teveel interest wat doen
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
teveel interest wat doen
help, volgens de berekeningsmodule op mijn rabobank ga ik op het einde van 't jaar ongeveer een 2148 interest hebben op mijn spaarrekening. dus een goeie 488 boven de 1660. wat kan ik nu nog doen om die 15% roerende voorheffing te vermijden
-
wenduine8420
Re: teveel interest wat doen
daar is niks aan te doen, er zal gewoon 15% roerende voorheffing afgehouden worden en enkel de staat zal hier beter van worden
beter is een rekening bij een 2de bank opendoen om niet boven dit plafond te komen
beter is een rekening bij een 2de bank opendoen om niet boven dit plafond te komen
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
idd te laat voor dit jaar vrees ik...
misschien als je alles verkast nu nog naar 2 andere banken, dan gaat er misschien 1/12e van de basis weg + eventuele aangroei/getrouwheid
- > nadeel: je verliest dus nu eventueel aangroei/getrouwheid
- > voordeel 1 is dan wel dat je wsl onder de 1660 blijft, en geen 15% moet betalen (hetgeen het nadeel compenseert)
- > voordeel 2 is dan ook dat je direct begint te sparen bij de andere bank....
- > 2 banken omdat je anders volgend jaar met zelfde probleem zit?
is maar een suggestie hoor, waarschijnlijkl heeft dit ook nadelen, al zou ik niet direct weten wat...
misschien als je alles verkast nu nog naar 2 andere banken, dan gaat er misschien 1/12e van de basis weg + eventuele aangroei/getrouwheid
- > nadeel: je verliest dus nu eventueel aangroei/getrouwheid
- > voordeel 1 is dan wel dat je wsl onder de 1660 blijft, en geen 15% moet betalen (hetgeen het nadeel compenseert)
- > voordeel 2 is dan ook dat je direct begint te sparen bij de andere bank....
- > 2 banken omdat je anders volgend jaar met zelfde probleem zit?
is maar een suggestie hoor, waarschijnlijkl heeft dit ook nadelen, al zou ik niet direct weten wat...
-
JurgenG
Ik wel, meneer de fiscus zou ook wel eens kunnen meelezen en vroeg of laat ingrijpen...tZetZefLy schreef:is maar een suggestie hoor, waarschijnlijkl heeft dit ook nadelen, al zou ik niet direct weten wat...
Vandaag zit je waarschijnlijk ook al boven de 1660 euro? Dan valt er niets meer aan te doen.bartman schreef: help, volgens de berekeningsmodule op mijn rabobank ga ik op het einde van 't jaar ongeveer een 2148 interest hebben op mijn spaarrekening. dus een goeie 488 boven de 1660. wat kan ik nu nog doen om die 15% roerende voorheffing te vermijden
Je moet ook rekening houden dat als je het zou verplaatsen naar een grootbank, waar je quasi niets krijgt, je misschien in totaal minder gaat overhouden dan wanneer je het gewoon laat staan en 15% van het deel boven 1660 gewoon zou betalen aan de staat...
Houden alle banken automatisch die RV in boven de 1660€?
Ik zelf spreid mijn geld , maar ik heb zo vernomen van een familielid met behoorlijk wat spaargeld en die enkel bij Fortis zit omdat dat ook zijn werkgever is en die beweert dat er nog nooit RV bij hem is afgehouden, noch dat de informatie aan de fiscus werd doogegeven! Kan dit? Lijkt me toch raar.....
Ik zelf spreid mijn geld , maar ik heb zo vernomen van een familielid met behoorlijk wat spaargeld en die enkel bij Fortis zit omdat dat ook zijn werkgever is en die beweert dat er nog nooit RV bij hem is afgehouden, noch dat de informatie aan de fiscus werd doogegeven! Kan dit? Lijkt me toch raar.....
vorige keer in januari heeft de bank automatisch 15% afgehouden. zelf moet je dat niet gaan storten
-
pol
Bartman, helaas is het NU te laat. Wat te doen in 2009 ?bartman schreef: help, volgens de berekeningsmodule op mijn rabobank ga ik op het einde van 't jaar ongeveer een 2148 interest hebben op mijn spaarrekening. dus een goeie 488 boven de 1660. wat kan ik nu nog doen om die 15% roerende voorheffing te vermijden
Je geld verdelen over verschillende spaarbanken en als alleenstaande NIET hoger gaan dan 20.000€/bank. (Getrouwd of wettelijk samenwonend tot 40.000€) Nu is er de bankgarantie tot 100.000€, maar als "goede huisvader" moet je op zeker spelen....
- centenkliever
- Hero Member

- Contacteer:
straffe kostmouche schreef: Houden alle banken automatisch die RV in boven de 1660€?
normaliter houdt de bank de 15% RV zelf in. Ik kan me moeilijk inbeelden dat een bank zulke risico's zou gaan nemen.
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
euh spreiden heeft geen zin want het maximum van 1660 EUR geld voor AL je intrest samengeteld. Dus als je gaat spreiden weet de overheid niet rechtstreeks meer dan je teveel intrest hebt.
Maar je bent WETTELIJK VERPLICHT om dat dan aan te geven bij je belastingsaangifte. Ik weet niet of de overheid gaat optreden als je het niet doet, maar het is verplicht dus spreiden over meerdere spaarrekeningen heeft geen zin, de gecumuleerde intresten mogen max 1660 EUR zijn !!!
Maar je bent WETTELIJK VERPLICHT om dat dan aan te geven bij je belastingsaangifte. Ik weet niet of de overheid gaat optreden als je het niet doet, maar het is verplicht dus spreiden over meerdere spaarrekeningen heeft geen zin, de gecumuleerde intresten mogen max 1660 EUR zijn !!!
heeft iemand in praktijk hier al controle/opmerkingen over gekregen?
Ik weet niet of het mogelijk is, maar kan je bij dezelfde bank geen verschillende rekeningen openen onder dezelfde naam? Die 15% houden de banken automatisch in maar ik geloof dat ze het rekening per rekening bekijken en niet per persoon.mouche schreef: Houden alle banken automatisch die RV in boven de 1660€?
-
wrpint
Ik dacht vorig jaar ook zo slim te zijn en de gecumuleerde intrest niet te melden. Ben opgeroepen naar mijn lokale FOD Financien en heb het mogen uitleggen. Heb een boete gekregen en ik kan u zeggen dat het niet melden van mijn intresten op mijn belastingbrief het niet waard was. Volgend jaar meld ik het netjes. Wel spijtig, maar we hebben het geprobeerd...tZetZefLy schreef: heeft iemand in praktijk hier al controle/opmerkingen over gekregen?
@ wrpint
Kan u verhoudingsgewijze aangeven hoeveel de boete geweest is (boete ten opzichte van 15% op de overschrijding van plafond) ?
olleke
Kan u verhoudingsgewijze aangeven hoeveel de boete geweest is (boete ten opzichte van 15% op de overschrijding van plafond) ?
olleke
-
wrpint
Verhoudingsgewijze wil ik u geen informatie verstrekken, daar ik geen uitspraak wens te doen omtrent mijn spaartegoeden.olleke schreef: @ wrpint
olleke
De boete bedroeg ***EUR en de ontdoken RV diende ik uiteraard ook te betalen.
Laatst gewijzigd door wrpint op 4 december 2008, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.