Tijd om te kopen
TIP
-
anonymous9
Re: Tijd om te kopen
De tweet wordt letterlijk weergegeven, met afbeelding en link. Dus geen fake news 
Deze topic ligt blijkbaar stil. Niet verwonderlijk als we nu de impact van de lockdown zien. Ik was volgens enkele van jullie een doemdenker en eigenlijk haat ik het om gelijk te krijgen. Het is voor niemand goed dat er een depressie komt.
Helaas het ene negatieve nieuws volgt na het andere. Het is niet alleen onze Brussel Airlines die afslankt. Branson zei dat Virgin Atlantic het moeilijk krijgt omdat 50 à 90% van de huurders van zijn vliegtuigen niet meer betalen.
Een Noorse luchtvaartmaatschappij verkocht zijn vloot aan een spotprijs:
'Norwegian Air, that had a share price above 200 crowns back in 2016, just sold most of the company to its creditors at a price of just 1 crown per share, about a 75% discount to its current market price. Norway's approach is better, as investors take the big hit, not taxpayers!'
Bankleningen met als onderpand vliegtuigen worden zelfs geweigerd. Ongezien.
Helaas het ene negatieve nieuws volgt na het andere. Het is niet alleen onze Brussel Airlines die afslankt. Branson zei dat Virgin Atlantic het moeilijk krijgt omdat 50 à 90% van de huurders van zijn vliegtuigen niet meer betalen.
Een Noorse luchtvaartmaatschappij verkocht zijn vloot aan een spotprijs:
'Norwegian Air, that had a share price above 200 crowns back in 2016, just sold most of the company to its creditors at a price of just 1 crown per share, about a 75% discount to its current market price. Norway's approach is better, as investors take the big hit, not taxpayers!'
Bankleningen met als onderpand vliegtuigen worden zelfs geweigerd. Ongezien.
Hallo iedereen,
Dit is mijn eigen persoonlijke evaluatie, ik ben een beginnende belegger (hiervoor ooit eens 2000 euro aandelen gekocht).
Even geleden , maar ik wil toch mijn 'bevindingen geven' van wat ik allemaal heb meegemaakt:
Ik ben ingestapt toen de indexen heel laag stonden, en heb volgende gekocht:
AB inbev
DAX
BEL 20
AEX
Olie
Dax & AEX heb ik ondertussen verkocht. Bel 20 is bijna aan mijn 'koersdoel' en Olie moet nog verdubbelen voor ik het verkoop
In totaal heb ik bij opening topic 69.000 euro van deze fondsen gekocht en sta ik nu op 91.000 euro
Bevindingen:
-4000 euro gegaan op olie, dit was wel vrij 'kut', maar gewoon blijven zitten gezien ik het makkelijk 5 jaar kan vasthouden. Ondertussen is dit hersteld en sta ik +700 - > hieruit heb ik wel geleerd dat ik kan blijven zitten als de koersen crashen.
-DAX & AEX verkocht op beoogd koersdoel. Ik merk dat het 'verkopen' een je een bepaald 'beoogd rendement hebt' wel een lastige strategie is voor 2 punten:
1. je gaat 'out of market', plots is je geld weer niet aan het werken.. Wat nu.. en de markt is al semi hersteld dus 'opnieuw laag iets inkopen wordt zoeken' ... Weeral in het weekend zoeken naar koopjes, niet vinden en gefrustreerd lopen.
2. de markt stijgt door en je krijgt heel zware FOMO - De AEX en DAx zijn deze week verder gestegen dan mijn koersdoel en dit is frustrerend.
Hoe oplossen?
Shiften van beleggingshorizon naar 20 jaar: ik ben 30 en doe dit met geld dat ik niet nodig heb.. dus ik kan dit echt wel laten staan. Eigenlijk had ik dit niet moeten verkopen?
Concrete actiepunten:
47k terug te investeren - gewoon terug in de index leggen die ik heb verkocht - uiteraard zie je nu wel een HEEL harde Hausse die heel hard kan kelderen. Als je kijkt op 5 jaar is er nooit zo'n sterke stijging geweest als nu... Maar zie nu ben ik weer aan het market timen..
OF wachten op een crash
Ik merk dat alles duur aan het worden is: vastgoed hier in Antwerpen is belachelijk, aandelenmarkt stijgt.. Ik kan ook gewoon wachten op de tweede crash in november (als die er al komt, weeral aan het market timen).
-...
Graag jullie input / reacties
Dit is mijn eigen persoonlijke evaluatie, ik ben een beginnende belegger (hiervoor ooit eens 2000 euro aandelen gekocht).
Even geleden , maar ik wil toch mijn 'bevindingen geven' van wat ik allemaal heb meegemaakt:
AB inbev
DAX
BEL 20
AEX
Olie
Dax & AEX heb ik ondertussen verkocht. Bel 20 is bijna aan mijn 'koersdoel' en Olie moet nog verdubbelen voor ik het verkoop
In totaal heb ik bij opening topic 69.000 euro van deze fondsen gekocht en sta ik nu op 91.000 euro
Bevindingen:
-4000 euro gegaan op olie, dit was wel vrij 'kut', maar gewoon blijven zitten gezien ik het makkelijk 5 jaar kan vasthouden. Ondertussen is dit hersteld en sta ik +700 - > hieruit heb ik wel geleerd dat ik kan blijven zitten als de koersen crashen.
