Tips voor eerste aankoop jong koppel
TIP
Tips voor eerste aankoop jong koppel
Een hele goede avond alleman,
Eerst en vooral een chapeau voor een topwebsite!
Eigen situatie:
Jong koppel: 25 en 23 j - Lonen: 1450 netto - 1300 netto = +- € 2750 / maand
Graag hadden wij het appartement gekocht van onze buurvrouw = € 168.000 laatste prijs (natuurlijk komen reg. + notaris kosten enzo. erbij
Wij willen een deel van ons spaargeld (50.000€) hierin steken.
Als een amateur in wat verzekeringen enzovoort betreft, had ik graag wat info geweten over:
(wil sowieso een vast rentevoet)
- Wat wordt dezer dagen een goede rentevoet genoemd (3%? 3,5%, 4%?)
- Welke banken moet ik zeker doen?
- Is hypotheekwinkel.be de moeite waard om eens langs te gaan?
- Wat kan ik gebruiken om de banken zo laag mogelijk te doen gaan?
Alvast bedankt aan iedereen, ben hier niet zo thuis in...
Andere tips zijn ook altijd welkom!
Groetjes
Eerst en vooral een chapeau voor een topwebsite!
Eigen situatie:
Jong koppel: 25 en 23 j - Lonen: 1450 netto - 1300 netto = +- € 2750 / maand
Graag hadden wij het appartement gekocht van onze buurvrouw = € 168.000 laatste prijs (natuurlijk komen reg. + notaris kosten enzo. erbij
Wij willen een deel van ons spaargeld (50.000€) hierin steken.
Als een amateur in wat verzekeringen enzovoort betreft, had ik graag wat info geweten over:
(wil sowieso een vast rentevoet)
- Wat wordt dezer dagen een goede rentevoet genoemd (3%? 3,5%, 4%?)
- Welke banken moet ik zeker doen?
- Is hypotheekwinkel.be de moeite waard om eens langs te gaan?
- Wat kan ik gebruiken om de banken zo laag mogelijk te doen gaan?
Alvast bedankt aan iedereen, ben hier niet zo thuis in...

Andere tips zijn ook altijd welkom!
Groetjes
Laatst gewijzigd door Jozef_ op 3 april 2014, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Tips voor eerste aankoop jong koppel
1) dat hangt van de looptijd van je lening af. Kijk eens op rodv.be of op deze site (onder hypothecaire leningen)
2) zoveel mogelijk
Eigen bank, andere banken, grootbanken, kleine banken, andere aanbieders, ...
3) zelf geen ervaring mee, maar overwegend positieve reacties gehoord
4) betere voorstellen van andere banken (zie punt 2)
Je zal ook korting krijgen als je een aantal nevenproducten neemt (schuldsaldoverzekering, zichtrekening met loondomiciliëring, brandverzekering, ...) maar vergeet niet de kostprijs daarvan ook in rekening te brengen. Een iets hogere rentevoet is soms goedkoper dan een lagere voet met een dure SSV en brandverzekering.
Veel succes!
2) zoveel mogelijk

3) zelf geen ervaring mee, maar overwegend positieve reacties gehoord
4) betere voorstellen van andere banken (zie punt 2)

Veel succes!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik ga aanvullen op Hyakari met een tip die u een bom geld kan besparen:
Leg u niet zomaar neer bij die prijs van € 168.000 voor dat appartement. Bied maximaal €150.000 in eerste instantie.
Niet alleen bespaar je dan € 18.000, maar ook nog eens reg.rechten op dat bedrag (5% vermoedelijk; klein beschrijf).
Leg u niet zomaar neer bij die prijs van € 168.000 voor dat appartement. Bied maximaal €150.000 in eerste instantie.
Niet alleen bespaar je dan € 18.000, maar ook nog eens reg.rechten op dat bedrag (5% vermoedelijk; klein beschrijf).
Nog een tip:
Tracht te lenen op Max 20 jaar. Lagere rentevoet en sneller afbetaald!
Laat u niet afleiden met fiscaal voordeel! De kans is groot dat ge na 10 jaar er al niet meer zult wonen.
Tracht te lenen op Max 20 jaar. Lagere rentevoet en sneller afbetaald!
Laat u niet afleiden met fiscaal voordeel! De kans is groot dat ge na 10 jaar er al niet meer zult wonen.
Jozef_ schreef:(wil sowieso een vast rentevoet)
Jozef, Bovenstaande reacties zijn zeker waar. Lees ook eens oudere berichten hier op dit forum. Soortgelijke vragen komen hier redelijk frequent voor.Predah schreef:Laat u niet afleiden met fiscaal voordeel! De kans is groot dat ge na 10 jaar er al niet meer zult wonen.
