tesla
TIP
Re: tesla
Ik zat gistermiddag nog te denken dat het weer tijd werd voor een Elon-tweet, aangezien de koersstijging leek te stokken.
Musk leent al geld o.b.v. zijn huidige Tesla-aandelenbezit; toen de koers een vorige ronde dreigde stil te vallen heeft hij nog voor pakweg $25 mln aan aandelen gekocht en daar meteen trots over getweet.
De benodigde $70 miljard heeft hij dus niet zo maar in zijn zak zitten. Dat zal moeten komen van institutionele/private equity bedrijven. Het lijkt me stug dat die o.b.v. hun mandaat veel geld in een dergelijk onzeker dossier met m.i. zeer slechte risk/reward verhouding kunnen steken (pie in the sky, veel praatjes/geen prestaties).
Ik zat al klaar om na de vrij onverklaarbare run na de Q2-cijfers (wederom alleen holle frases) weer iets negatiefs te doen. Het verleden heeft me geleerd daarbij zeer voorzichtig te werk te gaan en zeker niet te snel tot actie over te gaan. Ik had de vorige toppen rond $380 in mijn hoofd als entry point. De mogelijkheden daarbij zijn:
1) Turbo short kopen
+ maximaal verlies is beperkt tot de inleg
- Door onverwachte, gestoorde tweets kunnen je turbo's er zo uitgetikt worden en ben je (het grootste deel van) je inleg kwijt. Als de koers vervolgens toch instort sta je met lege handen
2) Ongedekt calls schrijven
De minimale onderliggende waarde is nogal fors (100*$400). Om de risico's te beperken zou je er een call met een hogere uitoefenprijs bij kunnen kopen. Dat kost uiteraard wel weer premie. In dit scenario met een zogenaamde buy-out (die m.i. zeker niet gaat gebeuren) wellicht niet de ideale keus.
+ als je een out-the-money call schrijft kun je ook geld verdienen als het aandeel niet daalt maar slechts gering stijgt of gelijk blijft
- minimale exposure is al aan de forse kant voor een individuele positie (100 stuks tegenwaarde onderliggend per contract)
- als je de positie het niet afdekt door een call met een hogere uitoefenprijs te kopen heb je in theorie ongelimiteerd opwaarts risico, terwijl je maximale winst beperkt is tot de ontvangen premie
3) De aandelen kaal shorten
Ondanks dat dit een populaire bezigheid is, is de leenpremie niet extreem hoog.
+ je kunt de positie zo klein of groot maken als je wilt, door precies het gewenste aantal aandelen te shorten
- ongelimiteerd opwaarts risico
Mijn voorkeur gaat uit naar optie 3; ik geloof ook dit sprookje niet, maar als je de aandelen short rond de $380 en het broodje aap verhaal zou wel waar blijken, dan is je maximale verlies te overzien (uitgaande van die $420).
Met andere woorden, deze zoveelste bizarre wending biedt m.i. eigenlijk een hele mooie kans voor de Tesla-sceptici; de upside lijkt hiermee gelimiteerd tot $420 en omdat de koers er fors op is gestegen is de neerwaartse ruimte toegenomen.
Hopelijk wordt dit sprookje dus niet al te snel ontzenuwd en kan ik vandaag nog mooie zaken doen...
een bedenking; Mag men zulke koersgevoelige informatie, als CEO, lekken via Twitter?Knorpot schreef: ↑8 augustus 2018, 07:14Ik zat gistermiddag nog te denken dat het weer tijd werd voor een Elon-tweet, aangezien de koersstijging leek te stokken.
Musk leent al geld o.b.v. zijn huidige Tesla-aandelenbezit; toen de koers een vorige ronde dreigde stil te vallen heeft hij nog voor pakweg $25 mln aan aandelen gekocht en daar meteen trots over getweet.
De benodigde $70 miljard heeft hij dus niet zo maar in zijn zak zitten. Dat zal moeten komen van institutionele/private equity bedrijven. Het lijkt me stug dat die o.b.v. hun mandaat veel geld in een dergelijk onzeker dossier met m.i. zeer slechte risk/reward verhouding kunnen steken (pie in the sky, veel praatjes/geen prestaties).
Ik zat al klaar om na de vrij onverklaarbare run na de Q2-cijfers (wederom alleen holle frases) weer iets negatiefs te doen. Het verleden heeft me geleerd daarbij zeer voorzichtig te werk te gaan en zeker niet te snel tot actie over te gaan. Ik had de vorige toppen rond $380 in mijn hoofd als entry point.
- Er zou een Saudi's (staats)fonds in Tesla gestapt zijn, die zetten sinds kort in op 'groene energie' om minder olie-afhankelijk te worden..
- Een short had ik ook al overwogen, maar nog niet aangedurfd.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Het heeft er evenwel de laatste dagen het weer voor geweest.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
als ik de commentaren hier lees, gelooft niemand in een positieve toekomst, want alle strategieën worden à la baise gedaan, dus verdienen als het zakt?
Kheb ook geen glazen bol, maar je kan er toch niet omheen dat hier al +10 jaar toch wel een product staat. Los van alle winstmarges, productieproblemen, etc... Dit bedrijf is mijns insziens de start up fase al lang voorbij, een wereldleider in wording, en heeft premium status à la Apple.
