tip van de week: high yield obligaties
TIP
Re: tip van de week: high yield obligaties
Dit lijkt mij echt te simpel om waar te zijn.Yaris schreef:Als iedereen zijn aandelen en fondsen buitengooit omdat ze denken dat er een crash gaat komen dan veroorzaken ze ook echt een crash.![]()
Op lange termijn moeten obligatiefondsen blijven stijgen volgens mij. Er komen immers steeds nieuwe obligaties op de markt die geld opbrengen. Obligaties die tijdelijk in waarde verminderen omdat de rente stijgt krijgen hun initiële waarde terug op hun vervaldag. Het enige risico is dat de emittent failliet gaat of zijn verplichtingen niet meer kan nakomen. Maar door een goede spreiding en een nauwe opvolging van de markt kan de fondsbeheerder dat risico tot een minimum beperken.
Het gaat hier wel over risico (high yield) obligaties. Dus een deel wordt nooit terugbetaald. Obligaties van een bedrijf die het slecht doet verkopen? Hoeveel zult u er nog voor krijgen. Houden, is ook niet aangewezen, vermits er een faling aankomt.
Bvb het aangehaalde fonds van Petercam, ik spreek hier over dit met dividend, noteerde jaren tussen de 100 en de 120. Tijdens de crisis rond de 60. Ik heb er gekocht met een gemiddelde aankoopwaarde rond de 71. Dit geeft me jaarlijks een zeer hoog dividend tov mijn aankoopwaarde.
Maar ik denk hierbij aan dezen die ze gekocht hebben boven de 100, daarvan is het dividend tov het risico wel zeer laag. Noteert nu rond de 87, en ik zie die 100 niet zo snel terugkomen. Petercam heeft tijdens de crisis ook obligaties moeten verkopen aan dumping prijzen, aan dezen die verkochten. Kopers waren in de minderheid.
Het gaat hier niet over een gesloten obligatiefonds.
Petercam Higher Yield geeft op 10 jaar een geannualiseerd rendement van 6,10%. Dat bevestigt mijn stelling dat High Yield obligatiefondsen op lange termijn een goede belegging zijn. Als je geen geld nodig hebt moet je ze dan ook niet verkopen want dan loop je het rendement van de komende jaren mis.
Ik heb High Yield van Petercam daarom ook gekocht. Maar de redenering dat ze alleen maar kunnen stijgen is verkeerd. Zie maar naar de koers rond maart 2009.
Nu, het rendement op 10 jaar is inderdaad boven de 6 % bruto. Maar op 5 jaar is het 2,11% -15% = 1,79 en dat is heel weinig. Dit voor de HY Type B (kapitalisatie)
Maar dezen die op 01/01/2007 Petercam HY type A (met dividend) LU01386443902 kochten aan 120,64 hebben sedert een dividend ontvangen van 8 euro,7,8 euro,7 euro, 6 euro. En het noteert nu 87,08 wat nog altijd een negatief rendement geeft. En dit is intussen reeds meer dan 4 jaar.
Nu, het rendement op 10 jaar is inderdaad boven de 6 % bruto. Maar op 5 jaar is het 2,11% -15% = 1,79 en dat is heel weinig. Dit voor de HY Type B (kapitalisatie)
Maar dezen die op 01/01/2007 Petercam HY type A (met dividend) LU01386443902 kochten aan 120,64 hebben sedert een dividend ontvangen van 8 euro,7,8 euro,7 euro, 6 euro. En het noteert nu 87,08 wat nog altijd een negatief rendement geeft. En dit is intussen reeds meer dan 4 jaar.
Wat Lowietje zegt, is zeker waar. Ik had sinds 2006 al Petercam HY is bezit, gekocht aan 123 euro. Heb dat dan ook zien zakken naar 50. auw !
Maar daarom is het belangrijk om in tijden van onzekerheid een flinke hoeveelheid cash achter de hand te houden. In maart 2009, het dieptepunt, ben ik beginnen bijkopen vanaf 50 euro. Toen ik zag dat het fonds echt uit het dal aan het kruipen was, meer en meer bijkocht, tot mijn gemiddelde aankoopkoers rond de 66 zat. Nu het aan 87 staat, heb ik dus een groot verlies omgebogen in een heel mooie koerswinst en een heel mooi jaarlijks dividend.
Pas op, de techniek van uitmiddelen mag je enkel doen met een fonds waarin je fundementeel gelooft dat het terug goed komt en enkel tijdens de opwaartse curve, niet in de neerwaartse. Maar had ik dat niet gedaan, zat ik nu nog met verlies ipv winst.
Maar daarom is het belangrijk om in tijden van onzekerheid een flinke hoeveelheid cash achter de hand te houden. In maart 2009, het dieptepunt, ben ik beginnen bijkopen vanaf 50 euro. Toen ik zag dat het fonds echt uit het dal aan het kruipen was, meer en meer bijkocht, tot mijn gemiddelde aankoopkoers rond de 66 zat. Nu het aan 87 staat, heb ik dus een groot verlies omgebogen in een heel mooie koerswinst en een heel mooi jaarlijks dividend.