Ik wil ook nog even ingaan op je statement en de reactie van Predah:
Persoonlijk zou ik in deze tijd de variabele rentevoet zeker niet onmiddellijk afschieten.
Ik begrijp dat je liever iets meer betaalt, maar gerust slaapt tegenover in het begin minder, maar het risico dat het later stijgt en je meer betaalt. Maar dit is een beetje kort door de bocht en hangt van enkele zaken af. Je moet eens eerst nadenken:
1/ Je koopt nu dit appartement, maar hoe lang denk je erin te blijven wonen? Is dit voor enkele jaren en daarna iets anders? Of denk je er 20 jaar te blijven wonen?
=> Stel dat je denkt er tussen de 5 en 10 jaar te blijven wonen
=> De variabele rentevoet start veel lager dan de vaste
=> Stel dat de variable begint te stijgen na 5 jaar, dan heb je de eerste 5 jaar al voordeel gehad.
=> Tegen dat de variable op het niveau komt van de vaste, is je appartement misschien al verkocht.
2/ Stel dat er een groot verschil is tussen de variabele en de vaste.
=> De eerste jaren doe je zowieso winst. Daardoor kan je extra sparen.
=> Stel dat de rente na enkele jaren stijgt, heb je een spaarpotje voor handen
=> Dan kan je dit gebruiken om een vroegtijdige kapitaalsaflossing te doen (bij sommige leningen met variabele rentevoet, heb je het recht om kosteloos een kapitaalsaflossing te doen, op het moment van een herziening van de rentevoeten)
=> Hierdoor betaal je weer minder af, etc
Maar uiteraard aan u om te kiezen, maar een tip:
Vergelijk en reken uit. Bij een variabele: wat is de minimale kost over de ganse looptijd, wat is het worst-case scenario, en wat het gemidelde. Vergelijk dat met de vaste rente.
Beste,
Heel veel vragen voor een eerste post. Ik probeer deze te beantwoorden.
Eerste opmerking: voor elk van de punten, maak je huiswerk. Als je op de hoogte bent, doe je sowieso voordeel.
1.Aankoop
- Onderhandel over de prijs. Hoeveel kosten vergelijkbare appartementen in de buurt ? Probeer voor jezelf een correcte prijs te bepalen.
- Bekijk eventuele (renovatie)kosten (bezoek met aannemer of architect ?) die je gaat moeten maken
- Hoe lager je aankoop hoe minder kosten en hoe minder je moet betalen.
2. Lening
- Zoek even op de site wie momenteel goedkope leningen aanbiedt. Maak een afspraak met een kantoor in je buurt en ga eens langs
- Bereid je voor (hoeveel is je quotiteit, looptijd, vast/variabel, ...)
- Ga minstens naar 3 tot 5 verschillende banken en ga niet naar je huisbankier (die doe je laatst)
- Neem daarna de beste voorstellen en probeer je laagste rentevoet nog te verlagen bij die banken
- Ga daarna met je beste voorstel bij je huisbankier (en teken niet meteen)
- Bekijk nu de opties ...
3. Bijkomende producten
Sommige banken bieden je een lagere interestvoet als je bij hen extra producten neemt.
- SSV: vraag zeker verschillende offertes (je kan dit doen als je op je banken ronde bent) en aarzel niet om deze te gebruiken in je onderhandeling. online is Cardiff misschien een tip im mee te vergelijken
- Brand en familiale : idem als SSV
- Loondomiciliëring: Bekijk de kostprijs van een rekening
- Aankoop aandelen: Sommige banken vragen dat je aandelen aankoopt
4. Diversen
Soms krijg je ook korting
- omdat je ouders er klant zijn
- als je zelf een som geld bij de bank plaatst
- ...
Succes met je zoektocht !
Heel veel vragen voor een eerste post. Ik probeer deze te beantwoorden.
Eerste opmerking: voor elk van de punten, maak je huiswerk. Als je op de hoogte bent, doe je sowieso voordeel.
1.Aankoop
- Onderhandel over de prijs. Hoeveel kosten vergelijkbare appartementen in de buurt ? Probeer voor jezelf een correcte prijs te bepalen.
- Bekijk eventuele (renovatie)kosten (bezoek met aannemer of architect ?) die je gaat moeten maken
- Hoe lager je aankoop hoe minder kosten en hoe minder je moet betalen.
2. Lening
- Zoek even op de site wie momenteel goedkope leningen aanbiedt. Maak een afspraak met een kantoor in je buurt en ga eens langs
- Bereid je voor (hoeveel is je quotiteit, looptijd, vast/variabel, ...)
