tesla
TIP
Re: tesla
Let op dat je geen fanboy wordt, tomly, want zo zijn er massa's. Een populair product is niet noodzakelijk een interessante investering. Tesla heeft/had het voordeel van de voorsprong, maar die wordt momenteel in sneltempo weggewerkt door concurrenten. Hou een nuchtere kijk.
Ik ben een fanboy idd, met een reservering voor de model 3.
Op vlak van investering in Tesla aandelen hoop ik dat er parallellen zullen zijn met de iphone van apple.
Waar men ook dacht dat de concurrenten na de release van de eerste iphone wel snel een kopie met scherm over de volledige oppervlakte gingen kunnen produceren.
Nokia werd het nieuwe kodak en enkel samsung heeft deftig kunnen volgen.
Voorlopig zie ik nog geen auto fabrikant met een betere kopie. Sommigen beginnen het niveau model S (alweer 6 jaar oud) te bereiken met hun concepten. Aan de model 3 zijn ze nog lang niet.
Dus ik zie nog steeds een achterstand van 5tal jaar bij de concurrentie.
Ze bereiken ofwel de efficientie (Bolt ev), ofwel de performantie (Jaguar I-Pace, Audi e-Tron Quatro, Mercedes EQC).
Maar niet beiden tegelijkertijd -> dat is de moeilijkheid.
De integratie van batterij, omvormersysteem, motor hebben ze nog niet even goed onder de knie.
Op vlak van investering in Tesla aandelen hoop ik dat er parallellen zullen zijn met de iphone van apple.
Waar men ook dacht dat de concurrenten na de release van de eerste iphone wel snel een kopie met scherm over de volledige oppervlakte gingen kunnen produceren.
Nokia werd het nieuwe kodak en enkel samsung heeft deftig kunnen volgen.
Voorlopig zie ik nog geen auto fabrikant met een betere kopie. Sommigen beginnen het niveau model S (alweer 6 jaar oud) te bereiken met hun concepten. Aan de model 3 zijn ze nog lang niet.
Dus ik zie nog steeds een achterstand van 5tal jaar bij de concurrentie.
Ze bereiken ofwel de efficientie (Bolt ev), ofwel de performantie (Jaguar I-Pace, Audi e-Tron Quatro, Mercedes EQC).
Maar niet beiden tegelijkertijd -> dat is de moeilijkheid.
De integratie van batterij, omvormersysteem, motor hebben ze nog niet even goed onder de knie.
De iPhone heeft een moat van hier tot ginder. Mensen hangen vast aan een ecosysteem. Wat is de moat van Tesla wanneer concurrenten met evenwaardige of zelfs betere wagens op de proppen komen, die ze in no time op grote schaal kunnen produceren? Ik las ook dat de kwaliteit van de Model 3 enigszins lijdt onder de druk om te produceren.
Lees eens enkele bearish artikels op Seeking Alpha. Daar zit echt wel kwaliteit tussen.
Lees eens enkele bearish artikels op Seeking Alpha. Daar zit echt wel kwaliteit tussen.
Daar heb je wel gelijk in ivm die locked-in situatie voor iphone gebruikers.
(Al heb ik ook wel 3 jaar een iphone gehad op het werk en na vertrek terug overgeschakeld naar android.)
(Die gebondenheid aan het apple ecosysteem is net een reden voor mij om er van weg te blijven.)
Voorlopig moet Tesla het dus van een behoud van technische voorsprong hebben en sneller groeien, markt aandeel innemen, dan de anderen.
De snelheid in het groeien in elektrische wagens gaat zo snel als de traagste schakel.
De klassieke bedrijven hebben dan wel de capaciteit in assemblage, laswerken en spuiterij, ze zijn niet snel in de elektrische aandrijving. Ze zijn daar teveel afhankelijk van externe leveranciers.
De auto-industrie is traag versnipperd geraakt door 100 jaar evolutie, om de efficientie in het bouwen van wagens met verbrandingsmotoren te optimaliseren.
Door die versnippering in onderleveranciers zullen ze de slagkracht missen om te groeien in de elektrische wagen / drive train.
Er is dan ook een versnippering van de winst.
De achieleshiel van Tesla lijkt eerder in de toegang tot vers kapitaal om te groeien.
Want klassieke capaciteit in laswerk, assemblage en spuiterij zou even snel moeten kunnen groeien (men heeft hier wel in moeten leren/groeien).
Als ze alleen hun winst gaan herinvesteren zullen ze vermoedelijk niet snel genoeg groeien.
(Al heb ik ook wel 3 jaar een iphone gehad op het werk en na vertrek terug overgeschakeld naar android.)
(Die gebondenheid aan het apple ecosysteem is net een reden voor mij om er van weg te blijven.)
