Toch maar starten met beleggen...
TIP
Re: Toch maar starten met beleggen...
Ik gebruik Degiro voor het maandelijks aankopen van IWDA. IWDA zit in de kernselectie van Degiro en daar betaal je dus geen transactiekosten op. Je kan op die manier ook gewoon maandelijks aankopen, al is het maar 1 deelbewijs, zonder je zorgen te moeten maken over te hoge kosten.
Mijn ETF port (IWDA - IUSN - EMIM) zit bij Degiro en daar heb ik eigenlijk geen papierwerk aan. Alleen buitenlandse rekening melden bij het CAP buitenlandse rekeningen van de NBB.
De TOB (die natuurlijk wel op elke transactie moet betaald worden) wordt door Degiro verwerkt.
Daarnaast heb ik ook nog een Bolero & Binck account. Degiro is misschien wat "kaler" maar minder gebruiksvriendelijk zou ik het niet noemen.
Let trouwens op met bedragen boven 2500 euro, dan gaan de transactiekosten vaak ook omhoog en is het misschien beter om net onder 2500 te blijven ipv 3000.
Voor IWDA maakt het bij Binck niet uit, Euronext Amsterdam is blijkbaar 9,75/transactie tem 5000EUR.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zit met hetzelfde vraagstuk ... ;-)
Keytrade is niet interessant voor ETFs volgens mij, omdat je meestal zal handelen op Amsterdam of Frankfurt.
Als je geen "gedoe" wilt, lijkt mij Bolero (en eventueel Binck maar daar ben ik nog niet uit) het meest geschikt.
Als je niet met "gedoe" inzit, zou ik Lynx of Flatex overwegen. DeGiro heb ik totaal geen vertrouwen in.
Degiro = Flatex.EarthNvstr1 schreef: ↑20 januari 2021, 20:40 Als je niet met "gedoe" inzit, zou ik Lynx of Flatex overwegen. DeGiro heb ik totaal geen vertrouwen in.

Degiro is ook flatex, is onlangs overgenomen.
Net zoals Kleine heb ik mijn passieve portefeuiile (IWDA, EMIM, IUSN, EUNA) bij DeGiro, sinds 2018. Geen klachten over tot hiertoe. Mijn actieve port (losse aandelen) heb ik bij Bolero, ook sinds 2018. Evenmin klachten over.
Hoofdreden voor DeGiro: passieve portefeuiile vormt de kern van mijn beleggingen. Maandelijks investeer ik hierin dus zijn de lage kosten doorslaggevend geweest. Ook voor de ETF's buiten de kernselectie.
Hoofdreden voor DeGiro: passieve portefeuiile vormt de kern van mijn beleggingen. Maandelijks investeer ik hierin dus zijn de lage kosten doorslaggevend geweest. Ook voor de ETF's buiten de kernselectie.
De fondsen die velen hier in bezit hebben zijn idd gratis bij Degiro maar er is toch een "maar" als ik deze tekst lees mijnkapitaal.be/thema/diversen/degiro-nader-bekeken/
Ze halen hun inkomsten uit het uitlenen van de effecten en hoewel ze een bepaalde zekerheid inbouwen is het toch niet zonder enig risico, vooral bij sterke koersbewegingen.
Daarbuiten blijf je natuurlijk met een buitenlandse rekening, wat op zich geen probleem is, maar zit je ook nog met een zoekplaatje als je je aangifte moet doen, zo lees ik tenminste in genoemd artikel.
Ze halen hun inkomsten uit het uitlenen van de effecten en hoewel ze een bepaalde zekerheid inbouwen is het toch niet zonder enig risico, vooral bij sterke koersbewegingen.
Daarbuiten blijf je natuurlijk met een buitenlandse rekening, wat op zich geen probleem is, maar zit je ook nog met een zoekplaatje als je je aangifte moet doen, zo lees ik tenminste in genoemd artikel.
Je hebt bij degiro de mogelijkheid een custody account te nemen, dan worden je effecten niet uitgeleend. Het nadeel aan custody is dat er een kleine kost naar degiro gaat bij uitbetaling van een dividend. Maar de meesten gebruiken degiro voor etf's uit de kernselectie die accumulerend zijn. Ook merk ik op dat vele mensen hier beleggen in EMIM. Ik doe dat in IEMA, die zit ook in de kernselectie en dus maandelijks gratis aan te kopen. Volgens mij is EMIM gelijkwaardig aan IEMA, of heb ik het mis?
Ik heb niet het hele artikel op mijnkapitaal gelezen, maar van wat ik gelezen hebt klopt m.i. niet heel veel, ik vermoed dat het gebaseerd is op oude feiten die ondertussen toch al even achterhaald zijn.
Dat de TOB niet verrekend wordt klopt niet, maar ik denk dat je kan kiezen om het zelf te doen als je dat wil. (weet niet waarom je dat zelf zou willen regelen)
Het uitlenen van effecten kan je voorkomen door voor een custody account te kiezen.
Met 3 kapitaliserende trackers heb ik bij Degiro niet te maken met dividenden of roerende voorheffing, daar heb ik wel bewust voor gekozen. Ik heb er geen probleem mee om meer dan 1 broker te gebruiken... wie weet spaart het me ooit nog wat effectentaks uit.
Als je je niet comfortabel voelt bij een buitenlandse broker moet je dat natuurlijk niet doen, maar het artikel op MK lijkt me op het eerste zicht niet direct de beste bron om je op te baseren.
Dat de TOB niet verrekend wordt klopt niet, maar ik denk dat je kan kiezen om het zelf te doen als je dat wil. (weet niet waarom je dat zelf zou willen regelen)
Het uitlenen van effecten kan je voorkomen door voor een custody account te kiezen.
Met 3 kapitaliserende trackers heb ik bij Degiro niet te maken met dividenden of roerende voorheffing, daar heb ik wel bewust voor gekozen. Ik heb er geen probleem mee om meer dan 1 broker te gebruiken... wie weet spaart het me ooit nog wat effectentaks uit.

Als je je niet comfortabel voelt bij een buitenlandse broker moet je dat natuurlijk niet doen, maar het artikel op MK lijkt me op het eerste zicht niet direct de beste bron om je op te baseren.
Als ik mij niet vergis is het als volgt:
IEMA: emerging markets large en mid cap
EMIM: emerging markets large, mid en small cap.
Het verschil zit dus in de small caps.
IEMA: emerging markets large en mid cap
EMIM: emerging markets large, mid en small cap.
Het verschil zit dus in de small caps.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Versta niet goed wat jullie bedoelen met Degiro heeft een groter risico !
De giro is veel groter dan Bolero .
De giro is beursgenoteerd staat zelfs top 150 van grootste duitse beursgenoteerde bedrijven .
De giro geldrekeningen staan nu onder Duitsland wat veruit het beste garantiestelsel heeft qua kredietwaardigheid .
Oude artikeltje van op mijn kapitaal zijn allang niet meer van toepassing
Terwijl Binck achteruitboert op marktaandeel groeit de giro volop .
Wat is er dan meer risico ?
De giro is beursgenoteerd staat zelfs top 150 van grootste duitse beursgenoteerde bedrijven .
De giro geldrekeningen staan nu onder Duitsland wat veruit het beste garantiestelsel heeft qua kredietwaardigheid .
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
"=" is niet "hetzelfde".Kleine schreef: ↑20 januari 2021, 20:53Degiro = Flatex.EarthNvstr1 schreef: ↑20 januari 2021, 20:40 Als je niet met "gedoe" inzit, zou ik Lynx of Flatex overwegen. DeGiro heb ik totaal geen vertrouwen in.![]()
Dus zou ik Flatex nog overwegen, maar DeGiro niet ;-)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tja... waarom heeft DeGiro niet Flatex overgenomen ?lop schreef: ↑21 januari 2021, 01:46 Versta niet goed wat jullie bedoelen met Degiro heeft een groter risico !
Is eigenlijk een samensmelting en geen overname .EarthNvstr1 schreef: ↑21 januari 2021, 23:55Tja... waarom heeft DeGiro niet Flatex overgenomen ?lop schreef: ↑21 januari 2021, 01:46 Versta niet goed wat jullie bedoelen met Degiro heeft een groter risico !
Waarom omdat Flatex groter was . Omdat de giro in orde moest blijven met de Europese regelgeving .
En omdat ze samen 1 van de grootste Europese brokers zijn , schaalvoordeel . En omdat flatex de giro nodig had om haar winstpercentage te verhogen . En omdat de oprichters veel geld in hun zakken gesmeten kregen

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tja ...lop schreef: ↑22 januari 2021, 00:51 Is eigenlijk een samensmelting en geen overname .
Waarom omdat Flatex groter was . Omdat de giro in orde moest blijven met de Europese regelgeving .
En omdat ze samen 1 van de grootste Europese brokers zijn , schaalvoordeel . En omdat flatex de giro nodig had om haar winstpercentage te verhogen . En omdat de oprichters veel geld in hun zakken gesmeten kregen![]()