Ik verwacht nog veel van Tesla in China... Hun auto's zijn gewoon beter (maar duurder) dan de chinese alternatieven. Tesla's zijn sinds september ook vrijgesteld van 10% aankoop-tax. Dus dat kan de verkoop een nieuwe boost geven. Eenmaal hun China factory op volle toeren draait met een capaciteit van 250.000 wagens (& efficiëntere productielijn dan de huidige model 3-lijn) kunnen ze de capaciteit uitbreiden naar 500.000 wagens...
Met die schaalgrootte zal Tesla ongetwijfeld winstgevend zijn. Vergeet ook niet dat ze ver staan qua software & autonoom rijden. Ik zie Tesla nog de 'Apple van de EV's' worden in de toekomst.
Tesla heeft veel kinderziektes gehad (en heeft er nog steeds) & ik heb lang getwijfeld of ze het zouden halen, maar ik raak meer en meer overtuigd (ondanks dat ik het niet de mooiste wagens vind).
Veel te veel OEM's handelen véél te traag (zeker in de US) & durven niet vol in te zetten op elektrificatie & dat speelt sterk in het voordeel van Tesla. Enkel VW & Volvo lijken er nu vol voor te gaan.
Daarnaast zijn de presales inderdaad met een korrel zout te nemen gezien de beperkte reserveringskost.
Ik heb ook het gevoel dat de toekomst van Tesla er steeds zekerder begint uit te zien.
Enerzijds slagen ze er vooralsnog uitstekend in om dé referentie voor elektrische auto's te blijven en interessante nieuwe modellen te blijven ontwikkelen, zoals nu weer met de cybertruck.
Anderzijds zijn ze stilletjes aan succesvol aan het opschalen en zullen ze als Giga4 in Berlijn eenmaal goed begint te draaien in de buurt van een capaciteit van 1 miljoen voertuigen per jaar komen.
Enerzijds slagen ze er vooralsnog uitstekend in om dé referentie voor elektrische auto's te blijven en interessante nieuwe modellen te blijven ontwikkelen, zoals nu weer met de cybertruck.
Anderzijds zijn ze stilletjes aan succesvol aan het opschalen en zullen ze als Giga4 in Berlijn eenmaal goed begint te draaien in de buurt van een capaciteit van 1 miljoen voertuigen per jaar komen.
Je vergeet het belangrijkste. Tesla is extreem innovatief. Zo ontwikkelen ze de volledige auto in huis. De integratie van de verschillende subsystemen is dan ook van een veel hoger niveau dan bij concurrenten die 80% inkopen en de hele handel in mekaar assembleren met enorm veel redundantie tot gevolg. Hun electrische motor is ook extreem goed, bijna niet te reverse engineeren. En dan zijn ze met vanalles bezig om de modulariteit te verhogen, gestandaardiseerde datacommunicatie, upgradeability etc. Enfin, honderden YT filmpjes van te vinden. Kortom, als de klassieke fabrikanten over een jaar of 5 ook een goeie electrische lineup hebben, dan heeft Tesla nog altijd bakken concurrentieel voordeel. Aan de manko's tov klassieke fabrikanten wordt hard gewerkt. De vlakken waarop klassieke fabrikanten nog een voorsprong hebben beginnen weg te smelten.
Als je wilt weten hoever Tesla vooruit loopt op de andere EV fabrikanten, én als je een IT achtergrond hebt, is dit een zeer indrukwekkende video:
https://www.youtube.com/watch?v=-b041NXGPZ8
Een hele zit van 2,5 uur! Maar zeer de moeite waard.
https://www.youtube.com/watch?v=-b041NXGPZ8
Een hele zit van 2,5 uur! Maar zeer de moeite waard.
100% mee eens, heb lang gedacht dat een tesla een gewone auto op elektriciteit is/was.sintorama schreef: ↑26 november 2019, 09:05 Je vergeet het belangrijkste. Tesla is extreem innovatief. Zo ontwikkelen ze de volledige auto in huis. De integratie van de verschillende subsystemen is dan ook van een veel hoger niveau dan bij concurrenten die 80% inkopen en de hele handel in mekaar assembleren met enorm veel redundantie tot gevolg. Hun electrische motor is ook extreem goed, bijna niet te reverse engineeren. En dan zijn ze met vanalles bezig om de modulariteit te verhogen, gestandaardiseerde datacommunicatie, upgradeability etc. Enfin, honderden YT filmpjes van te vinden. Kortom, als de klassieke fabrikanten over een jaar of 5 ook een goeie electrische lineup hebben, dan heeft Tesla nog altijd bakken concurrentieel voordeel. Aan de manko's tov klassieke fabrikanten wordt hard gewerkt. De vlakken waarop klassieke fabrikanten nog een voorsprong hebben beginnen weg te smelten.
Wel, een paar maand geleden ben ik YT filmkes beginnen bekijken en toen begon ik het te begrijpen.
Tesla is zo veel meer dan een auto dat kan rijden op elektriciteit!
Alles werkt zo mooi tesamen, het is een pracht van een ding.
En ja de sommige kieren zijn wat groot, maar de beauty zit volgens mij ergens anders.
Het voelt aan als bij apple, want tesla heeft ook een eigen eco system.
Iemand die nu tesla rijdt, zal het heus niet alleen doen voor de rij eigenschappen.
Toevallig hierop uitgekomen; Een interview met Ron Barron op CNBC, is al meer dan een jaar oud maar nog steeds relevant. Ron Barron zit long & verwacht meer dan 1biljoen aan revenue in 2030.
Ook een zeer interessante tussenkomst van Becky (min. 12-15) ivm dealership network & impact op het werkkapitaal. (& dan Joe met de domme opmerking over de carbon footprint)
What if Tesla is the new Apple?
https://www.youtube.com/watch?v=u29B-xnm2Gw
Ook een zeer interessante tussenkomst van Becky (min. 12-15) ivm dealership network & impact op het werkkapitaal. (& dan Joe met de domme opmerking over de carbon footprint)
What if Tesla is the new Apple?

https://www.youtube.com/watch?v=u29B-xnm2Gw
De huidige waarde van Tesla aandelen is een pump, de dump moet nog komen.
1 maand later ... +66%

& Cathie Wood van Ark invest trekt haar koersdoel fors op tot .... $7000 tegen 2024.
https://www.barrons.com/video/tesla-big ... E3169.html
Ben ingestapt op+/- usd 250 .... dit kan toch niet blijven duren ? Stop loss gezet op usd 700.....
+20% op één dag. Arme shorts.
mja, volgens Cathie Wood wel. & haar track record is niet slecht (+178% de laatste 3jaar dacht ik), als ze maar half gelijk heeft, is het nog de moeite om te blijven zitten...