Voorlopig moet Tesla het dus van een behoud van technische voorsprong hebben en sneller groeien, markt aandeel innemen, dan de anderen.
De snelheid in het groeien in elektrische wagens gaat zo snel als de traagste schakel.
De klassieke bedrijven hebben dan wel de capaciteit in assemblage, laswerken en spuiterij, ze zijn niet snel in de elektrische aandrijving. Ze zijn daar teveel afhankelijk van externe leveranciers.
De auto-industrie is traag versnipperd geraakt door 100 jaar evolutie, om de efficientie in het bouwen van wagens met verbrandingsmotoren te optimaliseren.
Door die versnippering in onderleveranciers zullen ze de slagkracht missen om te groeien in de elektrische wagen / drive train.
Er is dan ook een versnippering van de winst.
De achieleshiel van Tesla lijkt eerder in de toegang tot vers kapitaal om te groeien.
Want klassieke capaciteit in laswerk, assemblage en spuiterij zou even snel moeten kunnen groeien (men heeft hier wel in moeten leren/groeien).
Als ze alleen hun winst gaan herinvesteren zullen ze vermoedelijk niet snel genoeg groeien.
tesla
De EU Laat zich weer van haar slimste kant zien.
Omdat elektrische auto’s stil zijn, gebeuren er vaak ongevallen mee. Verstrooide mensen zijn zodanig met hun smartphone bezig dat ze het verkeer dus niet meer in de gaten hebben.
De EU heeft opgelegd dat alle elektrische wagens het geluid van een klassieke verbrandingsmotor moeten nabootsen.
Conclusie, één van de grote voordelen vervalt.
No Joke!
Omdat elektrische auto’s stil zijn, gebeuren er vaak ongevallen mee. Verstrooide mensen zijn zodanig met hun smartphone bezig dat ze het verkeer dus niet meer in de gaten hebben.
De EU heeft opgelegd dat alle elektrische wagens het geluid van een klassieke verbrandingsmotor moeten nabootsen.
No Joke!
Even nuanceren; is nu reeds het geval bij het achteruitrijden van vele hybride/elktrische autos; de Europese richtlijn is van 2014; ook in de US bestaat deze; is enkel voor snelheden lager dan 20km/h, en is afzetbaar met een knop,
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Vorige week toevallig 2x een 'bijna-accident' gehad omdat er iemand de straat wou overlopen zonder te kijken...Kevva schreef: ↑1 november 2018, 00:57 De EU Laat zich weer van haar slimste kant zien.
No Joke!
Beide gevallen in zone 50 (nee ik reed niet te snel), geen zebrapad in de buurt, 1x was het echt ongelofelijk nipt & die persoon in kwestie kon zich nog net optijd tegenhouden, zodat hij maar een halve meter op straat stond & ik kon zeer minimaal uitwijken (tegenligger)... De persoon in kwestie pakte zijn bagage op met de rug naar het verkeer, draait zich om & wil gewoon de straat oversteken
Ik was zelfs bijna in shock zo close, zag hem al op mijne capot liggen... (en ben normaal niet snel onder de indruk)
Die kerel mag trouwens op z'n blote knieën gaan zitten & mij komen bedanken!
Bij 90% van de oplettende chauffeurs dezer dagen, had hij minstens de spiegel geraakt (of reed de bestuurder tegen de tegenligger
Oh, ik rij met een diesel
edit; 't is wel een sjoemeldiesel
Geen vuurwerk nodig bij nieuwjaar zolang er Tesla's zijn
https://www.nbcbayarea.com/news/local/T ... 80661.html
https://www.nbcbayarea.com/news/local/T ... 80661.html
Auto met verbrandingsmotor vat vuur bij aanrijding met tesla.

Wat is er aan de hand bij Tesla ?
17/01/19 Gracias Antonio J. Verk. aandelen 200 350,310 USD 70.062 USD
17/01/19 Gracias Antonio J. Verk. aandelen 1.000 349,040 USD 349.040 USD
17/01/19 Gracias Antonio J. Verk. aandelen 3.106 347,970 USD 1.080.795 USD
17/01/19 Gracias Antonio J. Verk. aandelen 3.084 347,090 USD 1.070.426 USD
17/01/19 Gracias Antonio J. Verk. aandelen 1.000 346,100 USD 346.100 USD
17/01/19 Gracias Antonio J. Uitoef. opties 7.200 29,660 USD 213.552 USD
16/01/19 Gracias Antonio J. Verk. aandelen 100 351,170 USD 35.117 USD
16/01/19 Gracias Antonio J. Verk. aandelen 500 350,440 USD 175.220 USD
16/01/19 Gracias Antonio J. Verk. aandelen 3.920 349,450 USD 1.369.844 USD
16/01/19 Gracias Antonio J. Verk. aandelen 2.280 348,540 USD 794.671 USD