- Ga minstens naar 3 tot 5 verschillende banken en ga niet naar je huisbankier (die doe je laatst)
- Neem daarna de beste voorstellen en probeer je laagste rentevoet nog te verlagen bij die banken
- Ga daarna met je beste voorstel bij je huisbankier (en teken niet meteen)
- Bekijk nu de opties ...
3. Bijkomende producten
Sommige banken bieden je een lagere interestvoet als je bij hen extra producten neemt.
- SSV: vraag zeker verschillende offertes (je kan dit doen als je op je banken ronde bent) en aarzel niet om deze te gebruiken in je onderhandeling. online is Cardiff misschien een tip im mee te vergelijken
- Brand en familiale : idem als SSV
- Loondomiciliëring: Bekijk de kostprijs van een rekening
- Aankoop aandelen: Sommige banken vragen dat je aandelen aankoopt
4. Diversen
Soms krijg je ook korting
- omdat je ouders er klant zijn
- als je zelf een som geld bij de bank plaatst
- ...
Succes met je zoektocht !
Eerst en vooral van harte dank voor alle reacties!
Volgende week donderdag begint mijn zoektocht, heb al enkele afspraken gemaakt en vrijdag ook.
Ik zal alle tips hier gebruiken, enkel de tip van minder bieden voor het appartement zal niet lukken, de vraagprijs van 185.000, heb die kunnen zakken naar 168.000 (volledig vernieuwd appartement in 2010, 100m²). Goedkoper in Brugge is onmogelijk.
Zal de tip van vaste en variabel rentevoet zeker gebruiken, bij iedere bank ook de bedragen vragen.
Wat ik best ook eerst doe is bij Axa langsgaan, daar is heel ons gezin (voor bijna alles) verzekerd.
Thanks again!!!
Volgende week donderdag begint mijn zoektocht, heb al enkele afspraken gemaakt en vrijdag ook.
Ik zal alle tips hier gebruiken, enkel de tip van minder bieden voor het appartement zal niet lukken, de vraagprijs van 185.000, heb die kunnen zakken naar 168.000 (volledig vernieuwd appartement in 2010, 100m²). Goedkoper in Brugge is onmogelijk.
Zal de tip van vaste en variabel rentevoet zeker gebruiken, bij iedere bank ook de bedragen vragen.
Wat ik best ook eerst doe is bij Axa langsgaan, daar is heel ons gezin (voor bijna alles) verzekerd.
Thanks again!!!
Jozef,
Ge kunt nog een laatste truc uit de koekendoos halen als je uw totaal bedrag van de aankoop wil laten zakken.
U zegt dat u vast ligt aan die 168.000 euro.
Je kan altijd aan uw buurvrouw zeggen dat je bvb. 28.000 euro in haar sacoche legt en dat je bij de notaris
een aankoop voor een appartement tekent voor 140.000 euro
Die 28.000 geef je natuurlijk als je bij de notaris buitenstapt.
Je zegt gewoon aan je buurvrouw dat het kantje boordje is voor een lening en dat elke euro belangrijk voor je is.
Je buurvrouw krijgt haar 168.000 euro en jij betaalt iets minder kosten wat je enkele duizenden euro's kan opleveren.
Die 28.000 is fictief en kan zowel hoger als lager liggen.
Ge kunt nog een laatste truc uit de koekendoos halen als je uw totaal bedrag van de aankoop wil laten zakken.
U zegt dat u vast ligt aan die 168.000 euro.
Je kan altijd aan uw buurvrouw zeggen dat je bvb. 28.000 euro in haar sacoche legt en dat je bij de notaris
een aankoop voor een appartement tekent voor 140.000 euro
Die 28.000 geef je natuurlijk als je bij de notaris buitenstapt.
Je zegt gewoon aan je buurvrouw dat het kantje boordje is voor een lening en dat elke euro belangrijk voor je is.
Je buurvrouw krijgt haar 168.000 euro en jij betaalt iets minder kosten wat je enkele duizenden euro's kan opleveren.
Die 28.000 is fictief en kan zowel hoger als lager liggen.
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Ik stel voor dat we hier op dit forum elkaar niet gaan aanzetten tot illegale praktijken zoals fraude en belastingontduiking. Weet trouwens dat de controleur tot twee jaar na de verkoop een inspectie kan komen uitvoeren naar een mogelijke abnormale prijs, met risico op een zwaardere belasting dan je initieel zou moeten betalen + een serieuze geldboete.
Groot gelijk. weet ook dat banken geen grote sommen cash geld zomaar mogen ontvangen zonder de instanties te verwittigen.Hyakari schreef:Ik stel voor dat we hier op dit forum elkaar niet gaan aanzetten tot illegale praktijken zoals fraude en belastingontduiking. Weet trouwens dat de controleur tot twee jaar na de verkoop een inspectie kan komen uitvoeren naar een mogelijke abnormale prijs, met risico op een zwaardere belasting dan je initieel zou moeten betalen + een serieuze geldboete.
