Top-3 voor 2050
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: Top-3 voor 2050
bv
Brederode
Sofina
Edelmetaal (ben je wel vrij late at the party, maar goed, beter laat dan nooit)
Sofina
Edelmetaal (ben je wel vrij late at the party, maar goed, beter laat dan nooit)
Helemaal niet, er is geen deadline afgesproken. Je hebt tijd tot tot 31 december 2049 om je top-3 binnen te leveren.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ik dacht, laat ik AI eens aan het werk zetten om bovenstaande discussie te analyseren. Wat eruit kwam:
Centrale Vraag
Welke drie individuele aandelen zou je vandaag kopen en 25 jaar lang vasthouden, tot 2050, zonder tussentijdse wijzigingen?
Belangrijkste Overwegingen
Duurzaam concurrentievoordeel (moat): Bedrijven moeten robuust zijn en bestand tegen disruptie.
Meest Genoemde Aandelen
Bedrijf Sector Reden van populariteit
Opkomende Thema’s
Kritische Reflecties
Sommige forumleden stellen dat de echte winnaars van 2050 vandaag nog niet bestaan.
Er is scepsis over de houdbaarheid van huidige techgiganten.
Geopolitieke risico’s en klimaatverandering worden als bepalende factoren gezien.
Conclusie
Er is geen consensus, maar wel een duidelijke voorkeur voor bedrijven met:
Welke drie individuele aandelen zou je vandaag kopen en 25 jaar lang vasthouden, tot 2050, zonder tussentijdse wijzigingen?
Duurzaam concurrentievoordeel (moat): Bedrijven moeten robuust zijn en bestand tegen disruptie.
- Toekomstbestendigheid: Relevantie in 2050 is cruciaal, met aandacht voor sectoren als AI, robotica, biotech, energie en defensie.
- Spreiding vs. focus: Sommigen kiezen voor gespreide holdings (zoals Berkshire Hathaway), anderen voor sector-specifieke bets.
- Speculatie vs. zekerheid: Deelnemers balanceren tussen gevestigde namen en “moonshots” in opkomende technologieën.
Bedrijf Sector Reden van populariteit
- Microsoft Tech / Cloud / AI Sterke cashflow, AI-partnerschap, enterprise dominantie
- Alphabet (Google) Tech / AI / Data Big tech met AI-potentieel, ondanks twijfels
- Amazon Retail / Cloud Groei in AWS, dominantie in e-commerce
- Berkshire Hathaway Conglomeraat / Value Spreiding, stabiliteit, lange termijn visie
- Apple Tech / Ecosysteem Sterk merk, overnamekracht, betalende diensten
- J&J (Johnson & Johnson) Farma / Gezondheid R&D, overnames, stabiele groei
- ASML Halfgeleiders Monopolie in EUV-lithografie, cruciaal voor chipproductie
- Novo Nordisk Farma / Obesitas Marktleider in diabetes- en obesitasmedicatie
- Intuitive Surgical Medtech Robotchirurgie, stabiele groei
- Rio Tinto / BHP Grondstoffen / Mijnbouw Fysieke assets, relevantie in energietransitie
- Humanoïde robotica: Verwacht als volgende megatrend na AI. ETF’s zoals HUMN en KOID worden genoemd.
- Biotech: Bedrijven als Argenx, SOTIO en Polygon Therapeutics worden gezien als pioniers.
- Defensie: Europese spelers zoals Thales, Leonardo, Rheinmetall en Saab krijgen aandacht.
- Waterbeheer & klimaatadaptatie: DEME en Ekopak genoemd als potentiële winnaars in een wereld met watertekorten.
Sommige forumleden stellen dat de echte winnaars van 2050 vandaag nog niet bestaan.
Er is scepsis over de houdbaarheid van huidige techgiganten.
Geopolitieke risico’s en klimaatverandering worden als bepalende factoren gezien.