Wat ik wel geloof is dat een uitstap van Musk, de visionair die werkt zonder LT financieel te hard na te denken, dodelijk kan zijn als dit bedrijf in handen komt van een investeringsfonds. Dan worden rentabiliteit, marges, opbrengst... de kernwoorden en kernwaarden ipv uitvinden, verbeteren, sneller, hoger, langer, beter.... En dit is daarvoor niet het juiste bedrijf.
Disclaimer : ik heb nog een geschreven put jan/19 à 270 usd lopen.
Kheb ook geen glazen bol, maar je kan er toch niet omheen dat hier al +10 jaar toch wel een product staat. Los van alle winstmarges, productieproblemen, etc... Dit bedrijf is mijns insziens de start up fase al lang voorbij, een wereldleider in wording, en heeft premium status à la Apple.
Wat ik wel geloof is dat een uitstap van Musk, de visionair die werkt zonder LT financieel te hard na te denken, dodelijk kan zijn als dit bedrijf in handen komt van een investeringsfonds. Dan worden rentabiliteit, marges, opbrengst... de kernwoorden en kernwaarden ipv uitvinden, verbeteren, sneller, hoger, langer, beter.... En dit is daarvoor niet het juiste bedrijf.
Disclaimer : ik heb nog een geschreven put jan/19 à 270 usd lopen.
Knorpot, als je die $420 als "veilig" plafond beschouwt, geldt dat toch evengoed ook voor de andere 2 strategieën?
1/ Een turbo short met stoploss op 420 zou volgens jouw redenering dan toch ook relatief veilig zijn?
2/ Een short call op of boven $420 daar zal je dan nu wellicht niet veel meer voor krijgen (heb niet gecheckt), anderzijds is een long call $420 ter afscherming van een lagere naked short call dan ook niet duur?
Disclaimer: ik volg het aandeel Tesla niet en ga het ook niet shorten, gewoon geïnteresseerd in deze redenering van Knorpot.
Hoe wil je dat fysiek shorten van dat Tesla aandeel praktisch doen? Zijn er brokers die dit mogelijk maken? Normaal kunnen alleen institutionelen dit doen met onderpand en premie te betalen aan bvb een ETF die uitleent.Knorpot schreef: ↑8 augustus 2018, 07:14 3) De aandelen kaal shorten
+ je kunt de positie zo klein of groot maken als je wilt, door precies het gewenste aantal aandelen te shorten
Mijn voorkeur gaat uit naar optie 3; ik geloof ook dit sprookje niet, maar als je de aandelen short rond de $380 en het broodje aap verhaal zou wel waar blijken, dan is je maximale verlies te overzien (uitgaande van die $420).
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Toeval of niet. Ik heb de laatste 2 weken 3 keer een Model S op een takelwagen een lift zien krijgen. Toeval?
Toeval dat het net warm weer was? Het viel me gewoon op. Het armtierig aantal dealers zal hier ook wel zijn rol spelen.
Toeval dat het net warm weer was? Het viel me gewoon op. Het armtierig aantal dealers zal hier ook wel zijn rol spelen.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Ondervinden elektrische wagens mss problemen bij hitte?
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Net zoals bij koude raakt de batterij veel sneller leeg. Misschien misrekeningen met hun actieradius? 

Welke andere merken/types auto hebben al een goede zelfrijdende en auto-parking fuctie (of gaan die binnenkort krijgen)? Vermoed dat Tesla niet meer de enige is..
Via Interactive Brokers is dat gewoon mogelijk.omega6 schreef: ↑9 augustus 2018, 20:37Hoe wil je dat fysiek shorten van dat Tesla aandeel praktisch doen? Zijn er brokers die dit mogelijk maken? Normaal kunnen alleen institutionelen dit doen met onderpand en premie te betalen aan bvb een ETF die uitleent.Knorpot schreef: ↑8 augustus 2018, 07:14 3) De aandelen kaal shorten
Op het "moment supreme" had ik echter andere verplichtingen, waardoor mijn limiet net te hoog lag en ik deze niet tijdig kon aanpassen. Derhalve momenteel helaas nog steeds toeschouwer...
Ik denk als je een Tesla wil dat je dan de S of X moet nemen. Die worden met zorg gemaakt. Model 3 wordt gewoon gerushed om bepaald volume te krijgen.
Elon Musk had destijds beter zijn technologie gelicenseerd aan andere autofabrikanten. Alles zelf willen doen zonder de ervaring van massa productie is gewoon dom. Ze hebben zelf een band buiten de fabriek. Weet iemand of Elon ooit overwogen heeft om licenties voor zijn tech te geven aan andere constructeurs? Is nu mss beetje laat alhoewel ik lees dat pakweg BMW en Daimler nog volop investeren in hun research voor electrische wagens.
Van het aandeel zou ik zowiezo wegblijven.
Elon Musk had destijds beter zijn technologie gelicenseerd aan andere autofabrikanten. Alles zelf willen doen zonder de ervaring van massa productie is gewoon dom. Ze hebben zelf een band buiten de fabriek. Weet iemand of Elon ooit overwogen heeft om licenties voor zijn tech te geven aan andere constructeurs? Is nu mss beetje laat alhoewel ik lees dat pakweg BMW en Daimler nog volop investeren in hun research voor electrische wagens.
Van het aandeel zou ik zowiezo wegblijven.
Artikel over 'de persoon' Elon Musk.
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/op- ... 43050.html
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/op- ... 43050.html