'Tijdelijk' klein huis/appartement kopen
TIP
'Tijdelijk' klein huis/appartement kopen
Ik en mijn vriendin zijn al een tijdje aan het huren en zijn momenteel aan het uitkijken naar een woning. Echter zij wil momenteel haar vrijheden nog niet te veel beperken door meteen aan een hele hoge lening vast te zitten vermits ze nog graag wil reizen etc.
We waren daarom aan het denken om in eerste instantie iets kleins te kopen zoals een klein rijhuis of appartement tot we klaar zijn om ons echt te settelen en dan een groot huis te kopen.
Maar nu betwijfel ik of dat een goed idee is. Dit betekent toch immers dat we dan twee keer alle bijkomende kosten zullen moeten betalen? Ik geloof dat je een deel van je registratierechten (tot 12500 euro?) kan overzetten, maar lang niet alles.
Hier zou ik dus graag een beter zicht op hebben stel. Stel dat we eerst iets kopen van 250000 euro om een paar jaar in te wonen en daarna het verkopen en een groot huis van 550000 euro kopen. Zullen we dan veel 'extra' betalen doordat we niet meteens ons grote huis kopen?
Dank voor jullie hulp!
We waren daarom aan het denken om in eerste instantie iets kleins te kopen zoals een klein rijhuis of appartement tot we klaar zijn om ons echt te settelen en dan een groot huis te kopen.
Maar nu betwijfel ik of dat een goed idee is. Dit betekent toch immers dat we dan twee keer alle bijkomende kosten zullen moeten betalen? Ik geloof dat je een deel van je registratierechten (tot 12500 euro?) kan overzetten, maar lang niet alles.
Hier zou ik dus graag een beter zicht op hebben stel. Stel dat we eerst iets kopen van 250000 euro om een paar jaar in te wonen en daarna het verkopen en een groot huis van 550000 euro kopen. Zullen we dan veel 'extra' betalen doordat we niet meteens ons grote huis kopen?
Dank voor jullie hulp!
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: 'Tijdelijk' klein huis/appartement kopen
Op zijn minst al de registratierechten van 10 procent = 250.000. Op die aankoop ook de notariskosten, die je kan berekenen op notaris.be.
Edit: ik zie dat voor een goedkopere woning de registratierechten maar 5% zijn. Samen met de overige kosten is dat ongeveer 19.000 euro die je verliest. Daar moet je dan onroerende voorheffing nog bijtellen.
Èn dat afzetten tov de huur die je uitspaart.
Edit: ik zie dat voor een goedkopere woning de registratierechten maar 5% zijn. Samen met de overige kosten is dat ongeveer 19.000 euro die je verliest. Daar moet je dan onroerende voorheffing nog bijtellen.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Maar kan je dat niet deels terugvorderen? Zie hier:Charlesvdw schreef: ↑20 augustus 2020, 09:31 Op zijn minst al de registratierechten van 10 procent = 250.000. Op die aankoop ook de notariskosten, die je kan berekenen op notaris.be.
https://www.vlaanderen.be/meeneembaarhe ... rkooprecht
Veel is afhankelijk van hoe lang je ongeveer denkt te zullen wonen in het tijdelijk huis