Pas op, de techniek van uitmiddelen mag je enkel doen met een fonds waarin je fundementeel gelooft dat het terug goed komt en enkel tijdens de opwaartse curve, niet in de neerwaartse. Maar had ik dat niet gedaan, zat ik nu nog met verlies ipv winst.
Als je in de opwaartse curve zit kun je toch beter in een keer veel bijkopen dan iedere maand een beetje want dan krijg je iedere maand minder deelbewijzen voor hetzelfde geld?
Ik koop elke maand ING L R Em Hard PHC (lu0546915058) voor zo'n 50 euro, aangeraden door een bediende van ING bank. Zijn dit ook High yield obligaties en wat vinden jullie van dit fonds ?
Dat fonds geeft een geannualiseerd rendement van 10,82% op 10 jaar. Een droom ...
In theorie is dat beter en anno 2011 is dat gemakkelijk gezegd. Maar herinner je begin 2009 ? Zowat iedereen dacht dat de wereld naar de hel ging. Je kan de opwaartse curve pas herkennen naarmate de koersen stijgen. Je zal dus nooit aan de laagste koersen kunnen kopen, je moet dus voorzichtig blijven tot je zeker bent van het herstel.Yaris schreef:Als je in de opwaartse curve zit kun je toch beter in een keer veel bijkopen dan iedere maand een beetje want dan krijg je iedere maand minder deelbewijzen voor hetzelfde geld?
Dat zijn Emerging Markets obligaties, een totaal andere fondsklasse dan HY. Zit ook in de hogere risicoklasse, maar kan ook als diversificatie aanzien worden. Ik zit in feite op een correctie te wachten om daar wat meer in te beleggen.luc1961 schreef:Ik koop elke maand ING L R Em Hard PHC (lu0546915058) voor zo'n 50 euro, aangeraden door een bediende van ING bank. Zijn dit ook High yield obligaties en wat vinden jullie van dit fonds ?
Opgepast met naar het verleden te kijken, dromen realiseer je in de toekomst. Je doet alvast je huiswerk, ook al gaat het dan fout, je hebt jezelf niets te verwijten. Ik ga op lange termijn toch eerder voor lage volatiliteit in mijn obligatiefondsen want als je in je obligaties ook nog veel risico gaat opzoeken... Vergeet niet dat in tijden van crisis "alles" tegelijk naar beneden gaat. Momenteel lijken me fondsen die voor BBB en BB ratings gaan wel interessant, maar toegeven, dat is niet op basis van research maar eerder natte vingerwerk.Yaris schreef:Dat fonds geeft een geannualiseerd rendement van 10,82% op 10 jaar. Een droom ...
Kijk eventueel eens hier voor correlatie: http://www.assetcorrelation.com/user/bonds/90" onclick="window.open(this.href);return false;
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst maar 10 jaar is toch wel een voldoende lange periode om een goede kijk te krijgen op de gemiddelde prestatie en kwaliteit van een fonds.
Zeker, maar toch vind ik het een volatiel fonds blijven, zeker goed opvolgen. Niet te veel kiezen op basis van winsten uit het verleden maar eerder op kansen naar de toekomst. Dit heb ik momenteel zelf, voor een klein deel, in mijn portfolio: LU0255798109 (opgepast, hoog risico).Yaris schreef:Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst maar 10 jaar is toch wel een voldoende lange periode om een goede kijk te krijgen op de gemiddelde prestatie en kwaliteit van een fonds.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Over de 5 B's nog dit: http://www.thehedgefundjournal.com/news ... d-fund.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Die flinke hoeveelheid cash, is zeker in crisis tijd als maart 2009 een probleem. Men zit vast op de beurs, ofwel met groot verlies verkopen. Uw vastrentend geld zit soms ook vast voor een zekere tijd.robokat schreef:Wat Lowietje zegt, is zeker waar. Ik had sinds 2006 al Petercam HY is bezit, gekocht aan 123 euro. Heb dat dan ook zien zakken naar 50. auw !![]()
Zodat het moeilijk is om aan het nodige cash te geraken, zeker als gepensionneerde.
Gelukkig kon ik geld vrijmaken via Ethias, zij het met gering verlies. Wat robokat naar ik vermoed juist hetzelfde gedaan heeft.
Nu mijn gemiddelde is 71. Ik ben maar beginnen kopen in juli 2009. Dus verleden jaar een bruto dividend van van meer dan 8% ontvangen.
Ik heb onlangs veel geld in aandelenfondsen gestoken. Om te diversifiëren ga ik me de komende maanden op obligatiefondsen richten. Rekening houdende met wat in dit draadje geschreven is ga ik mijn geld over drie soorten obligatiefondsen spreiden:
- high yield
- kwaliteitsvolle overheidsobligaties
- obligaties van groeimarkten
Zo heb ik van alles wat.
- high yield
- kwaliteitsvolle overheidsobligaties
- obligaties van groeimarkten
Zo heb ik van alles wat.