TomTom
TIP
Re: TomTom
Ik dacht het wel. Iederen keer dat ik Google maps open doe zie ik de laatste versie. Wat betreft detaillering: ik kan in Google maps luchtbeelden bekijken waar letterlijk elk gebouwtje op staat. Wat bedoel je precies?woodpeckerbird schreef: ↑19 september 2018, 23:01 Kaarten op automotive level met superdetaillering en dan instant updates? Ik dacht het niet.
Ik dacht dat er redelijk wat automerken zich geëngageerd hebben om hun voertuigen real time camerabeelden te laten doorzenden. Koppel dat aan 5G en AI en dat zou wel eens kunnen kloppen.woodpeckerbird schreef:Kaarten op automotive level met superdetaillering en dan instant updates? Ik dacht het niet.
De digitale backbone die je voor dergelijke systemen moet hebben is niet meer voor kleine bedrijven a la TomTom, dat is voor de grote spelers, of bedrijven die bereid zijn om gigantische schulden aan te gaan.
-
- Hero Member
- Contacteer:
TomTom
Dat is precies wat Alain de Taeye van Tomtom ooit tegen mij vertelde. Plus laser opmetingen van elke boom langs de weg enz. Dus camera plus interpretatie. Maar inderdaad, het lijkt me dat enkel grote bedrijven dit dan kunnen verwerken. Ik denk nu ook wel dat je de Hollanders niet mag onderschatten.jutuiz schreef:Ik dacht dat er redelijk wat automerken zich geëngageerd hebben om hun voertuigen real time camerabeelden te laten doorzenden. Koppel dat aan 5G en AI en dat zou wel eens kunnen kloppen.woodpeckerbird schreef:Kaarten op automotive level met superdetaillering en dan instant updates? Ik dacht het niet.
TomTom is zo een typisch aandeel waar ik van zeg, zeker niet kopen. TomTom heeft weinig te bieden, TomTom heeft geen goed management, TomTom heeft weinig te unlocken value. TomTom heeft een slechte concurrentiepositie enz. Er is zeer weinig positief over dit aandeel te zeggen. Dit kan duidelijk in het potje van een hele hoop andere zooi die op de beurzen noteerd. Kans op verlies op lange termijn bij investering in dit bedrijf 95%.
TomTom gaat haar telematica-afdeling proberen te verkopen. Koers +18%
https://www.tijd.be/ondernemen/technolo ... 53545.html
https://www.tijd.be/ondernemen/technolo ... 53545.html
De meest winstgevende divisie (ook al is het een erg kleine) wordt in het uitstalraam geplaatst (zonder concrete interesse of details momenteel) & de koers knalt 15% omhoog?!? 

Afblijven. Meer valt er niet over te zeggen, slecht gerunned bedrijf. Getuige opnieuw deze verkoop.
Hey we hebben iets in huis wat winst maakt, verkopen die handel. Uiteindelijke koersdoel 0 ?
Hey we hebben iets in huis wat winst maakt, verkopen die handel. Uiteindelijke koersdoel 0 ?
Wat ik vooral niet snap is dat TomTom zich in de markt van smartwatches heeft durven wagen. Gewoon omdat concurrent Garmin het doet moesten ze ook kost wat kost een smartwatch op de markt brengen. Dit is een markt die gedomineerd wordt door Apple, en waarbij Samsung met de kruimeltjes gaat lopen. In die markt wilt TomTom zich dan wagen? Ik snap het niet.
TomTom zat niet echt in de markt van de smartwatches, wel in de markt van de sportwatches. Samen met Polar, Suunto en Garmin. TomTom deed het daar op zich niet slecht, maar Garmin domineert daar zo hard op gebied van features dat zowel Suunto als Polar de concurrentie eigenlijk niet aankunnen. Waardoor ze zich op een beperktere feature list toch proberen profileren. TomTom heeft laatste jaren daar nog weinig uitgebracht en op feature niveau lag het volledig stil, ondanks een van de eerste te zijn met music op een sportwatch. Dus terugtrekken uit de markt was wel logisch. Sportwatches en smartwatches is vanuit het standpunt van een sporter, helemaal niet hetzelfde.
Daarnaast heeft TomTom hun eerste sporthorloge uitgebracht 2 jaar vóór er sprake was van de Apple Watch.
Oorspronkelijk waren ze bedoeld om standalone te werken, dus zonder smartphone in de buurt.
Het sportgedeelte staat centraal, niet het smartgedeelte.
Bvb voor het lopen, naast de hartslagmeting en afstandsmeting kan je tegen een virtual partner lopen (kan je bvb instellen dat je constant aan 10km/u wilt lopen en dan trillingen ontvangt bij hoger of lager OF hetgeen ik soms gebruik wanneer ik hetzelfde rondje loop als tevoren is dat het je het vorige rondje als referentie neemt en zo op de hoogte gehouden wordt wanneer je sneller of trager loopt)
Smartwatches hebben eerder een aantal fitness en basis sporten functionaliteiten. Sportwatches zijn een subcategorie van smartwatches. Vorige Apple watch had bvb 5u GPS tijd (zelfs geen 1s gps registratie), waarschijnlijk net voldoende voor het grootste deel van hun gebruikers. Koppelen van vermogensmeters voor lopen of fietsen lukt bij meeste smartwatches niet, gestructureerde interval trainingen of een triathlon ook niet. Laat staan een ultra.
TomTom was met het toevoegen en muziek en hartslag aan de pols, vroeg met het toevoegen van deze features. Zelfs aan een aantrekkelijke prijs, maar heeft nadien geen verdere ontwikkelingen meer gedaan. Polar heeft nu eindelijk wel 2 nieuwe horloges uitgebracht, met toevoeging van nieuwe elementen, zoals running power zonder externe footpod. Ze hebben ook een volledig nieuwe sensor uitgebracht voor hartslagmeting aan de pols. Echter net zoals Suunto, laten ze duidelijk blijken dat ze de concurrentie op vlak van aantal features niet aankunnen met Garmin, maar via prijszetting proberen ze wel nog in de markt te blijven.
TomTom was met het toevoegen en muziek en hartslag aan de pols, vroeg met het toevoegen van deze features. Zelfs aan een aantrekkelijke prijs, maar heeft nadien geen verdere ontwikkelingen meer gedaan. Polar heeft nu eindelijk wel 2 nieuwe horloges uitgebracht, met toevoeging van nieuwe elementen, zoals running power zonder externe footpod. Ze hebben ook een volledig nieuwe sensor uitgebracht voor hartslagmeting aan de pols. Echter net zoals Suunto, laten ze duidelijk blijken dat ze de concurrentie op vlak van aantal features niet aankunnen met Garmin, maar via prijszetting proberen ze wel nog in de markt te blijven.