-DAX & AEX verkocht op beoogd koersdoel. Ik merk dat het 'verkopen' een je een bepaald 'beoogd rendement hebt' wel een lastige strategie is voor 2 punten:
1. je gaat 'out of market', plots is je geld weer niet aan het werken.. Wat nu.. en de markt is al semi hersteld dus 'opnieuw laag iets inkopen wordt zoeken' ... Weeral in het weekend zoeken naar koopjes, niet vinden en gefrustreerd lopen.
2. de markt stijgt door en je krijgt heel zware FOMO - De AEX en DAx zijn deze week verder gestegen dan mijn koersdoel en dit is frustrerend.
Hoe oplossen?
Shiften van beleggingshorizon naar 20 jaar: ik ben 30 en doe dit met geld dat ik niet nodig heb.. dus ik kan dit echt wel laten staan. Eigenlijk had ik dit niet moeten verkopen?
Concrete actiepunten:
47k terug te investeren - gewoon terug in de index leggen die ik heb verkocht - uiteraard zie je nu wel een HEEL harde Hausse die heel hard kan kelderen. Als je kijkt op 5 jaar is er nooit zo'n sterke stijging geweest als nu... Maar zie nu ben ik weer aan het market timen..
OF wachten op een crash
Ik merk dat alles duur aan het worden is: vastgoed hier in Antwerpen is belachelijk, aandelenmarkt stijgt.. Ik kan ook gewoon wachten op de tweede crash in november (als die er al komt, weeral aan het market timen).
-...
Dat is inderdaad 'het' probleem wanneer je met winst verkoopt, wat nu?
Ik zie dat je graag in specifieke zaken belegt i.p.v. in de markt?
Waarom niet beide combineren?
Beleg je startkapitaal (69K) in de markt, VWCE bvb., en beleg je winst in specifiekere zaken waar je van denkt dat deze beter zullen presteren dan de markt. Dat is niet mijn strategie maar voor u kan dit een oplossing zijn.
Ik zie dat je graag in specifieke zaken belegt i.p.v. in de markt?
Waarom niet beide combineren?
Beleg je startkapitaal (69K) in de markt, VWCE bvb., en beleg je winst in specifiekere zaken waar je van denkt dat deze beter zullen presteren dan de markt. Dat is niet mijn strategie maar voor u kan dit een oplossing zijn.
Fear of Missing Out is eigenlijk een typisch hoogconjunctuur fenomeen. De discussie van In het begin bestond of het een V, W dan wel L curve ging worden. Vandaag is reeds 70% van het verlies gerecupereerd (BEL20) en bepaalde aandelen (vnl aandelen tech en In gezondheidssectoren) noteren boven de koersen van februari. Alleen zeggen de harde economische cijfers (tewerkstelling,...) iets anders. De beurs is met andere woorden (ver) vooruit gelopen op een economisch herstel.
Persoonlijk denk ik dat de minste weerbots zoals een tweede lockdown,Uitbreiding van een handelsoorlog, een faillissementen van een belangrijke speler of gewoon bedrijven die mindere cijfers rapporteren een terugval van de beurs zal teweegbrengen. Of en wanneer vooral is koffiedik kijken. Tot dan zet ik alleszins niet al de cash is. Al moet ik toegeven dat dagen zoals vorige week waarop aandelen rond de 5% stijgen twijfel zaaien. Of hoe FOMO toch steeds een beetje aanwezig is ....
Persoonlijk denk ik dat de minste weerbots zoals een tweede lockdown,Uitbreiding van een handelsoorlog, een faillissementen van een belangrijke speler of gewoon bedrijven die mindere cijfers rapporteren een terugval van de beurs zal teweegbrengen. Of en wanneer vooral is koffiedik kijken. Tot dan zet ik alleszins niet al de cash is. Al moet ik toegeven dat dagen zoals vorige week waarop aandelen rond de 5% stijgen twijfel zaaien. Of hoe FOMO toch steeds een beetje aanwezig is ....
Laatst gewijzigd door Phjo01 op 7 juni 2020, 12:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Hier ook hetzelfde probleem. Cash opgebouwd om bij te kopen op rode dagen.
Nu toch aan het twijfelen om de markt niet te proberen timen en komende week gewoon grootste gedeelte te investeren. Risico is dat je dan heel diep kan vallen bij een nieuwe correctie.
Of toch nog wachten op een nieuwe correctie na tegenvallende Q2 cijfers of een opflakkering van het virus. Maar dan kan je wel het resterende herstel missen op die manier.
Nu toch aan het twijfelen om de markt niet te proberen timen en komende week gewoon grootste gedeelte te investeren. Risico is dat je dan heel diep kan vallen bij een nieuwe correctie.