Dag allemaal,
Net 4 banken gedaan:
ING, 3,6 vast.
KBC 3,9 vast.
Argent 4,19 vast?????????????????????
Crelan 3,33 vast
dit voor 140 000 op 20 jaar
Wat is dat nu met Argenta?
Is dit een goede % van Crelan?
Verschoot van de KBC, eigen bank, toen ze Crelan % zagen kwamen ze af met dat ze dat niets meer konden doen voor mij, hele familie zit bij hen en mooie bedragen staan op de spaarrekeningen, wil daar zo snel mogelijk weg nu.
Mvg
Net 4 banken gedaan:
ING, 3,6 vast.
KBC 3,9 vast.
Argent 4,19 vast?????????????????????
Crelan 3,33 vast
dit voor 140 000 op 20 jaar
Wat is dat nu met Argenta?
Is dit een goede % van Crelan?
Verschoot van de KBC, eigen bank, toen ze Crelan % zagen kwamen ze af met dat ze dat niets meer konden doen voor mij, hele familie zit bij hen en mooie bedragen staan op de spaarrekeningen, wil daar zo snel mogelijk weg nu.
Mvg
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik hoor en lees dat Argenta vooral variabele leningen doet.
Niet slecht he Crelan.
Niet slecht he Crelan.
Beste,
Vergeet ook Belfius en BNP Paribas Fortis niet !
Argenta is inderdaad alles op variabele voet. Daar zal je wel een betere rentevoet krijgen. Maar wel risico op rentestijgingen ...
Nu nog een tweede ronde en probeer nog iets lager te geraken door de verschillende banken tegen mekaar uit te spelen.
Let ook op de bijkomende voorwaarden als SSV en verplcihte verzekeringen dat ze u daar niet opleggen ...
Vergeet ook Belfius en BNP Paribas Fortis niet !
Argenta is inderdaad alles op variabele voet. Daar zal je wel een betere rentevoet krijgen. Maar wel risico op rentestijgingen ...
Nu nog een tweede ronde en probeer nog iets lager te geraken door de verschillende banken tegen mekaar uit te spelen.
Let ook op de bijkomende voorwaarden als SSV en verplcihte verzekeringen dat ze u daar niet opleggen ...
Dag duvel1
Net bij hypotheekwinkel geweest, zij kunnen mij 3,63% geven bij BKCPmaar zonder verplichte ssv en brandverzekering maar wel met loondomiciliering
Bij Crelan kreeg ik 3,33% maar met verplichte ssv brandverzekering en fideleo en loondomiciliering
BIJ CRELAN: 796 euro / maand vast 3,33%
BIJ BKCP: 820 euro / maand vast 3, 63%
Nu wat is jou/jullie mening? Pakket nemen of denken jullie dat het beter is 20 euro per maand meer te betalen maar onafhankelijk te zijn wat betreft verzekeringen?
Alvast bedankt!
Net bij hypotheekwinkel geweest, zij kunnen mij 3,63% geven bij BKCPmaar zonder verplichte ssv en brandverzekering maar wel met loondomiciliering
Bij Crelan kreeg ik 3,33% maar met verplichte ssv brandverzekering en fideleo en loondomiciliering
BIJ CRELAN: 796 euro / maand vast 3,33%
BIJ BKCP: 820 euro / maand vast 3, 63%
Nu wat is jou/jullie mening? Pakket nemen of denken jullie dat het beter is 20 euro per maand meer te betalen maar onafhankelijk te zijn wat betreft verzekeringen?
Alvast bedankt!
Dat hangt af van de brandverzekering
Als je een brandverzekering vindt (je kan gemakkelijk en snel online enkele offertes opvragen) die meer dan 240 euro / jaar goedkoper is dan de brandverzekering van Crelan, dan is dat het waard om per maand 20 euro extra aan interest te betalen. Je spaart immers jaarlijks meer uit aan brandverzekering dan je oplegt aan interesten.
Al zit je daar natuurlijk met een factor van onzekerheid: de brandverzekeringspremie kan wijzigen over de jaren heen (doorgaans in de hoogte, zelden in de laagte
), een vaste interestvoet per definitie niet. Maar dat geldt zowel voor de Crelan-verzekering als voor elke andere brandverzekering.

Al zit je daar natuurlijk met een factor van onzekerheid: de brandverzekeringspremie kan wijzigen over de jaren heen (doorgaans in de hoogte, zelden in de laagte