Er is geen consensus, maar wel een duidelijke voorkeur voor bedrijven met:
- Sterk management
- Technologische voorsprong
- Wereldwijde schaal
- Mogelijkheid tot overnames of innovatie
Ik merkte ook dat ik zelf m'n Top-3 niet had toegevoegd, dus heb ik meteen door AI de onderbouwing laten toevoegen:
Thermo Fisher Scientific (TMO)
Sector: Life Sciences / Biotech / Labinfrastructuur
Waarom interessant?
Wereldleider in laboratoriumapparatuur, diagnostiek en biotechnologie.
Strategische overnames (zoals Olink en CorEvitas) versterken hun positie in proteomics en klinisch onderzoek.
Actief in AI-gedreven labautomatisering en semiconductor-analyse.
Sterke ESG-focus: 30% reductie in emissies, 44% hernieuwbare energiegebruik.
Langetermijnpotentieel: Zeer hoog. Thermo Fisher is een infrastructuurspeler in de gezondheidszorg en wetenschap van de toekomst.
McCormick & Company (MKC)
Sector: Voeding / Specerijen / Consumentengoederen
Waarom interessant?
Wereldleider in kruiden en smaakstoffen, met sterke merken zoals Schwartz en Frank’s RedHot.
Defensieve groeier: stabiele cashflow, recessiebestendig.
ESG-vriendelijk: focus op duurzame landbouw en transparante supply chains.
Langetermijnpotentieel: Solide, maar eerder traag groeiend. Ideaal als stabiele dividendbetaler in een volatiele portefeuille.
ABB Ltd. (ABB)
Sector: Robotica / Elektrificatie / Automatisering
Waarom interessant?
Sterk in industriële automatisering, elektrische mobiliteit en smart grids.
Actief in laadstations, energiebeheer en humanoïde robotica.
Europese speler met wereldwijde schaal.
Langetermijnpotentieel: Zeer aantrekkelijk, zeker in een wereld die elektrificeert en automatiseert.
Sector: Life Sciences / Biotech / Labinfrastructuur
Waarom interessant?
Wereldleider in laboratoriumapparatuur, diagnostiek en biotechnologie.
Strategische overnames (zoals Olink en CorEvitas) versterken hun positie in proteomics en klinisch onderzoek.
Actief in AI-gedreven labautomatisering en semiconductor-analyse.
Sterke ESG-focus: 30% reductie in emissies, 44% hernieuwbare energiegebruik.
Langetermijnpotentieel: Zeer hoog. Thermo Fisher is een infrastructuurspeler in de gezondheidszorg en wetenschap van de toekomst.
Sector: Voeding / Specerijen / Consumentengoederen
Waarom interessant?
Wereldleider in kruiden en smaakstoffen, met sterke merken zoals Schwartz en Frank’s RedHot.
Defensieve groeier: stabiele cashflow, recessiebestendig.
ESG-vriendelijk: focus op duurzame landbouw en transparante supply chains.
Langetermijnpotentieel: Solide, maar eerder traag groeiend. Ideaal als stabiele dividendbetaler in een volatiele portefeuille.
Sector: Robotica / Elektrificatie / Automatisering
Waarom interessant?
Sterk in industriële automatisering, elektrische mobiliteit en smart grids.
Actief in laadstations, energiebeheer en humanoïde robotica.
Europese speler met wereldwijde schaal.
Langetermijnpotentieel: Zeer aantrekkelijk, zeker in een wereld die elektrificeert en automatiseert.
Mijn top drie voor 2050 blijft m'n huidige aandelenselectie:
- Sofina
- Brederode
- Disney
Hoewel ik twijfel of ik Disney niet beter vervang door Investor AB. Maar die laatste heb ik niet in m'n portfolio dus blijf ik bij Disney
- Sofina
- Brederode
- Disney
Hoewel ik twijfel of ik Disney niet beter vervang door Investor AB. Maar die laatste heb ik niet in m'n portfolio dus blijf ik bij Disney
Ik heb wel Disney maar twijfel al een tijdje om te houden of te vervangen door iets anders.
Mijn gak is 90 dus sta wel op wat winst maar de laatste tijd blijft het wat hangen tussen 115 en 120.
Mijn gak is 90 dus sta wel op wat winst maar de laatste tijd blijft het wat hangen tussen 115 en 120.