Of toch nog wachten op een nieuwe correctie na tegenvallende Q2 cijfers of een opflakkering van het virus. Maar dan kan je wel het resterende herstel missen op die manier.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Koop geregeld met kleine beetjes. Dan profiteer je van een stijging en hou je toch genoeg cash achter de hand voor een correctie.
Als je een koersdoel stelt en het wordt behaald kan je verkopen en dan bij voorkeur de koers niet langer opvolgen. Dan heb je geen spijt dat je te vroeg verkocht hebt. Een andere aanpak is het laten staan en een vast voornemen hebben dat als het 20% daalt je alsnog verkoopt. Dit laatste is enkel vervelend als je 19% boven je doel zit en het plots met 30% daalt.
Zelf ben ik van mening dat als je horizon 30 jaar is, je niet te veel koersdoelen zet. Gewoon de tijd laten, het gaat stijgen, dalen, stijgen, crashen met 30% of meer. Als als je winst dan 140% is, dan is een daling van 30% minder dramatisch. Deze aanpak heeft mij met de Corona crisis een gerust gevoel gegeven. Als ik nu cash heb die ik kan missen gaat die mooi de beurs op. Niets market timing. Zo heb ik mijn eerste ETFs in februari gekocht. Die gingen vlot negatief, maar door bij te kopen sta ik nu weer netjes, en er is nog cash voor volgende correctie.
Zelf ben ik van mening dat als je horizon 30 jaar is, je niet te veel koersdoelen zet. Gewoon de tijd laten, het gaat stijgen, dalen, stijgen, crashen met 30% of meer. Als als je winst dan 140% is, dan is een daling van 30% minder dramatisch. Deze aanpak heeft mij met de Corona crisis een gerust gevoel gegeven. Als ik nu cash heb die ik kan missen gaat die mooi de beurs op. Niets market timing. Zo heb ik mijn eerste ETFs in februari gekocht. Die gingen vlot negatief, maar door bij te kopen sta ik nu weer netjes, en er is nog cash voor volgende correctie.
-
anonymous9
Poldermol begint wat af te romen van de portefeuille, en vermoedelijk gaat er weer wat cash naar de bankrekening (al blijf ik nog een stuk aanhouden op de broker-rekening ter afdekking van geschreven puts waarvan sommige in the money, andere dan weer out of the money gaan expireren).Poldermol schreef: ↑21 maart 2020, 19:20 Ik heb de afgelopen maand of wat mijn portefeuille met 75% uitgebreid (cash => broker account, voornamelijk om put opties te kunnen blijven schrijven zonder dat ik in de problemen kom qua marginverplichtingen), en de aanwezige cash op buitenlandse rekeningen lichtjes aan het werk gezet (daar moet ik met grotere blokken werken aangezien de minimum-transactiekost $125 bedraagt) dus daar ben ik voorzichtiger mee. Ik heb er grondstofbedrijven à la Teck, First Quantum en Keyera mee gekocht.
31% ROI op zo een korte termijn is zeer netjes.buythedip schreef: ↑7 juni 2020, 08:15 Hallo iedereen,
AB inbev
DAX
BEL 20
AEX
Olie
Bevindingen:
Hoe oplossen?
Concrete actiepunten:
OF wachten op een crash
-...
Gewoon wat geduld uitoefenen nu, opportuniteiten komen er wel weer aan.
@buythedip
Besef dat je een uitzonderlijk resultaat hebt behaald.
Om bv. €69000 tot €91000 te laten groeien op een spaarboekje met 0,11% intrest heb je ongeveer 250 jaar nodig!
Besef dat je een uitzonderlijk resultaat hebt behaald.
Om bv. €69000 tot €91000 te laten groeien op een spaarboekje met 0,11% intrest heb je ongeveer 250 jaar nodig!
-
anonymous9
En dan te zeggen dat ik meestal een verdomd slechte timer benPoldermol schreef: ↑7 juni 2020, 19:32
Poldermol begint wat af te romen van de portefeuille, en vermoedelijk gaat er weer wat cash naar de bankrekening (al blijf ik nog een stuk aanhouden op de broker-rekening ter afdekking van geschreven puts waarvan sommige in the money, andere dan weer out of the money gaan expireren).
Zei er iemand slechte timer?
Maandag wat aankopen gedaan... Gelukkig slechts een deel van mijn cash gebruikt.
Stort ook maandelijks in IWDA, ben er deze maand wellicht in geslaagd om dit op het hoogste punt van de maand te doen (opening dinsdag).
Maandag wat aankopen gedaan... Gelukkig slechts een deel van mijn cash gebruikt.
Stort ook maandelijks in IWDA, ben er deze maand wellicht in geslaagd om dit op het hoogste punt van de maand te doen (opening dinsdag).
DonDraper schreef: ↑7 juni 2020, 11:26 Hier ook hetzelfde probleem. Cash opgebouwd om bij te kopen op rode dagen.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Half eruit gestapt. Dacht eerst af te wachten, maar vandaag toch een te stevige correctie. De meest volatiele verkocht en zien waar de volgende dagen ons heenbrengen.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior