Toch maar starten met beleggen...
TIP
Toch maar starten met beleggen...
Beste,
Ben iemand die ooit belegd heeft op "goede huisvader" aandelen en daar veel geld mee verloren heeft.
Bijgevolg nu hoofdzakelijk geld op spaarrekeningen staan, buiten een kleine effectenportefeuille bij Belfius die al vele jaren onaangeroerd staat.
Heb de laatste week zoveel mogelijk gelezen over ETF's en denk dat ik daar toch maar eens voorzichtig mee ga beginnen te beleggen. Ben ook klant van Keytrade bank dus is het de bedoeling om dat bij hen te doen maar ik heb geen idee op welke wijze dit zou moeten gebeuren.
Het plan is om bv 1000€/mnd te beleggen en dit gedurende drie jaar, om daarna, mocht het vertrouwen terugkomen, ook andere producten te kopen. Bedoeling is te kopen en te houden, met kapitalisatie, en dit voor een tiental jaren.
Ik heb gebeld naar Keytrade maar ze kunnen/mogen mij geen raad geven dus daarom hoop ik dat ik hier antwoorden vind.
-Is het verstandig om maandelijks 1000€ te storten ipv bv 3 maandelijks 3000 € ?
-hoeveel trackers kopen ? Ik heb gelezen maximaal twee of drie.
-iemand raadt VWCE aan. Kan ik dat aankopen bij Keytrade ? Ik vind het er niet.
-wat zijn de jaarlijkse kosten ?
-en vooral, hoe begin ik er aan ? Ik begrijp dat ik geen Keyplan of Keyprivate moet nemen maar hoe moet het dan wel ?
Bedankt als iemand mij op weg wil helpen.
Ben iemand die ooit belegd heeft op "goede huisvader" aandelen en daar veel geld mee verloren heeft.
Bijgevolg nu hoofdzakelijk geld op spaarrekeningen staan, buiten een kleine effectenportefeuille bij Belfius die al vele jaren onaangeroerd staat.
Heb de laatste week zoveel mogelijk gelezen over ETF's en denk dat ik daar toch maar eens voorzichtig mee ga beginnen te beleggen. Ben ook klant van Keytrade bank dus is het de bedoeling om dat bij hen te doen maar ik heb geen idee op welke wijze dit zou moeten gebeuren.
Het plan is om bv 1000€/mnd te beleggen en dit gedurende drie jaar, om daarna, mocht het vertrouwen terugkomen, ook andere producten te kopen. Bedoeling is te kopen en te houden, met kapitalisatie, en dit voor een tiental jaren.
Ik heb gebeld naar Keytrade maar ze kunnen/mogen mij geen raad geven dus daarom hoop ik dat ik hier antwoorden vind.
-Is het verstandig om maandelijks 1000€ te storten ipv bv 3 maandelijks 3000 € ?
-en vooral, hoe begin ik er aan ? Ik begrijp dat ik geen Keyplan of Keyprivate moet nemen maar hoe moet het dan wel ?
Re: Toch maar starten met beleggen...
Je hebt duidelijk nog niet genoeg gelezen, want het grootste deel van je vragen werd hiervoor het forum al meermaals beantwoord.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De laatste tijd wordt er om de 2 dagen wel een nieuw topic aangemaakt door iemand die wilt beginnen beleggen. Wat inlezen kan wonderen doen.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Allemaal een dik half jaar te laat ...
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
1. Keytrade is relatief duur voor dergelijke zaken, dus kun je overwegen elders te kijken. De relevante prijzen vind je hier. https://www.keytradebank.be/nl/onze-tarieven/#stocks (klik links op "Aandelen, Turbo's, Trackers")
2. VWCE is enkel te kopen op Frankfurt (XETRA) en Milaan (Borsa Italiana), wat bij Keytrade gepaard gaat met €24,95 per aankoop/verkoop, per schijf van €50.000. IWDA daarentegen, ook populair hier, is verhandelbaar in Amsterdam en kost daardoor €14,95 per aankoop/verkoop, per schijf van €5.000 (en ook €24,95 voor hogere bedragen).
3. De conclusie kan dus zijn dat je beter je aankopen niet maandelijks doet, maar spreid over de tijd om transactiekosten te vermijden.
4. VWCE omvat zowel ontwikkelde als opkomende markten, IWDA enkel ontwikkelde markten. De impact van de opkomende markten is niet gigantisch, maar kan wel nuttig zijn om ook in je portefeuille te hebben. Beide omvatten geen kleinere bedrijven (small caps).
5. VWCE is effectief beschikbaar. Na aanmelden kun je in de sectie "investing" VWCE ingeven in het zoekvak bovenaan. Keyplan en Keyprivate zijn specifieke producten van Keytrade, het aankopen van ETF's is een beurstransactie.
6. Er zijn geen jaarlijkse kosten afgezien van die die in de koers verwerkt zitten (en je dus niet expliciet betaald). Deze zijn 0,22% voor VWCE en 0,20% voor IWDA.
2. VWCE is enkel te kopen op Frankfurt (XETRA) en Milaan (Borsa Italiana), wat bij Keytrade gepaard gaat met €24,95 per aankoop/verkoop, per schijf van €50.000. IWDA daarentegen, ook populair hier, is verhandelbaar in Amsterdam en kost daardoor €14,95 per aankoop/verkoop, per schijf van €5.000 (en ook €24,95 voor hogere bedragen).
3. De conclusie kan dus zijn dat je beter je aankopen niet maandelijks doet, maar spreid over de tijd om transactiekosten te vermijden.
4. VWCE omvat zowel ontwikkelde als opkomende markten, IWDA enkel ontwikkelde markten. De impact van de opkomende markten is niet gigantisch, maar kan wel nuttig zijn om ook in je portefeuille te hebben. Beide omvatten geen kleinere bedrijven (small caps).
5. VWCE is effectief beschikbaar. Na aanmelden kun je in de sectie "investing" VWCE ingeven in het zoekvak bovenaan. Keyplan en Keyprivate zijn specifieke producten van Keytrade, het aankopen van ETF's is een beurstransactie.
6. Er zijn geen jaarlijkse kosten afgezien van die die in de koers verwerkt zitten (en je dus niet expliciet betaald). Deze zijn 0,22% voor VWCE en 0,20% voor IWDA.
Met beleggen ben je altijd te vroeg of te laat. Pas achteraf weet je het juiste moment dat je had moeten kopen of verkopen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat heb je daar uit geleerd ?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat klopt niet helemaal, timing is niet onbelangrijk, net als aanwezigheid in de markt. Het is imo altijd beter in te stappen tijdens een forse daling dan op een piek. Dat uitgerekend na een relatief fors herstel berichten komen van startende beleggers is idealiter iets te laat maar menselijk en eigen aan het gebrek aan ervaring.
Ik spreek deels uit ervaring

Misschien is de forse daling nog altijd hoger dan de voorlaatste piek....contextbinder schreef: ↑14 januari 2021, 20:14 Het is imo altijd beter in te stappen tijdens een forse daling dan op een piek.
Hier een interessant artikel over een belegger die ENKEL aandelen kocht wanneer die historisch gezien het hoogst stonden.
https://seekingalpha.com/article/439873 ... ent=link-0
https://seekingalpha.com/article/439873 ... ent=link-0
En ik die dacht dat ik al veel gelezen had.....Het wordt alsmaar moeilijker voor mij.
De meeste mensen kopen wanneer de beurs hoog staat en verkopen wanneer ze laag staat. Daarna zeggen ze dat je op de beurs alleen maar geld kunt verliezen.
Wat heb je daar uit geleerd ?
Geleerd ? Vooral een degout overgehouden van beleggen.
Je timing is een beetje jammer, maar wel logisch, no offense hiermee. Er zijn wat goede boeken die helpen van bv Sam Hollanders en Pierre Huylenbroek, als je bij de Nederlandse taal wenst te blijven.RMJ schreef: ↑14 januari 2021, 17:42 Beste,
Succes!